in ,

Enerjinin kritik oranı

Türkiye’nin en hareketli sektörü enerjide son yıllarda büyük yatırımlar gerçekleşiyor. HES’ler yapılıyor, rüzgar ve güneşte yeni kapasiteler ekleniyor. Bu ortamda sektörün önde gelen şirketlerinin liderlerine, yeni dönemin “en kritik” oranlarını/rakamlarını sorduk. İşte sektörden gelen veriler…

enerjinin-kritik-orani

%26.3

Pek çok sektörde olduğu gibi, enerji sektörünün de en kritik göstergelerinden biri, şirketlerin cirosunun ne kadarını faiz, amortisman ve vergi öncesi kârına yansıtılabildiğini ölçen FAVÖK marjıdır. FAVÖK marjı, bir şirketin gerçek operasyonel performansının kendi sektöründeki diğer şirketlerle karşılaştırılmasına olanak tanır. 2019 yılı itibarıyla yüzde 26,3 seviyesinde olan FAVÖK marjımız, yakın rakiplerimizin ortalamasının üzerinde seyrediyor. 2016’da yüzde 13,7 düzeyinde olan bu oranda kaydettiğimiz çarpıcı artışta, globalleşme stratejisi doğrultusunda 2017 yılında devreye aldığımız Afrika santrallerinin katkısı büyüktür.
CEMİL KAZANCI – AKSA Enerji CEO

%60

Biz enerjide yenilenebilir tarafa odaklı bir şirketiz… Bizim için elektrik üretiminde yenilebilir enerji üretiminin, toplam enerjiye oranı önemlidir. Burada yüzde 60 oranına dikkat çekmek istiyorum. Ülke olarak bu oranı hedef olarak belirleyip, yakalamaya ve üstüne çıkmaya odaklanmalıyız.
KAYRIL KAYABEYOĞLU – Akfen Yenilenebilir Enerji CEO

%20

Ankara’daki Başkent Organize Sanayi Bölgesi’nde 400 milyon dolarlık yatırım ile kurulan Kalyon Güneş Teknolojileri Fabrikası’nda teknoloji ve yerli güneş paneli üreteceğiz. Bu paneller, 1 milyar dolar yatırımla gerçekleşecek 1000 MW AC kurulu güce sahip Karapınar Güneş Santrali’nde kullanılacak. Santral tam kapasite üretime başladığında Türkiye’nin güneş enerjisi payı yüzde 20 artacak. Bu santral 2 milyon kişinin yıllık elektrik enerji ihtiyacını karşılayacak, her yıl 1,5 milyon ton fosil yakıt ve karbondioksit salınımı da engellemiş olacak. Ayrıca iki yatırım yılda 400 milyon dolar döviz ikamesi sağlayacak.
KÜBRA KALYONCU ŞEHERLİ – Kalyon Enerji YKÜ

%80

Doğal gaz alanında şu anda en önemli oran, “abone penetrasyonu”dur. Yani toplam abonenin şebeke yaparak ulaştığımız aboneye oranına odaklanıyoruz. Sektör için ideal oran yüzde 80 civarı ve üzeridir. Biz de her yıl bu oranı yakalamaya çalışıyoruz.
Buna ek olarak neredeyse her sektörde olduğu gibi Ebitda bizim için çok önemli. Burada da regüle bir piyasada faaliyet gösterdiğimiz için, doğrudan Ebitda marjini yerine, her yıl ebitda’da reel büyümeyi hedefliyoruz.
ARDA BEŞTAŞ – Enerya CEO

1000 İstasyon

Sürdürebilir bir dünya için ulaşımda elektrikli araçların önemi her geçen gün artıyor. Bu araçların her lokasyonda kesintisiz enerji ihtiyacını karşılamak da en önemli konulardan biri. Bu ihtiyaçtan hareketle; yeni nesil teknolojileri hayata geçirmek amacıyla yarattığımız Zorlu Energy Solutions (ZES) markamızla Türkiye’nin dört bir yanına elektrikli araç şarj istasyonları ağını kuruyoruz. Hedefimiz kısa sürede 1000 istasyon sayısına ulaşarak Türkiye’nin bu aladaki lider şirketi olmak.
SİNAN AK – Zorlu Enerji CEO

%100

Risk yönetimi ve Akenerji’nin etki alanını genişletme stratejimiz kapsamında, tek pazar regülasyon ve fiyat riskinden korunmak, ayrıca yeni piyasalara erişmek amacıyla farklı ülkelerde elektrik ticareti yapıyoruz. 2019 yılında, 5 ülkede, 217 GWh olan elektrik ticareti hacmini yüzde 100 artırarak 2 katına çıkarmayı hedefliyoruz. Böylelikle 2020 yılında yurtdışı piyasalarda 435 GWh’lik ticaret hacmine ulaşmayı ve şirketin döviz girdisini artırmayı amaçlıyoruz.
SERHAN GENÇER – Akenerji CEO

%50

Türkiye’de Temmuz 2020 sonu itibarıyla elektrik santrallerinde kurulu gücün yüzde 50,2’si termik, yüzde 49,8’i ise yenilenebilirdir. Yenilenebilir enerji santrallerinin yapımı konusunda piyasa lideri bir şirketiz. Bu kapsamda Türkiye’nin 2021 yılı kurucu gücünün yüzde 50’sinin yenilenebilir enerji santralleri olmasını hedefliyoruz. Aradaki makasın her yıl yüzde 3-5 oranında açılması, milli enerjimizin güçlenmesi, cari açığın azalması ve istihdamın gelişmesi açısından da çok önemlidir. Bu nedenle, yerli imalat katkısının fazla olduğu yenilenebilir enerji santrallerinin sayısının artırılmasını çok önemli buluyoruz.
ALİ KARADUMAN – Güriş Enerji Grubu Başkanı

%28

Türkiye’de 14 il ve 21 milyon kullanıcıya hizmet veren lider elektrik dağıtım ve perakende satış şirketi olarak son 8 yılda toplam 12 milyar TL yatırım ile şebekelerimizi iyileştirdik. Bu, sektör yatırımının yüzde 28’ine denk önemli bir oranı ifade ediyor. Önümüzdeki dönemde de topluma kritik bir hizmet vermenin sorumluluğu taşıyoruz. Ayrıca e-mobilite ve dağıtık üretim gibi alanlarda geliştirdiğimiz müşteri çözümlerimizi global enerji trendleri ile sürdürülebilirlik odağında güçlendirerek Türkiye enerji sektöründeki liderliğimizi korumayı hedefliyoruz.
MURAT PINAR – Enerjisa CEO

336 Milyon TL

2019 yılında bölgemizde 336 milyon TL büyüklüğünde yatırım yaptık. Kullanıcılarımızın mutluluğu ve yaşam konforu vazgeçilmezimiz. Bu nedenle servisimizde kesintisizliği hedefliyor, müşteri memnuniyeti bakımından zirvede olmayı önemsiyor, hizmet kalitesi ve sürdürülebilirliğe ilişkin performansımızı pek çok değişken üzerinden sürekli izliyoruz.
Üretilen faydanın doğrudan kullanıcılara yansıdığı göz önünde bulundurulduğunda, gerçekleştirilen yatırımlar, enerji dağıtımında dikkat çekici bir bileşendir. Önümüzdeki yıllarda yatırımlarımızı katlayarak artırmak önceliklerimizden olacak.
AHMET BAYRAMOĞLU – ADM Elektrik CEO

%50

Pandeminin etkisiyle 2020 yılının ilk 7 ayında Türkiye’de toplam uçuş sayısı ortalama yüzde 50 azaldı. Jet yakıtı satışları da yaklaşık bu oranda düştü. Covid-19 önlemleri kapsamında uçuşların neredeyse tamamen durmasının ardından STAR Rafineri’deki jet yakıtı üretimi kapasitesini motorine çevirdik. Haziran ayında başlayan normalleşmenin uçuşlara da olumlu yansımasıyla birlikte küçük miktarlarda jet yakıtı üretimimiz yeniden başladı.
ANAR MAMMADOV – SOCAR Türkiye Rafineri ve Petrokimya İş Birimi Başkanı

 

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

10 dakika içinde sonuç veren 5 sentlik koronavirüs testi geliştirildi!

girisimci

Girişimcilik yolculuğunda yeni model: Venture Building