in , , ,

“Mikromobilitenin USB standardı olacağız”

Benim girişim yolculuğum: Ahmet Çağrı Selçuklu / Duckt Kurucu Ortağı

benim-girisim-yolculugum-ahmet-cakir

AHMET ÇAĞRI SELÇUKLU
Duckt Kurucu Ortağı

Duckt, otomotiv sektöründe deneyime sahip 3 girişimci (Ahmet Çağrı Selçuklu, Ender Gökşen Atalay ve Evren Yazıcı) tarafından, 2020 yılının nisan ayında kuruldu. 1 sene içinde fikirden seri üretime geçen şirket, son yılların hızlı büyüyen alanı olan mikromobiliteyi hedefliyor. Otomobil, elektrikli bisiklet ve scooter gibi araçlara tek bir noktada park, güvenlik ve şarj hizmetleri sunuyor. Farplas’ın Ar-Ge merkezi Fark Labs’den çıkan şirketin geldiği konumu ve hedeflerini, kuruculardan Ahmet Çağrı Selçuklu anlattı:

Son dönemde öne çıkan startup’lardan birisiniz. İş dünyasına getirdiğiniz 3 yeniliği anlatır mısınız?
Biz son yıllarda gelişen ve herkesin çok yeni tanıdığı bir sektörde faaliyet gösteriyoruz. Hâlâ regülasyonlarla uğraşıyoruz ve bu alan çok hızlı büyüyor, filolara sürekli yeni araçlar ekleniyor. Bu filoların ‘akıllı şehirler’e entegrasyonu, regülasyonu, park ve şarj problemleri göz ardı ediliyor. Biz bu sorunu çözmek için yola çıktık.

Birinci günden bu yana sadık kaldığımız 3 önemli konu var. Birincisi, sektör için bir ‘USB’ standardı yaratmayı hedefledik. Hem global patentli bir teknoloji geliştirdik, hem de global üreticilerin yüzde 90’ı ile teknolojimizin entegrasyonunu 1 yılda tamamladık.

İkinci konu ise kullanımı kolaylaştırmaktı. Aracınızı 1 saniyede otonom olarak tanıyor, sürüşü sonlandırıyor, kilitliyor ve şarj etmeye başlıyoruz.

Üçüncü önemli konu ise iş modelinde yeniliğe yoğun mesai harcamak idi. Şehirler için, IaaS (Infrastructure as a Service – Hizmet olarak altyapı) modelini geliştirdik. Bu bağlamda teknolojimizi şehirlere ücretsiz teslim garantisi karşılığında sağlıyoruz. Böylece şehirler, ön ücret ödemeden akıllı bir altyapı sahibi oluyor ve ulaşımı mevcut çözümlere entegre ediyor. Ayrıca, bu istasyonları, o şehirdeki tüm operatörler kullanabiliyorlar. Kullandıkları kadar ödedikleri için de operasyonlarını kârlı hale getiriyorlar. Şehirler ise kendilerine yeni bir kazanç olanağı buluyorlar.

Bu girişim fikri nasıl doğdu, bir “evreka anı” var mı?
Hiçbir yolculuk birinci günde tam anlamı ile tanımlı bir şekilde başlamıyor. Bence yolculuğun kendisi, ilk adım ve doğru ekip kadar önemli.

Fakat tabii ki bizim girişimimizin bir doğuş anı oldu. Duckt bildiğiniz gibi Fark Labs’de doğan bir girişim. Bu fikrin doğduğu günlerde sektördeki gelişmeleri yakından izleyen, bu gelişmelerden heyecan duyan kişiler aynı ortamda fikirlerini paylaşma fırsatı buldu. Bu yeni ulaşım yöntemi ve sektör bizi çok heyecanlandırıyordu. Yaşanan bu hızlı gelişme ve geleceğe yönelik beklentiler bizi daha derinlemesine incelemeye yöneltti. İnceleme yapınca, operasyonların yapılış şekli ve maliyetleri bizi çok şaşırttı. 30’a yakın ülkenin regülasyonlarını okuduk ve altyapının bu işin çözümü olacağına karar verdik. Aslında o gün amacımız bir altyapı yöntemi oluşturmaktı. Şarj istasyonu kabiliyetleri sonradan dahil oldu. Sonrası ise çok çalışarak geldi.

Başladığınızdan bu yana aldığınız yolu, rakamları da ilave ederek paylaşır mısınız?
Türkiye’de üretim yapacağımız tesisi 2020’nin aralık ayında kiraladık. O gün 4 kişiydik ve yatırım turumuzu 4 milyon euro değerlemeyle, yüzde 15 hisse dağılımı yaparak tamamlamıştık. Şimdi aradan 1 yıl geçti ve 22 kişilik uluslararası bir ekibe dönüştük.

Şirket değerlememiz ise 20 milyon euroyu geride bıraktı. Üretmeyi hedeflediğimiz rakamın 4 katı, yani 1600 istasyonu, 3 kıtaya, pandemi şartları altında olmasına rağmen teslim ettik. Son 1 ayda (Aralık 2021) ise geçtiğimiz 1 yılda yaptığımız kadar satış tamamladık. Teslimlerimizi önümüzdeki 3 ay içinde yaparak sahadaki istasyon sayımızı 2 katına çıkaracağız.

Şirketi kurmanız da dahil olmak üzere girişim yolculuğunuzdaki en önemli zorlukları söyler misiniz? Bunları nasıl aştınız?
Resmi şirket kuruluşumuzu 2020 yılının Nisan ayında online olarak yaptığımızda, pandemiden dolayı sokağa çıkma yasağı vardı. Hiç unutmayacağım, Türkiye’de bize yatırım yapma kararını değerlendiren bir yatırımcı, son dakikada, mevcut global şartlardan ötürü erken safha bir girişime yatırım yapamayacakları kararını bizimle paylaştı.

Evde kapalı kaldığımız bir dönemdi ve cebimizde 20 bin euro vardı, yatırım turumuzun akıbeti belli değildi. Fark Labs’in Kurucusu Ahu Serter ve Farplas devreye girdi. Bizi yatırım yapmak konusuyla ilgilenecek kişiler ile bizi bir araya getirdi. O ay tüm melek yatırımcılarımızı kazandık.

Yatırımcıları ikna ederken, hangi cümleleri/rakamları kullandınız?
Erken safha yatırım alan bir girişimin en değerli ve sınırlı 3 kaynağı vardır: “İnsan, para ve zaman”. Bu 3 konuda doğru planlarınız olduğundan emin olmadan yatırımcı karşısına çıkmayın. Biz bu 3 kaynakla yatırımcıları ikna ettik.

Hangi hedef ile yola çıktınız? Nereye ulaşmayı düşünüyorsunuz?
Biz “mikromobilite” araçlarının (e-scooter, elektrikli bisiklet, elektrikli moped, otonom robotlar gibi) altyapı standardı olmak için yola çıktık. Bugün seri üretilen araç markalarının yüzde 90’ı Duckt uyumlu olarak fabrikadan çıkıyor.

Eskiden bizim ulaşmaya çalıştığımız şirketler artık bizi arayarak bu ekosisteme katılmak istiyorlar. Ancak, hedefimize ulaşmaya daha var.

Şimdi bir üst seviyeyi hedefliyoruz. Amacımız, Avrupa ve ABD’de kanun ve regülasyon seviyesinde tanımlamalar yapan dünyada ilk şirket olmak. Mikromobilitenin ‘USB’ standardı olmak istiyoruz.

Aklımızdan çıkmayan 2 cümle

  • Aklımızdan çıkmayan çok fazla cümle var. Olması da lazım. Dinlemek lazım. Akılda kalan sözlerde hep tecrübe saklıdır. Bunları biriktirmekte fayda var.
  • Fakat ilk günden beri özellikle aklımda olan iki söz var. Biri, hız ile, ürün ve teknoloji geliştirmeyle ilgiliydi. “Eğer ürünün sahaya çıkmaya hazır ise, geç kalmışsın demektir” idi.
  • Diğeri ise bizi daima ileri taşıyacağına inandığım bir bakış açısı getirdi: “İnovasyonda başarı, eski ile yarışta değil, eskiyi geçersiz kılmakta saklıdır.”

Yatırımcıyı ikna ettiğimiz 3 kaynak

  • İNSAN Takımdaki insanların yapmak için yola çıktığı şeyi yerine getirecek direnç ve inanca sahip olduklarını yatırımcıya kanıtlamak gerekir. Çünkü, daha yolculuğa çıkmadınız ama olabilecekler ile ilgili hayallerinizi paylaşıyorsunuz.
  • EKONOMİ Hedefiniz, hizmetiniz ve ürününüz kadar buna ulaşmanızı sağlayacak iş modeli de önemli… Hedeflerin ve hesapların gerçekçi olması gerekiyor. Pazarı doğru okumanız, bunu yatırımcılara iyi anlatmanız lazım.
  • ZAMAN Sahadan reaksiyon aldınız mı? Bu zamana kadar neler yaptınız? Bir yatırımcı ile görüşme 1 gün değil, bazen aylar sürüyor. Bu dönem içerisinde neler yaptığınız, aldığınız mesafe çok önemli.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

yapay-zeka-ronesansi

Yapay Zeka Rönesans’ı!

Türkiye’nin-En-İyi-Mobil-Uygulama-Ödülleri-2022

Türkiye’nin En İyi Mobil Uygulama Ödülleri 2022