YAZI: YASMIN GAGNE
Cihaz üreticisi SharkNinja, dondurulmuş slush içeceği hazırlama makinesinden LED kriyo-maskesine ve dahiyane soğutma buharı eklentisiyle iç mekan-açık hava vantilatörüne kadar akıllı, bir o kadar da sosyal medyada viral olan cihazlarıyla tanınıyor. SharkNinja’nın başarısının temelinde hem son derece fonksiyonel ürünler (elektrikli süpürge, fritözler, blender’lar) hem de tüketicileri özellikle sosyal medyada şaşırtan cihazlar üretebilme becerisi yatıyor. ABD Başkanı Donald Trump’ın sürekli değişen ticaret anlaşmalarının yol açtığı güçlüklere rağmen, şirket büyümeye devam ediyor: Net satışlar 2025 yılının 2. çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 16 arttı.
SharkNinja CEO’su Mark Barrocas, ekibinin yaratıcı fikirleri nerelerde bulduğunu, fikir aşamasından mağaza raflarına çıkmaya nasıl bu kadar hızlı geçtiklerini ve SharkNinja’nın bir sonraki büyüme kategorisini Fast Company’nin global edisyonuna anlattı.
SharkNinja ürün portföyünü genişletiyor Şirket son dönemde saç şekillendiricileri ve LED’li kriyo yüz maskesini piyasaya sürerek blender ve elektrikli süpürgeleri gibi ev ürünlerinden güzellik kategorisine geçiş yaptı. Hangi kategorilere gireceğinize nasıl karar veriyorsunuz?
Yeniliğimiz, bilinen veya bilinmeyen tüketici sorunlarını teşhis etmemizden ileri geliyor. Bir tüketici ürünleri şirketi olabilir ve ürün yol haritanızı bir temel teknolojiden yola çıkarak oluşturabilirsiniz. Ancak böyle yaparsanız, bu sizi sadece o temel teknolojinin uygulanabildiği yerlere götürecektir. Oysa bize göre çözülebilecek sayısız tüketici sorunu var ve bu nedenle son 17 yıldır 37 farklı ürün kategorisine girdik. Belli dönemlerde robot üretmeye, cilt bakımına, açık havada yemek pişirmeye, saç bakımına, temizliğe, hava temizlemeye veya vantilatörlere odaklanıyoruz.
Yani müşterileriniz size gelip saçımı bukle yapmak için bir şey istiyorum ama aynı zamanda bir slush makinesi de istiyorum mu diyor?
Bizim sürekli olarak çevrimiçi yorumlara, olumsuz geri bildirimlere, sosyal medya eğilimlerine bakan bir tüketici içgörü araştırma ekibimiz var. Her gün tüketicilerin evlerinde, restoranlarda, ticari ortamlarda bulunan insanlarımız oluyor. Ve biz sürekli olarak çözülecek bir sonraki problemi keşfetmeye çalışıyoruz. Her çeyrekte, “hack week” dediğimiz etkinlikler düzenliyoruz. Burada 8 ila 10 kişilik bir ekip oluşturuyoruz ve onları belirli bir problem ya da fikir üzerinde çalışmaya yönlendiriyoruz. Bu fikir, tüketicilerin ev dışında yapabildikleri ama evde yapamadıkları şeylerden doğabiliyor. Mesela, tüketicilerin eskiden medikal uygulamalar için spa’ya gitmesi gerekiyordu. Biz de onların bunu evde yapabilmesi için LED kızılötesi kriyo maske geliştirdik.
SharkNinja bu sene 25 yeni ürün piyasaya sürmeyi planlıyor. Bir ürün fikrini bulmakla bunu pazara sürmek arasında ne kadar bir süre var?
Yılda 25 yeni ürün piyasaya sürüyoruz. Bu yeni bir renk ya da yeni bir düğme değil. Bu sıfırdan, tamamen yepyeni bir ürün. Sürece 50 ila 60 fikirlik bir havuzla başlıyoruz. Bu fikirler zamanla eleniyor çünkü bazen elimizde o anda gerekli teknoloji olmuyor, ürün çok pahalı olabiliyor ya da tüketici buna hazır olmayabiliyor. Kısa süre önce ilk FDA onaylı ürünümüz olan Shark CryoGlow maskesini piyasaya sürdük. Onu geliştirmemiz iki buçuk yılımızı aldı. Hâlihazırda sahip olduğumuz bir teknolojiyi pazara sunmamız 12 ila 16 ay sürüyor. Eğer tamamen yeni bir teknolojiden bahsediyorsak, bunun için yaklaşık iki buçuk yıl gerektiğini düşünüyoruz.

Tüketicilerin hazır olmadığı ürün örneği verebilir misiniz?
New York’ta kompostlama ile ilgili bir yasa geçirdiler. Bu New Yorkluların büyük çoğunluğu için yeni bir durum ve bugün ülkenin diğer bölgelerinin çoğunda gerçekten mevcut olmayan bir şey. Bizce, tüketiciler kompostlamaya yani atıkları gübreye dönüştürmeye başladıkça, bazı gerçek güçlükler gün yüzüne çıkacak. Orada üzerine meyve sineklerinin üşüştüğü plastik küçük kutularla oturacak ve altı gün gıda artıklarının kokusuna katlanacaklar. Ekibimiz bu sorunu çözme arzusuyla tamamen motive olmuş durumda ve bunun heyecanını yaşıyorlar. Fakat zorluk şu ki, bu problem tüketici tarafından henüz tam anlamıyla anlaşılmış değil. Onların en az bir yıl kompost yapmaları gerekecek. Bunun New York’un ötesine geçmesi gerek. Akla muhteşem bir fikirmiş gibi geliyor, ancak şu anda dereyi görmeden paçaları çok erken sıvamış olabiliriz. Belki de 2026 ve 2027 yıllarına girerken, bunu yol haritasında yeniden ele alacak ve işte şimdi tüketici gerçekten bu hikayeyi dinlemeye hazır diyebileceğiz.
Üretmek istediğiniz ancak teknolojinin henüz hazır olmadığı bir ürün örneği verir misiniz?
Çim bakımı alanında karşılanmamış büyük bir ihtiyaç olduğunu düşünüyoruz, ancak şu anda teknoloji bakış açısından, dünyanın bize ihtiyaç duyduğu bir çözümümüz yok. Bir kategoriye girerken şu soruya yanıt vermemiz önemli: Dünya neden bize ihtiyaç duysun? Tüketici neden bize ihtiyaç duysun? Bunu daha ucuza yapabilir miyiz? Tüketiciye başka yerde elde edemeyecekleri bir şey sunuyor muyuz? Bu soruyu yanıtlayamıyorsak, o zaman o tarafa genişleyebileceğimiz bir kategori değildir bu.
Tüm bu kategorilerde ürün fikirleri bulan hep aynı mühendisler ekibi mi?
Dünya çapında 1300 mühendisimiz var. Bunlar Boston, Londra ve Asya merkezli çalışıyor. Ayrıca bence mühendis olmanın ve SharkNinja’da çalışmanın heyecan verici yanlarından biri de gelecek işinizi SharkNinja’da bulabilecek olmanızdır. Saç bakım alanında çalışan bir mühendisseniz ve açık havada yemek pişirmekle ilgileniyorsanız, SharkNinja’da açık havada yemek pişirme ekibine katılabilirsiniz, robotik ekibine geçebilirsiniz, slush içecek makinesi ekibine, fritöz ekibine ya da hava temizleme ekibine dahil olabilirsiniz. Global mühendislik ekiplerimizle sürekli karşılıklı fikir alışverişleri yapıyoruz. Makine mühendislerimiz, elektrik mühendislerimiz, yazılım mühendislerimiz ve IoT (nesnelerin interneti) üzerine çalışanlarımız var. Teknolojiyi mümkün olduğunca ortalama 199 dolar ile 239 dolar arasında bir fiyata satılan bir ürüne dönüştürmek için tüm bu parçaları bir araya getiriyoruz.
Gümrük tarifelerinden nasıl etkilendiniz?
Bu süreç bizim için aslında ilk Trump yönetiminde (2016-2020) başladı. Tarifeler beş yıl önce yürürlüğe girdiğinde, ürünlerimizin yüzde 35’i ABD’ye gelirken yüzde 25 olarak vergilendiriliyordu. Ondan önce, üretimimizin yüzde 100’ü Çin’de yapılıyordu. Dört buçuk yıl önce, Çin dışındaki ilk üretimimizi yapmaya başladık ve 2. çeyreğin sonunda öncelikle Güneydoğu Asya’ya, Vietnam’a, Tayland’a, Kamboçya’ya, Endonezya’ya, Malezya’ya taşındık. Gerçekten ürünleri ABD sınırlarında üretmekten başka daha güvenli bir çözüm yok, ama Dört buçuk yıl önce Çin dışındaki ilk üretimimizi yapmaya başladık. Bu yıl ortası itibarıyla, üretimimizin yaklaşık yüzde 90’ını Çin’in dışında yapabileceğiz. Yıl sonunda ise üretimimizin yaklaşık yüzde 100’ünü Çin’in dışında yapmış olacağız. Yani bunun bir etkisi oldu mu? Tabii ki oldu. Ama bence oldukça çeşitlendirilmiş bir tedarik zincirimiz var. Yüksek kaliteli, hızlı, düşük maliyetli bir tedarik zinciri geliştirdik ve bu da işimiz için gerçek bir rekabet avantajı oldu.
Herhangi bir maliyeti tüketicilerin üzerine yüklediniz mi?
Bazı maliyetleri tüketicilerin üzerine yüklemek zorunda kaldığımız oldu. Bunu mümkün olduğunca mutlak minimumda tutmak için her şeyi denedik. İşimize bakış açımızın büyük kısmı, bizim “ulaşılabilir ve uygun fiyatlı inovasyon” dediğimiz şey üzerine kurulu. Biz gerçekten herkese hitap eden ürünler yapmak istiyoruz. Bir Ninja ürünü 49 dolara da alabilirsiniz, 999 dolara da. Bir Shark ürünü 59 dolara da alabilirsiniz, 899 dolara da. Shark ya da Ninja markalarının özünde olan şey şu: Walmart’tan alışveriş yapan biri de SharkNinja tüketicisi olabilir, Sephora’dan alışveriş yapan biri de. Bence başka hiçbir marka bizim kadar geniş bir sosyoekonomik tüketici grubuna sahip değil.
En azından TikTok’ta, Shark saç ürünlerinin Dyson ürünlerinin daha ekonomik bir ikamesi olduğuna dair yaygın bir algı var. Bunun size epey satış getirdiğini düşünüyorum. Bu yorumlara cevabınız ne olur?
Her sektörde, bir markanın pazarda kendine ait bir boşluk bulması gerekir. Bizim için o boşluk; pazar lideri performans, yüksek kalite ve yüksek değer. Pazara sunduğumuz ürünlerin çok daha çok yönlü olduğunu düşünüyorum. Mesela saç bakımı dediniz. Pazarda ürünlere baktık ve ürünlerin gerçekten tek bir amaca hizmet eden ürünler olduğunu gördük. Örneğin bir saç kurutma makinesinin yanı sıra saç şekillendirici ve fırça da almak zorundaydınız. Bizce müşteri saçını yapabilmek için dört farklı ürün satın almak istemiyor. O karşılanmamış ihtiyacı gördük ve Shark FlexStyle denilen bir ürün geliştirdik. Ürünlerimizden biriyle güzel bir deneyim yaşarsanız, farklı bir kategoriye girerken bizi denemeye istekli olursunuz. Bizim güzellik işine girmemize gerçek anlamda bu yardımcı oldu. Bence tüketiciler şöyle düşündü: “Bir Shark elektrikli süpürgeyle ya da Shark hava temizleyiciyle ya da Shark buharlı mop ile harika bir deneyim yaşadım. O halde saç bakımında da onları deneyeyim.”

Farklı kategorilerde, fiyat aralıklarında ve perakendecide ürünleriniz var. Ürünlerinizin pazarlamasını nasıl yapıyorsunuz?
Ürünlerimizi her büyük pazardaki her büyük perakendeciye satıyoruz. Amazon’da en çok aranan markalardan biriyiz. Güçlü bir doğrudan tüketiciye satış kanalımız var. Tüketicinin ürünlerimizi satın almak için seçtiği her yerde var olmak istiyoruz. Bizim işimiz, viral pazarlama yoluyla tüketici talebi yaratmak, ama nihayetinde tüketici karar veriyor: Ürünü fiziksel bir mağazadan mı, online mı, yoksa doğrudan bizden mi satın almak istiyor? Biz sadece, tüketicinin alışveriş yapmayı seçtiği her yerde anlamlı ve var olmak istiyoruz.
Pazarlama tarafında, bence ilginç olan şu: 16 yıl önce yalnızca uzun biçimli bilgi içerikli reklamlarla satış yapan bir şirkettik. O zamanlar ortağımla benim hiç paramız yoktu. Televizyonda 30 dakikalık bilgi içerikli reklamlar yayınlıyorduk. Bugünse, en yakın rakibimizden 7 kat daha fazla sosyal medya etkileşimimiz var. Ürünlerimiz sadece sosyal medyada viral olmuyor, aynı zamanda muazzam miktarda kullanıcı tarafından oluşturulan içerik üretiyor.
Girmek istediğiniz bir sonraki kategori nedir?
Eylül ayında yeni bir açık hava kategorisini beğeniye sunacağız. Önümüzdeki süreçte yılda iki yeni ürün kategorisine girmeyi planladığımızı da kamuoyuyla paylaştık.
RAKAMLARLA SHARKNINJA
- 2,5 YIL
Yeni teknolojiye sahip bir ürünü geliştirme süresini 2,5 yıla indirdi. Mevcut teknolojiyle pazara çıkış ise 12–16 ay. - %100
5 yıl önce üretimin yüzde 100’ü Çin’deydi. ABD’nin gümrük tarifelerinin etkisiyle bu yılın sonunda Çin dışı üretim yüzde 100’e yakın olacak. - 5 MİLYAR DOLAR
Shark Ninja, 5 milyar dolar büyüklüğe ulaştı. - %16
2025’in 2. çeyreğinde net satışlar, geçen yılın aynı dönemine göre %16 arttı. - 7 KAT
Shark Ninja’nın sosyal medya etkileşimi en yakın rakibinden 7 kat daha fazla. - 25
Yılda 25 yeni ürün piyasaya sürülüyor.
BAŞARININ ARDINDAKİ STRATEJİ
- ULAŞILABİLİR VE UYGUN FİYATLI İNOVASYON SharkNinja’nın hedefi hem günlük ihtiyaçları karşılayan hem de tüketicinin henüz farkında olmadığı beklentilerini öngören ürünler geliştirmek.
- TÜKETİCİ İÇGÖRÜ ANALİZİ Çözülebilecek bir sonraki tüketici problemini erkenden keşfetmek için çevrimiçi yorumlar, olumsuz geri bildirimler ve sosyal medya trendleri inceleniyor. Evlerde, restoranlarda ve ticari ortamlarda günlük gözlemler yapılıyor.
- HACK WEEK SharkNinja her çeyrekte “hack week”ler düzenliyor ve 8–10 kişilik ekipler bir araya geliyor. Belirli bir problem ya da fikir üzerinde nasıl ürün geliştireceklerine odaklanıyorlar.
YENİ KATEGORİ İÇİN CEO’NUN YANIT ARADIĞI 4 SORU
- Dünya neden bize ihtiyaç duysun?
- Tüketici neden bize ihtiyaç duysun?
- Bunu daha ucuza yapabilir miyiz?
- Tüketiciye başka yerde elde edemeyecekleri bir şey sunuyor muyuz?

