in , ,

Kritik start!

Girişimcinin dünyasında iyi fikir bulmak yeterli değil… O fikri iyi bir ürün/hizmete dönüştürmek de gerekiyor. Bu aşamada ‘süre’ öne çıkıyor. Araştırmalar ideal sürenin 6 -12 ay arasında değiştiğini ortaya koyuyor. Ancak, her girişimcinin hikâyesi farklı…

kritik-start

Trendyol kurucusu Demet Mutlu, dünyadaki e-ticaret rüzgârına ABD’de tanıklık etmişti. Bu işin büyük bir fırsat yaratacağına ikna olduğunda 2009 yılında Türkiye’ye, e-ticaret girişimi kurmak için dönecekti. Kısa sürede hazırlıklarını tamamlayıp, Trendyol’u canlıya geçirip, ilk satışını 2009 yılında yapmayı başardı. İlk yılları yüzde 500’lere varan büyümeyle tamamlayacaktı.

Yemeksepeti’nin kurucusu Nevzat Aydın, ortaklarıyla girişim fikri konusunda 2000 yılının yaz aylarında anlaştı. Aynı yılın eylül ayında şirketi kurup, kasım ayında ofise taşındılar. Sadece birkaç ay sonra 2001 yılının 2 Ocak günü de yemeksepeti.com açıldı.

Bu iki girişimin fikirden müşteri almaya geçiş süresi birkaç ay gibi kısa sürede gerçekleşti. Ancak, bu hızı, sektörden kuruculara, ülkeden yazılımı hazırlamaya kadar çok sayıda faktör belirliyor. 2000’li yılların başında rekabetin ve teknolojinin yapısı nedeniyle hızlı hareket edilebilirken, son yıllarda bazı alanlarda girişim başlatmak daha fazla zaman isteyebiliyor.

Örneğin, Slack’ın ürününü çıkarması 4 yılı, piyasaya ürün sunumu ise 4.5 yılı buldu. Github’da ürünün ürün sunumu sadece 1.5 yıl, Gusto adlı şirkette ise 1 yılda gerçekleşti. Google’da araştırma raporuyla 1998’de ortaya çıkan düşüncenin işe dönüşmesi yaklaşık 5 yıl almıştı. Facebook’ta ise 1 yıldan az sürede gerçekleşmişti.

UZUN SÜRENİN NEDENİ

AtlasSpace Kurucusu Burçin Gürbüz, hayalini gerçekleştirmek için 2015 yılında yola çıktı. 2 yıl civarında süreyi teknik alandaki geliştirme ve ürün hazırlamakla geçirdi: “Sonrasında bilgisayar teknolojisinde çok hızlı gelişmeler yaşanınca, biz de hız kazandık. Bu sayede yazılım tarafında işimiz kolaylaştı ve hızlı adapte olabildik. Örneğin, o dönemde yenilenen ekran kartları, sanal gerçeklik için dönüm noktası oldu.”

Gürbüz, ürünün hazır hale gelmesiyle bir sonraki yıl yatırım aldıklarını, kurumsal şirketlerle çalışmaya başladıklarını ve hızlı kurumsal satışlar yaptıklarını ekliyor.
Düşyeri’nin kurucu ortağı İbrahim Çoşkuner, ürünü piyasaya sürmelerinin 4 yıl aldığını paylaşıyor ve ekliyor: “Bizim ürün çok kapsamlı olduğu için hazırlanmamız 4 yılımızı aldı. Ancak, bu dönemdeki bir başka faktör ise ülkenin ekonomik konjonktürü oldu.”

Kolay İK’da ilk ürünü çıkarmak, girişimcilerin 6 ayını aldı. Bu sürede ‘tek fonksiyonlu ve kullanılabilir’ ürünü piyasaya sunmak mümkün oldu. Şirketin Kurucusu Tunca Üçer, “Burada bizim için en önemli zorluk finansmanın sağlanması oldu” diye konuşuyor ve ekliyor: “Kurucular olarak hiçbir yatırım, destek olmadan bu zor süreci tamamladık. Sonrasında ise KWorks’e kabul edildik, Galata Business Angels’tan ilk yatırımı aldık. Böylece işlerimiz daha da hızlandı.”

4 YILDA GELEN ÜRÜN

Peak Games’in kurucuları arasında yer alan Serdar Şahin, uzun süredir yeni girişimi üzerinde çalışıyor, yakın zamanda ürünü piyasaya sundu. Voys.ai adlı girişimiyle ‘eğitim teknolojileri’ alanında fark yaratmayı amaçlayan Şahin, “Eğer mevcut bir deneyimi, farklı bir hale getirmeye yönelik bir yolculuğa çıkıyorsanız, süreyi etkileyen faktörler değişiyor” diye konuşuyor. Ona göre, daha önce hiç denenmemiş bir deneyim yaratıyorsanız, bu kez denklem çok değişebiliyor. Serdar Şahin, bu görüşünü şöyle destekliyor:

“Bizim için en büyük faktör doğru deneyimi, doğru pazarda, doğru ekonomik modelle oturtmaya çalışmaktı. Böyle bir tabloda birçok şeyi baştan yazmak zorunda kalıyorsunuz. Biz 4 kere sıfırdan uygulama yazdık. 10 farklı eğitim metodolojisini dijitale dönüştürüp, üründe denedik. Bunlar bizim için işin yüzde 80’ini oluşturdu.

Aslında biz ürünü çok kısa sürede test pazarlarında açtık. Brezilya, Meksika ve Tayland gibi ülkelerde gerçek kullanıcılarla testler yaptık. Bu nedenle de ürünün asıl çıkışı 4 yılı buldu.”

Serdar Şahin, başlangıçtan ürünü sunmaya giden sürenin 4 yılı bulmasını, “eğitim” kategorisinde kullanıcı çekme oranının düşük olmasına bağlıyor. Şahin, “Ama sonuçta dünyanın yapay zeka bazlı ve müfredat tabanlık ilk/tek dil eğitim ürününü yarattık, EdTech alanında önemli bir konuma ulaştık” diye konuşuyor.

ABD’DEKİ GİRİŞİMCİNİN HESABI

Murat Karslıoğlu, San Francisco’da Bakkal adlı girişimini 2021 yılında başlattı. Geleneksel bakkal işini yeni nesil anlayışla dijitale taşıyan Karslıoğlu, 4 ayda fikirden ürüne geçebildiklerini söylüyor ve ekliyor: “Sıfırdan en kompleks ürünün bile 6 ayda piyasaya hazır hale gelebileceğine inanıyorum. Eğer 6 ayı geçiyorsa mutlaka ekipte bir sorun vardır diye düşünüyorum.”

Yeni girişimlerde pazara giriş süresinin bazı durumlarda 12, hatta 24 aya ulaştığına tanıklık ettiğine dikkat çeken Karslıoğlu, şunları ekliyor: “Benim donanım ve yazılım dahil 4 teknoloji startup’ı deneyimim oldu. Genellikle pazar araştırması ve sorun analizi gibi aşamaların şirketin kurulumundan önce yapılmış olması gerekiyor. Çevik bir şekilde ürünün pazara çıkması 3 ila 6 ay arasında sürebilir. Biz bunun ortasında bir sürede tamamladık.”
ABD merkezli Kalder’in kurucusu Gökçe Güven de benzer bir aralığa dikkat çekiyor: “6-8 ay arasında pazara çıkış yapmak mümkün.”

Gökçe Güven, ilk prototip’i 2 ayda tamamladıklarına da dikkat çekiyor. Ancak, ortağı ile hâlâ tasarım, kodlama ve yazılım tarafına odaklandıklarını söylüyor: “Hep ürüne yakın kalıyoruz ki hizmetin kalitesi düşmesin.”

1 YIL
“Spyke Games’te ilk ürünü çıkarmamız tam 1 yılımızı aldı.”
Rina Onur Şirinoğlu

 

HER SEKTÖRÜN SÜRESİ FARKLI!

  • 24-36 AY

Bülent Tekmen
Colendi Kurucu ve CEO
Colendi’de ürün yelpazesi çok geniş. O nedenle biraz uzun zaman aldı. İlk ürünü satışa sunmamız 2/3 yıl sürdü denebilir.

  • 8 AY

Serkan Borançılı
Getir Kurucusu
Getir’de iş fikrine ve girişimin ismine Ekim 2014’de karar verdik, yola çıktık. Temmuz 2015 yılında ise siteyi açtık.

  • 15 AY

Emre Aydın
FaturaLab Kurucu ve CEO
FaturaLab için süre 15 ayı aldı. Bu önemli ölçüde ‘finansal kurum ve alıcı-satıcı’ kurumların konuyu anlama, onaylama ve entegre olma zamanlarından kaynaklandı. Daha önce şirketler faturasız işlem yapıyordu, biz tamamen yeni bir model sunduk. Ürünü 5 ayda hazırladık, uygulama ve ilk iş de 10 ayımızı aldı.

  • 9 AY

Alperen Adikti
Salus Kurucu ve CEO
2022 yılının Nisan ayında kurulduk, ilk beta sürüm temmuzda kullanıcıyla buluştu. Ücretli kullanıcıya hazır hali ise 9 ayda gerçekleşti.

  • 2 AY

Demet Arslan
Deep Mobil Kurucu ve CEO
Ürün ve hizmete dönüş süreçleri sektörlere göre değişir. Biz kuruluştan 2 ay sonra satışa açılmıştık.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

seramik-sektoeunun-kritik-orani

Seramik Sektörünün Kritik Oranı