in , , ,

Sektörlerin büyüme ajandası

Hopi ve Fast Company işbirliğiyle bir araya gelen sektörlerin liderleri, 2024 büyüme hedefleriyle birlikte dijital dönüşüm planlarını paylaştılar. Büyüme yolunda kritik unsurlardan biri olan “yeni nesil ödeme” konusuna yaklaşımlarını da ortaya koydular.

sektorlerin-buyume-ajandasi
İLHAN YILMAZ

İLHAN YILMAZ
MONSTER BİLGİSAYAR
Monster Notebook olarak, Türkiye’den dünya arenasına çıkma hedefiyle yolumuza devam ediyoruz. 2024 yılındaki gelişmelere göre kendi planlamalarımızı ve hedeflerimizi sürekli olarak güncelliyor, bu doğrultuda pozisyonlarımızı sürekli yeniliyoruz.

Bu kapsamda Avrupa pazarına açılmak bizim için büyük önem arz ediyor. Şu anda İngiltere ve Dubai pazarlarına açılmış durumdayız. Türkiye’deki deneyim mağazalarımızın yanı sıra Almanya’da Alexanderplatz meydanında, Avrupa’nın alanında mağazasına sahibiz. 2024 yılında yurt dışı açılımlarımız devam edecek.
Dünyadaki inovatif teknolojiler, sürekli gelişimi ve dönüşümü zorunlu kılıyor. Oyun bilgisayarı alanındaki öncü rolümüzü sürdürmenin yanında, yenilikçi teknolojilere imza atmayı sürdüreceğiz. Yeni çalışmalarımızın başında, iş ortağımız Intel ile hayata geçirdiğimiz masaüstü ekran kartlarımız geliyor. Oyunun kurallarının değiştiğini iyi biliyoruz. Örneğin, Intel’in genel merkezini ziyaretimiz sırasında yapay zekâ teknolojisini kullanarak 1 dakikadan kısa bir süre içinde oyun tasarlamanın mümkün olabildiğini deneyimledik. Bu teknolojilerin kuralları yeni baştan yazılıyor. Teknoloji dönüşümünü yakından takip ediyor, başkaları bizi yıkmadan, biz kendimizi yıkmaya ve ne olabileceğimizi hazırlanmaya çalışıyoruz.

Ödeme çözümleri noktasında Hopi’nin hayata geçirdiği çözümleri önemsiyorum. Bu konuda seçenekler artıyor. Ödeme sistemlerin yapılan yeni düzenlemelere uygun olarak iş süreçlerimizi geliştiriyor, sektörünün büyüme ivmesini sürdüreceğine inanıyoruz.

 

HALUK KAYNAKÇI

HALUK KAYNAKÇI
GALERİ CRYSTAL
Perakendeye 2017’de başladık ama Antalya merkezli 70 yıllık bir firmayız. Önce otel ekipman işine girmiştik, şimdi 21 tane 5 yıldızlı otelimiz var. Gelen rezervasyondan anladığımız kadarıyla bu sene Avrupalı turistler Türkiye’yi tercih ediyor. Perakende tarafında da büyüyoruz. AVM’lerde herkes metrekare arayışında ve bu yüzden fırsat buldukça yeni mağaza açıyoruz. Üretici tarafımız da var: Orada da porselen, tencere tava üretiyoruz. Otel tarafında her sene yüzde 100 büyüyen bir çağrı merkezi oluşumumuz var. Yerli turist otelde önceden 7 gece kalıyorsa onu 5 geceye düşürüyor. Bir şekilde tatil yapmaya çalışıyor. Bizim işimizde dijitalleşme, sosyal medya ve alternatif ödeme yöntemleri önemli. Evde yemek piştiği sürece bizim perakende işimiz büyümeye devam edecek. Bu dönemde müşterilerimizden data toplamaya çalışıyoruz. Data toplayan mağazalarımıza prim vermeye başladık.

 

ÖMER FARUK ÇELİK

ÖMER FARUK ÇELİK
MİNİYOL
Henüz 3 yıllık bir şirket olarak, online araç kiralama platformu olarak faaliyet gösteriyoruz. 2024 yılı hedeflerimizin başında uygulamamızı süper app’e dönüştürmek geliyor. Super app ile beraber Miniyol Self ile kişiden kişiye araç kiralama işini hayata geçireceğiz. Miniyol Express ile de insanların sahip olduğu aracını paylaşım ekosisteminde dakikalık kullan-bırak şeklinde kiralanabilir hale getirmeye çalışıyoruz. Marka olarak artık karlılık odaklı büyümeyi ve çalışmayı hedefliyoruz.

Mini Ödeme ile ‘şimdi al sonra öde’ sistemimizi oluşturduk. Araç rezervasyonu yaptıranlardan paranın tamamını değil, minik bir kısmını tahsil ediyoruz. Kiralama tarihi geldiğinde, aracı teslim aldığında da geri kalan paranın ödemesi yapılıyor. Finansal maliyetlerimizi de bu şekilde kontrol edebiliyoruz.  Aynı zamanda müşterilerimizin de kredi kartı limitlerinde erkenden bloke gelmiyor ve bu sayede onlara da finansal özgürlük sunmuş oluyoruz.

 

YALIN ÖZCAN

HOPİ’DEN HARCAMAYA HAZIR LİMİT

YALIN ÖZCAN
HOPİ CEO

  • YENİ DÖNEM Pandemi ile küresel ölçekte kullanımı artan “şimdi al sonra öde”, kısaca BNPL çözümü birey ve perakendenin ihtiyaçlarından ortaya çıkarak dünyada olduğu gibi ülkemizde de hızla yaygınlaşıyor.
  • FİNANSAL ÖZGÜRLÜK Bununla birlikte Türkiye’de bankayla ilişkisi olmayan 18 milyon kişi var. Bunun yüzde 46’sı da kadınlardan oluşuyor. Bu veriler ve ekonomik konjonktür, Türkiye’nin ilk ve tek “müşteri teknolojileri” şirketi olarak bizi de harekete geçirdi. Finansal özgürlüğün en somut karşılığı olarak gördüğümüz BNPL modelini, ‘Hopi Harcamaya Hazır Limit’ adını verdiğimiz ürünle perakendeye kazandırdık.
  • MALİYETSİZ ENTEGRASYON Param’ın finansman şirketi ‘Kredim’ iş ortaklığı ile sunduğumuz ‘Hopi Harcamaya Hazır Limit’ sayesinde, iş ortaklarımız entegrasyon maliyetine katlanmadan müşterilerine yeni bir ödeme çözümü sunabiliyor. Böylece yeni müşterilere ulaşma fırsatı sunarken, bakiye yetersizliği sebebiyle alışverişi sonlandıramayan müşterilerine yeni bir ödeme kanalı açıyor.
  • KULLANICIYA AVANTAJ Hopi kullanıcıları ise bu ürünle alışverişlerini taksitlendirme, taksit öteleme ve vade farksız taksit avantajı gibi değer önerilerimizden yararlanabiliyor. Diğer taraftan limitlerinin bittiği veya yetersiz kaldığı durumlarda alışverişlerini pürüzsüz bir deneyim ile gerçekleştirebiliyor. Kullanıcılarımız, Hopi Harcamaya Hazır Limit’e sadece alışveriş anında başvurmak zorunda değil. Alışveriş öncesinde de yapabiliyor.
  • ÖDEME YÖNTEMİ Kullanıcılarımız Hopi uygulaması ya da IBAN yoluyla ödemelerini yapabiliyorlar. Burada sunduğumuz bir diğer avantaj ise ödeme yaptıkça limitlerinin artıyor olması. Yani tek seferlik bir limit sunmak yerine, tıpkı kredi kartlarında olduğu gibi dinamik bir limit sistemi üzerinden bu hizmeti alıyorlar. Ürünümüzü sadece 4 ay önce hizmete aldık bu sürede 25 firma 35 markaya hizmet verir duruma geldik.

 

KAZIM MAVUŞ

KAZIM MAVUŞ
EVİDEA
Evidea 15 yıllık bir marka ve 5 yıldır da Topbaş Ailesine ait. E-ticaret ve fiziki mağazalarımızla hizmet veriyoruz. 2024 yılında adetsel büyüme hedefliyoruz. Ev & dekorasyon mağazacılığının önemli oyuncularından biri olduk. 50 mağazaya ulaştık ve 2024 sonunda 62 şubeye ulaşmayı hedefliyoruz.

Enflasyonist ortamın büyümeyi zorlaştıran çıktıları oldu. Kira ve inşaat maliyetleri çok arttı. Bu dönemde metrekareleri optimize etmeye çalıştık. Ekstra ferah mağazalar yerine, daha küçük metrekareli mağazalar açacağız. Mağazaların verimli kullanılması çok önem taşıyor. Enflasyonist dönemde geleceğin ihtiyacı da satın alındı ve bu da perakendecilerin rakamlarına olumlu yansıdı.
En büyük kaygılarımızdan biri ilave sıkılaşmalar. Hopi gibi uygulamaların sunduğu bazı avantajlar henüz tüm tüketicilerce bilinmiyor diye düşünüyorum. Eğer kredi kartlarına farklı sıkılaştırıcı tedbirler getirilirse, tüketici tarafında bu tip çözümlere daha çok ihtiyaç olacak, Fintech kuruluşlarının sunduğu çözümler bence önem kazanacak.

Kredi kartı tahsilat maliyetleri artıyor. Biz ürünler için taksitli fiyat uygulamaya başladık. Fiyat farkı nedeniyle taksitli satış oranı azalma gösterdi. Ödeme sürecindeki alışveriş deneyimini de çok önemsiyoruz. Müşterinin en çok tercih ettiği kartların tümüne taksit imkânı sunabiliyor olmayı önemsiyoruz.

 

NAZLI ALTIPAT

NAZLI ALTIPAT
ELCA KOZMETİK
Kozmetik sektörü, finansal zorluklara, krizlere rağmen büyüyen bir sektör. Biz buna ‘Lipstick effect’ diyoruz. Yani tüketici kendisini mutlu edecek küçük lükslere yöneliyor. Bu abartıldığı kadar tüketim yaratmıyor ama tüketimi de durdurmuyor. Turistlerin sayısı azaldı ve bu da talebe yansıdı. Şu anda iç tüketimle büyüyoruz.

2024’e ilişkin plan ve stratejimizi turist beklentisini kaldırarak yerel tüketiciye ulaşma üzerine kurguladık. Ödeme sistemleri de devreye giriyor bu noktada. Online kanallar, offline’e göre çok hızlı büyümeye devam ediyor. ELCA şirketleri toplamında yüzde 25 oranında online alışveriş oranımız var. Bazı markalarda yüzde 40’a kadar çıkıyor.

Sıkıntılarımız: Hiper enflasyon muhasebesine göre çalışıyoruz. Enflasyonla kur arasındaki fark bizi çok zorluyor. Kârlılık bu seneki en büyük odağımız. Hacmi büyüterek kârlılığı artırmak istiyoruz. 2024 ve sonrasında hem ulaşılabilir lüks hem de ultra lüks kategorilerinden yeni markaları Türkiye pazarına getireceğiz.Hopi’nin uygulaması bizde sepet ortalamasını artırabilir. Geçmiş dönemlerde kredi kartlarında ‘taksit’ kısıtları işlerimizi yüzde 40-50 oranında küçültmüştü. Kredi kartları dışında farklı ödeme sistemlerini kullanan tüketici oranı henüz çok düşük.

Kısıtlara karşı getirilecek önlemlerin sadakat programı çerçevesinde entegre bir şekilde olması bizim için önem taşıyor…

 

MEHMET AKİF ÖZDEMİR

MEHMET AKİF ÖZDEMİR
EASYCEP
Enflasyon ve vergilerden dolayı müşterilerimiz birinci eldeki yeni cihazlara ulaşmada zorlanıyor. Marka olarak işimizin 2 boyutu var: İkinci el elektroniği satın almak ve yenileyip sertifikalandırarak garantili bir şekilde son tüketiciye satmak. Sıfır cihazlar pahalılaştıkça yenilenmiş ürüne ilgi artıyor. Eski elektronik ürünlerin değerinde verilip, yeni bir ürün almada takasta kullanılması durumu yeni nesil bir ödeme opsiyonu demektir.

1 yılda 70 mağaza açtık. Toplamda 144 fiziksel noktaya ulaştık. Bu yıl her 100 bin nüfuslu yerde bir EasyCep mağaza açmayı hedefliyoruz. Açamadığımız yerde de var olan bir mağazayı dönüştürerek ilerliyoruz.

Bizim satışlarımız yüzde 90 kredi kartı ile oluyor. Sepet ortalamamız da 16-17 bin TL civarında. Tüketicinin alışkanlığını değiştirmek kolay değil. EasyCep cüzdan uygulamamızda Fibabanka ile tüketici kredisini entegre ettik ve müşterilere bu kullanımı alıştırmaya çalışıyoruz. Kredi kartından başka bir ödeme yöntemine geçiş zaman içerisinde olacaktır.

 

UMUT YILDIRIM

UMUT YILDIRIM
YOLCU 360
Araç kiralama yapmak isteyen 5 kişiden 4’ü bizim sitemize mutlaka uğruyor ve en az bir kere de kullanmış. Bu zamana kadar hızlı büyüme hedefimiz vardı ama bu yıl daha tutumlu bir yapıya dönüşüyoruz. Böylece, bütçe açığı vermeden sağlam gitmeye dayalı bir finans yönetimimiz olacak. 2026 ortalarına kadar galiba CEO’ların şirketlerde CFO şapkasını takması gerekecek gibi duruyor.

Geçen 30 yılda dijitalleşme süreci yaşandı ama şimdi sektörlerinin köklü şirketlerini değiştiren ‘yapay zekalaşma’ sürecine girildi bence. Kimsenin de güvencesi yok. Şirketin tamamını yapay zekaya geçirmek zor bir iş o yüzden parça parça geçirmek gerektiği görüşündeyim. Şirketler yeni dönemde ‘Yapay Zekalı’ hale dönüşecek.

Kredi kartı başarı oranı bizde yüzde 80. Şirketlerin, yüzde 20 başarısızlığı da sorgulaması gerekiyor. Yani ödeme esnasında teknik problemlerden dolayı çekim yapılamazsa müşteri gidip başka yerden alışverişini yapabiliyor. Bunu yüzde 90’a çıkabiliyorsunuz. Sadece ‘limit yetersizliği’ değil, burada banka ya da çalıştığınız fintech de hatalı olabiliyor.

 

EGE PEKKINRAN

EGE PEKKINRAN
GROUPE SEB TÜRKİYE
Groupe SEB 1857’de Fransa’da kurulmuş, bünyesinde Tefal, Rowenta ve WMF gibi markaları barındıran 8 milyar Euro’luk bir şirket. Önce kârlılığı ön plana koyan, ardından yatırımlara ve piyasa payına odaklanan bir yapımız var. Türkiye, grup içerisinde kârlılığa en çok katkı yapan ikinci ülke konumunda.

Küçük ev aletleri sektörü, yüzde 60 büyüme ile çok başarılı bir yılı geride bıraktı. Pazarda ‘almazsam kaçırırım’ trendinin hakim olduğunu görüyoruz. Bu nedenle pazarda adet bazlı olarak yüzde 34 büyüme var.

2024’te ekstra gelen vergiler bizi zorluyor. Vadeler kısaldı ve verimli olmayan, kârsız alanlardan uzaklaşıyoruz. Bu dönemde kendi mağazalarımıza odaklanıyoruz, yeni mağazalar devralarak ilerliyoruz.

Küçük ev aletleri sektöründe online satışların oranı yüzde 40. Senetli alışveriş yapılan, ‘çeyizci’ olarak nitelendirilen noktaların sayıları son 3-4 yıldır azalıyor, bu trendin değişeceğini düşünmüyorum. Satışlarımızda e-ticaretin payı henüz yüzde 22, bu sene yüzde 30’a çıkarmayı hedefliyoruz.

Türk tüketicisi inovasyonları takip ediyor, tüketim kararları üzerinde etkisi oluyor. En iyisini almak istiyor ve bu tercihler, satılan ürün gamlarına ve satış rakamlarımıza da yansıyor.

 

İSMAİL ÇETİN

İSMAİL ÇETİN
BARBOUR
Barbour koleksiyonlarında İngiliz stilini yaşatmaya ve dünyada bunu vurgulamaya çalışan bir marka. Önümüzdeki yılın markanın 130’üncü yılı kutlanacak. Markanın trendi Türkiye’de yükseliyor. Son dönemde yüksek fiyatlı ürünlerimizin satışları, düşük olanlara göre daha iyi bir grafik sergiliyor. AVM’lerde bu sıralar yer bulmak hakikaten çok zor. Bu konuda alternatif yöntemler bulmaya çalışıyoruz. Bu kanaldaki zorluklar bizi dijital kanalda daha aktif olmaya yöneltti. Dijital kanalda geçen seneye göre yüzde 50’lik bir büyüme yakaladık. Online taraftaki büyüme eğilimin devam edeceğini öngörüyoruz. Son 6 yıldır bu büyüme temposunu hiç kaybetmedik ve önümüze çıkan işaretler bunun devam edeceğini bize gösteriyor. Kredi kartlarındaki komisyon maliyetleri herkes gibi bizi de çok zorluyor. Bu konuda önlemler almaya çalışıyoruz. Bütün sektör gibi biz de kredi kartlarında artan maliyetlere karşılık çözüm arıyoruz.

 

TOLGA ÜNVAN

TOLGA ÜNVAN
MEDIAMARKT TÜRKİYE
MediaMarkt olarak 11 ülkede faaliyet gösteriyoruz. Türkiye ve Avrupa’da bir numarayız. Son 3 yıldır ENAG rakamlarının üstünde büyüyoruz. Ciro bazında yüzde 110, adet bazında da yüzde 20’lik bir büyümemiz var.

Biz kendimizi kutu satıcısı olarak değerlendiriyoruz ve en doğru deneyimle, en iyi fiyatı vermeye odaklanıyoruz. Türkiye olarak, Euro bazında en hızlı büyüyen ve kârlılığa en çok katkı yapan ülkeyiz. Ayağımıza gazdan çekmiyoruz ve çekmeyeceğiz.

‘Hipermarket’ konseptini tutturan tek markayız. Bizim bin 500 metrekarenin altında mağazamız yok ve Türkiye’nin 35 kentinde varız. Her yıl 5-10 mağaza açmaya çalışıyoruz. Online tarafta da dinamik bir büyümemiz var. Elektronik perakendede online’ın payı yüzde 25 olarak ortaya çıkıyor.
Pazarda, Koç Grubu’ndan sonra 2’nci oyuncuyuz. Çok kanallıyız ve hedefimiz omnichannel deneyimini artırmak. Mobil ve web altyapımızı değiştirip daha uygulama odaklı hale getirmeyi hedefliyoruz. Yapay zekâyı çok iyi bir şekilde kullanıyoruz.

Satış noktalarında müşterimize farklı ödeme seçenekleri sunmaya çalışıyoruz. Sepet ortalaması 10 bin TL’nin üzerinde. Tüketicilerin “alamazsam” endişesi, faiz oranları, vade farkı gibi maliyetlerden daha ağır basıyor. Biz bu süreçte ne kadar çözüm sunabilirsek o kadar iyi. Finansman çözümlerinin yüksek limitli olanları bizim işimize yarayacaktır. Müşteri deneyimi önemli ve kasada beklerken hızlı çözümler gerekiyor.

 

HAKAN ZİHİNOĞLU

HAKAN ZİHİNOĞLU
EMSAN
Emsan 1973’te Denizli’de kurulan, 5 ayrı fabrikada 3000 kişi ile üretim yapan kârlı bir firma iken nakit akışını doğru yönetmediği için finansal krize girip, birkaç kez el değiştirmiş. 2008’de zücaciye piyasasının köklü firmalarından Karaca Grubu tarafından satın alındıktan sonra küllerinden doğan bir firma Emsan. Nesilden nesile evlerde birçok Emsan ürünü yıllardır aynı sağlamlık ile kullanılmaya devam edildiğinden tüketici güvenimiz yüksek.

Geleneksel kanalların satışlarımızda ağırlığı hala yüksek. Geleneksel satış noktaları tüketiciyi çok iyi tanıyor ve onlara taksit olanakları sağlıyor. Bizim önceliğimiz, iş ortaklarımıza stok ve nakit akışları konusunda rehberlik yapmak, piyasa koşulları çerçevesinde adaptasyonlarını sağlamak. 2023’ü, 75 mağazayla kapattık, bu yıl mağaza sayımızı 130 un üzerine çıkarmayı hedefliyoruz. Ayağımızı gazdan değil, şişen stoklardan çektik. Bekleyen stoklarını eriten, nakde çevirebilenlerin kârlı olacağı bir yıl olacak. Omnichannel günümüzün gerçeği, e-ticaret kasımız çok güçlü. Gerek pazaryerlerinde gerekse kendi şirket kanallarımızda aktifiz. 2024 ve sonrasında, devletin çeşitli regülasyonlarla farklı ödeme yöntemlerini destekleyeceğini, ekonominin kayıt içinde olmasına destek olacağını düşünüyorum. Bu dönemde, her tip regülasyona piyasaların hızlı tepki vererek dijitalleşeceğini ve yeni çözümler ortaya çıkaracağını düşünüyorum.

 

ATAKAN KURT

ATAKAN KURT
BİLET.COM
Bilet.com  uçak bileti,  otobüs bileti, feribot bileti, şehir içi ulaşım kartları yüklemesi ve etkinlik bileti gibi birçok alanda bilet satan bir Bilet SuperApp… Bilet pazar yeriyiz, üretilen bir hizmeti satıyoruz.

Ödeme sistemleri bizim için önemli bir gündem. Bize uygun olan ödeme yöntemleri çözümleriyle biz de çalışıyoruz. Ancak, yeni çözümlerin yaygınlaşması biraz zaman alıyor. Fintek çözümlerine her yerde ihtiyaç var. Yurt dışında satış yaptığımız zaman sadece kredi kartı kabul edebiliyoruz.

Mesela Apple Pay’in çalışmaması bizim için sorun. Ayrıca cüzdan teknolojileri üzerine de çalışmak istiyoruz. Stratejimizde Epara lisansına sahip bir firmadan Cüzdan hizmeti alıp, entegre etmek var. Bu cüzdan hizmeti ile müşterilerimize önemli sadakat programları sağlamak istiyoruz. Son olarak, Yurt dışı açılımı sebebiyle de stripe, alipay, apple pay gibi ödeme sistemlerini de entegre edeceğiz.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

en-yenilikci-50-ik-lideri

En Yenilikçi 50 İK Lideri

perakendenin-2024-planlari

Perakendenin 2024 planları