Bir yanda bütün şirketlerin takip ettiği ciro, kâr gibi rakamlar, diğer yanda da sektöre/şirkete özel rakamlar/oranlar var. Perakende sektörünün önde gelen ceo ve patronlarına sorunca, hepsi farklı göstergelere çekti. İşte sektörün hayati verileri…
200 MİLYON
Perakende sektöründe ziyaretçi sayısı, dikkat edilen, çıktısı müşteri kazanımı olan ilk göstergelerdendir. Biz kanallarımıza yıl içinde 200 milyona yakın ziyaret alıyoruz. Bu rakam, teknoloji ürününe ihtiyacı olan, teknolojiyle ilgili yenilikleri takip etmek isteyen tüketicilerin bizim kanallarımıza mutlaka uğradığını, sektörde referans noktası olduğumuzu gösteriyor.
-200 milyon: Mağaza ve teknosa.com ziyaretçi sayısı
%10
şu sıralar perakendedeki önemli göstergelerden birinin “Kira/Ciro oranı” olduğunu düşünüyorum. Her kategoride değişik oranlar var ve bunların üzerine çıkıldığında ciddi sorun yaratabiliyor. Hazır giyim perakendeciliğinde yüzde 10 önemlidir. Bu düzeyin üzerine çıkılması risk yaratır. Yeme-içmede yüzde 15, elektronik ve büyük perakendede yüzde 3-5 arasıdır. Bazı şirketlerin bu oranı korumak için sözleşmelerine “üst sınır” koyduklarını, o oranı geçtiklerinde yıl sonu mahsuplaşma yoluna gittiklerini duyuyoruz.
45 BİN TL
2019 yılında Beymen mağazalarında metrekare başına düşen ortalama satış yaklaşık 45 bin TL olarak gerçekleşti ve 2019 yılını yaklaşık 2,3 Milyar TL ciro ile tamamladık. Mağazalarımızda metrekare verimliliğine çok önem veriyoruz. çünkü, bu oran, kârlılık ve büyüme açısından en önde gelen göstergelerden biri. 2020 yılı boyunca bu metriği de geliştirerek lüks moda pazarındaki lider konumumuzu daha da güçlendirmeye devam edeceğiz.
%8
Şu sıralar bizim için en önemli gösterge “nakit akışının” sürekli pozitif olmasıdır. Ancak burada bir oran vermek sağlıklı olmaz. Bir başka önemli oranı paylaşmak isterim. Tüm gelirler içerisinde e-ticaretin payı, bence yüzde 7-8 düzeyinin altında olmamalı. Minimum bunu yakalamak lazım.
OYA ŞENER – Fiba Perakende Grubu Başkanı
%25
Perakendede şu günlerde en kritik göstergenin EBITDA yüzdesi olduğuna inanıyorum. Ancak, e-ticaretin önemi giderek artıyor. Biz de 2 yıl içinde elektronik ticaretin satışlarımız içindeki payını yüzde 25 düzeyine çekmeyi amaçlıyoruz.
ZEYNEP DOĞAN – Gürmen Grup YKÜ
%35
Değişen tüketici beklentileri doğrultusunda fark yaratmak için sunduğunuz ürün ve hizmetler ile perakende sektöründe farklılaşmanız çok önemli. Biz de bu yüzden teknolojiyle modayı buluşturma noktasında inovasyona sürekli yatırım yapıyoruz. İnovatif ürünlerimizin ciro içindeki payı yüzde 35 seviyelerine gelmiş bulunuyor.
X4
Birkaç oranı önemsiyor ve izliyorum. Bunlardan biri “Aynı mağazada her yıl büyüme” (LFL). Bu alanda her yıl milli gelir artışının 4 katı büyümeyi istiyoruz. Bir başka oran ise “satılan malın maliyeti” ile ilgili… Bu maliyet hiçbir zaman yüzde 40’ı geçmemeli.
OSMAN ARAR- Orka Holding YKÜ
%20
“Odağımızda dijitalden geliri artırmak var. Amacımız 3 yıl içinde online gelirlerin, toplam ciromuz içindeki payını yüzde 15-20 aralığına çıkarmak.”
LFL %20
Bizim için en önemli konu sürdürebilir kârlı büyüme. Son yıllarda ülkemiz, ekonomik belirsizliklerle beraber inişli çıkışlı yıllar geçiriyor. Perakende sektörü olarak biz de bunlara karşı önlemler alarak kısa vadede değil, uzun vadede stratejilerimizi oturtuyoruz. çünkü uzun vadede perakende sektörünün her zaman çok büyük fırsatlar yaratacağını çok iyi biliyoruz. Böyle baktığımızda şu sıralar LFL oranı (Like For Like-Aynı Mağazada Aynı Dönemde Büyüme) bizim için çok önemli. Biz yüzde 20 büyümeyi hedefliyoruz.
ÜMİT ZAİM – Derimod YKB
%10
Aslında birçok veriye bakıyoruz ama sonucunda hedeflediğimiz ana gösterge Vergi öncesi Kârlılık. Bizim gibi şirketlerin sürdürülebilir büyüme, yatırım ve istihdam sağlaması için kâr etmesi ve pozitif nakit akış yaratması gerekiyor. Biz de satışlarımızı artırıp, giderlerimizi ve stoğumuzu etkin yöneterek bu rakamı yüzde 10 ve üzerine çıkarmayı hedefliyoruz.