in , ,

İhracatta hazır giyimin kritik oranı

Hazır giyim ve tekstil ürünleri ihracatı, Türkiye’nin katma değer açısından en verimli sektörlerinin başında geliyor. Net ihracatçı konumundaki ender sektörlerden biri olan hazır giyimin ihracatçı öncüleri, sektör ortalaması olan 15-20 dolar arasındaki kilogram değerini katlayarak büyüme hedefliyor. Hazır giyimin lider ihracatçıları, şirketlerinin kritik oranını paylaştı…

İhracatta-hazır-giyimin-kritik-oranı

Fotoğraf: Pixabay

SERDAR ERSOY

100 ÜLKE

“‘Ulaşılabilir Moda’ mottomuz ve global bir marka olma hedefimizle yurt dışı faaliyetlerimize 2012 yılında başladık ve geçen 11 yıl içerisinde ihracat ve yurt dışı operasyonlarımızı her gün biraz daha genişleterek yolumuza devam ettik. Bugün ise 500’ü aşkın offline ve online mağazalarımız, online pazar yerlerindeki toptan ve perakende satış kanallarımız, 15 binin üzerindeki çalışanımız ile 5 kıtada 100 ülkede yer alıyoruz. Şu an itibarıyla 100 ülkeye ulaşarak hedefimizi gerçekleştirmiş durumdayız. Önümüzdeki yıllarda da yeni ülkelerde yer almaya devam ederek ülkemizi yurt dışında temsil eden öncü global markalardan biri olmayı sürdüreceğiz.”
SERDAR ERSOY
DeFacto Alternatif Satış Kanalları ve İş Geliştirme Genel Müdürü

 

YASEMİN GÜR SOLMAZ

4 KAT

“Grubumuzun Safranbolu ve Kastamonu’daki fabrikalarından; erkek moda sektöründeki uzmanlığımızı kullanarak ve yeni nesil teknolojilerle ürettiğimiz tasarımları yaklaşık 25 ülkeye ihraç ediyoruz. Sahip olduğumuz yetkinlikler, moda ve teknolojiyi buluşturan üretim anlayışımızın sağladığı becerilerle ihracat kg değerimiz Türkiye ortalamasının yaklaşık 4 katı seviyesinde gerçekleşiyor. Bu değer, globalde markalarımıza ve ürünlerimize olan güvenimizin de bir göstergesi. Katma değerli ürün ihracatının artırılması, cari açığın azaltılmasına yönelik hassasiyetimizi de destekliyor.”
YASEMİN GÜR SOLMAZ
Gürmen Group YKÜ

 

ELVAN ÜNLÜTÜRK

29.88 DOLAR

“Bizim için en önemli göstergelerden birisi, ‘kg başına’ ortalama satış fiyatıdır. Sektörde 2023 yılı ilk 6 ayda kg başına ortalama değer 20.14 dolar iken, bizim fiyatımız 29.88 dolar oldu. 2022’de de Türkiye ortalaması kg başına 17.89 dolar düzeyindeydi, biz 23.56 dolar rakamına ulaştık.Bu farkın nedeni de Sun Tekstil’in yıllardan beri tasarım, sürdürülebilirlik ve insan kaynağına yaptığı yatırımlardır. Sadece doğru tasarım ile satacak ürünü yaratmak değil, aynı zamanda müşterilerimize bir perakendeci mantığı ile servis vermemizin bir sonucu… Tabii ki bunu dışında kârlılık oranımız ve cirolarımızdaki değişim ve müşteri risk haritalamamızın çok önemli olduğunu belirtmem gerekiyor.”
ELVAN ÜNLÜTÜRK
Sun Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı

 

SARA SARAR

%90

“80 yıllık geçmişimizle önde gelen marka olmanın yanı sıra büyük bir üretim merkeziyiz. Bu nedenle kritik konularımızdan birini ‘verimlilik’ oluşturur. Şu an yüzde 80 düzeyindeki bu oranı yüzde 90’a çıkartmayı hedefliyoruz. Biz aynı zamanda katma değeri yüksek dünya markaları için de üretim yapıyoruz. Bu nedenle her ürünün belirli bir kalitede üretilmesi gerekiyor. Üretimi biten ürünün tamire geri dönme oranını yüzde 5’ten yüzde 2’ye indirmek istiyoruz. Üretimin hemen ardından ise teslimat geliyor. Zamanında teslim oranımız yüzde 96… Bu oldukça iyi bir oran olsa da yüzde 100’e erişmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. İhracat payımızı kritik önem seviyesinde tutuyoruz. Bugün üretimimizin ihracat payı yüzde 70. Hedefimiz bu oranı yüzde 85’e çıkarmak.”
SARA SARAR
Sarar Giyim YKÜ

 

MUSTAFA GÜLTEPE

2 DOLAR

TİM olarak biz Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılına Türkiye’yi ihracatta ilk 10 ülke arasına çıkarma vizyonu ve hedefiyle başladık. Hedefe ulaşabilmemiz için kilogram birim değerimizi en kısa sürede 2 doların üzerine taşımamız gerekiyor. Bu yıl ortalama birim ihracat değerimiz 1,40-1,50 bandında seyrediyor. Eğer birim değerimiz 2 dolar olsaydı, 2022’de 254 milyar dolarlık ihracatımız, 330-350 milyar dolar seviyesini görebilirdi. Bu anlamda 27 sektörümüzle ortalamada 2 dolar seviyesini yakalamak için var gücümüzle çalışıyoruz. İhracatta katma değer göstergeleri arasında en kritik oran olarak değerlendirebileceğimiz birim değeri artırmanın yolu yüksek teknolojinin imkânlarını kullanmaktan, inovasyondan, tasarımdan ve markalaşmaktan geçiyor.”
MUSTAFA GÜLTEPE
TİM Başkanı

 

ŞENOL ŞANKAYA

20-25 DOLAR

“Kilogram başına ihracat değeri bizim için kritik orandır. Katma değeri yüksek ürünler üretirken kilogram başı değer yükseliyor. Kilogram başına ihracat değerini 20-25 dolar seviyesine getirmeyi hedefliyoruz. Yine sektörümüz için en kritik göstergelerden biri, yıllık büyüme oranlarındaki artıştır. Burada yüzde 15 – 20 oranında bir artışı yakalamak bizim için son derece önemlidir. Bu durum kârlılığı ve ciroyu da doğrudan etkiliyor…”
ŞENOL ŞANKAYA
Yeşim Tekstil YKB

 

SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU

50-80 DOLAR

“Sektör içinde şu anda ihracatta maliyetler ön plana çıkıyor. Bizim için ise ihracat büyüklüğü ve kilogram başına değer önemlidir. Sektörün kg başına ihracat değeri 15-20 dolar arası iken, bizim marka olarak kg başına ihracat değerimiz 50-80 dolar arasında değişiyor. Hedeflediğimiz rakamlara ulaşmış bulunmaktayız. Dünyanın her yerinde 82 ülkedeyiz. Bu sayıyı 82’den 120’ye çıkaracağız. Özellikle Güney Amerika’yı ve Orta Amerika’yı hedeflemiş durumdayız.”
SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU
Damat-Tween YKB

 

BERNA AKYÜZ ÖĞÜT

%10

Günümüzdeki tekstil ve hazır giyim sektörünü değerlendirirken çok sayıda orana/rakama dikkat çekmek mümkün. Ancak, bizim için en önemlisi ‘Vergi Öncesi Net Kârlılık’ oranıdır. Bir yılını doldurmuş bir mağazamızın ‘Vergi Öncesi Net Kârlılığının’ yüzde 10 seviyesinde olması sürdürülebilir kârlılık için önemli bir başarı göstergesidir. Bu oran, müşterinin aradığı ürünü, tarzı ve modeli bütçesine uygun olarak bizde bulabildiğini gösterir. Bu da bizim için mağazanın doğru yerde konumlandığını, doğru ürünü, doğru zamanda, uygun fiyatla müşterinin beğenisine sunabildiğimiz ve mağazada maliyetleri doğru bir şekilde yönetebildiğimiz anlamına gelir. Yüzde 10 kritik orana ulaştığımızda ülkede yatırımı arttırmaya, daha fazla istihdam sağlamaya ve ihracatı derinleştirme konusunda cesaretleniyoruz.”
BERNA AKYÜZ ÖĞÜT
LC Waikiki Genel Müdürü

 

AHMET ÖKSÜZ

%3.4

“Türk tekstil sektörü, 2022 yılında, 210 ülke 12,9 milyar dolar değerinde ihracat gerçekleştirdi. Hazır giyimle birlikte ihracat 82,4 milyar dolara ulaştı. İmalat sanayinde en fazla ihracat gerçekleştiren ikinci sektörüz. Türkiye, dünya ihracatından yüzde 1 pay alıyorken, tekstil sektörü yüzde 3,4’lük paya sahip. Dünyanın en büyük 5’inci, AB’nin ise 2’inci büyük ihracatçısıyız. Dünyanın en büyük 3’üncü tekstil tedarikçi olmak için çalışıyoruz.Tekstilin 2023 yılı ilk 9 ayında kilogram başı birim fiyatı 5 doları buluyor. Alt ürün grupları bazında ise 10 dolara kadar yükselebiliyor. İnovatif yönü yüksek niş ürünlerinde bu rakam 30 dolara kadar çıkıyor.
AHMET ÖKSÜZ
İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Dijitalleşme-değil,-sigorta-evriliyor”

“Dijitalleşme değil, sigorta evriliyor”

akilli-sirkete-donusme-zaman

“Akıllı şirkete dönüşme zamanı”