in , , , ,

“Akıllı şirkete dönüşme zamanı”

Küresel danışmanlık şirketi Deloitte Consulting’in teknolojiden sorumlu başkanı Chip R. Kleinheksel, dijital dönüşüm projelerinde başarıya ulaşmanın yolunu ve geleceği şekillendirecek teknolojileri paylaşıyor.

akilli-sirkete-donusme-zaman

YAZI: MEHTAP DEMİR

Kurumsal uygulama yazılımları pazarının lideri SAP eylül ayında Almanya, Walldorf’taki merkezinde düzenlediği ‘Future of Business Summit’ kapsamında Generative AI ve Cloud başta olmak üzere geleceğe yön veren yenilikçi teknolojileri ve SAP’nin yeni çözümlerini paylaştı. Buluşmanın en ilgi çeken haberi ise Generative AI (Üretken Yapay Zeka) asistanı Joule’un duyurulması oldu.

SAP CEO’su ve Yönetim Kurulu Üyesi Christian Klein’ın, “Yalnızca ‘ne dediğinizi’ değil, ‘neyi kastettiğinizi’ anlayacak” sözleriyle tanıttığı Joule, iş dünyasının çalışma biçimini değiştirerek, devrim niteliğinde bir dönüşüm yaratmayı vadediyor.

Zirvede konuşmacılardan biri de küresel danışmanlık firması Deloitte’un teknolojiden sorumlu başkanı Chip R. Kleinheksel idi.

Kariyeri boyunca çeşitli sektörlerde teknoloji çözümleri ve transformasyona liderlik eden Kleinheksel, şirketlere doğru dijital stratejilerin belirlenmesi, yapay zeka başta olmak üzere dijital teknolojilerin işlere entegre edilmesi konularında destek veriyor. SAP’nin de baş teknoloji danışmanı ve Generative AI lideri olan Kleinheksel, dijital dönüşüm projelerinde başarıya ulaşmanın yolunu ve geleceği şekillendirecek teknolojileri ise Fast Company okurları için paylaştı…

AKILLI ŞİRKET NEDİR?

Akıllı bir işletmenin en ayırt edici özelliği, teknolojinin getirdiği ‘bozuculuğa’, yani yıkıma karşı ‘çevik’ olmasıdır. Akıllı bir işletme, içgörüler elde etmek, veriye dayalı kararlar almak ve zorluklara proaktif olarak yanıt vermek için yapay zeka, makine öğrenimi, bulut platformlar ve daha fazlasından yararlanır.

Bizim hedefimiz, müşterilerimizin eski sistemlerden; veri, işgücü, gelişmiş teknolojiler, müşteri içgörüleri ve operasyonlar gibi tüm temel bileşenleri entegre eden kurumsal çapta çözümlere geçerek akıllı işletmeler kurmalarına yardımcı olmaktır. Bu tür bir dönüşüm, her geçen gün gelişen kuruluşlar ve yeni teknolojileri benimseyen liderlerle birlikte ‘süreklilik’ arz etmektedir. Bazı şirketler henüz emekleme aşamasında olsa da, ‘akıllı işletme’ olmak isteyen tüm kuruluşlar için bir evrim ve mevcut bir yol vardır. Akıllı kuruluşlar teknoloji adaptasyonunu tek seferlik bir olay olarak değil, inovasyon yaşam döngüsüne ‘sürekli bir bağlılık’ olarak görürler.

YÜZDE 70’İ BAŞARISIZ

Araştırmalara göre dönüşüm projelerinin yüzde 70’ten fazlası başarısızlıkla sonuçlanıyor. Kuruluşların dijital dönüşüm yolculuklarında karşılaştıkları zorlukları ele alırken, akıllı bir işletme olma başarısına katkıda bulunan temel unsurları göz önünde bulundurmak çok önemlidir. Başlangıç olarak, ‘temiz’ ve ‘modernize’ edilmiş bir çekirdek altyapı zorunludur.

Akıllı bir işletmenin sağlam ve güncel bir teknolojik temel üzerine inşa edilmesi gerekir. Eski sistemler, “üretken yapay zeka” gibi gelişmiş teknolojilerin etkin entegrasyonu ve kullanımının önünde önemli engeller oluşturur.

İkinci olarak, yüksek kaliteli ve doğru verilerin önemi kritiktir. Güvenilir veriler olmadan, “üretken yapay zeka” gibi teknolojilerin değerli içgörüler, çıktılar ve yetenekler sağlama potansiyeli tehlikeye girebilir. Son olarak, ‘değişim yönetimi’ ve ‘adaptasyon’, başarılı bir dijital dönüşümün temel bileşenleridir. İster geleneksel anlamda teknolojiler benimsensin, ister yeni nesil yetenekler benimsensin, çalışanların bu teknolojileri etkin bir şekilde kullanacak ve günlük işlerde daha fazla verimlilik yaratacak bilgi ve becerilerle donatılması gerekir. Dijital yeterliliğe yönelik bu kültürel değişim, işgücünün akıllı teknolojilerin dönüştürücü gücünü yalnızca kabul etmekle kalmayıp benimsemesini sağlamak için gereklidir.

YENİ DÖNEMİN GÖZDESİ

Şu anda ‘üretken yapay zekanın’ (Generative AI) hızla yayıldığını görüyoruz. Yapay zeka ve makine öğrenmesinin gücünü inkar edemeyiz. Ancak, üretken yapay zekanın bu kadar yaygın hale gelmesinin nedeni artık sadece bir dizi tekrarlanabilir süreci veya adımı otomatikleştirmeniz değildir. İçerik üretebilmenize, hatta içgörü üretmenize ve daha ‘akıllı’ ve ‘doğru’ karar verebilmenize olanak sağlaması. Birçok farklı sektörde kullanım örneklerinde gördüğümüz şey şu ki bu teknoloji, oyunu tamamen değiştiriyor.

Şirketlerin “üretken yapa zekanın” gücünü, “bugün yaptığım işleri otomatize edeceğim” seviyesinde değerlendirmesi bir hatadır. Çünkü ne kabiliyeti bununla sınırlı ne de amacı bununla sınırlıdır. Sınırları olmayan bir dünyada “Generative AI kullanarak nasıl bir dönüşüm yaratabilirim?” diye bakan şirketler, maliyetleri düşürmede, verimliliği artırmada, müşteri ya da ürünlere dair içgörüleri kullanmada ve oyunun kurallarını değiştirme yolunda kayda değer kazanımlar elde edecekler.

YAPAY ZEKA İŞİMİZİ ALACAK MI?

Üretken Yapay Zeka (Generative AI), bugün anladığımız şekliyle iş yapış biçimlerimizi yeniden şekillendirecek. Bununla birlikte, üretken yapay zekanın insanların yerini almak için tasarlanmadığını, ancak çalışma şekillerini değiştireceğini vurgulamak önemli.

Üretken yapay zeka ile uyum sağlayacak, onunla öğrenecek ve gelişecek donanıma sahip bir işgücü yetiştirerek, teknolojinin insanı güçlendiren bir araç olarak hizmet ettiği ve daha tatmin olmuş, üretken bir işgücü sağladığı bir gelecek yaratabiliriz.

Bu teknolojiler çalışanlar için yeni fırsatlar yaratabilir ve onları kurumlarımız için daha da değerli hale getirebilir. Üretken yapay zeka, en basit ancak en önemli iş görevlerinden bazılarını otomatikleştirme gücüne sahip. Dolayısıyla, monoton görevlere harcanan zamandan tasarruf sağlayarak çalışanların yüksek değerli faaliyetlere odaklanmasına olanak tanıyabilir.

DÖNÜŞÜMDE 2 KRİTİK HATA

  1. VERİ Verinin güvenilirliği, doğruluğunu ve doğru sistemler kurmadaki kritik önemini hafife almaları. Bazen teknolojisi çok iyi olmasına rağmen ‘veri’ yönetimindeki sorunlardan dolayı başarısız olan şirketlerle karşılaşıyoruz.
  2. DEĞİŞİM YÖNETİMİ Yeni bir teknoloji platformunuz varsa fakat kullanıcılarınız bunu kullanabilecek yetkinlikte değilse, eğitilmemişlerse, sistemi benimsememişlerse, paydaşlar desteklemiyorsa, çoğu zaman bu çözümlerin başarısız olduğunu görebiliyoruz.

AKILLI ŞİRKETİN 4 ÖZELLİĞİ

  1. TEMİZ “Temiz” (Clean) olması, yani olası tüm teknik sorunlardan arındırılmış bir altyapıya sahip olması.
  2. DUYARLI “Duyarlı” (Responsive) olması, yani “bulut” tarafından etkinleştirilen, altyapı bakımından dilediğiniz şekilde ölçeklendirilebilir olması önemli.
  3. KAPSAYICI “Kapsayıcı” (Inclusive) nitelikte ve uygulamalarının kendi aralarında bağlantılı olması.
  4. AKILLI “Akıllı” (Intelligent) niteliği taşıması gerekiyor. Yani, yapay zeka, makine öğrenimi ve üretken yapay zeka yetenekleri aracılığıyla inovasyonu teşvik edebilmek için gerekli yeteneklerden yararlanan bir akıl gerekiyor.

Yazar: Mehtap Demir

Fast Company Türkiye Yazı İşleri Müdürü

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

İhracatta-hazır-giyimin-kritik-oranı

İhracatta hazır giyimin kritik oranı

metaverse

Gelecek hesapları