in , ,

Yeni nesil faktoring

Faktoring, pandeminin getirdiği büyük değişimi hasarsız atlatan sektörlerden biri… Zararın aksine, daha çok şirkete ulaşarak hem aktiflerini, hem de cirosunu büyüttü. Sektörün üç büyük oyuncusu, Fast Company Türkiye’nin düzenlediği online etkinlikte “yeni nesil faktoring”i anlattı, hedeflerini paylaştı…

yeni-nesil-factoring
ÇAĞATAY BAYDAR
TEB Faktoring Genel Müdürü

Pandemiye rağmen işimiz büyüdü

İş modelleri değişiyor ve gelişiyor. Pandemi, üzerinde çalıştığımız dijitalizasyon ve otomasyon projelerini birkaç sene önceye çekti. Bütün şirket, uzaktan çalışmaya bir anda adapte oldu. Evden çalışmak, maliyet açısından uzun bir zamanda avantaj sağlayacak. Ürünün değişerek, gelişerek konvansiyonel satış metotlarından dijitale ve uzaktan kumandaya yönelmesi gerektiğini zaten düşünüyorduk. Biz de bankamızın standartlarına uyarak, en kötü “yüzde 25 ofiste, yüzde 75 evde” şeklinde çalışarak pandemi dönemini atlatmaya çalıştık. Pandemi döneminde faktoring sektörünün aktiflerinin yüzde 31, cironun, yüzde 15 oranında büyüdüğünü gördük. Pandemiye rağmen iş devam etti ve büyüdü. Bu, sektörün gelişmişlik oranını gösteriyor. Bu da çok ümit verici.

Regüatörlere açık çağrı

Faktoring fatura ve çeke dayalı bir iş olduğu için pandemi, daha kontrollü ve iyi iş yapıldığını gösterdi. Kârlılığımız başta düştü. Çünkü ilk dokuz aylık dönemde faiz oranları düşük seyretti. Şimdi biraz daha normale döndü. O da bizim kârlılığımızı daha iyi bir yere taşıyor. Faktoring sektörü, gelişmiş teknolojik ürünleri layığı ile kullanarak sektörde kendini bir daha ispatladı. Biz bunun regülatörler tarafından görülmesini ve iş yapma imkanlarımızın artmasını istiyoruz. Bankalara verilen hakların faktoring şirketlerine de verilmesini, platformlardan faktoring şirketlerinin de kullanılmasını, uzaktan müşteri ediminin faktoring şirketler tarafından da uygulanmasını istiyoruz. Reel sektöre daha iyi hizmet vermek, faizleri düşürmek için kapının açılmasını bekliyoruz.

İhracatçının kaybını engelliyoruz

Türk faktöring sektörü, dünyada çok iyi bir yerde. Dünyanın 3 numaralı ihracat faktoringi yapan ülkesiyiz. Dünyanın en iyi ihracat faktoring şirketleri, son 13 yıldır Türkiye’den çıkıyor. Biz Türk ihracatçısına katkı sunarken aslında ülkenin ihracatının artmasını sağlıyoruz. Para kayıplarını engelleyerek ülke ekonomisine katkıda bulunuyoruz. İhracat faktoringi, çok ciddi bir para kaybını engelliyor. İhracat faktoringinden geçen problemli ihracat tutarı 0.5 bile değil.

Tedarik zinciri platformlarını da yıllar önce hazırladık. TEB Bankası bu platformu kullanabiliyor. TEB Faktoring bu platformu kullanamıyor. Bu kadar ticaret yapan platforma dokunamamak bizi de ticareti yapan insanları da üzüyor. Öyle bir karışım içindeyiz ki işin yüzde 30’u dijital, yüzde 70’i ıslak imza peşinde. Yani kaslarımız var ama koşamıyoruz. Sektörün önünü açacak regülasyonların artmasına ihtiyaç var.

“YÜZDE 25 BÜYÜMEYİ HEDEFLİYORUZ”

“Bizim elimizde, reel sektörü, ticareti, etkin ve hızlı şekilde tatmin edecek ürün ile bunu sağlayacak altyapı var. Önümüzün açılmasını istiyoruz. Reel sektöre daha çabuk hizmet vermek istiyoruz. İhracat faktoringinde daha fazla iş yapmayı ve ihracatçılara daha fazla katkıda bulunmayı arzuluyoruz.

Online başvurular ve müşterilere uzaktan ulaşma konusunda pazar payımızın artmasını hedefliyoruz. Bu üç işi de büyüterek, önümüzdeki sene yüzde 25’lik bir büyüme sağlayacak ve aktif toplamımızı büyüteceğiz. Çünkü, Türkiye’de bu dinamizmden, bu ticaret hacmiyle büyümenin kesintisiz olarak devam edeceğine ve bizim şirketlerin işletme sermayesine garanti hizmetine ihtiyacı olacağına inanıyoruz.”

“BDDK ve regülatörlerle daha fazla işbirliği yaparak ülkemizin ticaretinin daha sağlıklı büyümesini umut ediyoruz. Küçük ölçekli firmaların ihtiyaçlarını daha çabuk, etkin ve ucuz karşılamasını istiyoruz.”

HAKAN KARAMANLI
TAM FİNANS CEO

İşlemlerin yüzde 30’u uzaktan

630 kişilik şirket kültürünü ayakta tutmayı ve şirketimizin bünyesine yeni aldığımız kişilere bu kültürü nasıl aşılayacağımızı düşündük. “Uzaktan çalışmak bizi şirket kültüründen ve müşteriden uzaklaştırır mı?” sorusunu kendimize çok sorduk. Sunduğumuz ürün de çok zor. Ürünümüzü müşterilerimize anlatıp ikna etmek durumundayız.

Pandemi nedeniyle bunu TV reklamı kullanarak yaptık. Şu anda müşterilerimizle yaptığımız işlemlerde yüzde 60 oranında uzaktan tamamlayabilir durumdayız. Islak imza almadan günlük işlemin yüzde 30’unu uzaktan gerçekleştirebiliyoruz.

Pandemi döneminde bile tavsiye skorumuz yüzde 57’nin altına inmedi. Geçtiğimiz üç ay içerisinde 69 tane şikayet olmuş. Bunun 31 tanesini müşteriyi biz arayarak “Memnun musunuz?” diyerek yaratmışız. Geri kalan kişilerin yüzde 80’i şikayet yönetim sürecinden memnun kalmış. Bunların yüzde 63’ü bizimle işlem yapmaya devam etmiş. Faktoring sektörü, pandemi döneminde en az şikayet alan sektörlerden oldu.

Alibaba’dan daha hızlıyız

Geçen sene 14 bin yeni müşteri kazandık. Normalde ayda bin 600 yeni müşteri formatıyla ilerliyorduk. Alibaba diyor ki “3-1-0 kuralı var. 3 dakikada başvuru alabiliyor, 1 dakikada değerlendirebiliyor ve tüm bunları 0 insan eli değerek yapabiliyorum.” Alibaba’nın 3 dakikada yaptığı işi biz şu anda bir dakikada teknolojik olarak yapabilir durumdayız. Kullandığımız altyapılar sayesinde bir dakikada değerlendirme yapabiliyoruz. Şu anda işlemlerimizin yüzde 60’ını 0 insan eli değerek de yapabiliyoruz. Alibaba’nın övünerek anlattığının çok daha iyisini yapabilir durumdayız. Bunların bu sene içerisinde çözümlenebileceğini düşünüyorum. Çünkü, ticaretin finansmanını yapıyoruz ve ticaret Türkiye’de devam ediyor.

Geçen ay içinde 12 bin işlemi geçtik. Çünkü ihtiyaç, istekten fazla. Teminat almadan finansman sağlıyoruz. Biz bankaların rakibi değil alternatifiyiz. Türkiye’deki dolaşan çekin yüzde 2,5’ini karşılıyoruz. Bu da bize daha fazla veriye hakim olma imkanı sağlıyor. Türkiye ticareti hakkında en iyi veriye sahip olduğumuzu iddia edebilirim.

İnsan, teknolojiden önemli

2017 yılında, dünyada teknolojiyi en iyi kullanan 100 şirketten biri seçildik. Fakat şunu unutmamalıyız, rakamlar, finansal veriler her şey değil. İnsan, en önemlisi. Biz insanı değil, kurumun kredi ödeme gücünü tahmin etmeye çalışıyoruz. Teknoloji kolaylaştırıcı ama rakamlar, finansal veriler her şey değil. Hiçbir finansal verisi olmayan insanlarla çalışmanın yollarını arıyoruz. Alın teri de bizim skor kartımızın bir parçası. Tamamen dijital olan, müşteriye buz gibi bakan şirket olmak istemiyoruz. İnsanların finansal farkındalığını artırmak, müşteri ihtiyaçlarını onlardan bile önce hissetmek için çalışıyoruz.

Müşterimiz olmayan insanlar faktoring sektörünün ne kadar hızlı olduğunun farkında değiller. Müşterilerimizin ve çalışanlarımızın ne istediklerini sürekli anlamaya çalışıyoruz. Yeni kurulan firmalar için teşvik edici bazı kampanyalar yapmaya başladık. Kendimizi fintech’lerin aile büyüğü olarak görüyoruz. Hem birçok yeteneğimiz var hem de finans şirketiyiz. İşbirliği yapamasak da yol göstermek istiyoruz. Fintech’leri destekliyoruz. İşbirliği yaptığımız şirketler de var ve gelecek yıllarda da artacak. Onlara fikir verip yol gösteriyoruz.

“İSTAHDAM YARATMAYA DEVAM EDECEĞİZ”

“Her yıl yüzde 30 civarında büyüyerek devam ediyoruz. Büyüme, hacimden ziyade, müşteri ve işlem sayısı ile olmalı. İsteğimiz bu sene 140 bin işlem rakamını geçmek. Şube açmaya ve istihdam sağlamaya devam edeceğiz. Açıldığımız yıldan beri her sene şube açtık. Şu anda 630 kişiyiz. Yıl sonunda rakamı 700’e tamamlayacağız. İnsanları sadece almıyoruz, onları yetiştiriyoruz. Finansçı haline getiriyoruz. İnsana yaptığımız yatırımı da büyümenin bir parçası olarak görüyoruz.”

“Tarım sektörüne gireceğiz. Gelecek yıldan itibaren daha etkin olmayı hedefliyoruz. Tarım işine girdiğimiz andan itibaren; çiftçilerimizin finansal verileri yok ya da kötü olduğundan dolayı, tarımsal verileri ölçerek mahsülün verimliliğini skorlayacak altyapılar için çalışmalara başladık.”

NERGİS AYVAZ BUMEDİAN
QNB FİNANS FAKTORİNG GENEL MÜDÜRÜ

Farklı yetkinliklerimizi keşfettik

Dijitalleşme çalışmalarımızın sonucu olarak bir ayda evlere çekilip kesintisiz iletişimle işlerimize devam ettik. Sahayı dönüşümlü olarak kullandık. Genel müdürlük ekiplerinin ise yüzde 70’i hâlâ evden çalışıyor. Sağlığımızı iyi tutmaya çalışıyoruz.

Pandemiyle beraber farklı yetkinliklerimizi keşfettik, bu ortama uygun yeni ürünler geliştirdik. Ortam değişmiyor ama siz adapte oluyorsunuz. Artık “yeni normal” olarak bu ortamda çalışmaya ve buna özel ürünler geliştirmeye ve ilişkileri de bu ortamda oluşturmaya başladık. Adaptasyon becerisi ve yeni yetkinliklerin sonucu olarak hizmetlerimiz kesintisiz devam ediyor.

Bu dönemde faizler indi de çıktı da, fakat fonlama kesilmedi. Fonlamanın kesilmemesi, işletme sermeyelerinin sürekli finansmanı, alacakların ödenmesi, bankaların kredileri kesmemesi de piyasada ticaretin dönmesine, çeklerin ödenmesine, majör bir kredi problemi yaşanmamasına imkan verdi. Bu da bilançolarımızı olumlu etkiledi. Ama marjlar çok daraldı. Çünkü, asıl amacımız sistemi ayakta tutmak olduğu için bizler de mümkün olduğunca maliyete yakın, kâr amacı gütmeden reel sektörün ihtiyacını vermeye çalıştık.

Yaşama şansı azalanlar

Dijitalleşmeyen, teknoloji tabanlı ürünleri müşterilerine kazandırmayan şirketlerin, hangi sektörde olursa olsun yaşama şansı kalmayacak. Bulunduğumuz çağda böyle bir yönelim vardı ama pandemi bir anda herkesi hızla bu sürecin içine çekmiş oldu. Mobil, web, aplikasyon ile bize ulaşabiliyorsunuz. Amacımız bunu müşteriye hızlı ulaştırmak.

Faktoring garantisi var, yurt içinde pek kullanılmıyor. Tahsilat fonksiyonu var, ancak Türkiye’de çok fazla kullanılmıyor. Türkiye’de faktoring, sadece kaynaklar kısıtlı olduğunda son çare olarak başvurulacak ve banka kredisine alternatif bir ürünmüş gibi göründüğü ve bugüne kadar böyle lanse edildiği için orada bir tıkanma yaşıyoruz. Pandemi, ürünü kullanacak kitlenin de bakış açısını değiştirdi. Aldıkları hizmetten de son derece memnunlar. Bu senenin sonlarına doğru bu gelişmeleri göreceğiz.

“Birlikte çalışalım” çağrısı

Şu anda internetten satmadığımız tek ürün ihracat faktoringi. Talebi alıyoruz ama dönüşü geleneksel usul ile yapıyoruz. İhracat faktoringinin Türkiye’de çok daha geniş kitlelere ulaşmasını istiyoruz. 170 milyar dolar ihracatımız var. Bunun yüzde 60’ı açık hesap. Bunun da çok ağırlıklı bir kısmı Avrupa ülkelerine yapılıyor. Pandemide gördük ki, dünyanın hiçbir yerinde sağlam firma yok. Dünya devi bile sıkıntı yaşayabiliyor. Şirketlerin bu riskleri göze almamaları ve yanlarında bir faktoring şirketleriyle devam etmeleri gerektiğini düşünüyorum. Hem garantisini alacak, hem finansmanını sağlayacak hem de olası bir ödenmeme durumunda, bütün görüşmeler faktoring şirketi tarafından yapılıyor. Ve bunların hepsi ürünün maliyetinin içinde.

Yeni dönem çalışma düzeni

İçerideki yönetim şeklini düşünüp, evden çalışmak isteyenin evden, ofisten çalışmak isteyenin ofisten çalışabileceği, fakat evden çalışan arkadaşlarımızın da motivasyonu, şirket kültürü, bağı, verimliliği konularında taviz vermeyeceğimiz bir çalışma modelini araştırıyoruz.

Liderlik sınavını nasıl vereceğimizi düşünüyoruz. Ofiste sizinle çalışanlara liderlik yapmak farklı, evden çalışan kişiye liderlik farklı. Burada bir liderlik sınavı söz konusu. Bu dönemde ekip olmanın aynı ideali paylaşmak olduğunu hissettik. Yeni ürünlerimizi de bu çalışma modeliyle tasarlayacağız. İhracat tarafında kapsama alanımızı genişletmeye odaklandık. Standart ürünlerimizi, kolay ulaşılabilir şekilde müşterilerimize, uçtan uca bir otomasyon ile sunacağız. İkincisi de biraz daha butik ürünler.

“FINTECH’LERLE İŞBİRLİĞİ YAPACAĞIZ”

“Bankaların fintech’ler ile daha fazla işbirliği içinde olacağını düşünmüştüm. Olmadı. Bizim taraf fintech’ler ile çalışmaya açık. Konusunda uzman ve yenilik getirebilecek fintech’lerle işbirliği yapılabilir. Ancak kamu otoritelerinin de bizimle aynı hızda hareket etmesi, gerekli regülasyonları yaparak bizleri desteklemesi lazım. Kamuda, Avrupa’da hiçbir ülkede olmayan uygulamalarımız var. Dolayısıyla ülke olarak da kamudan özel sektöre, dijitale çok yatkınız.”

“Geçen yıl, bilinçli olarak yeni müşteri seviyesini yüzde 15 seviyelerinde tuttuk. Ortamı anlamak ve yeni riskten kaçınmak istedik. Müşteri girişimiz dijital kanallarımızı devreye almamız ile hızlandı.”

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

gayrimenkulun-kritik-oranı

Gayrimenkulün kritik oranı

Genç kuşağın Bodrum buluşması