in , , ,

Pika Evre-Nine Girin

Bu yapay zeka video girişimi, sosyal medyaya odaklanarak büyük teknoloji rekabetinden sıyrılabilecek mi?

Pika-Evre-Nine-Girin

YAZI: NICOLE LAPORTE
FOTO İLLÜSTRASYON: MICHELLE WATT

MATAN COHEN-GRUMI, “EZİLME” HİSSİNİ yaşadığı ilk anı hatırlıyor. Üretken yapay zeka video platformu Pika’nın kurucu kreatif direktörü, şirketin yeni çıkardığı bir dizi yeni efektle uğraşıyordu. Bir araç -ister bir kedi ister bir fincan isterse bir insan kafası olsun- bir görüntüyü alıp nesneyi kelimenin tam anlamıyla iki parmağın arasında ezdiğini gösteriyordu; bu ezme, ses efektleriyle birlikte hem keyifli hem de korkutucu derecede gerçekçi bir şekilde gerçekleşiyordu.

Eski bir TV ve reklam yönetmeni olan ve üretken yapay zekanın büyüsünü ilk kez 2023’te (artık faaliyette olmayan) rock grubu için Midjourney’i kullanarak kısa bir film çektiğinde keşfeden Cohen-Grumi, “Bunda çok şaşırtıcı bir şey vardı” diyor; “Herkese, ‘Uzun zamandır yapay zekayla oynuyorum. Hiç bu kadar gülmemiştim. Umarım bu işe yarar’ dediğimi hatırlıyorum.”

Öyle de oldu. Şimdi 18 aylık olan Pika, Ekim 2024’te “Pikaffects” araçlarını piyasaya sürdüğünde, kullanıcılar resim ve videoları sıkıştırabiliyor, şişirebiliyor ve ‘keke dönüştürebiliyordu’; internet, başkalaşım geçiren bisikletler, evcil hayvanlar ve vücut parçalarıyla doluydu. Dövme sanatçısı Christopher Miranda’nın, bir adamın dövmeli kafasını bıçak gibi kesen ve içindeki sarı katmanlı pastayı ortaya çıkaran videosu Instagram’da 1.9 milyon kez izlendi. Markalar bile bu eğlenceye katıldı: Moda evi Balenciaga, 6XL spor ayakkabılarından birini sıkıştırdığı bir videoyu Instagram’da yayınlayarak yaklaşık 20 bin beğeni aldı. Pika, yeni araçların viral olmasının kullanıcı sayısında yüzde 800’lük bir artışa yol açtığını söylüyor.

Pikaffects’in başarısı, şirket için bir “aha”anıydı. Nisan 2023’te, Stanford Üniversitesi’nin yapay zeka doktora programını Pika için bırakan Demi Guo ve Chenlin Meng tarafından kurulan şirket, başlangıçta profesyonel kalitede video çekme aracı olmaya odaklanmıştı. Ancak şimdi, kolayca paylaşılabilen kısa videolar için sosyal medya dostu şablonlara odaklanarak, TikTok kullanıcıları için tercih edilen yapay zeka platformu olma fırsatını yakaladı.

Bu, Pika’ya, günümüzün (Google’ın Veo 3 ve OpenAI’ın Sora gibi) yapay zeka devlerinin video platformlarının yanı sıra Midjourney, Runway ve Luma gibi bağımsız laboratuvarları da içeren, giderek büyüyen bir rakip yelpazesinde ayrıcalıklı bir yer sağlıyor. Tüm bunlar, uzun metrajlı içeriklere ve hatta filmlere odaklanan profesyonel içerik üreticilerine yönelik araç paketleri sunuyor. Ortalama sadece 7 saniyelik özel efektler ve videolardan oluşan hazır kütüphanesiyle Pika, en güncel viral trendi yaratmak (veya en azından bu trende katılmak) isteyen Z kuşağı sosyal medya kullanıcılarının peşinde.

Pika’nın stratejisi, yapay zeka ekosisteminde küçük ama önemli bir yer edinmesine yardımcı oldu. 470 milyon dolar değerindeki şirket, OpenAI’ın kurucu ortağı ve Tesla çıkışlı Andrej Karpathy, Perplexity ve Harvey gibi yapay zeka girişimlerinin ilk destekçilerinden Elad Gil ve Perplexity’den Aravind Srinivas gibi etkileyici bir yatırımcı grubundan iki finansman turunda 135 milyon dolar topladı.

Pika, 3 milyar dolar değerinde olan ve 2025 yılında 300 milyon dolar gelir elde etmesi beklenen Runway kadar bile büyük ölçekte olmayabilir. 8 dolardan başlayıp 76 dolara kadar çıkan aylık aboneliklerden elde edilen gelirle, Pika’nın kurucu ortağı ve CEO’su Guo, gelirin “sekiz haneli” olduğunu söylüyor. Ancak şirketin 16.4 milyon kayıtlı kullanıcısı bulunuyor ve web ile mobil uygulamalardaki ortalama aylık aktif kullanıcı sayısı 2025’in ilk yarısında 1.4 milyona ulaştı. Ancak şirket, bunların çeyrek milyondan azının ücretli abone olduğunu belirtiyor.

Harvard’da bilgisayar bilimleri alanında yüksek lisans yaptıktan sonra 2021’de Facebook AI Research’ün en genç tam zamanlı çalışanı olan Guo (aynı zamanda Google Brain’deki en genç stajyerdi), bireysel kullanıcıların daha büyük bir pazar olmasını göz önüne alarak Hollywood’u endişe verici bir tehdit olarak görmüyor. “Hepimizin bildiği gibi, insanlar günümüzde sinemaya gitmektense kısa videolara ve sosyal içerik platformlarına daha fazla zaman harcıyor” diyor.

Pika’nın büyümek için, kullanıcıların başka hiçbir yerde bulamayacağı karşı konulmaz sosyal medya dostu etkiler yaratma gibi bir meydan okumayla başa çıkması gerekiyor; özellikle de rakipleri çok daha fazla kaynağa sahipken… Milyar dolarlık kasaların ötesinde, Google gibi şirketler yapay zeka araçlarını yaygınlaştırmak için kullanabilecekleri kendi sosyal medya platformlarına erişebiliyor. Google, temmuz ayında Veo 3’ü YouTube Shorts’a entegre etmeye başlayarak platformun aylık 2 milyar kullanıcısına ulaştığında tam da bunu yaptı.

Bu güçlü iş birliği, Mark Zuckerberg şirketin yapay zeka yeteneklerini güçlendirmek için çalışırken, Meta’nın Pika ile ortaklık kurma veya onu satın alma konusundaki artan ilgisini açıklıyor. Yöneticiler Meta ile ilgili herhangi bir yorum yapmayı reddetse de ilgi söylentisi, Pika için daha büyük bir soruyu gündeme getiriyor: Yapay zeka sektörünün giderek kalabalıklaşan bir köşesinde ne kadar süre tek başına ayakta kalabilecek?

PIKAFFECTS’İN BAŞARISININ ARDINDAN şirket, herhangi bir yapay zeka becerisi gerektirmeden TikTok ve Instagram’da hızlıca paylaşılabilecek kısa ve esprili videolar oluşturmak için şablonlar oluşturmaya odaklandı. Yaz boyunca, Alfa Kuşağı’nda büyük ilgi gören Labubu ile bir görüntüyü sevimli, tüylü kulaklı bir canavara dönüştürme özelliği, Pika kullanıcılarına yeni bir heyecan kattı. Portföye ayrıca şunlar eklendi: İnsan Evcil Hayvan (kedinizi kendinize dönüştürün!); 90’larda Ben (kendinizi bol kot pantolon ve ekoseyle yeniden marka haline getirin!); ve İplik Tılsımı (sırt çantası aksesuarı olun!).

MIDiA Research’te yaratıcı ekonomi analisti olan Ben Woods, bu yaklaşımın yapay zeka araçlarının kullanıcılara dayattığı “yaratıcı olasılıkların tiranlığına” akıllıca bir yanıt olduğunu söylüyor. Çoğu yapay zeka video oluşturucusu “Bize boş bir kutu verip ‘İstediğinizi yaratın’ diyor. Ancak bazı tüketiciler ne yaratacaklarını bilmiyor” diyor; “Çok fazla olasılık var.” Pika’nın şablonları, bu olasılıkları elemeye yardımcı oluyor.

Pika’nın sosyal odaklı mesajı pek de incelikli değil. Şirket geçtiğimiz mayıs ayında “Pikapocalypse” adlı kışkırtıcı bir marka filmi yayınladı. Filmde genç bir kadın penceresinin dışındaki kıyametvari çorak araziden habersiz halde, uygulamayı kullanarak kedisini şişiriyor, saksıdaki bir çiçeği balona ve bir giysi yığınını kelebeklere dönüştürüyor. Guo, videonun yapay zeka platformlarıyla “insanların kendi gerçekliklerini nasıl yarattıklarını” vurgulamayı amaçladığını söylüyor. Video, kısmen bu alternatif gerçekliğin de bilinçsiz, kendi kendini izole eden bir boşluk olabileceği fikriyle dalga geçtiği için ilgi odağı oldu.

Şirket, haziran ayında Adobe’nin Pika’nın araçlarını, video profesyonelleri ve sosyal içerik oluşturucularına yönelik üretken yapay zeka uygulaması Firefly’a entegre etmesiyle daha fazla ilgi gördü. Veo 3, OpenAI’ın Sora ve Luma gibi diğer video modelleri de buna dahildi. Adobe’nin üretken yapay zeka başkan yardımcısı Alexandru Costin, Pika’yı sosyal içerik oluşturmanın dinamik bir yolu olarak görüyor. “Pika, benzersiz bir kişiliğe sahip benzersiz bir model türü sunuyor” diyor.

Ancak bu arada, yapay zeka video alanı giderek yoğunlaşıyor. Netflix ve Sony’nin eski yöneticilerinden olan ve üretken yapay zeka videosuna odaklanan Kai Turner, Google, geçen baharda en yeni yapay zeka aracı Veo 3’ü piyasaya sürdüğünde, “odadaki oksijeni emdi” diyor. Google’ın son noktayı koyan başarısı, Veo 3’ün metin komutlarına yanıt olarak hem video hem ses, hatta diyaloglar üretebilmesiydi; bu, birçok yapay zeka şirketi için hâlâ bir sorun. Veo 3 ayrıca, özellikle sosyal medya fenomenlerine yönelik olanlar da dahil olmak üzere kendi şablon serisine sahip ve bu da onu Pika ile doğrudan rekabete sokuyor.

Guo, daha sıradan kullanıcılar için Pika’nın Veo 3’ten (en düşük abonelik seviyesi aylık 50 dolar) daha iyi bir konumda olduğundan emin. Guo, “Kendi özçekiminizi yüklemek istiyorsanız bu pek de kullanışlı değil” diyor.

Belki de… Ancak Pika’nın en popüler olan ücretsiz sürümü, gecikmeli olması ve kullanıcıların sınırlı sayıda video çekmesine izin vermesi nedeniyle benzer şekilde eleştiriliyor. Pika’nın çeşitli ücretli sürümleri Google’ınkinden çok daha ucuz olsa da yine de bir engel oluşturuyor. Turner, küçük çocukların ve gençlerin Pika’ya ilgi duyması için “Kullanımının neredeyse tamamen ücretsiz olması gerekir çünkü çocukların ve gençlerin videolar için bu fiyatları ödediğini görmeyeceksiniz” diyor.

Guo, bu zorluğun farkında ve Pika’nın “farklı para kazanma modellerine kafa yorduğunu” ve temel kullanıcılar için fiyatı önemli ölçüde düşürürken belirli premium özellikleri ücretli olarak sunduğunu söylüyor. Aynı zamanda, Pika için viral araçlardan daha geniş bir vizyonla ilerliyor.

Yapay zekanın sosyal platformları istila etmesi ve gerçekle kurgu arasındaki çizgiyi belirsizleştirmesiyle ilgili artan endişeler arasında, yapay zeka tutkunlarının iletişim kurabileceği ve video paylaşabileceği, neyin gerçek neyin gerçek olmadığı konusunda hiçbir şüphenin olmadığı bir ortam yaratmanın değerli olduğunu düşünüyor. Pika şu anda Guo’nun “Yapay Zeka TikTok” olarak tanımladığı yeni bir uygulama tasarlıyor ancak uygulamanın nasıl çalışacağını veya ne zaman yayınlanabileceğini açıklamıyor. “Bir içerik platformu yalnızca yapay zekaya sahipse, yeni kullanıcı davranışları ve beklentiler getireceğini düşünüyoruz” diyor ve ekliyor: İşte bu bizi farklılaştıracak.”

Guo, kendi yorumuyla, üniversite yıllarındaki hayalperest vizyoner halini biraz koruyor. Ancak kendi neslinin dijital deneyimlerden ne beklediğini anlama konusundaki geçmiş performansı göz önüne alındığında, büyük ihtimalle doğru yolda.

Tüketiciler için ne kadar uygun olursa olsun, bu vizyonun hiper ölçekli yapay zeka şirketleriyle boy ölçüşememe ihtimali de var; bu da dedikodusu yapılan ortaklık veya Meta tarafından satın alınma gibi hamleleri daha cazip hale getiriyor.

Bir anlaşma, Pika’nın araçlarını muhtemelen daha fazla kullanıcıyla buluşturacaktır, ancak aynı zamanda sadece yapay zekaya dayalı bir sosyal uygulama hedefine de aykırı olabilir. Pika’nın içeriği, yöneticilerin kaçınmak istediklerini söylediği sosyal medyadaki “yapay zeka saçmalığının” yayılmasına katkıda bulunacaktır. Sonuç ne olursa olsun, Pika büyüdükçe, muhtemelen basınç altında kalmaya devam edecektir.

EĞLENCELİ VİDEO

Pika CEO’su Demi Guo, şirketi kurmak için Stanford yapay zeka doktora programını bıraktı ve dijital içerik üreticilerine yönelik araçlar geliştirmek için “influencer” olma hayallerini feda etti.

“İNSANLAR GÜNÜMÜZDE SİNEMAYA GİTMEKTEN ÇOK KISA VİDEOLARA VE SOSYAL İÇERİK PLATFORMLARINA DAHA FAZLA ZAMAN AYIRIYOR.”

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

SharkNinja-Evleri-Nasıl-Ele-Geçirdi-

SharkNinja evleri nasıl ele geçirdi?

Güç-Mücadelesi--

Güç mücadelesi