in , ,

CMO’ların yeni gündemi

Fast Company, Hepsipay ve Craftgate ile birlikte önde gelen pazarlama liderlerini özel bir kahvaltıda bir araya getirdi. CMO’lar, bu buluşmada, yeni nesil ödeme başta olmak üzere dijitalleşme ajandalarını, planlarını paylaştılar.

cmo-larin-gundemi
ELİF İSMAİLOĞLU

ELİF İSMAİLOĞLU
Suwen
20 yıllık bir markayız ama Suwen’de 3 yıldır ses çıkarmaya, pazarlama yapmaya başladık. Marka farkındalığı 10 üzerinden 2 iken, bugün 8’e yükseldi. Zor bir kategoride ürünlerimizin ne kadar fonksiyonel olduğunu anlatmaya çalışıyoruz. İşin açığı Türk kadını herkesin görmediği bir ürüne yatırım yapmak istemiyor. Pazarlamada; yılda 1-2 satın alma yaparak daha rahat olabilecekleri hikayesini anlatıyoruz. Çünkü, iç giyimin rahatlığı tüketici açısından çekici olmasından daha kıymetli. Kadınlar bedenlerini öğrendikleri noktada e-ticaretten de satın almaya başlıyor iç giyimi.
Pandemide insanlar ev giyimi almaya başladığı için e-ticaretimiz yüzde 30-40 arttı. Şu anda e-ticaretin toplamdaki payı yüzde 9’larda. Bu oranı yükseltmek için yıl sonuna kadar mobil aplikasyonumuzu hayata geçireceğiz.
Mağazada satış temsilcisinin müşteriye 20 dakika anlattığı ürün bilgilerini videolu “livechat” olarak yapmayı planlıyoruz. Türkiye’de 162, yurt dışında 10 mağazamız var. Bu yıl yurt içinde 10 mağaza daha açacağız. Yurt dışında da büyüme planlarımız var. Onun da dijital altyapısını hazırlıyoruz.

 

TOLGA UNVAN

TOLGA UNVAN
MediaMarkt
MediaMarkt olarak Avrupa ve Türkiye’nin açık ara bir numaralı elektronik perakendecisiyiz. 2022 yılında ‘tüketici elektroniği’ perakendeciliğinden 2023 yılında ‘deneyim elektroniği’ perakendeciliğine yöneldik. Yol haritamızı; ‘Alışveriş Deneyimi’, ‘Kullanıcı Deneyimi’, ‘Çalışan Deneyimi’ ve ‘Sosyal & Çevresel Etki Deneyimi’ olmak üzere 4 ana başlık altında şekillendirdik.
“Alışveriş deneyimini” müşterilerimize en iyi şekilde yaşatıyoruz. 55 mağazamızda MediaMarkt Barista köşemiz bulunuyor. Müşterilerimiz, diledikleri kahve makinesinde kahve yapıp deneyimleyebiliyorlar. Neredeyse tüm mağazalarımızda ‘Game Zone’ bulunuyor. Tüketiciler orada deneyimledikleri ürünleri satın alabiliyorlar.
“Kullanım deneyiminde” ürün yaşam döngüsü boyunca sunduğumuz hizmetler ile tüketicinin ürünleri en iyi şekilde deneyimlemesini sağlıyoruz. Ürünün satın alındığı andan, tüm kullanım süresi boyunca üründen en yüksek verimin alınabilmesi için çok çeşitli satış sonrası hizmetler sunuyoruz. Çalışan Deneyimini en üst noktaya taşımak için çalışanlarımızı teknoloji ile donatıyoruz, eğitim ve gelişimlerine yatırım yapıyoruz.
3 bin 315 çalışanımıza sağladığımız mobil cihazlarla, teknolojideki uzmanlığımızı tüm altyapılarımıza da yansıtarak güçlendiriyoruz. Sosyal & Çevresel Etki Deneyimi kapsamında “Daha İyiye” vizyonumuzla dünyayı daha sürdürülebilir kılmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Karbon ayak izimizi azaltma hedefimiz var. Bazı mağazaların elektriğini tamamen güneş enerjisinden sağlamak üzerinde çalışıyoruz.
Tüketicilerin yüzde 80’i elektronik ürün aramasını mobil cihazlar üzerinden yapıyor. Yüzde 69’u ise mobil cihazlar üzerinden satın alım gerçekleştiriyor. Yani, web’den app’e doğru bir yönelme var. Bizim yolculuğumuzda farklı bir seviyeye geçmek için mağazanın içinde sağladığımız uzmanlığı tamamen online dünyaya taşımak gibi bir hedefimiz de var. ChatGPT’yi süreçlerimize nasıl dahil edebileceğimiz üzerinde de çalışıyoruz.

 

HAKAN ERDOĞAN

“MÜŞTERİ KAYBINI ÖNLÜYORUZ”

  • ÖDEME YÖNETİMİ Craftgate, online ödeme alan işletmelerin tüm banka sanal POS’larını, yurt içi ve yurt dışı ödeme kuruluşlarını ve alternatif ödeme yöntemlerini sistemlerine entegre etmelerine olanak sunuyor. Böylece hepsini tek panelden yönetmelerini sağlayan ödeme orkestrasyonu aracı rolünü üstleniyor.
  • SIFIR MÜŞTERİ KAYBI 2007’den bu yana şimdiye kadar ekiplerimle sıfırdan 6 kere ödeme sistemi yazdık. Craftgate’te sıfır müşteri kaybı oranı (zero churn) ile çalışıyoruz. Boyner, Flo ve E-bebek gibi yüzlerce firma iş ortağımız. Global olma hedefiyle ilerliyoruz, şu ana kadar 2 milyon dolar yatırım aldık. Çözümlerimizle desteklediğimiz Hepsipay de Türkiye’nin PayPal’ı olma yolunda ilerliyor.
    HAKAN ERDOĞAN
    Craftgate CEO

 

OZAN BAYÜLGEN

“HEPSİPAY TEKNOLOJİSİNİ PERAKENDECİLERE AÇIYORUZ”

  • HIZ VE GÜVEN 2016’da ödeme ve elektronik para lisansımızı aldık. 2021’den itibaren de Hepsiburada’nın platform cüzdanı olarak faaliyet gösteriyor, müşterilerimize kolay, hızlı ve güvenli ödeme imkânı sunuyoruz.
  • VADE OLANAĞI Online alışveriş iade tutarlarını anında cüzdanlarına iade ederek müşterilerimizin işini kolaylaştırıyoruz. Vade açma çözümlerimiz ile de alım güçlerini artırıyoruz.
  • YENİ DÖNEM 2023 yılıyla birlikte sunduğumuz çözümleri Hepsiburada dışına da çıkararak diğer perakendecilerin de kullanıma sunmaya başlıyoruz. Finansal teknoloji yeteneklerimizi yeni kurumsal müşterilerimizle paylaşırken, güvenli ve hızlı ödeme çözümleriyle perakende sektörü için önemli fırsatlar yaratacağız.
  • KREDİLİ CÜZDAN Hepsipay’i kredili cüzdan haline getiren inovatif bir çözümümüz var. Bu uygulamayla Hepsipay üzerinden ihtiyaç kredisi kullanmak isteyen müşterilerimiz, bankaların tekliflerini alışveriş esnasında görüp, anında cüzdanlarını doldurarak istedikleri bankadan kredi kullanabilecekler. Ardından da doldurdukları cüzdanlarıyla fiziksel mağazalarda QR kod okutarak alışverişlerini tamamlayabilecekler. Tüm bu süreç saniyeler içinde gerçekleşecek.Hedefimiz, saldırıyı 10 saniyede yakalama, 1 dakikada müdahale etmek.
    OZAN BAYÜLGEN
    Hepsipay CEO

 

AZRA ZEYREK

AZRA ZEYREK
İpekyol-Twist-Machka
Pandemi döneminde internet satışlarımız artış gösterdi ve e-ticaretin payı tüm satış içinde yüzde 15’e kadar çıktı. Hedefimiz bu oranın önümüzdeki 2 yıl içerisinde yüzde 25’lere ulaşmasını sağlamak.
Hazır giyim perakendesi sürekli bir devinim içerisinde. Müşterinin istekleri, talepleri çok hızlı değişiyor. Yeni nesil her şeyi çok hızlı tüketiyor.
Eskiden yıllık stratejiler yapardık, şimdi bu süre 3 aya kadar indi. Kreatif stratejileri ise ayda bir değiştiriyoruz. Önümüzdeki günlerde değişim ve dönüşümün sürekli olacağı kesin.
Müşteri deneyimini teknolojiyle mükemmel hale getirmek üzere bu yıl çalışmalara başladık. İletişimde teknoloji çok başka noktalara gidiyor. Gençler artık avatarlarıyla dijital ortamda var olmak istiyor, sizde de bunun izdüşümü olarak karşılığını görmeyi bekliyorlar. Kendilerini orada moda ikonu olarak konumluyorlar. Bunu iyi okumak ve markaya iyi adapte etmek gerekiyor.
Markalarımızın müşterisi ağırlıklı olarak 25-35 yaş grubundan. 35+ yaş grubu mağazada sosyalleşmeyi, kıyafetleri deneyerek satın almayı, satış temsilcileriyle sohbet ederek interaktif bir ortamda alışveriş yapmayı daha fazla tercih ediyor. Dolayısıyla fiziksel alışveriş hâlâ önemini koruyor.
Teknoloji işimizi kolaylaştırdı ancak neyin doğru neyin yanlış olduğunu doğru analiz etmek de bir o kadar önemli. Önümüzde hazır giyim sektörü açısından heyecanlı bir süreç var…

 

AHMET BURÇİN BAYSAK

AHMET BURÇİN BAYSAK
Jolly Tur
Pandemi sonrası en çok etkilenen sektörlerden biri turizm oldu. Seyahat alışkanlıkları değişti ve bu yüzden gündemimizde daha çok değişen tüketici alışkanlıkları var. Örneğin, şu anda değer odaklı (value-based) dediğimiz seyahatler yükselişte. Biz de tüketicilere bu kapsamda yenilikçi tatil paketleri ve turlar hazırlıyoruz. Son dönemde çok konuşulan yapay zekayı işlerimize nasıl adapte edebileceğimize bakıyoruz. Bizim ürün portföyümüz çok geniş. Bir yandan da turizm sektörünün hâlâ geleneksel bir tarafı var yani acente sistemi hâlâ işliyor.Gömülü finans ürünlerini de kullanmaya çalışıyoruz. Harcama alışkanlıklarındaki değişimler bizi de çok etkiliyor. “Yüzde 25’ini bugün öde, kalanını tatilden hemen önce öde” gibi çözümlerimizin artırılmasına konsantre olduk.
Tüketici tercihlerinde bu yıl yurt dışının da pay aldığını görüyoruz.  Teknoloji yatırımlarımız ile B2B çözümlerimizi yurt dışı iş ortaklarımıza açabilir duruma geldik. Her ülkedeki iş ortağı kendi para biriminde iş yapmak istiyor. Küresel çaptaki kur dalgalanmalarına karşın çözümler sunabilen ödeme sistemleri kazanacaktır diye düşünüyorum.

 

PAPATYA KARADEDE

PAPATYA KARADEDE
Estée Lauder Şirketleri
Estée Lauder bünyesinde 20’ye yakın lüks güzellik markası bulunuyor. Enflasyon ortamında, turist penetrasyonunun da artmasıyla lüks tüketim sektörü büyümeye devam ediyor. Cilt bakımı kategorisi pandemide büyüyerek devam etti.
Bu yılki odağımız mevcut müşterimize farklı deneyimler sunmak ve Z kuşağını markalarımızla tanıştırmak. Online deneyimlerde artırılmış gerçeklik (AR) teknolojisiyle yaptığımız fondöten rengi ve ruj seçme uygulamaları çok başarılı oldu.
Sürdürülebilirlik bizim ajandalarımızda önemli bir yere sahip ve çok ciddi bir arayıştayız. Bu konuda hızla evrilmeye çalışıyoruz.
Neyi farklı yapıyoruz? Ultra lüks kategorisinde, daha kişiye özel deneyimler ile ilerlerken, ulaşılabilir lükste daha çok ses çıkarmaya çalışıyoruz. Bunun dışında “influencer” pazarlaması ve satış linklerinin verildiği “salesfluencer” çalışmaları yapıyoruz. Son 1 yılda TikTok gibi bir gerçeklik oluştu. Oraya adapte olmanın yollarına bakıyoruz. Bu konuda epey de yol kat ettik. 2023 itibariyle yapay zeka ve metaverse ile kişilerin içine girdiği bir dünyaya doğru gidiyoruz. Deneyimi online’a taşıma, görüntüsü insan olan sanal influencer’ları odağımıza almayı planlıyoruz. Dijital deneyim odaklı uygulamalarımızı kendi mono mağazalarımıza taşıma planımız var.

 

BURAK SARI

BURAK SARI
Sportive A.Ş.
Biz 360 derece bir spor şirketiyiz. Türkiye’de 1000’in üzerinde bayi kanalına toptan satış, ve takım sporları işi yapıyoruz.  Son 2 senedir de toptan ve takım sporları tarafında gücümüzü koruyoruz ve büyüyoruz.
Bununla birlikte İngiltere merkezli I-AM mimarlık firmasıyla 2023’te yeni bir mağaza konsepti geliştirdik. Bu yeni format ve yeni dijital uygulamamız ile omnichannel’da büyüme odağımızı daha da artırdık. Spor markalarının üst segment ve performans ağırlıklı ürünlerini satıyoruz. Bunun için müşteriye ürünün teknolojisini ve kişisel uyumunu doğru bir şekilde anlatmak önemli. Hollanda merkezli ‘Safesize’ firmasının geliştirdiği; yeni konsept mağazalarımızda kullandığımız ve hangi markada hangi model ve numaranın daha uyumlu olduğunu öğrendiğiniz teknolojiyi, satış sitemize de entegre edince büyük başarı yakaladık. Sistem, hangi markadan hangi ayakkabı modellerinin müşteriye uygun olduğunu, ayak tabanını ve eğilip kalma hareketlerini ölçerek belirliyor. Türkiye’de bu teknolojiyi bu kapsamda kullanan tek markayız. Bizim sektörde şu anda en büyük zorluk ürün bulmak. Spor ayakkabı trendi olduğu için gelen ürünün stoku çok hızlı bitiyor. Bizim asıl sorunumuz bu. O yüzden daha az komisyon ödediğimiz ödeme sistemlerini tercih ediyoruz. Dijital pazarlamada farklı neler yapabileceğimiz üzerinde çalışıyoruz. Influencer pazarlaması bizim sektör için aslında yeni bir şey değil çünkü spor pazarlaması zaten 50 yıldır sporcuyla yapılır. TikTok ilgimizi çekmeye başladı. Özellikle futbol ve training ayakkabıları alanında bu mecrayı dahil edebileceğimizi düşünüyoruz.

 

CANER ALPASLAN

CANER ALPASLAN
TAB Gıda
AB Gıda bünyesindeki 5 global ve 2 ulusal olmak üzere toplam 7 markayla müşterilerimize yüzlerce ürün sunuyoruz. Markalarımız Türkiye’deki mutfak kültürünün yüzde 85 civarını kapsıyor. Burger King®, Popeyes®, Arby’s®, Sbarro®, Subway®, Usta Dönerci®, Usta Pideci®… Bugün hangi AVM’ye girseniz mutlaka en az 2-3 markamızı yan yana görürsünüz. Dolayısıyla, markalarımız aynı zamanda kendi aralarında da tatlı bir rekabet içinde. Bizi başarıya ulaştıran etkenlerden birini de bu olduğunu düşünüyorum.
Bizim için kritik noktalardan birini de her marka için doğru müşteri kitlesini belirlemek ve ona özel hizmet sunabilmek oluşturuyor. Bu konuda oldukça şanslı ve donanımlıyız. Türkiye’nin hemen hemen her ilinde 1.500’ü aşkın restoranımız var. Restoranlarımıza yılda yaklaşık 320 milyon kişi giriyor.
Markalara göre değişkenlik göstermekle birlikte satışlarımızın yüzde 30-35’ini paket servis siparişleri oluşturuyor. Biz tüketicinin ayak izini hem restoranda hem de paket serviste takip edip, kişiselleştirilmiş kampanyalar kurgulamak için çalışıyoruz. Veriyi ve dijitalleşmeyi yıllardır işimizin merkezine koyuyoruz. Doğru analiz edip kullanılabilir bilgiye dönüştürmeye odaklanıyoruz.
Örneğin, gençler hem çok hızlı sonuç almak istiyor hem de alanda “gamification” (oyunlaştırma) seviyor. Biz de bu beklentiyi karşılamak üzere çözümlerimizi her geçen gün çeşitlendiriyoruz. Misafirlerimiz restorandaki kiosklar sayesinde siparişini kolayca verip kasaya gitmeden QR kod ile ödeme yapabiliyor. Üstelik bu kiosk teknolojisini kendi ekosistem şirketimiz geliştirdiği için sürekli yeni özellikler entegre edebiliyoruz. Bu bize oyun alanı açıyor.
Yine kendi geliştirdiğimiz Tıkla Gelsin® uygulaması aracılığıyla müşterilerimize restorana gitmeden sipariş verebilme imkânı sunuyoruz. Önümüzdeki dönemde dijital yatırımlarımızı artırarak çeşitli inovatif çözümler sunmaya devam edeceğiz.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

SPAC-nasıl-isler

SPAC nasıl işler?

dijital-liderlerin-donusum-ajandasi

Dijital liderlerin yeni gündemi