BİLGE KALPAKLIOĞLU EYİLİK
80 yıllık köklü geçmişiyle Türkiye’nin sanayileşme sürecine yön veren Yaşar Topluluğu, dijitalleşme, inovasyon ve girişimcilik alanında cesaretle attığı stratejik adımlarla kapsamlı bir dönüşüm sürecinden geçiyor. Bu dönüşümün ilk adımlarından olan, bir e-ticaret platformu olmanın ötesinde markanın yenilikçi vizyonunu temsil eden PınarOnline’a liderlik eden Pınar Et Dijital Dönüşüm ve E-Ticaret Direktörü Bilge Kalpaklıoğlu Eyilik ile, Yaşar Topluluğu’nu geleceğe taşıyacak dönüşüm projelerini, Yaşar İDEA kapsamındaki girişimcilik ve inovasyon çalışmalarını ve PınarOnline ile ilgili stratejilerini konuştuk.
PınarOnline ile, Pınar gibi köklü ve tüketicileriyle güçlü bağlara sahip bir markanın farklı bir satış kanalında tüketicilerle buluşmasına liderlik ettiniz. Süreç nasıl gelişti? PınarOnline’ın gelecek hedeflerinde neler var?
PınarOnline, 2019 yılında Pınar’ın tüketiciyle güçlü bağını dijital çağda yeniden tanımlamak amacıyla kuruldu. Güvene dayalı marka mirasını dijitalde doğrudan tüketiciye ulaşan çevik bir platforma dönüştürmek hedeflendi. Sadece e-ticaret değil, kültürel ve dijital dönüşümü destekleyen bir alan olarak geliştirildi.
Teknoloji kadar kullanıcı deneyimi ve müşteri ihtiyaçlarına odaklandık. Pınar’ın güven, kalite ve hizmet anlayışını dijitalde de sunmayı amaçladık. Bugün PınarOnline, kişiselleştirilmiş hizmetlerin, veriyle şekillenen kullanıcı deneyimlerinin ve doğrudan geri bildirimle gelişen bir dijital yaşam alanı haline geldi. PınarOnline, teknolojiyle beslenen, veriyle gelişen, hayata dokunan bir marka… Geleceğin yaşam platformu.
2024’te ciroda %130, sepet ortalamasında ise 4 kat büyüme sağladık. 220.000 kişi platform üzerinden alışveriş yaptı, 101.000 kayıtlı kullanıcı markayla düzenli etkileşimde bulunuyor.
Abonelik, yapay zekâ destekli hizmetler, kişiselleştirilmiş kampanyalar ve bağlılık programları odak noktalarımız. Sürdürülebilirlik için elektrikli araçlar, yenilenebilir enerji ve “sıfır atık” temelli ambalajlama üzerinde çalışıyoruz. Çevreye duyarlı bir tedarik zinciri oluşturmayı ve kullanıcılarımıza doğaya saygılı bir alışveriş deneyimi sunmayı hedefliyoruz. Teknolojik altyapımızda da sürdürülebilirliği önceliklendiriyoruz. Ürün izlenebilirliği ve takip sistemleriyle, kullanıcılarımıza satın aldıkları ürünün nerede üretildiğini, hangi süreçlerden geçtiğini ve nasıl ulaştığını şeffaf bir şekilde gösteriyoruz.
PınarOnline olarak hedefimiz, sadece ürün teslim etmek değil; tüketicilerimizin günlük hayatına değer katan bir dijital deneyim sunmak. Bu vizyon doğrultusunda yatırımlarımızı artırarak büyümeye devam edeceğiz.
Yapay zeka kurumlar ve bireyler için artık vazgeçilmez. Dijital dönüşümde yapay zekayı nasıl kullanıyorsunuz?
Yapay zekâ teknolojilerini operasyonel verimlilik ve kullanıcılarla güçlü bağlar kurmak için aktif kullanıyoruz. Özellikle kişiselleştirme ve segmentasyon en etkili uygulama alanlarımız. Yapay zekâ sistemlerimiz, satın alma geçmişi, arama alışkanlıkları ve sepet verilerini analiz ederek bireye özel öneri ve kampanyalar sunuyor, memnuniyet ve dönüşümü artırıyor.
Gelişmiş segmentasyon altyapısı ile kullanıcıları demografik, davranışsal ve ilgilere göre grupluyoruz. Örneğin; spor odaklı kullanıcıya protein destekli ürün, aile segmentine kahvaltılık öneriliyor. Yapay zekâ ile desteklenen bu yapı, proaktif bir deneyim yöneticisi gibi çalışıyor. Bu yapıyı, dinamik kampanya yönetimi, tahmine dayalı ihtiyaç analizi ve gerçek zamanlı aksiyonlar gibi alanlarda da kullanmaya hazırlanıyoruz.
Yaşar Topluluğu, Türkiye’de gıda, içecek ve boya sektörlerinin öncüsü; 80 yıldır Türkiye’yi sayısız ilklerle buluşturmuş, ülkemize sektörler kazandırmış ve daima gelişmenin ve yeniliğin peşinde koşan topluluklardan… Güçlü köklerle bugünlere gelen Yaşar Topluluğu’nun gelecek vizyonu nasıl şekilleniyor?
Türkiye ile birlikte büyüyen, ekonomik ve toplumsal kalkınmaya katkı sunan bir topluluk olarak seksen yıldır şirketlerimizle, markalarımızla, yeniliklerimizle sektörlerimize, ülkemize ve topluma değer katıyoruz. Paydaşlarımıza bugün ve gelecekte daha iyi bir yaşam sunma idealimizle; insan kaynağına, yenilikçi teknolojilere, kurum kültürüne, sürdürülebilirliğe, müşteri deneyimine ve markalarımıza yatırım yapıyoruz.
2022’den bu yana topluluğu geleceğe hazırlayacak dönüşüm alanlarında çalışmalar yürütüyoruz. Kültürel dönüşüm projesi, dönüşüm yolundaki önemli adımlardan biri. Yaşar Topluluğu, güçlü ve köklü bir kültüre sahip. Bizi güçlü kılacak kültürü inşa edebilmek için yaklaşık 2.000 çalışanımızın katılımıyla başladığımız projede ideal kültürü tanımlıyoruz.
Dijital dönüşüme hız kazandıran, operasyonel mükemmeliyeti ve verimliliği hedeflediğimiz “Proje Feniks” ile, EMEA bölgesindeki ilk mega SAP dönüşüm projesini hayata geçiriyoruz. Öncüsü olduğumuz ve daima gelişimine liderlik ettiğimiz gıda ve boya gibi sektörlere özel çözümleri de devreye alacağız. Proje Feniks ile, yeni nesil SAP teknolojilerini kullanarak bütünleşik çalışan tüm bileşenleri gözden geçirip iyileştirerek uçtan uca tüm süreçlerde veriye dayalı, iyi tahminleme yapabilen, anlık raporlama ve analiz sunan bir yapıyı hayata geçirmiş olacağız. Küresel yeni teknolojilere (üretim otomasyonları, robotik süreçler, e-ticaret vb) entegre kabiliyeti yüksek bir altyapı ile süreçlerimizde sürdürülebilirlik, verim, hız ve çevikliğin artmasını ve yapılan tüm iyileştirmelerin çalışan, tedarikçi ve müşteri memnuniyetine doğrudan etki etmesini hedefliyoruz. Girişimcilik vizyonumuzu kurum içine taşıyan Yaşar İDEA programıyla çalışanlarımızın fikirlerini hayata geçiriyor, girişimciliği ve inovasyonu teşvik ediyoruz. Tüm bu çalışmalar, çalışan, tedarikçi ve müşteri memnuniyetine doğrudan katkı sağlıyor.
İnovasyon ve girişimcilik alanındaki çalışmalarınıza son dönemde Yaşar İDEA platformu altında hız verdiğinizi görüyoruz. Kurum içinde heyecan yaratan bu yapılanmanın arkasında nasıl bir ihtiyaç ve vizyon yatıyor?
Kuruluşundan bu yana içinde bulunduğu pazarların gelişimine sayısız inovasyonla yön veren bir Topluluk olarak, her bir şirketimizin DNA’sında yer alan girişimcilik ruhunu ve yenilikçi değer yaratma tutkusunu beslemek ve geleceğe taşımak bizim için stratejik bir öncelik. Yaşar İDEA tam da bu ihtiyaçtan doğdu. Uzun vadeli vizyonumuz, inovasyonu sadece belirli birimlerin değil, tüm organizasyonun sorumluluğu haline getirmek. Amacımız yalnızca inovatif ürün ve hizmetler geliştirmek değil; her bir çalışanımızın yenilik üretmeye, değer yaratmaya ve iş birlikleri kurmaya odaklandığı, yaşayan bir inovasyon kültürü inşa etmek. Bu sayede Topluluğumuzu değişime daha hızlı uyum sağlayan, geleceğe daha sağlam adımlarla yürüyen bir yapıya dönüştürmeyi hedefliyoruz.
Girişimcilik ve yenilikçi düşünceyi bu platformla nasıl teşvik ediyorsunuz?
Yaşar İDEA kapsamındaki çalışmalarımız iki koldan ilerliyor. Kurum içi girişimcilik programımızla çalışanlarımızın yenilikçi fikirler ve iş modelleri geliştirmesini teşvik ediyor, Topluluk kaynaklarını kullanarak girişimciliği deneyimlemelerini sağlıyoruz. Yarışma temelli değil, birlikte üretmeye dayalı bir yapıya sahip olan programımızda, bireysel olarak toplanan fikirler arasından en heyecan verici olanları seçiyor, bu fikirleri hayata geçirecek karma takımlar kuruyoruz. Örneğin gıda grubuna yönelik bir fikir, teknoloji ya da boya şirketlerinden gelen katılımlarla çok daha güçlü ve uygulanabilir hale gelebiliyor. Bu yapı sadece inovasyonu değil, aynı zamanda şirketler arası etkileşimi ve iş birliğini de doğal bir şekilde artırıyor.
İçerideki bu çalışmaları dış paydaş iş birlikleri ile geliştiriyor, katma değerli projelerle girişimcilik ekosistemini desteklemek için çalışıyoruz. Özellikle startup iş birliklerine büyük önem veriyoruz. Yaşar Topluluğu olarak, köklü bir kurum olmanın deneyimiyle, startup ekosisteminin dinamizmi, çevikliği ve yenilikçi bakış açısıyla birleştirmeyi stratejik bir öncelik olarak görüyoruz. Startuplarla kurulan iş birlikleri yalnızca yeni teknolojilere erişmek için değil, aynı zamanda farklı düşünce biçimlerini, yaratıcı yaklaşımları ve hızlı öğrenme kültürünü kurum içine taşımak adına çok kıymetli. Bu kapsamda, Topluluk şirketlerimizin büyüme stratejilerine hizmet eden çözümleri yakından takip ediyoruz. Önümüzdeki dönemde tedarikçilerimizi, iş ortaklarımızı ve müşterilerimizi de süreçlere dahil ederek açık inovasyon yaklaşımımızı daha da güçlendirmeyi hedefliyoruz.
“Geleceğe baktığımızda; abonelik modelleri, yapay zekâ destekli hizmetler, kişiselleştirilmiş kampanyalar ve bağlılık programları odağımızda olacak. Aynı zamanda veri altyapımızı derinleştirerek, kullanıcı davranışlarını çok daha iyi anlayan, tahmin eden ve buna göre hizmet sunan bir yapı kurma yolunda ilerliyoruz.”
KURUM İÇİNDEKİ YENİLİKÇİ FİKİRLERE DESTEK
- HEDEF İNOVASYON Yaşar İDEA ile inovasyon ve girişimcilik alanında Topluluğumuzu hangi noktada görmek istediğimizi hayal ettik ve bu hayali tüm Yaşarlılarla paylaştık. Bu sayede net hedefler koyarak ve ortak bir hayal inşa ederek, programın ilk döneminde Topluluk genelinde inovasyon odak alanlarımıza yönelik 150’ye yakın yenilikçi fikir üretilmesini sağladık.
- GELİŞİM YOLCULUĞU Programın ilk dönemine seçilen kurum içi girişimcilerimizi ise yetkinlik ve uzmanlıklarını her yönden destekleyen bir gelişim yolculuğuna çıkardık. Değer önerisi oluşturmaktan ürün-pazar uyumunu doğrulamaya, rekabet araştırmasından çevik çalışma yöntemlerine kadar bir girişimcinin ihtiyacı olan her konuda kapsamlı eğitimler ve mentorluk alarak iş planlarını oluşturmalarını sağladık.
- YENİ ÇALIŞMA TARZI Bu süreci desteklemek için organizasyonel hiyerarşilerin ötesine geçen, yatay ve çok disiplinli çalışma biçimlerini teşvik ettik. Bu sayede yalnızca yeni iş fikirleri geliştirmekle kalmadık; aynı zamanda çalışanlarımızın içindeki girişimcilik potansiyelini ortaya çıkararak onların liderlik yolculuklarına da katkı sunduk.
ADVERTORIAL