Fotoğraf: Pixabay

%90
NURİ ÖZTAŞKIN
Yataş CEO
“Fabrikalarımıza ait kapasite kullanım oranlarının her yıl yüzde 90 oranında kullanılması bizim en kritik verimiz. Yeni pazarlar ve yeni satış kanalları oluşturdukça, kapasite doluluk oranımız da artıyor. Önemli başarı kriterlerimizden birini de her yıl ürün portföyümüzün yüzde 30’unu yenilememiz oluşturuyor. Müşterilerimizin ihtiyaçlarına yönelik özgün ürünler sunmayı çok önemsiyoruz.”

%10-15
NALAN YILMAZ
ORKA Banyo Genel Müdürü
Şirketlerin ayakta kalıp, ilerleyebilmeleri için kârlılık ve satış kanallarına göre büyümeleri, öncelikler arasında yer alır. Bizim sektörde bunlardan başka önemli faktörler de vardır. Bizim sektörde önem sırasına göre şu kriterler de önemlidir: ‘Yeni ürün, model üretimi, toplam satış adedi, kapasite kullanım oranı, yeni müşteri edinimi, ciro ile ciro içinde ihracatın payı.’ Sektörde yatırıma devam edebilmemiz için yüzde 10-15 aralığında net kâr oranı yakalayabilmemiz gerekiyor. Ayrıca, yeni müşteriden elde edilen ciro, toplam içinde en az yüzde 10 paya ulaşmalı. Bu şekilde şirketler sağlıklı ve sürdürülebilir büyümeyi sağlayabilirler.

%50
NURİ TUNA
Tuna Mobilya YKB
“Sektör açısından kritik gösterge yıllara göre değişiklik gösteriyor. 3 yıl önce ‘satış ve yeni satış noktalarını’ açmak önemliydi. Geçen yıl ‘kârlılık’ ilk sırada geldi.
Bugün ise kritik göstergenin ‘ihracat oranı’ olduğunu söyleyebilirim. Bugünkü faiz oranları ve finansa erişim sıkıntıları nedeniyle iç piyasaya mahkum kalmak istemiyorsanız, ihracat yapmanız gerekiyor. Mümkünse cironun içinde ihracat gelirinin payını yüzde 50’ye taşımalıyız. Bu oranı tutturamazsanız, en azından yüzde 40’ın altına düşürmemek gerekiyor. Çünkü, iç pazara kalırsanız, kârsız iş yapmak durumunda kalabilirsiniz.”

%35
HÜSEYİN TOSUNOĞLU
Bürotime YKB
“Küresel pazarlarda hızla değişen hedeflere adapte olabilmeyi çok önemli buluyorum. Bu nedenle dünya genelindeki zorluklara rağmen yeni pazarlara açılma hedefiyle ilerliyoruz. Var olduğumuz pazarlarda derinleşmeye odaklanmanın yanı sıra açılan yeni mağaza sayısı ve ciromuzdaki pay, stratejik hedeflerimiz arasında kritik bir yer tutuyor. 2023 sonu itibarıyla ciromuzun yüzde 35’i yurt dışından geliyor. 2024 yılında potansiyeli yüksek olan ve daha önce yeterince odaklanamadığımız 3 ülkeye yoğunlaşacağız, yerinde yapılanacağız. Bu strateji doğrultusunda orta vade hedefimizde ise ciromuzun yüzde 50’sini yurt dışından sağlamak var.”

4 DOLAR
AKIN CAN
Konfor Grup İcra Kurulu Üyesi
“Mobilya sektörü açısından en önemli faktör, enflasyondan arındırılmış reel büyüme oranıdır. Bu oranın yanına ‘adetsel bazda büyüme’ verisini de koymakta yarar var. Bizim gibi ‘franchise’ veren şirketlerde ‘bulunabilme’ çok önemlidir. Bu nedenle de ‘yeni mağazaların’, toplam mağaza içindeki payını ‘kritik’ olarak değerlendiriyoruz. 2023 yılını yüzde 95 ciro ve yüzde 17 adet büyümesi ile tamamladık. 26 yeni mağaza açtık, 2024 yılında ise 130 yeni mağaza açmayı hedefliyoruz. Böylece 260 yurt içi ve 34 de yurt dışı mağazaya ulaşacağız. Bunların yanı sıra ‘markalı ihracat’ oldukça önemli. Bunun için ‘kilo başına dolar’ değerine bakıyoruz. 2023’te ABD pazarına gerçekleştirdiğimiz 4 dolar bandındaki kilo başına ihracat rakamımız, dünya genelinde 3.6 dolar bandında kaldı.”

5.5 DOLAR
ABDURRAHMAN UZUN
Zivella YKB
“Bizim için kritik değerlerin başında ‘kilo başına ihracat’ gelir. Kilo değeri 5.5 dolar olan ürünlerimizin ihracatını 50’den fazla ülkeye yapıyoruz. Tasarımlarımızı Türkiye’deki 6 ve yurt dışındaki 3 mağazamızda ziyaretçilerimizle buluşturuyoruz. Türkiye ve dünyada adından söz ettiren tasarımcılarımızla, bedene ve ruha iyi gelen ürünler tasarlayarak kullanıcılarımızın iyi hissetmelerine destek oluyoruz. Tasarım yaklaşımımızın temelinde yaşamı, doğayı, kültürü, insanı ve renkleri yansıtmak yer alıyor.”

%20
TOLGA BATALLI
Acme Holding YKB
“Bizim için en kritik oran olarak ‘büyümeyi’ görüyoruz. Mobilya sektörü, geniş bir ürün yelpazesi içeriyor ve yatak üretimi bu sektörün önemli bir parçasını oluşturuyor. Uluslararası pazarlara açılmış yatak üreticileri için ihracat payı önemlidir. Bu noktada bu oranın yüzde 35‘in üzerinde olmasını hedefleriz. Bununla birlikte ciro bazında yıllık yüzde 20 oranında bir büyüme olmasını genel anlamda bir gösterge olarak kabul edebiliriz. Küresel pazarlardaki başarı, şirketin rekabet avantajını ve uluslararası talep düzeyini yansıtabilir. Bu noktada biz Armis Yatak olarak 40’ın üzerinde ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz.”

3.5 DOLAR
MUSTAFA BALCI
MOSDER YKB
“Üretim, ciro, ihracat ve istihdam olarak istikrarlı büyüyen bir sektörüz. Gerek sektör, gerekse şirketler için en kritik gösterge üretimin kaliteli olması ve ihracatın belirli bir oranda olmasıdır. İhracatın toplamdaki payının da en az yüzde 35 olması gerekiyor ki, şirketin büyümesi sürdürülebilir ve sağlıklı olabilsin. Şirketlerin yaptığı ihracatın da bilançosuna olumlu katkı yapabilmesi için kilo değerinin de en az 3.5 dolar olması gerekiyor.”