1. TREND AVCISI
Yemeksepeti’nin CEO’su Mert Baki, 20 yıl önce kurulan şirketin en önemli özelliğinin, teknoloji ve sektör trendlerini yakalama becerisi olduğunu söylüyor. “Geleneksel şirketlere göre en önemi farklarımızdan biri bu oldu” diyen Mert Baki, şöyle devam ediyor: “Bir başka alan öncülük ettiğimiz ‘müşteri memnuniyeti’ oldu. Hızlı ticaret odağında bir iş modeline sahipseniz, müşteriyi odağınıza koymadan başarılı olamazsınız. Biz her zaman müşteriyi dinliyor ve geri dönüşlerle iş geliştirmemizi yapıyoruz. Ürün tarafındaki gelişmeler de her zaman data odaklı A/B testleri sonucu gerçekleştiriliyor. Bugüne kadar 1.0de A\B testi yaptık.”
2. VERİYE DAYALI KARAR
Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin, “Müşterilerimizi, işimizin her aşamasında ilk sıraya koyuyoruz” diye konuşuyor. Ona göre mobil uygulamaya girişten itibaren, satış sonrası hizmetlere kadar her alanda rahat bir süreç, Trendyol’un önceliğini oluşturuyor: “Müşteri memnuniyetini sağlayamadıktan sonra tüm yetkinlikler belirli bir noktaya kadar fark yaratıyor. Bu yüzden de müşteri memnuniyetini sağlayabilmek için sürekli olarak müşterilerimizi dinliyor, onların ihtiyaçlarını ve taleplerini yerine getirmeye çalışıyoruz.” Bu noktada “veri” devreye giriyor. Çağlayan Çetin, “Müşterilerimizi doğru okumak için de bizim yol göstericimiz veri oluyor. Aldığımız her kararı veri ile destekliyoruz” diyor. Bu strateji doğrultusunda satıcıları da sürekli olarak veri ile beslediklerine dikkat çekiyor.
3. HIZLI ÜRETİM
2020 yılında yüzde 80 hissesini dünyaca ünlü Zynga’ya 168 milyon dolara satan Rollic Games’in CEO’su Burak Vardal, işin sırrının “hız” olduğuna dikkat çekiyor: “Hızlı, esnek ve genç bir ekip kurmak, bizim için başarının en önemli gerekçesidir. Bizim sektörde trendleri önceden görüp, tutan oyunları hızlı bir şekilde geliştirmek önemlidir. Playstation oyunları 1-2 yılda, diğer konsol oyunları da benzer sürelerde yaratılır. Bizim gibi şirketler birkaç ayda oyun piyasaya sunar. Biz trendleri gözlemleyip, 1-2 haftada dünyanın en çok indirilen oyunlarını üretecek bir ekibe sahibiz.”
4. ADAPTASYON VE ÇEVİKLİK
Birleşik Ödeme CEO’su İlker Sözdinler, kendilerini geleneksel şirketlerden ayıran en önemli farkın, adaptasyon olduğunu söylüyor: “Belirsizlikler ve hızlı değişimlerden geçtiğimiz bir dönemde çok hızlı bir şekilde aksiyon alıp uyum sağlayabiliyoruz. Adaptasyonun yanı sıra çeviklik bir başka önemli yeteneğimiz olarak öne çıkıyor. Adaptasyon başta olmak üzere çeviklik yeteneğimizi, yine bizim en önemli özelliklerimizden biri insan kaynağımızla buluşturuyoruz. Bu da pazarda fark yaratan “yenilikçi” çözümler olarak ortaya çıkıyor.”
5. KAPALIÇARŞI VE SİLİKON VADİSİ
Hepsiburada CEO’su Murat Emirdağ, en belirgin farklarını, “Kapalıçarşı’nın ticaret kültürü ile Silikon Vadisi’nin inovasyon yaklaşımını harmanlayabilmeleri” olarak ortaya koyuyor: “Geçmişimizden gelen ve Kapalıçarşı kültürü olarak özetlediğim; müşteriyi anlamayı, insan odaklı olmayı ve uzun vadeli kazan-kazan prensipli iş yapma anlayışını, en ileri teknolojilerle, küresel inovasyon kültürüyle buluşturuyoruz. Son yıllarda hayatımıza giren yapay zeka ve makine öğrenmesi gibi yenilikçi teknolojileri, kültürümüzle yorumlayarak bir araya getiriyoruz.”
6. İNSİYATİF ALMA
Son dönemin önde gelen fintech’lerinden olan Figopara’da farkı, “inisiyatif” yaratıyor. Kurucusu ve CEO’su Koray Bahar, “Tüm ekip gerek kendi uzmanlıklarında gerekse diğer ekiplerin başarıya ulaşması için gerekli konularda sürekli ve özgürce insiyatif alabiliyorlar” diyor ve ekliyor: “Bu sayede müşterilerimiz ve iş ortaklarımızın ihtiyaçlarına çok daha hızlı, güvenli ve kolay ulaşmaları için kolektif çözümleri ortaya koyuyoruz.” Bahar, ikinci önemli farklarının ise “bürokrasiye” savaş olduğunu söylüyor. Uzun süren, kimi zaman da tamamlanması olanaksız gibi görünen süreçleri, teknoloji ve veri yönetimi sayesinde, hızlıca sonuçlandırdıklarını belirtiyor.
7. İNSAN ODAKLI ŞİRKET
GittiGidiyor Genel Müdürü ve eBay MENA Direktörü Öget Kantarcı, “bir numaraya” insan odaklı olmalarını koyuyor. “İnsan odaklı” kurum kültürü gereği, iş yerinde herkese eşit koşullar sunduklarına dikkat çekiyor ve şöyle devam ediyor: “Herkesin birbiriyle şeffaf iletişim kurmasına zemin hazırlıyoruz. Din, dil, ırk, kültür, dünya görüşü, cinsiyet kimliği ve cinsel yönelim ayrımcılığına asla izin vermiyoruz. İş-özel hayat dengesi, çalışan mutluluğu, iş yerinde eşitlik ve demokrasi, insan hakları, gönüllülük gibi konularda attığımız adımların birçoğunun farklı kurumlar tarafından da örnek alındığını görüyoruz.”
8. Z KUŞAĞINA ÖZEL STRATEJİ
Secure Future CEO’su Cem Kotanoğlu, “Sektörün en genç şirketlerinden biriyiz ama çok hızlı büyüdük” diye konuşuyor. Ona göre, bu başarının arkasında “yenilikçilik” yaklaşımı var: “Yenilikçiden kastım, üstün kaliteli hizmetimizi ve sektöre yön veren çözümlerimizi, iyi tanınmış süreçlerimiz ile birlikte, çevik hamleler yapıp, hızlı kararlar alıp, sunabiliyoruz. Sunduğumuz kaliteyi sürekli üstün tutabilmek adına çalışan memnuniyetine çok önem veriyoruz. Başarılı şirket olmanın bir başka formülünün de mutlu çalışandan geçtiğine inanıyoruz. Çalışma arkadaşlarımızın önemli bölümünü Z kuşağı oluşturuyor. Bu sebeple çalışma ortam ve koşullarımızı onları mutlu ve motive edecek şekilde tasarlıyoruz.”
9. HIZLI PROBLEM ÇÖZEBİLME
“Kuruluş misyonumuz, finansal hizmetleri demokratikleştirmek idi.” Bu değerlendirme, iyzico CEO’su Barbaros Özbuğutu’ya ait. Bu kapsamda “İlk günden bu yana kendi problemlerine değil, üye iş yerlerinin ve tüketicilerin problemlerine odaklandıklarına” dikkat çekiyor: “2013 yılında e-ticaretin önünde engeller vardı. E-ticarete girmek isteyen bir KOBİ’nin sanal POS alması neredeyse olanaksızdı. Sunduğumuz sanal POS çözümüyle bugüne kadar 100 binlerce KOBİ ve farklı boyuttaki şirketi dijital ortama taşıdık. Bu süreçte hep farklı düşündük, hep bir problem çözmeye odaklandık. Bu özelliğimiz, bizi geleneksel şirketlerden ayıran en önemli farkımız oldu. Bunun karşılığını da yıllık ortalama yüzde 286 büyüme oranımızla aldık.”
10. MİSAFİR SAPLANTISI
Yolcu360 CEO’su Umut Yıldırım, yakaladıkları hızlı büyümeyi, “müşteri yönetimine” bağlıyor ve şöyle ortaya koyuyor: “Biz stratejimizin özüne ‘Misafir mutluluğu saplantısını” koyduk. Bu yaklaşımımızı hayata geçiren uzman bir ekibimiz var. Bu sayede 1 dakikadan daha kısa sürede araç kiralamayı sağlıyoruz. Yalın ve kolay e-ticaret teknolojisine sahibiz. Binlerce yerde, 100 binden fazla aracı tek platformda sunuyor olmamız da müşteri tarafında yüksek tercihe neden oluyor.”
MEYVE AĞACI OLGUNLUĞU STRATEJİSİ
Getir’in kurucusu Nazım Salur, Fast Company’ye yaptığı açıklamada, işin ilk sırrını “10 dakikada teslim” olarak açıklamıştı. Ardından da “sabırlı” olmaya dikkat çekmişti: “İyi şirketler meyve ağacı gibidir. Büyümesini sağlar ve doğru zamanı beklersen daha çok meyve alırsın. Ben 5-7 yıl daha kâr beklemiyor, bilerek zarar ediyorum ve etmeye devam edeceğim. Ben buna yatırım olarak bakıyorum. İstediğim zaman kâr edebilirim. Büyümeyi tercih ediyorum. Akıllı yatırımcı olgunlaşma taraftarıdır. 5 yılda 50 kg meyve yerine, 10 yılda 100 kg meyve almayı tercih eder.Bizim işimiz bir ölçüde çok oyunculu, maliyetli savaş filmleri gibidir… Diğer işler, trende geçen aşk filmlerine benzer. Birkaç oyuncuyla da çekebilirsiniz. Biz yüksek bütçeli yapım gerçekleştiriyoruz.”
DİLEK DAYINLARLI
ScaleX Ventures Kurucu Ortağı
“Biz geleneksel bir girişim sermayesi fonu değiliz ve modeli tamamen değiştirmek istiyoruz. Geleneksel fonlar para satıyor dersek, biz erken aşama girişimcinin başarılı olması için gereken şeyleri sağlıyoruz.”
GORILLAS’I VAR EDEN 3 ÖZELLİK
- ANLIK İLETİŞİM Gorillas, temel ihtiyaçlara “anında erişim” sağlıyor. Sadece, market alışverişini herkes için kolay ulaşılabilir kılmakla kalmıyor, bunu müşterilerin daha bilinçli ve sürdürülebilir bir şekilde alışveriş yapmalarını sağlayacak şekilde yapıyoruz.
- YENİ TÜKETİCİ ALIŞKANLIĞI Sektör genelinde gıda israfını azaltma misyonunun bir parçası olarak, yalnızca ihtiyacınız olanı, ihtiyacınız olduğu zamanda satın alma şeklindeki yeni bir tüketici alışveriş alışkanlığının formüle edilmesini sağlıyoruz. Bu misyonu gerçekleştirmede, birlikte 150 ton gıda ve bunun sonucunda 375 ton CO2 emisyonu tasarrufu sağladığımız TooGoodToGo gibi sürdürülebilirlik ve gıda atığı alanında istisnai işler yapan partnerler ile çalışıyoruz.
- SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK Atık, geleneksel süpermarket endüstrisi için her zaman devam eden bir sorundur. Bu nedenle, doğru atık-azaltma ortaklarıyla çalışarak, tedarik zincirlerini kısaltarak, depolarımızdaki atık verilerini takip ederek ve yeni bir alışveriş zihniyetinin yaratılmasıyla; Gorillas, daha sürdürülebilir bir sektörün önünü açmaya yardımcı oluyor.
UĞUR SAMUT
Gorillas Kurucu Ortak