in , , ,

“3 fazlı büyüme planının 2’ncisindeyiz”

Benim girişim yolculuğum: Yusuf Mert Yılmaz

Benimgirişimyolculuğum-yusufmertyılmaz

YUSUF MERT YILMAZ
Vidyodan CEO’su

Vidyodan, Onedio’nun da kurucusu olan Kaan Kayabalı’nın öncülüğünde yaratıldı. Şirketin çıkış noktasını, hızla büyüyen e-ticaret; odak noktasını ise özellikle Çin’de başlayan “canlı satış” kanalı oluşturuyor. Çin’de günde milyar doları bulan rakamlara ulaşan canlı satış girişimlerinden esinlenerek yola çıkan Kaan Kayabalı ve CEO’su Yusuf Mert Yılmaz, Türkiye’de henüz “emekleme” dönemindeki bu alandan aslan payını kapmayı planlıyor.

Hedeflerinde hem kurumlar hem de bireyler var. Kurumların e-ticaret performansını artırırken bireylere alışveriş kolaylığı sağlıyorlar. Bunun yanında gençleri sunucu/satıcı olmaya hazırlıyor, KOBİ’ler için yeni fırsatlar sunuyorlar.
“Hedefler ve veri üzerine kurulmuş bir şirketiz” diyen Mert Yusuf Yılmaz, girişim yolculuğunda geldikleri düzeyi ve planlarını Fast Company ile paylaştı:

Yeni nesil bir girişim olarak önce iş dünyasına getirdiğiniz 3 yeniliği/farkı anlatır mısınız?
Türkiye’de ilk defa uygulanan ‘canlı yayından satış’ modelimiz e-ticarete yepyeni bir boyut getirdi. E-ticaret, doğası gereği tek boyutlu bir alışveriş deneyimi. Bu tablo içinde 50 liralık makyaj malzemesini de 20 bin liralık bilgisayarı da sadece fotoğraflara bakarak, doğru olup olmadığını bilmediğimiz yorumları okuyarak satın almamız gerekiyor.

Canlı yayından satış ise fiziksel mağazadan alışveriş yapmaya yakın bir deneyimle e-ticareti zenginleştiriyor. Canlı yayında ürünleri görebiliyor, yayıncının ürünle ilgili deneyimlerini dinliyor ve aklınızdaki soruların cevaplarını alarak alışveriş yapabiliyorsunuz. Böylece, örneğin, satın almayı düşündüğünüz gömleğin sunucunun üzerinde nasıl durduğunu görüp net fikir sahibi olabiliyorsunuz. İşte bu nedenle “Böyle alışveriş görmediniz” diyoruz.

Dünya devi markalar ve Türkiye’nin en büyük üreticileri, e-ticareti yoğun şekilde kullanıyor. Vidyodan, bu şirketlerin ürünlerini satışa sunarken, kısıtlı sayıda üretim yapan özel ürün sahiplerine, markalaşma yolunda ilerleyen KOBİ’lere de yeni bir satış kanalı sunuyor. Örneğin, gıda üretimi yapan çiftçilere, tarlalarından yaptığımız canlı yayınlarla tüketiciye direkt ulaşma olanağı sağlıyoruz.

Aynı zamanda, gençlere yepyeni bir gelir kapısı yaratıyoruz. Satış becerisine güvenen ama elinde satacak ürünü olmayan yayıncılarımız, yayınlar ve satışlarla ciddi gelir elde edebiliyor. Sunucu adaylarımıza canlı yayından satışın inceliklerini öğretiyoruz. Şu anda eğitim almış 100’e yakın sunucumuz var.

Bu girişim fikri nasıl doğdu? Bir “evreka” anı var mı?
Türkiye’de de canlı yayından satışın büyük potansiyel olacağı fikri Onedio’ya ait. Onedio, e-ticaretin yaygınlığını ve Türkiye’de video içerik tüketiminin yoğunluğunu düşünerek Kasım 2020’de Vidyodan’ı kurdu. Canlı yayından satışın büyük bir teknoloji yatırımı gerektirdiğinden yola çıktı ve Türkiye’nin en iyi proje geliştirme şirketlerinden VNGRS’ı da kurucu ortak olarak Vidyodan’a kazandırdı. Ocak 2021’de yatırımcımızın 1 milyon dolarlık ön tohum yatırımıyla birlikte Vidyodan hız kazandı.

Nereden nereye geldiğinizi anlamak açısından Vidyodan’ın bugün ulaştığı düzeyi paylaşır mısınız?
Vidyodan, 2021’in mayıs ayında son kullanıcısıyla sadece aplikasyon olarak tanıştı. Bugün web sitesi üzerinden de hizmet veriyoruz. Eylül’e kadar olan dönemi test süreci olarak geçirdik. Eylül itibarıyla da büyüme sürecine geçerek kullanıcı, yayın, yayıncı ve satıcı mağaza sayımızı her ay artırarak ilerliyoruz.

2021’in mayıs ayından bu yana toplam 500 bin indirme sayısına ulaştık. Aylık aktif kullanıcı sayımız 200 bin civarını geçti. Bir canlı yayındaki anlık izleyici rekorumuz 15 bin farklı kişi. Günlük sipariş sayısı rekorumuz da 2 bini yakaladı.

Bu süreçte bizi en çok memnun eden rakam ise satışa dönüşme rasyomuz. Bu oran Türkiye’de geleneksel e-ticarette ortalama yüzde 1,8 düzeyindeyken Vidyodan’ın ortalaması bunun 10 katına kadar çıkıyor. Binlerce kişinin seyrettiği bazı yayınlarda yüzde 33 gibi inanılması zor bir satışa dönüşme oranı dahi yakaladık.

Hangi hedef ile yola çıktınız? Nereye ulaşmayı düşünüyorsunuz?
Henüz planımızın birinci fazını gerçekleştirdik: “Geleneksel e-ticaret ürünlerinin satış platformu olmak.” Bu fazdaki amacımız, on binlerce satıcı mağazaya ve milyonlarca kullanıcıya ulaşmak.

İkinci fazımıza ise yeni geçiyoruz. Birinci el geleneksel e-ticaret ürünlerinin yanı sıra, C2C (kullanıcıdan kullanıcıya) hizmet ürünlerinin satışına da aracılık edeceğiz. Şu anda Vidyodan platformunda kişiye özel online seanslarını satan tarot/astroloji profesyonellerine, kişisel veya grup dersleri veren yoga, pilates eğitmenlerine, canlı yayında istek parça satışı yapan müzisyenlere de ulaşabilirsiniz.

Üçüncü fazımızı ise bireylere yönelik “ikinci el” ürünlere aracılık etmek oluşturuyor. Kullanmak istemediğiniz eşyalarınızı canlı yayında anlatarak, ürünün her türlü detayını göstererek, sorulara anında cevap vererek satabileceğiniz bir ortam yaratacağız. Elbette burada en önemli nokta karşılıklı memnuniyet olacak. Ödeme yalnızca alıcı ve satıcı tarafların onayı üzerine hesaba geçecek.

Girişim yolculuğunuzda her daim kulağınızda duran bir söz/öneri var mıdır?
Startup, hiç bitmeyen bir mücadele ve kavga işi. Neredeyse her gün, vazgeçmeniz için sebepler çıkıyor. Benim kişisel bakış açımı şu cümle oluşturuyor:

“Şampiyonlar, alanının en iyisi oldukları için değil, 100 kere düşse de tekrar ayağa kalkıp savaşmaya devam ettikleri için şampiyon olurlar.”

Tüm ekibimiz son 1 yılda hem işi hem de kendini geliştirmek için büyük mücadele veriyor. Yeri geliyor hep birlikte kargo paketliyor, müşterimizin taleplerine cevap vermeye çalışıyor, ürün stoku sayıyoruz. Vidyodan’ı bugün bulunduğu yere getiren, işte bu birliktelik ve bakış açısı.

Canlı e-ticarette Çin neden farklı?

  • Çin, canlı yayından satışın geliştiği ülke olarak öne çıkıyor. Çin’de 750 milyon kişi internet üzerinden alışveriş yapıyor.
  • Bunun yaklaşık 500 milyonu canlı yayından da alışveriş yapıyor. Üstelik bu rakamlara sadece 3 yılda ulaşıldı.
  • Çin’de canlı yayınlarda sadece yarım günde 3 milyar dolar değerinde satış yapılabiliyor.

“Yatırımcıyı ikna eden ekibimizin gücüydü”

Yatırımcımız, Türkiye’nin en başarılı, işini veriyle ve gerçeklerle yöneten şirketlerinden biri. O nedenle, bana göre ikna edilmesi en zor yatırımcılar arasında.

İkna oldukları ilk konu bence ekibimiz oldu. Canlı yayından satışta büyük bir potansiyelin yanı sıra bir o kadar da zorluk söz konusu. Rekabetin sert geçeceğini de biliyoruz. Bunun için ne yaptığını bilen, doğruları ve yanlışları çabuk ayırt edebilecek ve çok çalışkan bir ekip gerekiyor.
Özellikle Onedio’nun içerik yaratmadaki uzmanlığı Vidyodan’ın gelişmesinde kritik rol oynadı.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benimgirişimyolculuğum-muratsonmez

“Şirketlere ESG için yeni platform sunuyoruz”

Benim-isletim-sistemim-umit-zaim

Benim İşletim Sistemim: Derimod YKB Ümit Zaim