in , ,

“Hedefimiz 3.2 milyon şirket”

Türkiye’deki 3.2 milyon KOBİ’nin yanı sıra her yıl kurulan 110 bin şirketin en büyük sorunu “finansmana” ulaşmak… Tam Finans CEO’su Hakan Karamanlı, yıllarca bu sorunu çek keserek çözmeye çalışan şirketlere yaratıcı çözümler bulduklarını söylüyor.

Hedefimiz-3.2-milyon-şirket

HAKAN KARAMANLI
Tam Finans CEO

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) verileri, iş dünyasıyla ilgili önemli bir gerçeği ortaya koyuyor Araştırmaya göre, 2021 yılı sonu itibariyle Türkiye’deki KOBİ sayısı 3.2 milyona ulaştı. Bunların yüzde 92’si, 10 kişiden az çalışana sahip ve 3 milyon TL’den daha az cirosu olan mikro kobilerden oluşuyor.

‘Mikro’ diye nitelendirilen bu şirketler, sayıca çok olmalarına rağmen 5 trilyonluk banka kredi hacminden sadece 300 milyar liralık bir pay alabiliyorlar. Bu kadar önemli bir işletme grubunun kredideki payı yüzde 28 düzeyinde kalıyor. Oysa, KOBİ’ler, Türkiye’de istihdamın yüzde 73’ünü sağlıyor.

Bu tablo içinde KOBİ’ler, finansmanda çözümü yıllarca çek kesmekte gördüler. 2009 yılında 25 milyon adeta ulaşan çek sayısı da bunu gösteriyor.

Tam Finans CEO’su Hakan Karamanlı, 2021 yılı sonunda 15 milyon adeta gerileyen çek sayısında, kendilerinin de aktif olduğu faktoring sektörünün rol oynadığını söylüyor:

“Biz 10 yıl önce bu Türkiye ekonomisinin temel unsuru olan bu gruptaki şirketlere daha fazla finansman desteği sağlayabilmek için kurulduk.”

Hakan Karamanlı, Türkiye’de çekle finansa edilen KOBİ dünyasını, son trendleri ve planlarını paylaştı:

36 BİN KOBİYE DOKUNDUK

Diğer faktoring şirketlerden farklılıklarımızın başında, yaygın hizmet ağımız bulunuyor. Kurulduğumuzdan beri her sene düzenli büyüyoruz, şu anda 690 kişiyiz, 39 şubemiz ve 14 mobil ekibimiz var. 450 kişilik bir saha ekibi ile her ay yaklaşık 50 bin KOBİ’ye ulaşıyor ve “bir ihtiyacınız var mı” diye soruyoruz. 2021 yılında ulaştığımız işletmelerin 68 bininden başvuru alıp, 36 biniyle de işlem yaptık. Bu rakamlarla sektörde “müşteri adedi” bazında yaklaşık olarak yüzde 40’lık çok büyük bir paya sahibiz. Kuruluşumuzdan bugüne kadar finansman sağladığımız şirket sayısı da 125 bini geçti.

YENİ ŞİRKETE KREDİ!

Türkiye’de finansal okur yazarlık oranı yüksek olmadığı için ‘faktoring’ yeteri kadar bilinmiyor. Oysa ticaretin finansmanı olarak özetleyebileceğimiz bu ürün kullanıcısına sağladığı avantajların yanı sıra finansmanın tüketime değil direkt olarak ticarete ve üretime akmasını garanti ettiği için ülke ekonomisi açısından da kritik önem taşlıyor.
Bu yüzden çalıştığımız firmaları herkesten daha fazla ziyaret edip, öncelikle süreci anlatıyoruz, faktoringin avantajlarını paylaşıyoruz ve şirketlerin kısa vadeli finansman ihtiyaçlarını gidermeye çalışıyoruz.

En önemli avantajımız geliştirdiğimiz teknolojik altyapı ve patentli risk değerlendirme sistemimiz. Bu sayede başvuruları birkaç dakika içinde insan eli değmeden değerlendirip cevap dönebiliyoruz. Yine dakikalar içerisinde de müşterilerimize ödeme yapabiliyoruz.

Türkiye’de 2020’de 102 bin, geçen yıl ise 111 bin şirket kuruldu. Yeni kurulan şirketlerin büyüme için finansmana ihtiyaçları var. Ancak, ticari geçmişlerinin olmaması ve bilançoları nedeniyle bankalardan kredi almakta zorluk yaşıyorlar. Bunun yanı sıra özellikle mikro işletmelerin bankalara sunabilecek herhangi bir teminatları da bulunmuyor.

Oysa biz risk değerlendirmesi yaparken ticareti öne alan bir bakış açısında olduğumuz ve herhangi bir teminat istemediğimiz için yeni kurulan ya da geçmişte finansal sorunlar yaşayanlarla bile çalışabiliyoruz. Geçen yıl yüzde 40’ı 0-2 yaş olmak üzere 17 bin yeni müşteri edindik. Bunların yaklaşık yarısının bankalarda kredisi yoktu.

MÜŞTERİ SAYISINDA BİRİNCİYİZ

Müşteri sayısı olarak sektörde açık ara birinciyiz. Sektördeki toplam müşterilerin yüzde 40’ıyla çalışıyoruz. Bunun bir nedeni de bizim yaklaşım farklılığımızdan kaynaklanıyor. Biz hacme değil, daha fazla müşteriye hizmet verebilmeye odaklanıyoruz. Sistemlerimiz bu temel yaklaşım üzerine dizayn edildi. Esasında bu riskin de dağılması anlamına geldiği için, zaten risk değerlendirme sistemimiz sayesinde çok düşük olan karşılıksız oranımızın çok daha iyi olmasını sağlıyor. Son 7 yıldır binde 8 karşılıksız oranı ile çalışıyoruz.

TEKNOLOJİYLE GELEN HIZ

Türkiyede vadeli ticarette ödeme aracı olarak çek kullanılması çok yaygın, ancak bizim işlemlerimizin yüzde 15’inde ödeme aracı yok. Bu oranı her geçen gün arttırıyoruz çünkü fiziksel ödeme aracının varlığı, işlemleri baştan sona dijital yapabilmemizin önünde engel teşkil ediyor. Bunların dijitalleşmesi, işimizi kolaylaştıracak.

Pandemi başladığından beri, uzaktan finansal işlem yapmaya yönelik yasal değişiklikler hızlandı. Hatta bu yılın başından itibaren uzaktan müşteri edinmeyle ilgili yeni yasal düzenleme devreye girdi. Bugün itibarıyla bizimle işlem yapan bütün müşterilerimizle ıslak imza olmaksızın uzaktan işlem yapıyor durumdayız.

Bizi sektörde ayrıştıran en büyük etkenin hız olduğunu söylemek isterim. Biz işlemlerin yüzde 65’ini insan eli değmeden yapıyor ve birkaç dakika içinde yanıt veriyoruz. Kalan işlemlerin ortalama yanıt süresi ise 30 dakikanın altında. Bunu sağlamak için robot teknolojilere ilk yatırım yapan kurumlardan biri olduk, hatta bizim ilk robotlarımız 8 yaşını doldurdu, emekli oldular şu anda onların yerine daha gelişmiş yazılımlar kullanmaya başladık. Tüm bunlar sayesinde çalıştığımız binlerce KOBİ ve Mikro işletmeye birkaç dakika içinde finansmana ulaşma olanağı sunuyoruz.

  • %29 Tam Finans’ın araştırmasına göre KOBİ’lerin en büyük sorunu, yüzde 29 ile “finansmana ulaşmak” olarak öne çıkıyor.
  • 15.1 milyon çek Geçen yıl, 15.1 milyon adet çek takasa girdi. 1 trilyon 370 milyar çek hacmi var. 1 trilyon 77 milyarlık kredi büyüklüğüne bakıldığında Türkiye’de çek hacmi, kredi hacminden daha fazla. İşletmeler vadeli çek vasıtasıyla ticaretlerini fonluyorlar.
  • Yüzde 1 Baktığımızda geçen yıl Türkiye’de 477 bin firmanın çekinin takasa girdiğini görüyoruz. Karşılıksız çek oranı ise % 1. Bu şu demek, çek ticarette hem etkin kullanılıyor hem de karşılığı var, ödeniyor.

SEKTÖRE GETİRDİĞİMİZ YENİLİKLER

  • ANALİTİK YAKLAŞIM
    Ar-Ge merkezinde geliştirdiğimiz “skorlama” sistemi ve “müşteri analitiğiyle” ilgili yaptığımız çalışmalar bizi sektörde ayrıştırıyor. Başvuruları “saniyeler” içinde değerlendirmemiz de bunun göstergesi. Dünyada Teknolojiyi en etkin kullanan 100 kurumdan biri seçildik.
  • PSİKOMETRİK SKOR
    MEF Üniversitesi’yle Psikometrik Skor Kart projesi üzerinde çalışıyoruz. Bunun yanı sıra hiç finansal veri kullanmadan, sosyal medyadan ve dijital ayak izi ile de “skorlama” yapmak istiyoruz.
  • MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ
    Mikro KOBİ’lerin insani dokunuşa ihtiyacı olduğunun ve her şeyin veriyle ölçülmeyeceğinin de farkındayız. Bu yüzden ayda 50 bin müşteriye ulaşıyor olmak bizim için çok önemli bir sonuç. Müşterimizi daha iyi anlayabilmek için sosyal bilimcilerle, antropologlarla, nöro bilim uzmanları ile çalışıyoruz.

YENİ DÖNEM İÇİN 3 HEDEF

  1. Her yıl müşteri sayısını arttırmaya çalışıyoruz. Geçen yıl 36 bin olan sayıyı bu yıl 40 binin üzerine çıkarmayı hedefliyoruz.
  2. Türkiye’de ticarette ödeme aracı olarak çek yaygın olarak kullanılıyor. Ancak bizim işimiz çek olsun ya da olmasın ticareti finanse etmek. Bu nedenle faturaya dayalı yeni ürünler çıkardık. Bu ürünlerle büyüyor olacağız.
  3. Sadece KOBİ’ler değil, tarım sektörü de finansa erişimde sıkıntı çekiyor. Bu kesimde 3 milyona yakın çiftçi var. Tarımın finansmanı için bir ekip kurduk ve bu yıl pilot olarak başladık. 2023’te bu alanda çok daha iddialı olacağız.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

iyzico yönetiminde yeni dönem başlıyor

hazır-giyimin-kritik-orani

Hazır giyimin kritik oranı