in ,

Yöneticilerin ‘Yönetme’ sorunu

İnsan Kaynakları Yönetimi Derneği (SHRM), yeni bir anket düzenledi. Yapılan anket çalışan insanların üst kademelerinde yer alan yöneticilerin ‘yönetme’ niteliğinin zayıf olduğunu ortaya koydu.

İnsan Kaynakları Yönetimi Derneği’nden Tony Lee, ortaya çıkan bu zayıflığın yetenek sıkıntısı olduğunu söylüyor. Şirketlerin daha hızlı yükseldiğini ve hızlıca pozisyonlarını doldurduğunu söyleyen Lee işe alınan yöneticilerin çoğu kez ilk defa yönetici koltuğuna oturduğunu ifade ediyor. Lee ayrıca “Birinin rolünde iyi olması insanları yönetmekte iyi olacağı anlamına gelmez. İnsanları yönetmek farklı beceriler gerektirir ve şu an pek az yöneticiye insanları nasıl yönetecekleri konusunda eğitim ve rehberlik verildi” cümlelerini kullandı.

Yönetme zafiyeti bulunan yöneticilerin bedelinin ise çalışanlardan çıkarıldığını ortaya koyan anket, çalışanların yüzde 84’lük gibi büyük bir kısmının bir yöneticiyi gereksiz stres yarattığı için suçladığını ortaya koyuyor. Anket ayrıca bir yöneticinin insanları yönetme yeteneği hakkına geri bildirimler topladı ve çalışanlardan yöneticilerinin geliştirmesini istedikleri ilk beş beceriyi sıraladı.

ETKİLİ İLETİŞİM
Ankette en çok istenen beceri, çalışanların yüzde 41’inin yöneticilerinin bu alanda gelişebileceğini söylemesi ile etkili iletişim kurma beceri oldu.
İletişimin her zaman kritik olduğunu ifade eden Lee, yöneticilerin, patronlarından veya CEO’dan organizasyonda olup bitenler hakkında bir şeyler öğrenmesi ve edindikleri bilgileri denetledikleri insanlarla etkili bir şekilde paylaşmalarının onların görevleri olduğunu ancak bunun “genellikle iyi olmadığını” söylüyor.

Solving the Productivity Puzzle’ın yazarı Tim Ringo ise etkili iletişimde iyi olmak için yöneticilerin empati ve empatik dinleme becerilerini geliştirmeleri gerektiğini söylüyor. Özellikle koronavirüs salgını sebebiyle birçok insanın yeni çalışma şartlarına uyum sağlayama sorunu olduğunu belirten Ringo etkili iletişimin şu anda çok gerekli olduğunu vurguluyor. Ringo “Bu beceriye sahip olan yöneticiler insanları bir arada tutacağı gibi önümüzdeki yılların da en iyi yöneticileri olacak” yorumunda bulunuyor.

TAKIMI GELİŞTİRME VE EĞİTME YETENEĞİ
Çalışanlar kariyer gelişimlerinde bir sonraki adım için çalışmak istiyor ve çalışanların yüzde 38’i yöneticilerinin bu hedefte kendilerine yardımcı olmasını umuyor.
Lee “Çalışanlar çalıştıkları şirketteki başka bir pozisyona geçebilmeleri için eğitilmeli” diyor. Eğer çalışanlar kendilerini geliştiremediğinde veya uzmanlaşamadığında ayrılma seçeneğini düşündüğünü de sözlerine ekliyor.
Accenture’den Nicholas Whittall, çalışanları başarılı olmak için doğru araçlarla eğitmek ve donatmak her zamankinden daha kritik hale geldiğini söylüyor. “Yaratıcılığa, eleştirel akıl yürütmeye, sosyal ve duygusal zekaya bağlı yeni beceriler önem kazanıyor” diyen Whithall “Ortaya çıkan iş gücü ihtiyaçlarının anlaşılmasını devam eden iş zorluklarıyla dengelemek ve başarılı değişim stratejilerini belirlemek, yöneticilerin daha iyi konumda olmasını sağlayacak” ifadelerini kullanıyor.
İletişim becerilerinin ekip geliştirme yeteneklerini geliştirebileceğini söyleyen Engage PEO’dan Vanessa Matsis-McCready, “Düzenli geri bildirim sayesinde yöneticiler, ekip üyelerinin desteğe ihtiyaç duydukları alanlar ve profesyonel gelişim aradıkları alanlar hakkında bilgi sahibi olabilecekler” diyor. Bunun üzerine Matsis-McCready, “Yöneticiler daha sonra, çalışanlarının zayıf olan ve istedikleri mesleki gelişim alanlarına hitap eden yeteneklerini geliştirmek için projeleri ve görevler uyarlayabilir. İhtiyaç ve ilgiye dayalı bu odaklı eğitim ve gelişim, çalışanların yönetici tarafından desteklendiğini ayrıca çalışanların ‘duyulduğunu’ hissetmesine yardımcı oluyor” ifadelerini kullanıyor.

ZAMANI YÖNETME VE YETKİ VERME
Yöneticiler zamanlarını iyi yönetmedikleri zaman, genellikle geçmişten kalma ve halletmeleri gereken görevleri yaparlar. Lee ise çalışanların yüzde 37’sinin bunun bir sorun olduğunu dile getirdiğini ve yöneticilerinin kendilerine daha fazla iş vermesini istediklerini söylüyor. Lee, “Çalışanların ‘Bana daha fazla iş ver’ demesi tuhaf görünebilir, ancak asıl söyledikleri, ‘Yöneticim beni önemli işlerden uzak tutuyor ve bana yapacak önemli şeyler vermiyor’ ifadelerini kullanıyor.
Matsis-McCready, yetkilendirmenin yeni bir yöneticinin öğrenmesi gereken en önemli becerilerden biri olduğunu söylüyor. Matsis-McCready, “Yöneticiler, görevlerini günü gününe tamamlayamadığında ve aldıkları projelere yetişemediklerinde geçmişten kalan görevlerini çalışanlarına veriyor ve çalışanlar proje üzerinde çalışmanın deneyimini kaçırıyor” yorumunda bulunuyor.

KAPSAYICI BİR TAKIM KÜLTÜRÜ OLUŞTURMA
Kültür tepeden inme eğilimindedir, ayrıca bu fikirleri yürürlüğe koyup tamamlama işi yöneticilere düşmektedir. Fakat çalışanların yüzde 35’i yöneticilerin bu konu üstünde biraz çalışmaya ihtiyaç duyduğunu söylüyor. Lee, “Yöneticiler çalışanların olumlu hissetmelerini ve işe her yönden dahil olmalarını sağlamalıdır” diyor.
Facebook’tan Americas for Workplace başkanı Christine Trodella, giderek daha önemli hale gelen empatiyle liderlik etmenin kucaklayıcı bir kültürü beslediğini söylüyor. “Yöneticiler çoğu zaman ekip üyelerinin her birinin farklı çalışma stiline sahip olduğunu ve bu nedenle farklı şekilde yönetilmesi gerektiğini unutuyor” diyor. Ayrıca astlarının nasıl yönetilmeyi tercih ettiğine karar verdiğini ve onların işlerini bu doğrultuda uyumlu hale getirdiğini ekliyor. Trodella, “Bir yönetici olarak yaptığınız her şeye empati katmak mümkündür, ayrıca bu empati ekiplerinizin her faaliyetinde ve işe karşı tutumlarında kendini gösterir.”
Whittall ise artık liderlerden empati ve merhamet beklendiğini ekliyor. Whittall şunu belirtiyor: “Bireylerin daha büyük bir ortak amaç duygusu hissettiği bir dünyada empati göstermek isteğe bağlı değildir; bir yöneticinin sahip olması gereken bir özelliktir.”
Daha kapsayıcı çalışma kültürleri yaratmak şefkat temeli üzerinde inşa edilmelidir. “Kapsayıcılık ve çeşitlilik etrafında kültür değişimi o kadar temeldir ki bu sadece bir zımbırtı değildir aynı zamanda caziptir” diyen Whittall, “Liderlerin eski puan kartlarını ve performans metriklerini bir kenara atarak liderlik etme şekillerini ve ekiplerini günlük olarak sorumlu tuttukları şeyi yeniden tanımlamaları gerekecek” ifadesinde bulunuyor.

YÖNETİCİ EKİP PERFORMANSINDA YETENEKLİ
Son olarak, çalışanların yüzde 35’i patronlarının ekip performansını yönetme yetenekleri üzerinde çalışması gerektiğini düşünüyor. Lee, “Tipik olarak bu, herkesin kendi ağırlığını aldığından emin olmaları gerektiği anlamına gelir” diyor.
“Bir ekibi yönetmek için, birisinin tam anlamıyla meşgul olmaması, başkasının yükünü taşımamasıdır. Aynı zamanda da tüm ekibin iş için devreye girmesi gerekir. Bir yönetici bu konuda hiçbir şey yapmazsa ekibin geri kalanı için iş stresli bir boyuta ulaşabilir. Ancak ekipler uzaktan çalışırken doğal olarak ekibi yönetmenin daha zor hale geldiğinin altını çizen Trodella “Yönettiğiniz ekipleri motive etmek, hedeflere ve önceliklere göre onları hazırlamak, yönettiğiniz ekibe güven vermek için önemlidir” diyor.
“Yöneticilerde bu beş temel becerileri geliştirmek herkesin sorumluluğundadır” diyen Lee, “Bir organizasyonun liderliğindekilerin bu temel becerilerin önemini kabul etmesi ve eğitimine yatırım yapması gerekir. İşlerinde başarılı olmak istiyorlarsa daha iyi bir insan yöneticisi olmak için adımlar atmaları gerekiyor” açıklamalarında bulundu.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Holdinglerin Yeni Ajandası’ndan notlar

Impact Summit 2.0: iş dünyasında etki yaratmak ve sosyal şirketler konuşuldu