in , ,

Gençlerin öncelik listesi

Fast Company olarak, Türkiye’nin önde gelen ailelerinin genç bireylerinin (NextGen) katıldığı bir anket yaptık, yarının liderlerine hangi konulara ‘öncelik’ vereceklerini sorduk. Gençler, hem kendi önceliklerini hem de grupları için önerilerini paylaştı.

genclerin-oncelik-listesi

Dünyanın en büyük aile şirketi örgütlerinden Global Family Network üyeleri arasında yapılan araştırmadan, ‘kuşakların öncelikleri’ konusunda öne çıkan mesajlardan biri Z kuşağı ile ilgili idi. 68 ülkede 1036 görüşme ile gerçekleştirilen Global NextGen Anketi’nde, önceliklerinin “Sürdürülebilirlik” olduğunu söyleyenlerin oranı “şimdiki kuşakta” yüzde 16 iken, sonraki kuşakta yüzde 31 olarak gerçekleşti… “Sonraki kuşak” kapsamında yanıt verenlerde Z Kuşağı yüzde 38 ile ilk sıraya yerleşti. Milenyum kuşağının oranı ise yüzde 32’de kaldı.

“Önceliğiniz” sorusunda “Sonraki kuşağın” en önemli tercihi olarak “Teknolojiye adaptasyon” ilk sırada yer aldı. Bu önceliği tercih etme oranı yüzde 50’i buldu. Mevcut kuşak ise ilk tercihini yüzde 55 ile “yeni pazar ve ülkelere açılma” olarak belirledi.

Dünyada ortaya çıkan bu sonuçların benzeri Türkiye’de de kendini gösteriyor. Fast Company Türkiye’nin Young Owners Club üyeleri arasında yaptığı araştırmaya göre, “Sürdürülebilirlik’, “Yeni teknolojilere adaptasyon”, “Yeni iş yaratma” ve “Global açılım” öncelikleri öne çıkıyor.

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE DIŞA AÇILMA

Türkiye’deki aile şirketlerinin bireylerine, “Sizin önceliğiniz” ve “Grubun önceliği ne olmalı” sorularını yönelttik. Birey olarak aile şirketi için yapılan öncelik listesinin başında “Yeni işlere girmek” yer aldı. Tek tercih belirten aile şirketi bireylerinin yüzde 25’i bu konuyu seçtiler.

Örneğin, Canlıoğlu Tekstil’den Maruf Canlıoğlu, yeni alanlara girme konusundaki hazırlıkların sona erdiğini söylüyor: “Teknik tekstili bir departmandan ayırıp bir şirket haline dönüştürdük.”

İkinci sırada ise “global açılım” ve dış pazarlara yatırım yer aldı. Çok sayıda genç bireyin ajandasında “yeni ülkeler keşfetmek” var. Hateks Tekstil Grubu’ndan Ömer Abdo, yeni bir alana girmeyi, yurt dışında gayrimenkul sektörüne yatırım yapmayı planlıyor.

Sayman AŞ’nin genç bireylerinden Melissa Sayman, “Yeni iş ve yeni teknoloji” vurgusu yapıyor. Sayman, “Kendi ana işimizde yeni pazarlara ve yeni teknolojilere yatırımı hedefliyoruz” diyor. Önceliklerinin ise enerji ile turizm yatırımı olacağının altını çiziyor.

Bind Chocolate’tan Furkan Yasubuğa, “Önceliğim bürokrasiyi azaltmak olacak” diye konuşuyor. Gelecek hedefini ise “şirketi 2 kat büyütüp sonraki kuşağa teslim etmek istiyoruz” sözleriyle ortaya koyuyor.

AİLE İŞİ NEREYE YÖNELMELİ?

Türkiye’deki çok sayıda ailenin genç bireyi, melek ya da VC’lere dahil olarak yeni teknolojilere ve işlere yatırım yapıyor. Yaptığımız ankette de bunu görmek mümkün. “Aile işinde nereye odaklanılması gerektiği” sorulduğunda, “Yeni iş ve teknolojiye adaptasyon” ilk sırada yer alıyor.

Vastaş AŞ’den Ayşem Ergin, “İlk sıraya yeni teknolojilere adapte olmayı koyuyorum” diyor: “Aslında teknoloji değil de sektördeki yeni ihtiyaçlara adapte olmaktan söz ediyorum. Örneğin, enerji sektöründe hidrojene, CO2 projelerine kayış var. Biz de bunlara uyum sağlamalıyız.”

Akfen Holding Yönetim Kurulu Üyesi Pelin Akın Özalp, ailelerin öncelikleri için oluşturulan sıralamaya bakınca şu yorumu yapıyor: “Aslında birini gerçekten yerine getirdiğinizde, hepsini yapmış olursunuz. Teknolojiyi globalde sürdürülebilir şekilde uygularsam, bu beraberinde yeni ürünü de getirir.”

FARKLI HEDEFLE YOL ALANLAR

Yeşim Tekstil Grubu’ndan Selim Şankaya, ailenin üçüncü kuşak genç yöneticisi olarak en önemli önceliğinin ‘insan’ olduğunu söylüyor. Aileden gelen “Önce İnsan” felsefesini devam ettirmek istediğini belirten Şankaya, “Hangi işi yaparsak yapalım önceliğimiz bu bakış açısıdır” diyor ve diğer önceliğini şöyle ortaya koyuyor:

“Sektörümüzün son dönemdeki dijitalleşme, inovasyon ve sürdürülebilirlik vizyonunun yakın takipçisi konumundayım. Grup çatısı altındaki şirketin tüm altyapı ve otomasyon yatırımlarını tamamlayarak geleceğe uzanması adına gerekli tüm süreçleri önemsiyorum. Müşteri odaklı performans sisteminin daha etkin ve şeffaf yönetilmesi, bölümler arası iletişimin sistematik olması ve geleceğe odaklanan, geleceği tasarlayan bir yapıya doğru ilerlemek de önceliklerimi bütünleyen değerler arasında yer alıyor.”

Asalyat Kimya’dan Ece Salihoğlu, ilk sıraya “değişimi” koyuyor. “Bizim bir numaralı önceliğimiz değişen pazar dinamiklerini iyi takip etmek ve adaptasyon” diye konuşuyor. Salihoğlu, “Bunları yapabilirsek rekabette fark yaratabiliriz” eklemesini yapıyor.

PWC Global’in araştırmasında “kişisel gelişim” konusunda “mevcut” aile bireylerinin farkı dikkat çekiyor. Bu grupta “dijital yetkinliklerimi geliştireceğim” diyenlerin oranı yüzde 52’yi bulurken, gelecek kuşakta yüzde 40’ta kalıyor.

Beşler Un’dan Yusuf Çakmak, genç kuşak olarak önceliğini “kişisel” gelişime veriyor. “Kendimi sürekli geliştirmek, yeni beceriler edinmek ve bilgi birikimimi genişletmek için sürekli çaba gösteriyorum” diye konuşuyor: “Şirkette daha sorumlu pozisyonlara geçmeden önce gerekli deneyim ve yetkinlikleri kazanmaya odaklıyım.”

 

EGEMEN DÖVEN

DEPOCULUKTA LİDERLİK

Yatırımlara devam ederek depoculuk alanında ‘açık ara’ olan ülke liderlerini korumayı, kârlı bir şekilde büyütmeyi hedefliyoruz. Beraberinde ‘mevcut’işlerde yeni yatırım da planlıyoruz.
EGEMEN DÖVEN
Reysaş YK Başkan Vekili

 

YARININ KUŞAĞI NE DÜŞÜNÜYOR?

Global ve Türkiye’de gerçekleşen anketten önemli mesajlar

Genç Aile Bireylerinin ‘Önem’ Listesi (%)

İki Kuşağın Öncelik Farkı
Global Family Network üyeleri arasında yapılan ankette, önceliklerinin ‘Sürdürülebilirlik’ olduğunu söyleyenlerin oranı.

  • %31: Z Kuşağı
  • %16: Mevcut Kuşak
  • %50: ‘Sonraki kuşak’ üyeleri, ‘en önemli önceliğiniz’ sorusuna, ilk sıraya ‘Teknolojiyi’ koyarak yanıt verdiler.
EMRE BALDUK

 

HALKA ARZ
Şirketimize kurumsal kültürü oturtmayı ve en geç 3 yılda yabancı ortak almaya veya Borsa İstanbul’da halka arza hazır hale getirmeyi hedefliyorum.
EMRE BALDUK
Nazar Textile CEO

 

KEREM KİBAR

“3’ÜNCÜ KUŞAK ÜYESİ OLARAK ÖNCELİĞİM SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME”

  • AİLE ANAYASASI OLUŞTURDUK Ailede bir ‘succession’ (Devamlılık) planı var. Birkaç yıl önce uzun ve kapsamlı çalışmalar sonucunda bir aile anayasası oluşturduk. Bunu rehber olarak kullanıyoruz. Kurucu ve Onursal Başkan’ımız Asım Bey ile beraber tüm detaylarını görüştüğümüz ve asgari müştereklerde birleştiğimiz bir süreç oldu. İçeriğinde succession dahil olmak üzere birçok konu yer alıyor. Tabii ki yaşayan bir metin olması sebebiyle ihtiyaç olması durumunda revize ediyoruz.
  • 3’ÜNCÜ KUŞAK ÖNCELİĞİ Aile şirketimizin üçüncü kuşak üyelerinden biri olarak benim önceliğim Kibar Holding’in sürdürülebilir büyümesidir. Ailemizden gelen değerlerimiz ve temel ilkelerimizin ışığında gelişimimizi sürdürmek ve ülkemize ve topluma olumlu katkıda bulunmak. Bu kapsamda öncelik listemi şöyle sıralayabilirim: Global açılım, sürdürülebilirlik, yeni işlere girme, yeni teknolojilere adapte olmak ve yeni ürün geliştirme.
    KEREM KİBAR
    Kibar Holding 3’üncü kuşak üyesi

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

is-dunyasindan-haberler

İş dünyasından haberler

31. İnsan Odağında Yönetim Kongresi için geri sayım başladı