in , ,

5 kritik yetkinlik

İyi bir lider olabilmek için gerekli beceri ve yetkinlikler son 10 yılda oldukça değişti. Çağa uygun beceriler geliştiremeyen liderlerin başarılı olma şansı yok. Peki, en kritik yetkinlikler neler? Türkiye’den liderlere sorduk…

5-kritik-yetkinlik

MIT Sloan Business School’da yapılan bir araştırma, iş dünyasında yaşanan önemli bir değişikliğin altını kalın bir şekilde çiziyordu. Araştırma şu gerçeği ortaya koymuştu: CEO’lar, yönetim beceri ve yetkinliklerinin, 10 yıl öncesine göre daha fazla değer kaybettiğini, ortaya yenilerinin çıktığını paylaşıyorlar. Bu da liderlerin, yeni döneme göre uygun beceriler geliştirmeleri gerektiğini ortaya koyuyor.

Araştırmanın liderlerinden Prof. Boris Groysberg, bu konuda Cisco’nun eski CEO’su John Chambers’ın yaklaşımını örnek veriyor. “Kendilerini ve becerilerini yenilemeyen liderlerin ayakta kalamayacağını” ifade eden Prof. Groysber, Chambers’in şu konuşmasını aktarıyor: “20 yıl önce CEO’lar ofislerinde oturur, hesapları kontrol eder ve stratejiyle uğraşırlardı. Şimdi müşteriyi dinlemeli ve piyasadaki değişimi yakalamalısınız. Eğer her üç ya da beş yılda kendinizi yenilemenin gerekliliğini anlamazsanız, yaşama şansını kaybedersiniz.”

Chambers ve Prof. Groysberg’in dikkat çektiği değişimin bir ayağını ise liderlerin yetkinlikleri ve becerileri oluşturuyor. Bir başka deyişle, onların “liderlik üstünlükleri” rekabette önemli rol oynuyor.

Prof. Groysberg ve ekibi, bu konuya örnek oluşturması açısından önde gelen bazı liderlerin, beceri ve yetkinlik açısından üstünlüklerini de ortaya koyuyor. Onlara göre Apple’ın kurucusu Steve Jobs, “Kullanıcı, cihazlar ve medya” konusunda çok başarılıydı. Amazon’un kurucusu Jeff Bezos’u farklı kılan ise “Kullanıcının” yanı sıra “Sistem kurma ve cihazlar” konusundaki yetkinlikleriydi. Microsoft’un Kurucusu Bill Gates’i farklı kılan özellikleri ise şöyle sıralandı: “Veri yönetimi, kullanıcı ve sistem” konularında çok iyi olması.

Türk liderlerin yetkinlikleri

Abdi İbrahim Yönetim Kurulu Başkanı Nezih Barut, ilk sıraya “sahaya inmeyi” koyuyor. Ancak, üretim konusunu çok önemsediğinin de altını çiziyor: “Üretmeden değer yaratmak mümkün değil. Bu nedenle iş yaşamımda sorumluluk aldığım ilk günden bu yana üretim, tesis yatırımları, teknolojik yenilikler ve en önemlisi istihdam her zaman odağımda oldu. Bütün bu çabayı ülkeme ve sektörüme karşı bir sorumluluk olarak da gördüm. Benim lider kimliğimde en çok öne çıkan unsur, işimde üretim ve yatırım odaklı bakış açımdır. Liderlik duruşumda çok belirleyici olan bu önceliğimin, yıllar içinde geriye kalan pek çok liderlik yetkinliğini kazanmama imkan tanıdığına, beni beslediğine inanıyorum.”

TSKB Genel Müdürü Ece Börü, listesinin ilk sırasına “Sürdürülebilirlik ve paydaş diyaloğu”nu koyuyor. “Günümüz salgın şartları, hayatımızı yeniden şekillendirirken sürdürülebilirlik kavramının önemini güçlü bir şekilde ortaya koydu” diyen Börü, şunları ekliyor: “Ekonomik boyutun yanı sıra çevresel ve sosyal anlamda olumlu etki yaratmanın her zamankinden daha önemli hale geldiği bu yeni dönemde paydaşlarla yakın diyalog içinde, tüm sermaye ögelerini entegre bir bakış açısı ile ele alabilen bir liderlik yaklaşımının kazanacağına inanıyorum. Yüksek adaptasyon yetkinliği ise zaten olmazsa olmazlarımız arasında. Diğer yandan insan odaklılık ve yeteneklerin etkin yönetiminin her zaman liderlerin önceliği olması gerektiğini söyleyebilirim.

VDF CEO’su Tijen Akdoğan Ünver, yetkinlik listesinin başına “inovasyonu” koyuyor. “Başarıya giden yolda” çok kritik bir faktör olduğuna dikkat çekiyor ve ekliyor: “Kariyerime bankacılıkta başladım. Ardından faktöring ve sigorta gibi finansın çeşitli alanlarında görev aldım. Finansın bütün alanlarında, sektörlerin tamamında inovasyonun başarıya giden yolda en önemli noktalardan biri olduğunu gördüm. İnovasyon için insanların ne istediğini bilerek, dünyadaki trendleri takip etmek ve rekabet analizi yapmak gerekiyor. Böylece, çözümler ve yenilikler geliştirilebilir.”

İki kuşağın farklı bakışı!

Genç nesil girişimcilerden Mubi’nin kurucusu Efe Çakarel, “En değer verdiğim özelliğim duygusal zekadır” diyor. “Peki, ne işe yarar?” diye soruyor ve ardından yanıtını şöyle veriyor: “Etkili iletişim sağlamak, olumsuz durumlarda oluşabilecek tepkileri tahmin etmek, etkin dinlemek, baskı altında sakin kalmak ve duygularını kontrol etmek konusunda yardımcı olur. Duygusal zekaya sahip yönetici, farklı fikir ve duygulara açık davranır, olumlu bir tutum sergiler ve empatik bakış açısıyla hareket eder. Geribildirime açıktır… Birlikte çalıştığı arkadaşlarına ilham verir ve motive eder. Son olarak çatışma durumlarını da adil bir şekilde çözebilir.”

Acıbadem Sağlık Grubu Başkanı Mehmet Ali Aydınlar, son dönemde “Sahaya inme” ve “üretim” konusuna fazla odaklanamadığına dikkat çekiyor. Ancak, başta “Ekip çalışması” olmak üzere, “Bütçe yönetimi”, “İnovasyon”, “Adaptasyon” ve “Etki yaratma” yetkinliklerini önemsediğini söylüyor. Aydınlar, Ekip konusunun altını şöyle çiziyor: “Bana göre liderler, iyi bir ekip yönetimi yapmadan başarılı olamazlar. Biliyorsunuz, bir atasözümüz, ‘Bir elin nesi var, iki elin sesi var’ diyor. İyi bir takım çalışması olmazsa, orada otorite, fikir beyan etmekten çekinme ve tek seslilik hakim olur.”

SEDEF ORMAN – Derimod Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı

“COVID ÖNCESİ LİSTEM FARKLIYDI”

Derimod Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sedef Orman, “Bu değerlendirmeyi geçen yıl yapsaydık, farklı yanıt verirdim” diyor. Çünkü, tablonun Covid pandemisi nedeniyle değiştiğine dikkat çekiyor: “Benim yanıtlarım motivasyon ve etki yaratma odaklı olurdu.

Bugün geldiğimiz noktada gördük ki, en ama en önemli şey nakit akışı ve finans oldu. Şükür ki, burada yöneticileri doğru seçmek ve doğru çalışma arkadaşlarına yetki vermek konusunda başarılıyız.”

“CEO’lar, yetkinliklerinin 10 yıl öncesine göre değer kaybettiğini düşünüyor.”

ENGİN AKSOY – Vodafone Türkiye CEO

“5 YETKİNLİĞE ÖNEM VERİYORUM”

  • Başarıda en önemli unsurun yetenek yönetimi olduğunu düşünüyorum. Her zaman çevremi birbirlerini tamamlayan özelliklere sahip yetkin insanlardan oluşturmayı tercih ediyorum.
  • “Uygulama stratejiyi kahvaltı olarak yer” diye bir yaklaşım vardır. Stratejilerin uygulandığı yer ise sahadır. Bu nedenle sahaya inerek, paydaşların stratejilerimize verdiği tepkileri ve uygulamadaki zorlukları dinlemek benim için olmazsa olmazdır.
  • Başarı için tüm paydaşların aynı yöne bakmalarını sağlayan bir rehber gerekiyor. Bu rehberin hazırlanmasına tüm paydaşları dahil etmek ve sonrasında bunu herkesin günlük hayatına sokmak bir lider için en önemli önceliktir.
  • Büyük şirketleri yönetecek kararları artık birkaç kişiyle ve/veya sezgiyle almak mümkün değil. Bunun için anlamlı veri üretimini sağlayacak platformlar kurmak ve bunları yetkin insanlara teslim etmek gerekiyor.
  • İnovasyon için yeterli kaynak ayırmak ve bunu sürekli kılacak şirket kültürünü oluşturmak hem sektör içerisinde farklılaşmayı hem de kendi dönüşümünüzü hızlandırır.

Liderler için en kritik yetkinlikler

MEHMET ALİ AYDINLAR – Acıbadem Sağlık Grubu Başkanı

  1. Ekip yönetimi
  2. İnovasyon
  3. Adaptasyon
  4. Bütçe yönetimi
  5. Etki yaratma

ECE BÖRÜ – TSKB Genel Müdürü

  1. Sürdürülebilirlik
  2. Paydaş Diyaloğu
  3. Entegre Yaklaşım
  4. Olumlu Sosyal Etki
  5. Yetenek Yönetimi

NEZİH BARUT – Abdi İbrahim Yönetim Kurulu Başkanı

  1. Sahaya İnme
  2. Çevik Yönetim
  3. Strateji
  4. Üretim
  5. Sürdürülebilirlik

ENGİN AKSOY – Vodafone Türkiye CEO

  1. Yetenek yönetimi
  2. Sahaya inme
  3. Strateji
  4. Veri yönetimi
  5. İnovasyon

ELİF ÇAPÇI – Beymen Group CEO

  1. Adaptasyon
  2. Etki yaratma
  3. Kâr odaklılık
  4. Müşteri deneyimi
  5. Strateji

EFE ÇAKAREL – Mubi Kurucu

  1. Çalışanla ilişkiler
  2. Maliyet yönetimi
  3. Üretim
  4. İletişim
  5. Duygusal zeka

TİJEN AKPINAR ÜNVER – VDF CEO

  1. İnovasyon
  2. Ekip çalışması
  3. Strateji
  4. İletişim
  5. Finans/bütçe yönetimi

SELEN YORGUN TAVİT – Selen Kozmetik

  1. Çevik yönetim
  2. Duygusal zeka
  3. Ekip yönetimi
  4. Sahaya inme
  5. Sürdürülebilirlik

SEDEF ORMAN – Derimod Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı

  1. Çevik yönetim
  2. Duygusal zeka,
  3. Ekip yaratma/yönetme,
  4. İnovasyon
  5. Sahaya inme

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

mentorluk girisimci ve inovasyon için neden onemli

Mentorluk girişimci ve inovasyon için neden önemli?

yeni-ucret-formulleri

Yeni ücret formülleri