in , , ,

Fark yaratan markalar

Fast Company Global’in yayınladığı Fark Yaratan Markalar (Brands That Matter) listesi, insanlara satın almaları için ilham veren yaklaşık 100 organizasyona yer veriyor!

fark yaratan markalar

İLLÜSTRASYON FOREAL

Patagonia Provisions ve McDonald’s, birbirinden oldukça farklı birer şirket ve marka. Buna rağmen, 2021’de her ikisi de, sattıkları ürünlerin çok ötesine geçerek, iş ve kültür üzerinde yadsınamaz bir etki yarattı. İkonik dış giyim şirketinden ayrılarak kurulan gıda şirketi Provisions, 2016’da Long Root Pale Ale birasını piyasaya sürdüğünde, bir sonraki Budweiser’ı yaratmak gibi bir amacı yoktu. Bu üretim biçimi sayesinde Kernza adlı uzun ömürlü buğday çimine daha fazla tarımsal alan ayrılabiliyordu. Bu rejeneratif (yenileyici) mahsul, toprak sağlığını geliştirmeye ve daha fazla karbon tutmaya yardımcı oluyordu.

Bira, Patagonia’nın iklim felaketiyle mücadele etme misyonunu güçlendirdi ve başkalarının onlara katılmasını da kolaylaştırdı. Covid-19, tüm dünyada büyük bir gıda güvensizliğine yol açtı ve buna yanıt olarak, daha fazla sayıda büyük şirket kırılgan/hassas gıda sistemlerini güçlendirmek amacıyla iklim inisiyatiflerini hızlandırdı. Bunların başında da yenileyici tarım teknikleri geliyordu.

Budweiser, Mayıs 2020’de yenileyici teknikler kullanarak pirinç üretiminde su kullanımını ve emisyonları azaltmaya yönelik ilk çabalarında beklenenden daha iyi bir başarı elde etti ve çabalarını 2.7 milyon kileye çıkardı. Ayrıca Nature Conservancy Eylül 2020’de, Target, Cargill ve evet, McDonald’s’ı, sığır ülkesi olarak bilinen Nebraska’nın toprak kalitesini iyileştirmeye yönelik beş yıllık bir programa dahil etti. Provisions’ın direktörü Birgit Cameron’ın Kernza inisiyatifi başladıktan kısa süre sonra bana söylediği gibi, “Daha büyük şirketlerin izleyebileceği yolu gösterebilirsek, işte o zaman kazandık demektir.”

McDonald’s, dünyanın çeşitli bölgelerinde bulunan küresel bir marka olsa da, ikonik statüsünün kültürel potansiyelinin tamamından çok fazla yararlanmadı. Yine de geçen yıl, fast-food zincirinin Travis Scott ve BTS gibi küresel müzik yıldızlarıyla yaptığı Famous Orders (Ünlü Siparişler) menü ortaklıkları, müşterileri arabaya servis restoranlarına gitmeye teşvik etmek amacıyla sosyal medya pazarlaması, ticari ürünler ve yeni müzikler için bir rehber yaratarak bu durumu değiştirmeye başladı. (Bu restoranlarda insanlar, Famous Orders sipariş ederken TikTok videoları çekebiliyordu). Ağustosta terfi ederek McDonald’s’ın küresel CMO’su koltuğuna oturan Morgan Flatley, “Bu bize, kilidini açmanın doğru yollarını bulabilirsek, oldukça fanatik bir kitlenin olduğunu gösterdi” diyor.

İster çevre konularında veya popüler kültürde, ya da B2B müşterileri ile etkileşime geçmek veya güncel olaylara anlamlı bir şekilde yanıt vermek olsun; bir markanın tüketicilerle duygusal bağ kurma becerisi, uzun vadeli bir ilişki, derin bir sadakat ve savunuculuk oluşturmada kritiktir. İlk defa bu yıl yayınladığımız Fark Yaratan Markalar başlıklı listemizde, insanlara kendilerini önemsemeleri için ikna edici nedenler sunan ve satın almaları için ilham veren yaklaşık 100 şirketi ve kâr amacı gütmeyen kuruluşu öne çıkarıyoruz. —Jeff Beer

İllüstrasyonlar: Sam Island; Goran Factory

#TEAMTREES

Bir büyüme hikayesi (#AĞAÇTAKIMI): YouTube yıldızı MrBeast, 20 milyon aboneye ulaşmasını kutlamak için bir hayranından gelen “20 milyon ağaç dikme” meydan okumasını kabul etti.

AĞAÇLARI ÇOK SEVEN DÖRT KİŞİ

            KİM                                          DİKİLEN AĞAÇ SAYISI

  1. Tobi Lütke, CEO, Shopify                           1,000,001
  2. Elon Musk, CEO, Tesla ve SpaceX            1,000,000
  3. Jack Dorsey, CEO, Square ve Twitter          350,000
  4. Susan Wojcicki, CEO, YouTube                   200,000

 

  • BİR AĞAÇ DİKMENİN MALİYETİ 1$
  • HEDEFE ULAŞMA SÜRESİ 56 GÜN
  • 10 EYLÜL 2021 İTİBARIYLA DİKİLECEĞİ SÖZ VERİLEN AĞAÇ SAYISI 23,216,028
  • BAĞIŞÇILARIN BULUNDUĞU ÜLKE SAYISI 200

Shopify (Lütke); Hannibal Hanschke-Pool/Getty Images (Musk); Joe Raedle/Getty Images (Dorsey); Taylor Hill/FilmMagic for YouTube/Getty Images (Wojcicki)

BEN & JERRY’S

İkonik dondurma üreticisi, 40 yıldır hiç hız kesmeden doğrular için savaşıyor.

  • 1984
    Rakip Häagen-Dazs (o zamanlar bir Pillsbury markasıydı) Boston perakendecilerine Ben & Jerry’s kutularını satmamaları için baskı yaptığında, piyasaya yeni adım atan marka, “Hamur çocuğu neden korkuyor?” diye sorulan, hareketli bir reklamda adalet isteyerek kazandı.

  • 1985
    Vergi öncesi kârın yüzde 7.5’ini topluluk projelerini finanse etmek için bağışlayarak Ben & Jerry’s Vakfı’nı kurdu. Şirket ayrıca hayır kurumlarına ve yerel kuruluşlara yılda yaklaşık 150 bin dolar değerinde ürün verdi.

  • 1989
    Şirket, sağlık üzerindeki etkilerine ilişkin endişeler nedeniyle rekombinant sığır büyüme hormonunu kullanmayı reddetti. Ardından, dondurmasını “rBGH içermez” diye tanıtabilmek için Monsanto (rBGH üreticisi) ile savaştı.

  • 2005
    Başkan Bush, Alaska’nın vahşi yaşam sığınağında petrol aramayı önerdiğinde, Ben & Jerry’s dünyanın en büyük Baked Alaska’sını (şirketin bir dondurma çeşidi) üretti ve D.C.’ye gönderdi. Gösteri 30 milyon medya gösterimi elde etti ve planı bozmaya yardımcı oldu.

  • 2017
    Marka, cezaevlerindeki vatandaşlara yönelik çok sayıda acımasız muamele raporuna yanıt olarak, güçlü bir şekilde, “Kölelik hiçbir zaman gerçekten sona ermedi” dedi ve sosyal adalet çabalarında, ileri görüşlü bir şekilde ceza adaleti reformlarını savunmaya odaklandı.

  • 2021
    İsrail Gazze’yi bombaladıktan sonra Ben & Jerry’s, dondurmalarını işgal altındaki Filistin’de satmamaya söz verdi. Hatta bir Pillsbury varisi, adaşının sahibi General Mills’i dondurucu bölümündeki rakibiyle aynı şeyi yapmaya teşvik eden bir köşe yazısı yazdı.

İllüstrasyonlar: Sam Island; Goran Factory

PLAYSTATION

Konsol, oyun sanatını geliştirmeye devam ediyor. Üstelik, insanların günlük ihtiyaçlarının dahi önüne geçerek…

2020’DE GOOGLE’DA SATIN ALMA AMACIYLA YAPILAN ARAMALARIN İLK 3’Ü

  • 3- Yüz maskeleri
  • 2- Tuvalet kağıdı
  • 1- PS5

Sony’nin Kasım 2020’de piyasaya çıkan PlayStation 5’i, Temmuz 2021’e kadar dünya çapında 10 milyon adet sattı. Bu süre, kısıtlı tedarike rağmen, önceki dört modelden daha kısaydı.

MCDONALD’S VE POPEYES

Hızlı karın doyuran bu restoranlar, ABD’de 200 milyarlık bir sektördeki ürün ve pazarlama gündemini belirliyor. Bunu yaparken, popüler kültürü etkisi altına alıyor.

PATAGONIA PROVISIONS

Yenileyici tarımı popüler hale getirmek için örnek teşkil etmek önemlidir. Şimdilerde, Patagonia’dan ayrılarak kurulan bu gıda markası, deniz ürünleri tedarikinde tam olarak bunu yapıyor.

PATAGONIA PROVISIONS’IN KONSERVE BALIK REHBERİ

  1. Somon gibi daha büyük, daha az bulunan bir balığın yaratacağı baskıdan kaçınmak için uskumru gibi daha küçük bir balık türü seçin.
  2. Kârları paylaşan ve işçi güvenliğini garanti eden geleneksel esnaf birliklerine üye balıkçılarla ortaklık yapın.
  3. Balıkçıların kanca ve misina (tabii kırmızı iplikten) kullandığından emin olun. Bu sayede canlı yemlere veya istemsiz tutulan balıklara çok fazla, belki de hiç gerek kalmaz.
  4. Balığı bir B Corp şirketinde (İspanya’nın kuzeyinde, büyük ölçüde kadınları istihdam eden sertifikalı aile şirketleri) işleyin ve konservelere koyun.

VANS

İkonik ayakkabının hayranları, can sıkıntısını yaratıcılığa dönüştürmeyi her zaman başardı.

  • ŞİRKETİN SPONSOR OLDUĞU YARIŞMA
    Vans ayakkabı kutusundan bir şey yapın.
  • TOPLULUĞUN YANITLARI
    Çömlek tablası, gitar, çift kanatlı uçak, çocuk bisikleti, kamera, kasetçalar, karavan, çalışma masası lambası, köpek evi, astronot kaskı, kaykay parkı…

İllüstrasyonlar: Sam Island; Goran Factory

300 ENTERTAINMENT

Bağımsız kayıt şirketi, TikTok’ta milyonlarca içerik yaratıcısına ilham vermek için yıldızlarından yararlanıyor. Peki Megan Thee Stallion’ın üç şarkısı, platformda nasıl dalga etkisi yarattı?

“Savage”
20.3 milyon videonun arka plan müziği oldu.

İLK 3 VİDEOYA DAİR RAKAMLAR

  1. Queen Keke’nin yeni dans videosu: 4.3 milyon beğeni
  2. O.moji ekibinin yeniden bir araya geldiği zıplama videosu: 351K beğeni
  3. Charli D’Amelio-Madi Monroe dansı: 8.2 milyon beğeni

“Thot Shit”
982 bin videonun arka plan müziği oldu.

İLK 3 VİDEOYA DAİR RAKAMLAR:

  1. Scrub Daddy’nin temizlik videosu: 501K beğeni
  2. Kızlarla makyaj ve oğlanlarla oyun hakkında konuşulan ve saçmalanan video: 4.2 milyon beğeni
  3. Çekmecenin parayla doldurulduğu video: 11.8 milyon beğeni

“Cognac Queen”
1.8 milyon videonun arka plan müziği oldu.

İLK 3 VİDEOYA DAİR RAKAMLAR:

  1. Siyahi kızın saçlarını düzleştirdiği videosu: 576K beğeni
  2. “İnsanlar bana, kız arkadaşımla olduğum için şanslı olduğumu söylediklerinde” videosu: 2.2 milyon beğeni
  3. “Okulun ilk haftasındaki moda defilesi” videosu: 2 milyon beğeni

ATHLETIC BREWING

Alkolsüz bira, içki içmeyi seven birini yatırımcı olmaya teşvik edebilecek kadar iyi.

Athletic Brewing, şu anda benim için önemli olan şeyleri yansıtan bir şirket. Özellikle baba olduğumdan beri eskisi kadar içki içmiyorum ve sağlığıma, esenliğime daha çok dikkat ediyorum. Athletic sağlıklı olma konusunda oldukça kararlı, ancak bunu başarmanın birden fazla yolu olduğunun da farkında. Gelirinin yüzde 2’sini yürüyüş ve tırmanma yollarının bakımı için bağışlayan Two for the Trails gibi inisiyatifleri, tam olarak bu görevi görüyor.
—David Chang, şef, restoran sahibi, TV yapımcısı, yatırımcı

TRACKSMITH

Giyim markası, koşuya daha sağlıklı bir yaklaşımı destekleme— ve sponsor-atlet ilişkisini yeniden tasarlama konusunda öncü.

Nick Willis

  • REKORLAR 119 yıl boyunca ara vermeden 4:00 milin altında koştu; beş kez olimpiyata katıldı
  • ŞU AN NE YAPIYOR? Tracksmith’te atlet deneyimi yöneticisi
  • HEDEF Yalnızca performansa odaklanan atletik sponsorluk yaklaşımından uzaklaşmak ve sporu, süreç içinde inşa etmek

Mary Cain

  • REKORLAR Dünya 20 yaş altı kapalı 1.000 metre; Amerikan 20 yaş altı 2 mil
  • ŞU AN NE YAPIYOR? Tracksmith’te topluluk yöneticisi; kız çocuklarının katıldığı, kâr amacı gütmeyen koşu takımı Atalanta’nın CEO’su
  • HEDEF Hem New York’ta hem sanal dünyada, özellikle yeterince hizmet alamayan topluluklarda bir koşucu kadrosu oluşturmak

GT’S LIVING FOODS

Bilim, kombuchayı popülerleştirerek ana akım haline getiren ve fermente yiyeceklerin faydalarını öne çıkaran şirkete yetişmeye çalışıyor.

“Fermente yiyecekler, sanayileşmiş toplumlarda azalan mikrobiyom çeşitliliğine ve yaygın inflamasyon artışına karşı koymada değerli olabilir.”

—“Bağırsak mikrobiyotalarını hedefleyen diyetler, insanların bağışıklık durumunu düzenler.” Cell, Ağustos 2021

Tracksmith (Willis, Cain)

PAYPAL VE SQUARE

Dijital finansal hizmet devlerinin ikisi de, pandemi döneminde müşterilerinin yanında oldu ve ortaya çıkan kolektif isteğe uyum sağladı: Daha eşit ve adil, bir de temassız bir dünya…

İllüstrasyonlar: Sam Island; Goran Factory

YETI

Bir yanda içerik pazarlaması, diğer yanda kült soğutucu markasının, kitlesini ilgili, bağlı kılmak ve bu dünyaya daha fazla insanı çekmek için yaptıkları…

YETIPLEX’E HOŞ GELDİNİZ

  • “15 for 15”
    Yeti, 15. yılını kutlarken YouTube’da 65 filmden oluşan bir çalma listesi oluşturdu (15. Yıl için 15).
  • “The Midnight Hour”
    Kırsal bölgede yaşayan şarkıcı-söz yazarı Ryan Bingham, Instagram üzerinden sanatçılarla şarkı söylüyor.
  • Yeti+
    Şirketin web sitesi, ikonik nehir, dere ve akarsuların canlı videolarını yayınlıyor.

FEEDING AMERICA

200 gıda bankası, 60 bin aşevi ve yemek programından oluşan ağ, daha önce hiç olmadığı kadar ihtiyaç duyulan bir dönemde harekete geçti.

6.1MR$: 2020’de ihtiyaç sahiplerine ulaştırılan yemekler; geçtiğimiz yıla kıyasla yüzde 44 artış

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Paranoyaklar-hâlâ-ayakta-kalıyor-mu-

Paranoyaklar hâlâ ayakta kalıyor mu?

aşıdan-fazlası

Aşıdan fazlası!