in , , ,

Anlam 100

‘Purpose’ (Gaye), şirketler için ‘Neden’ sorusuna açıklık getiriyor. ‘Biz kimiz ve toplumun hangi ihtiyaçlarını/sorunlarını çözüyoruz’ yaklaşımıyla yola çıkan şirketler, ‘Anlamlı’ İş yapanlar listesinde kendilerine yer buluyor. Fast Company’nin, Kariyer.net desteği ve ERA Research ile yaptığı araştırma, bu alanda Türkiye’de öne çıkan İlk 100 Şirketi ortaya koyuyor.

Fotoğraf: Pixabay

ARAŞTIRMANIN KÜNYESİ

Geçen yıl ilkini gerçekleştirdiğimiz ‘Gaye odaklı’ (Purposeful) şirketler araştırmamızın ikincisini Nisan-Mayıs ayları arasında gerçekleştirdik.
Kariyer.net ve Fast Company Türkiye veri tabanından hedef kitlemizi temsil eden kişilere online anket linki gönderildi.
Araştırmaya ağırlıklı üst ve orta kademe yöneticiler olmak üzere onbeşten fazla sektörden toplam 520 beyaz yakalı çalışan katıldı.
Son yıllarda önemi giderek artan ‘Gaye’ (Amaç), hem bireylerin hem de kurumların yaşamlarında bir anlam bulmaları için sahip olmaları gereken en temel unsur. Beyaz yakalı çalışanların bu konudaki farkındalık düzeyini ölçümlemek ve gayesi olduğu bilinen kurumları tespit etmek, çalışmadaki temel amacımızdı.

KATILANLARA GÖRE ŞİRKETLERİN “AMAÇLARI”

KOÇ HOLDİNG
Tüm paydaşlarla birlikte ülkeye ve vatandaşlara güçlü değer yaratmak.

ARÇELİK
Sürdürülebilir bir dünya için aksiyon ve eylem.

UNİLEVER
Sürdürülebilir bir yaşam yaratmak mümkün.

İŞ BANKASI
Atatürk ilke ve inkılaplarına uygun yeni nesiller yetiştirilmesine katkı yapmak.

ECZACIBAŞI
Sanat ve sanatçıya destek, onlar yaratıcılık alanları oluşturma.

SABANCI
Daha gelişmiş bir Türkiye için iş gücüne, eğitime ve çevreye katkı sağlamak.

LC WAIKIKI
‘İyi giyinmek herkesin hakkı’ yaklaşımıyla giyimi demokratikleştirmek.

BORUSAN
Eşitlik, inovasyon ve sürdürülebilirlikte öncülük.

MİGROS
İklim ve kaynakları kapsayan bir şekilde ekosistemin desteklenmesi.

ZORLU HOLDİNG
Akıllı Hayat stratejisi doğrultusunda izlediği ‘Sorumlu Yatırım Holding’ yaklaşımı.

%72.7: Ürün ve hizmet alırken ‘gayesi olan şirketi tercih ederim’ diyenlerin oranı 2022 yılında yüzde 62.3 idi,bu yıl yüzde 72.7 oranına yükseldi. Bu düşünceye katılmayanların oranı ise yüzde4.8’den yüzde 1.5’e geriledi.

ÇALIŞANLARIN HAYATTAKİ GAYESİ

  1. Fayda yaratmak/değer üretmek
  2. Daha sürdürülebilir bir dünyaya katkı sağlamak
  3. Toplumun refahına katkıda bulunmak
  4. Sosyal eşitsizliğin azalması için çalışmak
  5. Yenilikçi bir iş yapmak
  6. Çalıştığım şirkete/kuruma değer yaratmak
  7. Kendi işimi/girişimimi kurmak
  8. Bir şey keşfetmek ya da icat etmek
  9. Yöneten bir pozisyona gelmek
  10. Dünya barışına katkıda bulunmak.
NAZLI YÜKSEL
ERA Research & Consultancy Kurucu Ortak

ARAŞTIRMADAN ÇIKAN MESAJLAR

  • GAYE FARKINDALIĞI
    Bu yılki en önemli bulgu, 2022’ye göre ‘anlam’ konusundaki farkındalık düzeyindeki yüksek oranlı artış oldu. Geçen yılki araştırmada ‘gayenin’ anlamı sorulduğunda bilenlerin oranı yüzde 50’de kalmıştı. 2023’te oran yüzde 81’e yükseldi. Bu da “gaye iletişim yoğunluğunun” son 1 yılda arttığını gösteriyor.
  • EN TEMEL AMAÇ
    Tüm katılımcılara ‘hayattaki en temel gayelerinin’ ne olduğu da soruldu. İlk sırada, geçen yıl olduğu gibi ‘fayda yaratmak ve değer üretmek’ yer aldı.
  • YÜKSELENLER
    Geçen yıla göre şirketler ve gayelerine yönelik farkındalık düzeyinin de yükseldiğini görüyoruz. Geçen yıl yöneticilerin yalnızca yüzde 39’u ‘bir gayeye sahip’ olduğunu bildiği firmalar/ markalar olduğunu belirtmişti. 2023’te bu oran yüzde 75 oldu.
  • HOLDİNGLER
    2023 araştırmasında da Koç Holding ilk sırada yer aldı. Bu yıl ilk 10 arasına Koç ve Sabancı yanı sıra, 3 holdingin daha eklendiğini, Migros’un da ilk 10 arasında yer aldığını görüyoruz.
  • ANLAM ARAYIŞI
    Anlamlı bir gayesi olan şirkette çalışmayı tercih eğiliminin geçen yıla göre daha da yükseldiğini gördük. Müşteriler de benzer şekilde ‘bir gayeye sahip’ şirketleri tercih ettiklerini, geçen yıldan daha yüksek düzeyde belirtiyorlar.

GAYE 2023

  1. Koç Holding
  2. Arçelik
  3. Unilever
  4. İş Bankası
  5. Eczacıbaşı Holding
  6. Sabancı Holding
  7. LC Waikiki
  8. Borusan Holding
  9. Migros
  10. Zorlu Holding
  11. Coca-Cola İçecek
  12. Anadolu Grubu
  13. P&G
  14. Finish/ Reckitt
  15. Kordsa
  16. Opet
  17. Amazon
  18. Yıldız Holding
  19. Boyner
  20. Aselsan
  21. ETİ
  22. Garanti BBVA
  23. THY
  24. Turkcell
  25. Baykar Tech
  26. Getir
  27. Tesla
  28. Google
  29. L’Oréal Paris
  30. Rönesans Holding
  31. Vodafone
  32. H&M
  33. Shell&Turcas
  34. IKEA
  35. Mercedes-Benz
  36. Bosch
  37. QNB Finansbank
  38. Koton
  39. Metro Market
  40. Abdi İbrahim
  41. Volvo
  42. Trendyol
  43. Toyota
  44. Ebebek
  45. Nike
  46. Danone
  47. Anadolu Efes
  48. Yapı Kredi Bankası
  49. ECA/Elginkan
  50. Şişecam
  51. Microsoft
  52. Yemek Sepeti
  53. Ziraat Bankası
  54. Arkas Holding
  55. BİM
  56. Coşkunöz Holding
  57. Akbank
  58. BSH
  59. Ford Otosan
  60. Tosyalı Holding
  61. Otokoç Otomotiv
  62. Pegasus
  63. Türk Traktör
  64. Kuveyt Türk Katılım Bankası
  65. Sütaş
  66. Adidas
  67. Pepsi Co
  68. Fiba Holding
  69. Kale Grubu
  70. Flo
  71. Samsung
  72. Vakıfbank
  73. Pfizer
  74. Egon Zehnder
  75. Amerikan Hastanesi
  76. Domino’s Pizza
  77. Nestle
  78. Vestel
  79. Hayat Kimya/Molped
  80. CarrefourSA
  81. TOGG
  82. Havelsan
  83. Hepsiburada
  84. Watsons
  85. Evyap
  86. Ekol Lojistik
  87. EnerjiSa
  88. Hopi
  89. Netflix
  90. Allianz Sigorta
  91. Mavi
  92. Insider
  93. Philips
  94. TUSAŞ
  95. Tofaş
  96. Zara
  97. Pınar
  98. MediaMarkt
  99. Banvit
  100. IC Holding
    Fazla Gıda

%86.2: “Gayesi olan’ bir şirkette çalışır mısınız’ sorusuna olumlu yanıt verenlerin oranı yüzde 86.2’ye yükseldi. 2022’de bu oran yüzde 80.6 idi.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

dijital-100

Dijital 100

daha-iyi-bir-gelecek-enerjisa-da

Daha iyi bir gelecek Enerjisa’dan özel platform