in , , , ,

İşe dönüş hesapları

Covid-19 salgını, yıla büyüme heyecanı, çift haneli ciro artışı hedefiyle giren şirketlerde her şeyi ters yüz etti… Duran üretim, haftalarca kapalı kalan mağazalar ve “sıfır nakit” girişi, 2020 yılı sonuna yönelik planları bozdu. Şimdi şirketler işe dönüş planıyla birlikte, hasar tespiti ve telafi hesapları yapıyor, yıl sonu için büyüme hedeflerini yeniden belirliyor, bütçelerini revize ediyor…

YAZI: MEHTAP DEMİR

Büyük bir holdingin CEO’su, “Her şey 2019 yılı sonunda yaptığımız bütçe doğrultusunda gidiyordu. Yıla iyi başlamıştık” diye tabloyu ortaya koyuyordu. Ona göre ilk 3 ay beklentiler doğrultusunda, hatta bazı alanlarda iyi gidiyordu. Ancak, mart ayının sonuna doğru ortaya çıkan Covid-19 salgını her şeyi değiştirdi. Çok sayıda sektörde işler durdu, bazı şirketlerde satışlar sıfıra indi. Aynı CEO, işe dönme hazırlığı yaparken, şimdi “Nerede kalmıştık diye bakıp, her şeyi gözden geçireceğiz” diye ekleme yapıyor.

Mart ayının ortasından sonra havayolları çalışmadı, mağazalar kapalı kaldı, çok sayıda fabrika tatile gitti, bazı ülkeler dışında ihracatçıların işleri durdu. Tıpkı büyük holding CEO’sunun dikkat çektiği gibi, şirketler, haziran ayından sonrası için her şeyi gözden geçirecek, bütçeleri yeniden yapacak, oluşan büyük tahribatı giderip, aradaki farkı kapatmak için yeni önlemler alacak.

Örneğin, Anadolu Isuzu’nun CEO’su Tuğrul Arıkan, benzer bir tablo ile karşı karşıya kalan liderlerden… Artan turist sayısı, belediye seçimlerinin tamamlanmış olması, finansman maliyetlerindeki düşüş ve ticaretteki canlanma nedeniyle 2020 için büyüme öngörmüştü. Arıkan, şöyle yorum yapıyor:

“Özellikle 2019 yılının son çeyreğinde toparlanmaya başlayan kamyon pazarının 2020 yılında artışını sürdüreceğini ve yılı yüzde 20 artış ile kapatacağını, otobüs ve midibüs pazarının ise yüzde 10-15 oranında büyümesini beklemekteydik. Ağır Ticari Araç segmentinde ilk çeyrek sonuçları da bu büyümeyi doğrulayacak şekilde gerçekleşmiş idi.”

Ancak, Çin’in Wuhan şehrinde başlayarak dünyayı saran Covid-19 salgının pandemi olarak açıklanmasıyla Anadolu Isuzu’da tablo değişti. Tuğrul Arıkan, bu tabloyu şöyle özetliyor:

“Ancak Mart ayı ortasından itibaren yurt içi ve yurt dışı taleplerde ciddi bir düşüş gördük. Önümüzdeki süreçte salgın etkisinin azalması, yasakların bitmesi ve talebin 3.çeyrek dönemden itibaren kademeli olarak tekrar canlanması ile birlikte sektörün seneyi 2019 yılının yüzde 10 altında kapatabileceğini öngörüyoruz.”

COVID-19’UN BÜYÜK ETKİSİ
Global danışmanlık şirketi Bain&Company’nin virüsün global etkileri üzerine yaptığı araştırmaya göre 2020’nin ilk çeyreğinde ekonomik aktivite yüzde 40 ila 50 oranında düştü. Bu oran Büyük Resesyon döneminde yaşananla eş düzeyde bir ekonomik daralmaya işaret ediyor.

McKinsey&Company de Covid-19’un ekonomiye ve iş dünyasına etkilerini analiz ederek, iyimser (orta vadede iyileşme) ve kötümser (uzun vadede iyileşme) senaryo olarak tanımladığı iki farklı tablo ortaya koydu. İyimser senaryoda, 2. çeyrek dönem sonuna dek durgunluk yaşanması bekleniyor. Bu dönem sonunda salgın kontrol altına alınmış olsa da durgunluğun yarattığı ekonomik etkiler, 3. çeyrek dönem sonuna dek kendini gösteriyor. Avrupa ve Amerika’da ekonomik iyileşmenin 4. çeyrek dönemde gerçekleşmesi bekleniyor. Kötümser senaryoda ise küresel ekonomide sert bir etki görülmesi bekleniyor. Pek çok ülkede 2020 yılı ekonomisi küçülüyor ve iyileşmenin başlaması 2021 yılı ikinci çeyrek dönemine sarkıyor. Sonuç olarak her iki senaryoda da durum hiç iç açıcı görünmüyor…

Avrupa Birliği İstatistik Ofisi’nin paylaştığı rakamlara göre Mart ayında satışlar Şubat ayına kıyasla yüzde 11,2; geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 9,2 daha düştü. Bu oranla, 2011 yılı Mayıs ayında kaydedilen yüzde 2’lik düşüş rekoru kırılmış oldu.

Diğer yandan, fiziksel mağazaların kapanmasıyla beraber online perakendeciler satışlarda şubat ayından bu yana yüzde 2,6 artış gördüler; yiyecek-içecek satışları büyük artış gösterdi. Ancak diğer kategorilerde büyük bir düşüş var. Örneğin, kıyafet satışları yaklaşık yüzde 40 oranında geriledi. Dolayısıyla bu sektörlerdeki firmalar hedeflerini aşağı yönde revize etmeye başladı…

The Boston Consulting Group’un (BCG) son çalışmasına göre, küresel lüks tüketim pazarı, bu yıl 70 ila 90 milyar euro arasında küçülecek. Bain&Company de online satışların hızlı büyümesine karşın lüks ürün satışlarının bunun sadece yüzde 12’sini oluşturduğunu belirtti.

TÜRKİYE’DE NELER OLUYOR?
Yönetim danışmanlığı şirketi Mercer’ın PERYÖN ile birlikte gerçekleştirdiği araştırmaya göre şirketlerin yüzde 74,3’ü iş hedeflerini ve bütçelerini revize etmeyi düşünüyor. Bizim yaptığımız araştırma da bunu ortaya koyuyor. Haziran ayında gerçekleşmesi beklenen “işe dönüşle” birlikte, şirketler, hasar tespiti yapıp, bütçelerini yeniden oluşturmayı planlıyor.

Salgından en az etkilendiği düşünülen gıda sektöründe dahi pek çok firma büyüme hedeflerini yeniden gözden geçiriyor. Ciro hedeflerini aşağı yönde revize edenlerden biri de Sütaş Grubu oldu. 2019 yılını 3 milyar 783 milyon TL ciro ile kapatan Sütaş, 2020 yılı için yüzde 20 büyüme hedefi koymuştu. Ancak, ev dışı tüketimin düşmesi nedeniyle ciro hedefinden yüzde 25 oranında sapma yaşanmış. Sütaş Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Yılmaz, bunun bir kısmını ev içi tüketimle, bir bölümünü de Covid-19 sürecinin sonunda telafi etmeyi planladıklarını söylüyor. Yılmaz, “Yaşadığımız bu salgın sonrasında büyüme hedefimizi yüzde 10 oranında aşağı doğru revize edeceğimizi öngörüyoruz” diye konuşuyor.

2020 yılına, ciroda yüzde 40 artış hedefiyle başlayan Dimes’te ise, büyüme hedefinin salgın sonrasında da yüzde 30’un altında kalmayacağı öngörülüyor. Markanın Genel müdürü Ozan Diren, “Tüm değişimlere çok çabuk adapte olmaya odaklandık” diyor.

Kuruyemiş üreticisi Tadım ise yıl başında hesaplarını, “özellikle ambalajlı ve sağlıklı ürün trendindeki yükselişe” göre yapmış. Bunun yanı sıra Almanya pazarındaki operasyonunu da büyüten Tadım’da büyüme beklentisi yüksek olarak konulmuş. Şirketin bu konudaki açıklaması şöyle: “Her şeye rağmen şu anda olumsuz bir tablo ortaya çıkmadı. Çeşitli senaryolara göre çalışmalarımız devam ediyor, ticari bazı aksiyonları kurguluyoruz. Henüz 2020 yıl sonu hedeflerinde bir değişikliğe gitmedik.”

3 SEKTÖRÜN HESABINDA NE VAR?
Koronavirüs salgınıyla beraber insanların tüketim, alışveriş ve medya alışkanlıklarındaki değişimin yanı sıra sağlık ve hijyen arayışındaki yükseliş, temel ve kişisel bakım ürünlerine olan talebi de artırdı. Hızlı tüketim ürünleri bu süreçte büyüyen pazarlardan oldu. Hayat Kimya Türkiye Genel Müdürü Enes Çizmeci, hızlı tüketim ürünleri pazarında büyümenin yaklaşık yüzde 15 civarında öngörüldüğünü, ancak Covid-19 sürecinde herkesin evde geçirdiği sürenin artmasıyla gıda ve hijyen ürünleri tüketiminde, özellikle de ev bakım ve temizlik kağıtlarına yönelik artış olduğunu söylüyor. Çizmeci, “Ancak toplamda 1-2 aylık talep artışından söz ediyoruz. O nedenle bunun yıllık büyümeye etkisinin yüzde 3-5 aralığında olacağını tahmin ediyoruz” diye konuşuyor.

Ayrıca, bu süreci yönetmek için müşteri içgörülerinden faydalanan firmalar da var. Aksiyon planlarını tüketici içgörülerine göre şekillendiren P&G’nin Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya YKB Tankut Turnaoğlu, “Korona döneminde özellikle tüketici davranışlarında ciddi değişiklikler oldu” diye konuşuyor ve ekliyor:

“Analitik ve içgörü departmanımız her hafta 400 tüketiciyle dijital ortamlarda görüşerek kantitatif sonuçları 2 günde tüm organizasyonla paylaştı. Bu sonuçlara göre aksiyon planlarımızı değiştirebildik. Mali yılımızın sonunda çift haneli büyüme hedefimizi koruyoruz. Bu süreçte özellikle Avrupa’da üretimde yaşanan aksaklıklar sonrası; Avrupa’ya yakınlığımız ve üretim tesislerimizin yeterliliği bize ciddi avantaj sağladı. Takvim yılının ilk üç ayında ise ihracatımızda yüzde 30 artış oldu. Oradaki üretim aksamalarını bu ihracatla kapattık.”

Philips Türkiye ise 2020 yılı için yaklaşık yüzde 20 oranında büyüme hedefi koymuştu. Ancak, mağazaların kapalı olması ve tüketimdeki düşüş, hedefi anlamsız kıldı. Philips Türkiye CEO’su Haluk Karabatak, “Büyüme beklerken, şimdi ciromuzda yüzde 30 oranında düşüş bekliyoruz” sözleriyle tabloyu ortaya koyuyor. Karabatak, aradaki farkı kapatmak için ise şu planı yaptıklarına dikkat çekiyor: “Online satışlarda agresif artış, sıkı maliyet yönetimi ve Covid ile ilgili artan bazı ihtiyaçların maksimize edilmesi.”

OTOMOTİV VE KİRALAMANIN HESABI
Otomotiv Sanayicileri Derneği’nin (OSD) verilerine göre Ocak-Mart döneminde toplam üretim yüzde 6, ihracat yüzde 14 azaldı. Salgın etkisiyle, şubat ayında 128 bin olan toplam üretim, mart ayında 103 bin 350 adet seviyesinde kaldı.

Anadolu Isuzu CEO’su Tuğrul Arıkan, bu tablo içinde kamyon ve otobüs segmentinin durumunu şöyle analiz ediyor:

“2020 yılının ilk çeyreğinde öngörülerin üzerinde gelişen sektör büyümesi Covid-19 süreci ile bir bekleme-izleme sürecine girmiştir. Yılın önümüzdeki dönemi için sektörün büyümesi ve cirosu hakkında şimdiden bir öngörüde bulunmak çok sağlıklı olmayacaktır. Hâlâ hem ülke olarak hem global ölçekte salgının hangi aşamasında olduğumuzu öngöremiyoruz. Önümüzdeki yaz döneminde bu sürecin sektörümüzü nasıl etkilediğini daha gerçekçi verilerle değerlendirmiş olacağız.”

Sektörle doğrudan ilgili filo yönetimi/araç kiralama sektöründeki durumu da Intercity YKB ve CEO’su Vural Ak analiz ediyor. Şirketin 2020 hedefinde yüzde 35 filo artışı ve 2 milyar TL’nin üzerinde ciroya ulaşmak vardı. Ancak, tahminlerin tersine öngörü olumsuz değil. Vural Ak, bu konuda şunları söylüyor:

“Korona sonrası hedeflerde ne mutlu ki bir sapma gözükmüyor. Hatta yılı hedeflerin üstünde bile bitirebiliriz. Filo kiralama sektörü kırılgan bir iş modeli değil. Pandemi gibi etkisi yüksek ve olasılığı düşük olaylarda bile kurumsal şirketlerin filo kiralama talebinde toplamda bir azalma olmuyor. Müşterilerin sektörel olarak kompozisyonları değişse bile toplamda talep azalmadığı için 2021 yılı için daha önce koyduğumuz filo bazlı yüzde 45 büyüme hedefimizi koruyoruz.”

3 SEKTÖRDE FARKLI TABLO!
Koronavirüs salgınından dolayı yasaklanan uçuşlar ve kapanan sınırlarla birlikte bu süreçte en fazla zorlanan ve dünya çapında büyük bir gelir kaybıyla karşılaşan başlıca sektörler arasında hava yolları yer alıyor. Türkiye’de geçen yıl yolcu sayısı 150 milyona ulaşmıştı. Yüzlerce uçak birkaç aydır park halinde duruyor. Bu da THY, Pegasus gibi sektörün büyük oyuncularını zorluyor. Sektörün büyüme hedefi yüzde 10-15 arasındaydı. Ancak, son tabloyla birlikte yolcu gelirlerinde yüzde 50-55 arasında düşüş olacağı hesaplanıyor. Havayolu şirketlerinde 2019 yolcu geliri düzeyine ulaşabilme için öngörülen tarih ise 2021 yılının dördüncü çeyreği…

Olumsuz etkilenen sektörlerden bir başkası da akaryakıt oldu. Sektörün en büyük şirketi Petrol Ofisi’nin Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO’su Selim Şiper, “İlk vakanın görüldüğü tarihi de kapsayan ilk 20 günde satışlar geçen yılın üzerinde gerçekleşti. Burada o dönem yapılan fiyat indirimlerinin de etkisi var. Yani araç sahipleri depolarını doldurdu. İlk 20 günden sonra geçen yıla göre eksi rakamlar yaşadık” diye konuşuyor ve ekliyor:

“Nisan’a geldiğimizde ise geçen yıl 1 milyon 300 bin metreküplük satış varken, bu yıl 25 Nisan’a kadarki bölümde 870 bin metreküp civarında bir pompa satışı mevcut. Şöyle bir baktığımızda satışlar, yaklaşık olarak motorinde yüzde 30, benzinde ve otogazda yüzde 40 mertebesinde geçen yılın gerisinde gerçekleşti.”

Şiper, sektörde kademeli iyileşme bekliyor. “Aralık ayında geçen yılın yüzde 5 ila 10 gerisinde kalabiliriz” diyen Şiper, kendi şirketi için şu değerlendirmeyi yapıyor:

“2020 büyüme hedefimiz yüzde 4-5 idi. Yılın ilk 2,5 ayında hedefe uygun gittik. Ancak ilk vakanın tespitinden sonra geçen yıla göre ortalamada yüzde 40’a varan daralma yaşadık. Havacılık yakıtlarında bu yüzde 95 oldu. Artık hedeften geri kalmanın telafisi mümkün görünmüyor. Eğer bundan sonra Nisan ayına göre daha iyi bir gelişim olabilirse yıl toplamında yine de geçen yılın yüzde 5-10 gerisinde bir sonuç ortaya çıkacaktır.”

Shell Türkiye’nin Ülke Başkanı Ahmet Erdem, 23-29 Mart arasında satışların geçen seneye göre yüzde 40’a varan oranda azaldığını, Nisan ayında da bu düşüşün sürdüğünü söylüyor. Erdem, “Sokağa çıkma yasağının ilk olarak uygulandığı 11-12 Nisan tarihlerinde düşüşler yüzde 85-90’a vardı. Şu an itibarıyla, bu durum sene başında hedeflediğimiz rakamlarda yarı yarıya azalmaya neden oldu” diyor.

Enerya Enerji Genel Müdürü Arda Beştaş ise “2020 başında, 10 dağıtım bölgemizde yatırımlarımızı hız kesmeden devam ettirme hedefimiz bulunuyordu. Şu an için büyüme hedeflerimizde herhangi bir değişiklik bulunmuyor ve hız kesmeden yatırımlarımıza ve büyüme planlarımızı hayata geçirmeye devam ediyoruz” yorumunda bulunuyor.

TEKNOLOJİ ŞİRKETLERİNİN DURUMU
Koronavirüs ile mücadelede yeni nesil teknolojiler ön saflarda rol aldı. Sadece insanların işlerini uzaktan yürütebilmeleri ve birbirleriyle iletişimi korumaları bakımından değil, aynı zamanda salgının yayılma hızının düşürülmesi ve sağlık sisteminin geliştirilmesi konularında yapılan çalışmalarla da krizin etkilerini hafifletmede etkili oldular. Hal böyle olunca dijital alt yapısı kuvvetli şirketler ya da doğrudan dijital teknolojileri sağlayan firmalar bu krizi daha az zararla atlattılar.

Pazara teknoloji geliştiren HP’nin Genel Müdürü Emre Alaman, IDC sonuçlarına göre, özellikle son çeyrekteki güçlü talep ile 2019 bilgisayar pazarındaki büyümenin beklentilerin üzerinde gerçekleştiğini söylüyor, “HP Türkiye pazar payını bir önceki yıla göre 3,1 puan artırarak, 2019 yılını da yüzde 26,6 pazar payı ile lider olarak kapattı. İş istasyonu pazarında neredeyse satılan her 2 iş istasyonunda biri HP markalı oldu ve yüzde 45,6 pazar payına ulaşıldı”.

Bir diğer teknoloji firması Lenovo’nun Türkiye Genel Müdürü Emre Hantaloğlu “Pazarın yüzde 10 büyümesi bekleniyordu. Bizim hedefimiz ise yüzde 12 büyümekti” diye konuşuyor. Masaüstü ve laptop satışı tahminlerin biraz üzerinde gidiyor. Lenovo’nun performansı da bunu ortaya koyuyor. Hantoğlu, “Şu anda hedefimizin birkaç puan üzerindeyiz. Ancak korona sonrası için de yüzde 12’lik büyüme hedefimizi koruyoruz” diyor.


YAPI VE EV İÇİNİ HEDEFLEYENLER
Küçük ev aletleri de insanların evlerine kapanmasıyla birlikte yükselişe geçen, ancak nisan itibarıyla düşüşe geçen sektörlerden. Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, yıla yüzde 20 büyüme hedefiyle başladıklarını, ancak nisan sonu itibarıyla hedefin gerisinde kaldıklarını söylüyor. Kolbaşı, “Korona sonrası hedefi ise ancak haziran sonunda öngörmek mümkün olacak” diyor.
Yapı ürünleri pazarında bilinen bir firmanın genel müdürü, “2020 yılı için yüzde 13 büyüme hedefiyle yola çıktık” diye konuşuyor. Ancak, “Şimdiki hedefimiz geçen yılın cirosunu yakalayabilmek. Zira son 2 ayda yüzde 20-35 arası küçülme yaşadık” diyor.

Aynı sektörden Betek Boya’nın Genel Müdürü Tayfun Küçükoğlu, “2020 hedeflerimizin yüzde 30 daha düşük gerçekleşeceğini öngörüyoruz. Telafi stratejileri adına, salgının bitiş zamanı ve ‘normalleşme’ dinamiklerine bağlı olarak çok farklı senaryolar oluşturabileceği kanısındayız” değerlendirmesini yapıyor.

Yapıların içine mobilya hazırlayan şirketlerde de benzer etkiler var. Mağazalarını kapatan, sınırlı online ticaretle yoluna devam eden şirketlerden biri olan Doğtaş Kelebek’in Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, durumu “nispeten iyi” yönettiklerine dikkat çekiyor. Bu süreçte hiçbir çalışanını işten çıkarmadığını vurgulayan markanın YKB ve CEO’su Davut Doğan, “Holding olarak ciro hedefimiz 1,2 milyar TL, mobilyada ise 850 milyon TL idi. Kalanı enerjiden geliyor. Sanırım sadece mobilyadan yüzde 10-15 gibi kaybımız olacak. Ciro kaybını telafi etmek için e-ticarete daha çok önem vermeye başladık. Kısa çalışma ödeneğine başvurduk” diyor.

Mutfak ürünleri tasarlayan büyük bir şirketin CEO’su, salgın öncesinde bu yıl için büyüme hedeflerinin yüzde 3 olduğunu, ancak şu an itibarıyla ikinci çeyrekte yüzde 18 ortalama bütçe hedeflerine göre küçülme beklediklerini söylüyor ve ekliyor: “Ancak bu küçülmeye rağmen 2020’nin ilk çeyreğinde ulaştığımız yüzde 22’ye yakın bütçe üstü satış ile toplamda 2020 bütçe hedefini tutturabileceğiz.”

İKİ FARKLI BEKLENTİ
Sofra ve mutfak kategorisinde akla ilk gelen firmalardan Karaca Grup, 2019 sonunda 1.8 milyar TL ciro düzeyini yakaladı. Şirketin 2020 için büyüme hedefi ise 2.4 milyar TL’yi yakalamaktı. Karaca Grup İcra Kurulu Üyesi Galip Bağcı, büyüme hedeflerini revize etmediklerini ve yüzde 33 büyüme rakamına ulaşacaklarını ifade ediyor ve ekliyor:

“Her ne kadar Covid nedeniyle mağazalarımızda hizmete ara vermiş olsak da e-ticaret kanalımızın gücü ile hedeflerimizde değişikliğe gitmedik. Normalleşme süreci ile birlikte önümüze koyduğumuz hedefe ulaşma konusunda gerekli çabayı göstermeye devam edeceğiz. Yılı 2.4 milyar lira civarında ciro ile kapatacağız”.

Ulusal ve küresel ölçekteki zincir mağazalarının kapanması nedeniyle tekstil ve hazır giyim sektörünün de üretim kapasitelerinin düştüğünü söyleyen Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya, “Son yıllarda istikrarlı bir büyüme çizgisi ve yıllık yüzde 10-15 bandında bir büyüme hızı yakalamıştık. 2019 yılında büyüme oranımız da yüzde 10’du” diye konuşuyor ve ekliyor:

“Bununla birlikte 2019 yılında 385 milyon dolarlık ciro elde etmiş ve 350 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirmiştik. 2020 yılı için de yine en az yüzde 10’luk bir büyüme performansı sergilemeyi planlıyorduk ancak söz konusu salgına bağlı olarak yaşanan kayıplar nedeniyle bu hedefleri yakalamamız olası görünmüyor. Şu an büyüme, ciro ve ihracat hedeflerimizin en az yüzde 30 altında kaldığımızı söylemek mümkün.”

%30
P&G Türkiye CEO’su Tankut Turnaoğlu, “Avrupa’ya yakınlığımız ve tesislerimizin yeterliliği bize ciddi avantaj sağladı. İlk 3 ayda ihracatımızda yüzde 30 artış oldu. Oradaki üretim aksamalarını bu ihracatla kapattık” diyor.

 

İLKAY ÜNAL – Yıldızlar Yatırım Holding YKÜ

“2020’Yİ POZİTİF OLARAK TAMAMLARIZ”

Son dönemde yakaladığımız sürdürülebilir büyüme performansıyla konsolide ciromuzu 2019 yılı sonunda 8 milyar TL’nin üzerine çıkardık. Bu dönemde nominal olarak yüzde 25 oranında bir büyüme kaydettik.

2020 yılı bütçemizi de genel olarak son 3 yıllık büyüme rakamlarımız çerçevesinde hazırladık. Bu kapsamda Yıldızlar Yatırım Holding olarak, konsolide bütçemizde 10 milyar TL’ye yaklaşan bir ciro beklentimiz bulunuyor.

2020 yılını yine pozitif bir büyümeyle kapatabileceğimizi düşünüyoruz. Belki bütçeye koyduğumuz hedeflerin bir miktar altında kalabiliriz. Bunun da böylesine bir dönem için son derece normal olduğunu düşünüyoruz.

 

ENDER ÇOLAK – Baymak CEO

“FARKI İHRACATLA KAPATABİLİRİZ”

SEKTÖRÜN DURUMU
2019 yılında, kimi alanlarda çift haneli küçülen iklimlendirme sektöründe, bu yılki hedef yeniden pozitif büyüme rakamlarına dönmekti. 2020 yılında ısıtmada yüzde 5; soğutmada ise yüzde 10 büyüme öngörüsü vardı. Sektörün, yılı bu hedeflerin neresinde tamamlayacağını önümüzdeki aylarda yaşanacak gelişmeler belirleyecektir.

2020 HEDEFLERİ
Baymak olarak 2019’da yüzde 25’lik bir büyüme oranı yakaladık. Bu sürdürülebilir büyüme kapsamında, bu yıla da önemli hedeflerle başladık. Adetsel olarak ısıtmada yüzde 10, soğutmada yüzde 15 büyüme hedefledik. Ciro bazında ise yüzde 30 büyümeyi bütçemize koyduk.

HEDEFİN NERESİNDEYİZ?
Sektörün hedeflerine ulaşmakta bir miktar sıkıntı çekebileceğini öngörmek mümkün… Adet olarak ısıtmada ortalama yüzde 10; soğutmada ise yüzde 15 oranında bir küçülme yaşanabilir. Baymak olarak yaşananlara rağmen konsolide ciromuzda herhangi bir revizyona gitmedik, yüzde 30 hedefimizi koruyoruz.

ARAYI KAPATMAK İÇİN
İlk 4 ayda iklimlendirme sektörünün ihracatı geçtiğimiz yılın yüzde 4,7 altında kalsa da 1,4 milyar dolara ulaşmayı başardı. Son dönemde dövizde yaşanan yükseliş de göz önünde bulundurulduğunda; ihracattaki olumlu bir performans sektör için de fark yaratabilir. Biz de bu dönemde ihracatımıza devam ediyoruz.

 

TURKAY OKTAY – LeasePlan CEO

“2 YILDAN SONRA 2020’DE DE KÜÇÜLME OLACAK”

İYİ BAŞLADIK
Hem LeasePlan hem de sektör olarak 2018 ve 2019 yıllarında yaşadığımız daralmadan sonra 2020 yılını toparlanma ve hafif büyüme yılı olarak öngörmüştük. Beklentimiz yüzde 2-3 düzeyinde büyüme idi. Yılın ilk aylarında da bu öngörüye paralel gelişmeler yaşadık.

HEDEF ÇOK ZOR
Covid-19 ‘dan dolayı bu büyümenin gerçekleşmeyeceğini ve son 2 yılda olduğu gibi 2020 yılında da küçüleceğimizi söyleyebiliriz. Ancak, küçülmenin boyutlarını öngörmek çok zor… Çünkü, salgının neresinde olduğumuzu, ikinci dalganın olup olmayacağını bilemiyoruz.

TELAFİ MÜMKÜN MÜ?
Yaşadığımız iş kayıplarının telafisi için çeşitli çalışmalar yapmakla beraber öncelikle belirsizliklerin azalmasını bekliyoruz. Sonrasında güçlü ve rekabetçi yapımızla telafi için stratejimizi devreye alacağız. Şu an itibarıyla yüzde 5-7 arasında küçülme bekliyoruz.

 

EMRE HANTALOĞLU – Lenovo Türkiye CEO

 

%10
Lenovo Türkiye CEO’su Emre Hantaloğlu, sektörün bu oranda büyüme planladığını, kendilerinin de yüzde 12’yi hedeflediklerini söylüyor.

Yazar: Mehtap Demir

Fast Company Türkiye Yazı İşleri Müdürü

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Değer Yaratan Markalar 2020

Tasarımda Google Farkı