in , , ,

Online emlakta 8 kat büyüme planı

Hürriyet Emlak, (mayıs ayında duyurduğu yeni ismiyle hepsiemlak) sektörün büyük pay sahibi oyuncularından. Markanın Eş Genel Müdürü Zeynep Tandoğan, sektörün son bir yıldaki değişimini, sektöre yön veren trendleri ve gelecek hedeflerini paylaştı…

online-emlakta-8-kat-buyume
OZLEM SALUR

ZEYNEP TANDOĞAN

YAZI: MEHTAP DEMİR

Hürriyet Emlak 15 yıl önce bir Doğan Holding şirketi olarak kuruldu, 2018’de dünyanın önde gelen yatırım bankası Goldman Sachs’ten yatırım aldı ve son 2 yıldır bu iki büyük hissedar ve yoğun teknoloji yatırımlarıyla yola devam ediyor.

Hürriyet gazetesinin grup dışına çıkmasıyla birlikte uzun süredir yeni marka üzerinde çalışan Hürriyet Emlak, hepsiemlak’ı seçtiğini açıkladı. Doğan Grubu’nun Hepsiburada markasından da esinlenerek yaratılan yeni isim için Eş Genel Müdür Zeynep Tandoğan, “Geldiğimiz noktada hem çok daha kuvvetliyiz hem gelecekle ilgili farklı fikirler ve hayaller peşindeyiz” diye konuşuyor.

“Bu noktada, ‘Hürriyet’ adından ziyade daha kapsayıcı, enerjik, yeni ve güzel referansları olan bir marka oluşturmak istedik” diyen Tandoğan ekliyor: “Bizi daha iyi yansıtmasını istedik, ‘hepsi’yi öyle seçtik ve ‘hepsiemlak’ olduk. 15 yıldır bilinen bir markayı değiştirmek, çok büyük bir geçiş.” Zeynep Tandoğan ile sektörü, geleceği ve hepsiemlak’ı konuştuk:

SEKTÖRÜN YENİ PROFİLİ

Gayrimenkul alım, satım, kiralama ve buna yönelik gayrimenkulü online mecralardan arama hizmetlerinin tüm dünyada büyümeye devam edeceğini öngörüyoruz. Yaptığımız pazar araştırmasına göre, geçtiğimiz yıl gayrimenkul aramalarının yüzde 90’dan fazlası online mecralardan başlatıldı. Bu oranın şimdilerde daha da arttığını tahmin ediyorum, çünkü dijitalde her şey katlanarak büyüyor. Artık her şey online ilerliyor. Bu açıdan şansımızı büyük görüyoruz.

Ancak gelecekte verinin daha fazla kullanılacağını, daha düzgün, kaliteli ve tutarlı ilan içerikleriyle platformların büyüyeceğini düşünüyorum. Bu sayede gayrimenkul arayanların çok daha iyi bir deneyimle arama yapacaklarını, bizlerin de teknolojik olarak uyum sağlayıp onlara hız kazandıracağımızı düşünüyorum. Öte yandan müşterilerimize de bu yeni kalite çerçevesinde yenilikçi ürünler sunarak kazançlarını artıracağımızı öngörüyoruz.

Türkiye’de ise işlem adedi dışında çok fazla veriye sahip değiliz. Ancak, takip ettiğimiz farklı kaynaklardan, pazarın büyüklüğü ve yönüyle ilgili veriler üzerinde çalışıyoruz. Tahminimize göre, sektör, 2020’deki 1,5 milyon adetlik satışa karşılık olarak yaklaşık 600-650 milyar TL’lik hacme ulaştı.

Kiralamada ise Türkiye’de yılda ortalama 2 ila 3 milyon arası kiralık konut işlemi yapıldığı tahmin edilebilir. Kiralama tarafının da nüfus artışının yanı sıra ortalama hane halkı büyüklüğünün azalması ve sahip olmak yerine kısa dönemli deneyimleme gibi trendler sayesinde büyümeye devam edeceğini öngörüyoruz.

Kendi platformumuzdan devamlı üretip aylık servis ettiğimiz endekse göre, 3 büyük ildeki konut fiyatları, 2020’ye (600-650 milyar TL) kıyasla, yüzde 30-35 oranında arttı. Yazlık şehirlerde bu oran yüzde 50’lerde seyrediyor. İlk 4 ayın ortalamasını kıyas noktası alırsak, pazarda aynı satış adedini yakalarsak, pazar büyüklüğü 1 trilyon TL’ye yaklaşabilir.

EMLAKTA PANDEMİ ETKİSİ

Türk insanı için gayrimenkul hem güvenli bir yatırım aracı hem de ihtiyaç olmuştur. Ancak, ekonomide belirsizlik ve güven sorunu ortaya çıktığında satın alma ve kiralamalarda yavaşlama olur. Dolayısıyla, pandemide bu nedenle işler bıçak gibi kesildi, hacimlerde inanılmaz bir düşüş oldu. Mayıs ayında ise faizlerdeki düşüş nedeniyle sektör ivme kazandı.

Ülkemizde yıllık toplam konut satışı 2016-2019 arasında 1.3 ila 1.4 milyon adet arasında seyretti. 2020’de pandemiye rağmen yapılan kredi kampanyaları sayesinde ilk kez 1.5 milyon seviyesini gördük. Sektör 2021 yılına olumsuz başladı. İlk 4 ayda, 2020’ye göre satışlarda yüzde 6.5 düşüş oldu. Piyasada bir indirim beklentisi var. Bu gerçekleşirse gayrimenkul sektörü yeniden canlanır.

Bizim, “Aynı çatının altındayız” adında bir felsefemiz var. Bu yaklaşım gerektiğinde “geri vermeyi” de gerektiriyor. Örneğin, normalde yıllık sattığımız ilan listeleme üyeliklerini 1 aylık ücretsiz sunduk. Pandemi devam edince, 2 ay daha ücretsiz sunduk. Böylece 15 binden fazla müşterimize, on milyonlarca TL değerinde destek yapmış olduk.

Bunun karşılığında müşterilerimiz daha çok ilan listeledi, portföy bulmakla uğraştılar, dijital kaslarını güçlendirmeye çalıştılar. Biz de Emlak Akademisi’ni kurup onlara daha çok öğretmeye çalıştık. Hem bizimle büyüdüler hem de bizi büyüttüler. Tüm bu desteklerimizin meyvesi olarak, geçtiğimiz 9 aylık dönemde aylık gelirlerimizi yüzde 60 ila 65 bandında büyütmeyi başardık.

GELECEK DÖNEM BEKLENTİLERİ

Konut pazarında sektörün geleceğini tahmin etmek kolay değil. Ancak, farklı senaryolar üzerinde çalışıyoruz. Artıştan eminiz, fakat artışın ne kadar olacağı, işlem hacmine göre belirlenecek. “Düşük enflasyon, düşük faiz, konut yatırımlarından yüksek getiri, artan yeni konut projeleri ve azalan hane halkı büyüklüğü” gibi iyimser bir senaryoya baktığımızda 2025 yılında 2.2 milyon konut satış rakamına ulaşılabileceğini düşünüyoruz.

Orta iyimser bir senaryoda, stabiliteyi o kadar yakalayamazsak ve diğer araçların getirileri yüksek olursa, pazar 1.4 ila 1.8 milyon bandında seyreder diye düşünüyoruz. Pazarın önde gelen online oyuncusu olarak, 2021 için büyük bir büyüme oranı hedefliyoruz, gelirlerimizi yaklaşık yüzde 80 oranında büyüteceğimizi öngörüyoruz. Tahminimiz, 2024 itibarıyla, bugüne göre 6 ila 8 kat arasında bir büyüklüğe gelmek.

PAZARDAKİ OYUNCULARDAN FARKIMIZ

  • ANA OYUNCULAR Emlak pazarı, çok bölünmüş bir pazar olmasa da çoklu oyuncular var. Örneğin, emlak ofisleri kendi sosyal medyaları üzerinden veya arama motorlarına reklam vererek pazarlama faaliyetleri yapıyor. Şu anda Türkiye pazarındaki ana oyuncular olarak hepsiemlak, sahibinden.com, Emlakjet ve Zingat faaliyet gösteriyor.
  • EN HIZLI ŞİRKET Biz, 15 yıl önce kurulduğumuzda “Tek işimiz emlak olsun, emlak için her şeyi yapalım” dedik. Ahlaklı ticaret yaptık, çok iyi ilişkiler kurduk. Son 4-5 yılda ise teknolojide önder olmayı, hızlı ilan listelemeyi hedefledik. Şu anda “iki dakika” ile en hızlı ilan girilen platformuz.
  • SANAL TUR Müşterilerin dijitalleşmesine yönelik ürün ve servisler sunuyoruz. 360 derece sanal turlar ve video yükleme opsiyonları gibi araçlarla emlak ofislerinin evi gerçekten gösterebilmelerine yardımcı olduk. İlanlara WhatsApp’ı entegre ettik.
  • AKILLI HAT Emlakçıların satım ve kiralama yaparken, bir yandan da portföy de bulmaları gerekiyor. Bu nedenle zaman kaybetmemeleri için bulut üzerinden çalışan “Akıllı Hat” teknolojisini geliştirdik. Akıllı Hat’ı emlak profesyonelleri için hazırlanmış bir nevi müşteri ilişkileri yönetimi çözümü gibi düşünebilirsiniz. Bununla kendilerine yapılan aramalara dair verilere detaylı şekilde bakabiliyorlar.

%60-65

“Türkiye’de geçen yıl gerçekleşen 600-650 milyar TL’lik konut satışının bu oranının emlak ofisleri tarafından aracılık edilerek gerçekleştirildiğini tahmin ediyoruz. Bu oranın ikinci el satışlarda daha yüksek, yeni/sıfır konut satışlarda ise daha düşük olduğunu biliyoruz.”

SEKTÖRÜN GELECEĞİNİ ŞEKİLLENDİREN TEKNOLOJİLER

  • AR VE VR TEKNOLOJİLERİ İlanlarda 360 derece görüntü ve fotoğrafların kullanılmasının çok önemli olduğunu düşünüyoruz. AR (Agumented Reality, Artırılmış gerçeklik) ve VR (Virtual Reality, Sanal gerçeklik) teknolojilerinin öne çıkacağını tahmin ediyoruz.
  • E-İMZA Her şey dijitalden geleceği için e-imzanın artmasını kaçınılmaz görüyoruz.
  • VERİ Veri kullanımının da çok artacağını öngörüyoruz. En çok rağbet gören şeylerden biri, yayınladığımız endeksler. Hem fiyat endekslerini yayınlamaya hem de müşterilere farklı veriler sunmaya çalışıyoruz.
  • DİJİTAL HİZMETLER Aynı zamanda, insanların hayatlarını kolaylaştırıcı bazı yeniliklerin ön plana çıkacağını düşünüyoruz. Abonelik başlatma veya taşıma hizmetleri ile tapuya gidip işlemleri tamamlama gibi alanlardaki aracılık hizmetlerinin, giderek dijitalleşeceğini öngörüyoruz.

Yazar: Mehtap Demir

Fast Company Türkiye Yazı İşleri Müdürü

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ING’nin-“Olimpik-Kızlar”ı-Tokyo-Yolunda

ING’nin “Olimpik Kızlar”ı Tokyo Yolunda

sirket-doktoru

Şirket Doktoru