Fotoğraf: Pixabay
ARAŞTIRMANIN KÜNYESİ
Geçen yıl ilkini gerçekleştirdiğimiz ‘Gaye odaklı’ (Purposeful) şirketler araştırmamızın ikincisini Nisan-Mayıs ayları arasında gerçekleştirdik.
Kariyer.net ve Fast Company Türkiye veri tabanından hedef kitlemizi temsil eden kişilere online anket linki gönderildi.
Araştırmaya ağırlıklı üst ve orta kademe yöneticiler olmak üzere onbeşten fazla sektörden toplam 520 beyaz yakalı çalışan katıldı.
Son yıllarda önemi giderek artan ‘Gaye’ (Amaç), hem bireylerin hem de kurumların yaşamlarında bir anlam bulmaları için sahip olmaları gereken en temel unsur. Beyaz yakalı çalışanların bu konudaki farkındalık düzeyini ölçümlemek ve gayesi olduğu bilinen kurumları tespit etmek, çalışmadaki temel amacımızdı.
KATILANLARA GÖRE ŞİRKETLERİN “AMAÇLARI”
KOÇ HOLDİNG
Tüm paydaşlarla birlikte ülkeye ve vatandaşlara güçlü değer yaratmak.
ARÇELİK
Sürdürülebilir bir dünya için aksiyon ve eylem.
UNİLEVER
Sürdürülebilir bir yaşam yaratmak mümkün.
İŞ BANKASI
Atatürk ilke ve inkılaplarına uygun yeni nesiller yetiştirilmesine katkı yapmak.
ECZACIBAŞI
Sanat ve sanatçıya destek, onlar yaratıcılık alanları oluşturma.
SABANCI
Daha gelişmiş bir Türkiye için iş gücüne, eğitime ve çevreye katkı sağlamak.
LC WAIKIKI
‘İyi giyinmek herkesin hakkı’ yaklaşımıyla giyimi demokratikleştirmek.
BORUSAN
Eşitlik, inovasyon ve sürdürülebilirlikte öncülük.
MİGROS
İklim ve kaynakları kapsayan bir şekilde ekosistemin desteklenmesi.
ZORLU HOLDİNG
Akıllı Hayat stratejisi doğrultusunda izlediği ‘Sorumlu Yatırım Holding’ yaklaşımı.
%72.7: Ürün ve hizmet alırken ‘gayesi olan şirketi tercih ederim’ diyenlerin oranı 2022 yılında yüzde 62.3 idi,bu yıl yüzde 72.7 oranına yükseldi. Bu düşünceye katılmayanların oranı ise yüzde4.8’den yüzde 1.5’e geriledi.
ÇALIŞANLARIN HAYATTAKİ GAYESİ
- Fayda yaratmak/değer üretmek
- Daha sürdürülebilir bir dünyaya katkı sağlamak
- Toplumun refahına katkıda bulunmak
- Sosyal eşitsizliğin azalması için çalışmak
- Yenilikçi bir iş yapmak
- Çalıştığım şirkete/kuruma değer yaratmak
- Kendi işimi/girişimimi kurmak
- Bir şey keşfetmek ya da icat etmek
- Yöneten bir pozisyona gelmek
- Dünya barışına katkıda bulunmak.
ARAŞTIRMADAN ÇIKAN MESAJLAR
- GAYE FARKINDALIĞI
Bu yılki en önemli bulgu, 2022’ye göre ‘anlam’ konusundaki farkındalık düzeyindeki yüksek oranlı artış oldu. Geçen yılki araştırmada ‘gayenin’ anlamı sorulduğunda bilenlerin oranı yüzde 50’de kalmıştı. 2023’te oran yüzde 81’e yükseldi. Bu da “gaye iletişim yoğunluğunun” son 1 yılda arttığını gösteriyor. - EN TEMEL AMAÇ
Tüm katılımcılara ‘hayattaki en temel gayelerinin’ ne olduğu da soruldu. İlk sırada, geçen yıl olduğu gibi ‘fayda yaratmak ve değer üretmek’ yer aldı. - YÜKSELENLER
Geçen yıla göre şirketler ve gayelerine yönelik farkındalık düzeyinin de yükseldiğini görüyoruz. Geçen yıl yöneticilerin yalnızca yüzde 39’u ‘bir gayeye sahip’ olduğunu bildiği firmalar/ markalar olduğunu belirtmişti. 2023’te bu oran yüzde 75 oldu. - HOLDİNGLER
2023 araştırmasında da Koç Holding ilk sırada yer aldı. Bu yıl ilk 10 arasına Koç ve Sabancı yanı sıra, 3 holdingin daha eklendiğini, Migros’un da ilk 10 arasında yer aldığını görüyoruz. - ANLAM ARAYIŞI
Anlamlı bir gayesi olan şirkette çalışmayı tercih eğiliminin geçen yıla göre daha da yükseldiğini gördük. Müşteriler de benzer şekilde ‘bir gayeye sahip’ şirketleri tercih ettiklerini, geçen yıldan daha yüksek düzeyde belirtiyorlar.
GAYE 2023
- Koç Holding
- Arçelik
- Unilever
- İş Bankası
- Eczacıbaşı Holding
- Sabancı Holding
- LC Waikiki
- Borusan Holding
- Migros
- Zorlu Holding
- Coca-Cola İçecek
- Anadolu Grubu
- P&G
- Finish/ Reckitt
- Kordsa
- Opet
- Amazon
- Yıldız Holding
- Boyner
- Aselsan
- ETİ
- Garanti BBVA
- THY
- Turkcell
- Baykar Tech
- Getir
- Tesla
- L’Oréal Paris
- Rönesans Holding
- Vodafone
- H&M
- Shell&Turcas
- IKEA
- Mercedes-Benz
- Bosch
- QNB Finansbank
- Koton
- Metro Market
- Abdi İbrahim
- Volvo
- Trendyol
- Toyota
- Ebebek
- Nike
- Danone
- Anadolu Efes
- Yapı Kredi Bankası
- ECA/Elginkan
- Şişecam
- Microsoft
- Yemek Sepeti
- Ziraat Bankası
- Arkas Holding
- BİM
- Coşkunöz Holding
- Akbank
- BSH
- Ford Otosan
- Tosyalı Holding
- Otokoç Otomotiv
- Pegasus
- Türk Traktör
- Kuveyt Türk Katılım Bankası
- Sütaş
- Adidas
- Pepsi Co
- Fiba Holding
- Kale Grubu
- Flo
- Samsung
- Vakıfbank
- Pfizer
- Egon Zehnder
- Amerikan Hastanesi
- Domino’s Pizza
- Nestle
- Vestel
- Hayat Kimya/Molped
- CarrefourSA
- TOGG
- Havelsan
- Hepsiburada
- Watsons
- Evyap
- Ekol Lojistik
- EnerjiSa
- Hopi
- Netflix
- Allianz Sigorta
- Mavi
- Insider
- Philips
- TUSAŞ
- Tofaş
- Zara
- Pınar
- MediaMarkt
- Banvit
- IC Holding
Fazla Gıda
%86.2: “Gayesi olan’ bir şirkette çalışır mısınız’ sorusuna olumlu yanıt verenlerin oranı yüzde 86.2’ye yükseldi. 2022’de bu oran yüzde 80.6 idi.