DİLAYLA KOPUZ
IMPERFECTIONISTS KURUCUSU
Imperfectionists olarak iş dünyasına getirdiğimiz üç temel yeniliğimizi ‘fonksiyonel lüks’, ‘sürdürülebilirlikte radikallik’ ve deneyim odaklı perakende’ olarak sayabilirim. Vegan içerikli mumlarımız sadece güzel kokmakla kalmıyor, aynı zamanda eridiğinde el kremine dönüşerek çok amaçlı kullanım sunuyor. Bu ürünümüz Vogue Türkiye tarafından ‘Haftanın Güzellik Keşifleri’ arasında yer aldı.
Ayrıca endüstriyel kenevir kumaşı kullanarak çevresel etkisi minimum, kaliteli giyim ürünleri üretiyoruz. Kumaş seçiminden üretim zincirine kadar her aşamada sıfır atık ve yerel üretim prensibiyle hareket ediyoruz.
‘Deneyim odaklı perakende’ kısmımızda da Londra’da gerçekleştirdiğimiz pop-up’lar ve Marquise London gibi seçkin kahve noktalarında gerçekleştirdiğimiz satışlar sırasında, sürdürülebilir yaşamı deneyimletiyoruz. Böylelikle müşterimiz, markamızın sadece bir ürün değil, bir yaşam tarzı da sunduğunu görüyor.
TAM ANLAMIYLA EVREKA ANI
Kişisel yaşamımda sürdürülebilirliği estetikle birleştirme arayışı içindeydim. Ancak 16 yaşında geçirdiğim bir omurilik ameliyatı sonrasında sahip olduğumuz yaraların hayatımızın güzel bir parçası olduğunu anlamam ve bunu insanlara sunmak istememle bu girişim fikrinin doğduğunu söyleyebilirim.
Minimal ama çok amaçlı bir yaşam tarzı ararken, bir mumun aynı zamanda bir bakım ürününe dönüşebileceği fikri aklıma geldi. Tam anlamıyla bir “evreka” anıydı. Bu fikir zamanla büyüyerek, hem sürdürülebilir moda hem de çok amaçlı yaşam ürünlerine evrilen bir markaya dönüştü.
HER KAYIP YENİ BİR KAPIDIR
İngiltere’deki Santander Bankası’ndan 2020 yılında aldığımız yatırımla kurulduğumuzda henüz 19 yaşındaydım. İlk amacımız, Avrupa’nın ilk bio-çözünürlüklü giyim markası olmaktı. 2 kez teste girdik, ancak sonucumuz negatif çıkınca hem eski ortağımı hem de yatırımcılarımızı kaybettim.
Ama her “kayıp” diye düşündüğümüz şeyin aslında “yeni bir kapı” olabileceğine inanırım.
Yaşadığımız bu “büyük başarısızlıktan” sonra markayı 2022 yılında İstanbul’a getirdim ve kapı kapı gezerek butiklerle anlaştım. Bu çalışmam sonucu 2023 yılına geldiğimizde 38 multi-brand mağazada satışı olan, kurumsal üretim yapan ve 3 ülkede satışı olan bir markaya dönüştük.
2024 yılında Türkiye’deki konsinye çalışma sisteminden yorularak multi-brand mağaza sayımızı azalttık, Akaretler’de kendi mağaza ve showroom’umuzu açtık. Yine aynı yıl, Empower 100 programına seçilerek uluslararası potansiyelimizi belgeledik. Bugün Türkiye, İsveç, İsviçre ve İngiltere’de satış gerçekleştiriyoruz. Ürünlerimiz Gizia Gate, Maça Kızı otel (74 Escape) ve Marquise London gibi noktalarda seçkin markalarla buluşuyor. 45 farklı koku karışımıyla zenginleştirilmiş mumlarımız ve sürdürülebilir giyim ürünlerimizle 40’tan fazla satış etkinliğine katıldık. Londra’da 2 başarılı pop-up etkinliği gerçekleştirdik.
YATIRIMCILARI İKNA STRATEJİSİ
Yatırımcılara sunumumuzda birkaç önemli konu üzerine odaklandık. Öncelikle sadece bir ürün değil, bir yaşam tarzı sunduğumuza dikkat çektik.
‘1 ürün eşittir 2 işlev’ yaklaşımının altını çizdik, fonksiyonel sürdürülebilirlik yaklaşımımızı vurguladık.
Biz endüstriyel kenevir kumaşı sayesinde 1 kilogram pamuklu kumaşa göre yüzde 70 daha az su tüketiyoruz. Bu da bir başka farkımız oldu.
‘Empower 100’ ve Vogue Türkiye gibi prestijli platformlarda yer almamız, güveni artırdı.
Stratejimiz, duygusal bağ kuran bir marka yaratmak ve estetikle etik buluşmasını somutlaştırmaktı.
HEDEF KALICI OLABİLMEK
Başlangıçta yola çıkarken hedefimiz, sürdürülebilirliğin sadece etik değil, estetik de olabileceğini göstermekti. Bugünkü hedefimiz ise İngiltere pazarında kalıcı olmak, 2025 sonunda Selfridges & Co gibi seçkin zincirlerde yer almak, LVMH grup ile bir arada bulunabilmek ve yapay zeka ile giyimi birleştirebilmek. Ayrıca iç mimarlar ve tasarımcılarla iş birlikleri kurarak, ev ve yaşam alanlarında Imperfectionists deneyimini yaygınlaştırmayı da hedefliyoruz.
KARŞILAŞTIĞIMIZ 3 ZORLUK!
- KAYNAK YETERSİZLİĞİ Yatırımcıların çekildiği ilk dönemde ciddi sermaye yetersizliği yaşadık. Bunu küçük partilerle üretime başlayarak ve ön sipariş modeliyle aşmayı başardık ve kapı kapı gezerek aslında ana sermayenin düzgün bir iş etiği ve insan biriktirmek olduğunu anladık.
- SÜRDÜRÜLEBİLİR HAMMADDE TEMİNİ Endüstriyel kenevir gibi özel hammaddelere erişim zor oldu. Yurt dışından ithal ederek bu sorunu çözdük.
- ULUSLARARASI OPERASYONLAR İngiltere pazarına girerken lojistikte ve regülasyonlarda zorluk yaşadık. Londra merkezli iş birlikleri kurarak bu süreci kolaylaştırdık.
BU SÖZ HEP AKLIMDA
- Bir girişime başladığınızda durmayın çünkü durduğunuzda tekrar başlamak yorucudur.’ Bu söze çok inanıyorum. Ayrıca ‘Kazananlar dinlenir, vazgeçmez’ sözünü de çok severim ve aklımın hep bir köşesinde durur.”