BÜLENT SABUNCU
KOTON CEO
“Bu yılki önceliğimizi halka arz sürecini tamamlamak oluşturuyor. Hazırlıklarımız tamamlanmak üzere… 2023 yıl sonu finansallarına göre güncelleyerek SPK’ya başvurumuzu yapacağız. Büyüme tarafında ise şunları paylaşmak isterim. 2023 yılsonu itibarıyla yurt içinde 241 ve yurt dışında 196 olmak üzere toplam 437 mağazamız var. Önümüzdeki 3 yılda 130-150 arasında mağaza açmayı hedefliyoruz. Bulunduğumuz 29 ülkedeki açılışların yanında yeni ülke girişlerini de planlıyoruz.
E-ticaretin toplam satışlarımız içerisindeki payı 2023 yılı sonu itibarıyla yüzde 12 olarak gerçekleşti. Önümüzdeki 3 yıl içinde bu oranın yüzde 20’lere gelmesini hedefliyoruz. E-ticarette yeni ülkelere de girmeyi planlıyoruz. Şu anda e-ticarette 57 ülkede varız. Bu sayıyı yıllar itibarıyla artıracağız. Örneğin, pazar yerleri aracılığıyla 2024’te Amerika pazarına girmek üzere hazırlıklarımızı tamamlamak üzereyiz.
Özellikle yurt dışında mağaza açılışlarımıza devam edeceğiz. Halen ciromuzun yaklaşık yüzde 32’si yurt dışından geliyor. Hedefimiz önümüzdeki 3 yılın sonunda bu oranı yüzde 35’in üzerine çıkarmak. Hopi aracılığı ile başlattığımız ‘Hemen al, sonra öde’ sistemini mağazalarımızda ve online’da devreye almak üzere çalışmalarımızı tamamladık. Klasik ödeme teknikleri yeni ödeme yöntemlerine göre hâlâ önde, ancak zaman içerisinde bu ödeme sisteminin müşteriyi harekete geçirecek bir inisiyatif olduğunu ve biraz daha zamana ihtiyacı olduğunu düşünüyoruz. Müşteri talepleri doğrultusunda güvenli bir ödeme alt yapısı ile dijital ödemeler dahil çoklu ödeme yöntemlerini sürekli geliştirmeye devam ediyoruz.”
SİTARE SEZGİN
TEKNOSA CEO
“2023’te çift haneli büyüdük. Son 3 senedir müşteri deneyimi ve dijitalleşme odaklı bir dönüşüm yolculuğu içindeyiz ve bu dönüşüme 2024’te de devam edeceğiz.
Marka olarak e-ticarete çok yatırım yapıyoruz ve online tarafta çok hızlı büyüdük. 2022 Şubat ayında pazaryeri yetkinliklerini eklediğimiz Teknosa.com’u bu sene daha da büyütmeye devam edeceğiz.
Mağaza anlayışımızı değiştirdik. Küçük mağaza değil, büyük ve deneyim mağazasına yöneliyoruz. Mağaza ziyaretçi sayıları ve mağaza satışları büyümeye devam ediyor. Veri yönetimi sistemlerimizi değiştiriyoruz. 2024 yılında mağaza açılışları, dijitalleşme, bilgi teknolojileri için 1 milyar TL’lik bir yatırım bütçesi planladık.
2024’ün en önemli konusu artan finansman giderleri. Sattığımız ürünler çok yüksek fiyatlı olduğu için bu giderlerin yüksekliği bizi çok zorluyor. Peşin fiyatına taksit gibi faiz yükünü bizim karşıladığımız bir sistem var ama bizim açımızdan pek sürdürülebilir bir yöntem olmadığını söylemem gerekiyor.
Satışlarımızın yüzde 90’dan fazlası kredi kartı ile gerçekleştiriliyor. Alışveriş kredisi de var ama faizini müşterinin değil, bizim ve tedarikçinin yüklendiği modellere müşteri ilgisi daha yüksek. Bizim ürünlerimiz pahalı ürünler. Kredi kartı taksitlerine sınırlama gelirse, alternatif ödeme yöntemlerine ilgi ve talep artacak. ‘Şimdi al sonra öde’ yöntemlerinin ve operatörlerin tüketici finansman şirketlerinin büyüyeceğini düşünüyorum.”
İDRİS ONAY
BENETTON TÜRKİYE CEO
“Uygulanan/uygulanacak sıkı mali politikalar nedeniyle 2024’ün daha zor geçeceğini, pazarın daralacağını öngörüyorum. Geçen yıllarda önemli bir paya sahip olan turistlere yönelik satışlarının bu sene daha da azalacağını düşünüyoruz. 2024 yılındaki önemli konulardan ikisini ise ‘nakit yönetimi ve stok yönetimi’ oluşturacak. İkisi de yine önemli hale gelecek. Tüketici deneyimi ve CRM bizim için önemli bir gündem maddesi. Alternatif ödeme ve taksitlendirme sistemleri de bizim gündemimizde olacak. Şu an bence en önemli konu kredi kartlarındaki limitlerdir.”
YEKBUN AKBAŞ
AVVA COO
“Marka olarak 25 ülkede 150 mağazayla faaliyet gösteriyoruz ve hedefimiz nitelikli büyümeye devam etmek. 2024’te sürdürülebilir ve kârlılık odaklı bir büyüme hedefimiz var. Online satış sitemiz 2009’dan beri var. Bu yıl e-ihracata biraz daha ağırlık vereceğiz. E-ticaret oranımız yüzde 15-20 arasında değişiyor. Bu hacmin yarısı pazaryerlerindeki satışlarımızdan geliyor. Dijitalleşmeye önemli yatırımlar yapıyoruz. Her şeye rağmen 2023’ü cirosal olarak yüzde 100’ün üzerinde büyümeyle kapattık. 2024’te de adet artışı öngörüyoruz ama daha temkinli olduğumuzu söyleyebilirim. Ödeme yöntemlerinin 2024’te daha da önemli hale geleceğini öngörüyoruz. Ama biz şu an sadece bankalarla çalışıyoruz.”
SİNAN ÖNCEL
BMD BAŞKANI
“BMD olarak üyelerimizle yaptığımız anket sonucuna göre, 2023’te üyelerimizin yüzde 63’ü adet bazında satışını artırdı. Ancak, 2024 yılı çok iyi başlamadı. Üyelerimiz ocak ayında indirimlere rağmen olumlu bilgi vermediler. Hazır giyimde adet düşüşü yaşandığını söyleyebiliriz.
Hem AVM’lerde hem de cadde mağazalarında yüzde 80’den yüksek orandaki fahiş kira artışı, en büyük sorunlarımızdan birini oluşturuyor. Bu çok büyük bir sorun ve fiyatlar üzerinde ‘tsunami’ etkisi yaratıyor. E-ticarette 6-7 kat büyümelerin normal olduğunu gözlemliyoruz. Artan kira maliyetleri nedeniyle e-ticaret kurtarıcı oluyor.
Piyasada çok ciddi senetle de alışveriş yapılıyor. Özellikle Anadolu’da beyaz eşya ve mobilya sektöründe. Yabancıların alışverişlerinde kredi kartı kullanma oranı ciddi şekilde düştü. Bunun anlamı da ya nakit harcayan turist ya da para harcayamayan bir turist geldiğidir.”
HİLAL SUERDEM
KİĞILI CEO
“Bizim 2024 yılında 2 önemli hedefimiz var: Bir numaralı hedefimiz, yurt dışındaki faaliyetlerimizi büyütmek. Yurt dışında ağırlıklı olarak franchise ile büyümek istiyoruz. İkincisi de pazaryerleriyle daha yakın işbirliği yapmak amacındayız. Şirket olarak dijitalleşmeye çok önem veriyoruz. Yapay zekayla ilgili önemli çalışmalar başlattık. Özellikle insan kaynakları ve çalışanlarımıza yönelik çok iyi işler yaptık. Marka olarak insan kaynaklarına ciddi yatırımımız ve 5 yıllık stratejik planımız var. Bu plan çerçevesinde hedeflerimize gidiyoruz.
Geçen yıl ciro bazında yüzde 100 büyüdük. Adet bazında büyüme ise yüzde 12-15 civarındaydı. Bu yıl perakendede daha iyi bir yıl bekliyoruz. Ödeme sistemlerinde önemli konulardan biri de komisyon oranı. Ödeme şirketinin sağladığı kolaylıklar çok önemli. Hopi’yi de ödeme sistemlerinde öncü görüyorum. Perakende dünyasında müşteriye dokunmak önemli Hopi de bunu iyi yapıyor.”
CEMAL CEM IŞIK
MADAME COCO CEO
“22 ülkede 450 mağazamız var. Bu yıl için ilk hedefimiz büyüme. Zaten yurt dışında çok agresif büyüyoruz ve mağazaların sayısı artacak. Almanya’da bir depo kiraladık ve 3 ay içinde madamecoco.eu’yu açacağız. Böylece, Avrupa’daki müşterilerimize günübirlik teslimat gerçekleştireceğiz.
Bu yıl diğer önemli konuyu ise ‘sadakat kartı’ oluşturuyor. ‘Madame Coco Prestige’ ile 4 ay içinde 2 milyon müşteriye ulaştık. Bu programı geliştirip, ‘topluluk yönetimi’ aşamasına geçeceğiz. Ürün ve fiyatın dışında ‘insanların kalbine nasıl dokunuruz’ üzerine çalışıyor olacağız. Tüketicilere yakın olmak istiyoruz.
Bu yıl ilk defa yurt dışında da ‘offline’ dahil 360 derece reklam yapacağız. Dijitalleşme de bizim için çok önemli bir konu. Doğru bir yapay zeka yatırımı yaptık ve 2024 itibarıyla ciddi faydasını görmeye başladık. ‘Sürdürülebilir büyüme’, bizim için en önemli konu diyebilirim. Geçen yıla göre adet bazında yüzde 50 artışımız var.
Yeni nesil ödeme sistemlerinde, Hopi’yle sanal poslarda ‘şimdi al sonra öde’yi hayata geçirdik. Diğer birçok yeni nesil finansal teknolojileri de içeren ödeme yönetimini da hayata geçiriyoruz. Kısa vadede ciroları çok etkilemeyecek şeyler olabilir ama uzun vadede potansiyel müşterilere ulaşmak ve müşteri deneyimi için büyük katkısı olacaktır.”
CAN KARADENİZ
E-BEBEK GM
“Halka arzdan elde ettiğimiz gelirin önemli kısmını yatırımlara ayırarak daha da büyüyeceğiz. Hem yurt içindeki mağaza sayımızı arttıracağız, hem de yurt dışında özellikle İngiltere pazarında mağazalaşma stratejimiz doğrultusunda 2024 yılında fiziksel mağaza açılmasına ilişkin olarak çalışmalarımıza hız vereceğiz. Bu sayede ebebek’i çok daha geniş kitlelerle buluşturarak bir dünya markası haline getireceğiz.
2023’ü adet bazında yüzde 18 büyümeyle tamamladık. E-ticaret tarafında da yaklaşık yüzde 30 büyüme kaydettik. Bu yıl operasyonel olarak ana odağımız hem mağaza hem e-ticaretin artan hacmini karşılamak üzere, otomasyon çözümleri ve depolama hacmi artışı gibi adımlarla lojistik kabiliyetlerimizi ve kapasitemizi arttırmak.
Diğer taraftan ‘bebeveyn’ memnuniyetini etkileyen ödemeden teslimata, satış sonrası hizmetlerden ebebek’in uzmanlık algısını kuvvetlendirecek tüm alanlarda gelişime kadar belirlediğimiz hedeflere ulaşacağımızdan kuşkumuz yok.”