Fotoğraf: Pixabay
KORKUSUZ LİDERLİK ZAMANI
İçinde bulunduğumuz 2023 yılında bence “Korkulacak tek şey, yine korkunun kendisidir”. Şirketlerin patron ve CEO’ları başta olmak üzere liderler ön saflarda yer almalı, dokundukları herkese olabileceklerinin en iyisi olmaları için ilham vermelidir. Odaklarında “Bir şeylerin gerçekleştirilebilmesini” sağlamak olmalıdır. Liderler, başta kendi ekibi olmak üzere iş ortaklarına da metanet, inanç, iyimserlik ve başarılı olma kararlılığını yaymalıdır. Unutmayın, “Kazanmak her şey demek değildir, ama kazanmak istemek her şeydir”. Böyle bakarsanız, güven, güveni doğurur. 2023 yılında liderlerin korkuyu bırakıp, etraflarına güven yaymaları gerekir.
GERİYE BAKMALI MI?
Ben liderlik yaklaşımım ve kişilik özelliğim nedeniyle asla arkama bakmıyorum. Dün, artık tarih olmuştur. Oysa, bugünden baktığınızda yarın bir “gizem” olarak önümüzdedir. Bugün ise hepimiz için bir hediye… Ben şunu öneriyorum: Geçmişi bırakıp, “şimdiye” odaklanın. Mutlaka geçmiş başarılardan ders alın, onları kutlamaktan vazgeçmeyin ve büyük güçlere dönüştürün. Sonra işe koyulun ve uygulayın. Üstelik bugün, yarın ve gelecekte uygulamaktan da vazgeçmeyin.
ZOR DÖNEMDE LİDERLİK
Ben çok sayıda durgunluk, piyasa çöküşü ve krizler yaşadım. Şimdi yüksek enflasyonun, tüketimde azalmanın yaşandığı bir dönemden geçiyoruz. Doğru strateji uygulayanlar zor dönemleri her zaman büyük zarar almadan, hatta büyüyerek geride bırakmışlardır. Benim bu dönem için önerilerim ise şunlar olur:
- Klasik bütçeleri, geçmişin alışkanlıklarını unutun. Yeni bir dönemde olduğumuzun farkına varın. Belki daha da kötüye gideceğiz. O nedenle her türlü seçeneğe açık olun.
- Her ay piyasayı ve ekonomiyi “yeniden tahmin” etmeye çalışın. Hızlı olun, verileri toplayıp “ücret, hammadde, üretim” gibi konuları ona göre gözden geçirin.
- Finansman tarafında her şeyi gözden geçirin. Banka kredilerini, uygulanan vadeleri ve alacakları yeniden müzakere edin. Borç oranını düşürmek için gerekirse aktif satışını değerlendirin.
- Müşteri sadakati başta olmak üzere çeşitli alanlardaki iyileştirmeler için teknolojiden yararlanın.
- Mutlaka eleyin. Gereksiz şeyleri elemenin bu gibi dönemlerde büyük yararını göreceksiniz. Bazı konuları durdurun, örneğin 60 gün bekleyip, sonra yeniden başlatabilirsiniz.
PAZARLAMACILARA ÖNERİM
CMO ve pazarlamacılara öncelikle 4 aşamalı “Satış hunisini” öneriyorum. İngilizce 4 S’den (See, Search, Shop, Share) oluşur. Yani “Gör, Araştır, Alışveriş yap, Paylaş.” Bunları aklınızda tutarak, markanızın şirkete değil, hedef kitlenize/müşterilerinize/tüketicilerinize ait olduğunu unutmayın. Müşterilerinizi mutlaka düzenli olarak etkin bir şekilde dinleyin. Onlara asla sadece istediklerini, umulanı vermeyin. Mümkün olduğunca müşterilere/tüketicilere hayal edemeyecekleri ürün/hizmetleri verin. Yeni dönemde pazarlama liderlerinin “yatırımın getirisine” değil, “bağlılık” (katılım) getirisine odaklanmaları gerekiyor. Girişimlerinizin gerçekten ne kadar kapsayıcı ve ilgi çekici olacağını öngörmenin ve ölçmenin yollarını bulun. Sadece büyümeye ve yatırım getirisine bakarsanız, müşteriyi ihmal edersiniz.
CMO’LARA 4 ÖNERİ
- Gör ve anla
- Araştırma yap
- Alışverişe çık
- Mutlaka paylaş
Sorularınızı iletmek için: [email protected]
YAZARIN DİĞER YAZILARI: