ÇAĞRI BOZAY
MUSIXEN, KURUCU VE CEO
Kullanıcılarına yüksek kalitede müzik içeriği sunmak üzere yola çıkan canlı yayın platformu Musixen, sanatçılarına da başka hiçbir yerde sunulmayan gelir modelleri yaratıyor. Canlı yayın performansları sırasında kullanıcıların hem sanatçıyla hem de birbiriyle etkileşime girebilmesine olanak sağlıyor. Bu özelliğiyle müzisyenlerin buluşma platformu olarak öne çıkıyor.
Musixen, ilk yatırımını aldıktan sonra Nijerya, Meksika ve Yunanistan gibi yurtdışı pazarlara da açıldı. Eğlence dünyasının fark yaratan startup’larından biri olarak öne çıkan Musixen’in kurucusu ve CEO’su Çağrı Bozay, sektöre getirdikleri yenilikleri ve hedeflerini Fast Company ile paylaştı.
FARKI NEREDE YARATTIK?
Platformumuzu diğer ‘canlı yayın’ uygulamalarından ayıran en temel farkımız, içeriğimizin sadece müzik ve sanat olması. Kullanıcılarımıza yüksek kalitede bir müzik içeriği sunabilmek için tüm sanatçı başvurularını müzik koordinatörlüğümüz ile incelemeden geçiriyor ve belirli bir müzikalitenin üzerinde olan performansları sergileyen sanatçılara yayın önceliği tanıyoruz. Musixen’de önemle yer verdiğimiz bir diğer konu da sosyalleşme ve etkileşim deneyimi. Kullanıcılarımız ve sanatçıların canlı yayınlar sırasında veya sonrasında uygulamamızın anlık mesajlaşma özelliği sayesinde sanki aynı eğlence mekânında canlı bir etkinliğe katılmışlar gibi etkileşime girebilmelerini sağlıyoruz. Benzer şekilde kullanıcılar da kendi aralarında mesajlaşma yoluyla iletişim kurarak etkileşime geçebiliyorlar.
Ayrıca sanatçılar, bugüne kadar hiçbir platformda sunulmayan çok çeşitli gelir modellerine de ulaşabiliyorlar. Uygulamada ‘elmas’ adını verdiğimiz bir para birimimiz var. Bu para birimini satın alanlar, yayınlar sırasında sanatçılara çeşitli dijital hediyeler gönderebiliyorlar. Son olarak marka iş birliklerimizle sanatçılarımızın ‘influencer’ olarak da gelir elde etmelerini sağlıyoruz.
GİRİŞİMİN ‘EVREKA’ ANI!
Herkes bu fikrin pandemi döneminde çıktığını düşünüyor, ancak sanılanın aksine çok daha önceye dayanıyor. Bizi harekete geçiren, müzik ve sahne sanatları sektörünün dijitalleşme ihtiyacının henüz tam olarak karşılanmamış olmasını görmemiz oldu. Yaptığımız araştırmada bu büyük fırsatı gördük ve değerlendirmek için yola çıktık. Bunun devamında sanatçıların emeklerinin karşılığında gelirlerin demokratik dağılımı yönünde önemli bir ihtiyaç olduğunu da gördük. Bu konuyu, getireceğimiz yeniliklerle çözeceğimiz fikri de bizi motive etti.
Biliyorsunuz, geleneksel endüstriler ve tüketim yapıları değişiyor. Bu da beraberinde yeni kuşağın beklentilerini farklılaştırıyor. Artık tüketilen içeriğin interaktif, mekân ve zamandan bağımsız olması bir zorunluluk haline geldi. Biz de girişimimizi bu yeni dünyanın gereksinimlerine göre kurduk, eğlence sektöründe olması gereken özelliklere yer verdik.
BÜYÜK MESAFE ALDIK
Uygulamamız 1,5 milyondan fazla kez indirildi. Aylık 350 bin aktif kullanıcımız var. İsmi henüz fazla duyulmayan veya bilinirliği yüksek 10 binin üzerinde müzisyen sistemimize kaydoldu. Aylık 4 bin 500 saatin üzerinde canlı yayın gerçekleştiriyoruz. Kullanıcı sayımız, 2022’nin ilk yarısında, önceki yıla göre yüzde 130’a yakın arttı. Yer aldığımız pazarlar açısından yüzde 300’ün üzerinde hacim yakalamış durumdayız.
Bunların yanı sıra mevcut ve yeni yatırımcılarımızdan da yıl içinde ikinci yatırım turunda 2 milyon dolar daha yatırım aldık. Böylece toplam yatırımı 3 milyon dolara çıkardık. Bu yatırımları teknolojik kaslarımızı geliştirme, ülke, kullanıcı ve sanatçı sayısını artırma yönünde çalışmalarımızı hızlandırmada kullanıyoruz.
GLOBAL BÜYÜME STRATEJİSİ
Şimdiye kadar ağırlıklı olarak Türkiye, Azerbaycan ve Avrupa ülkelerinden kullanıcılarımız oldu. Kısa bir süre önce Nijerya’da deneme yayınlarına başladık ve orada 400’den fazla müzisyenden başvuru aldık. Bu ülkedeki olumlu gelişmenin etkisiyle bölgede pazarlama faaliyetlerimizi artırdık. Sahraaltı Afrika açılımımızla 3 yıllık süreçte 2,5 milyon kullanıcı ve 17 bin müzisyene ulaşarak bölgeyi kucaklayacağımıza inanıyoruz.
Yakın zamanda Meksika pazarına da girdik. Bu ülkede çok gelişmiş bir müzik ve eğlence kültürü var. Bu bize Türkiye ile benzer özellikleri bulunan Güney Amerika kıtasının kapısını da açtı. Meksika’da kısa vadede 13 bin müzisyen ile 2 milyon kullanıcıyı hedefliyoruz. Ayrıca Yunanistan’da da çok yakın zamanda başlayacağımızın bilgisini paylaşmak isterim. Bu bağlamda 2023’ün sonuna kadar Afrika, Latin Amerika, Avrupa ve Ortadoğu’da büyümeye odaklanmış durumdayız. 2024 yılında Musixen’i tamamen global bir oyuncu yapacağına inandığımız Kuzey Amerika pazarına girmek üzere çalışmalarımızı yapıyoruz.
Musixen’i Türkiye’nin adını YouTube, Instagram, Spotify, Facebook gibi global devlerin arasına sokmak hedefiyle yola çıktık. Bu hedefe doğru istikrarlı bir şekilde ilerliyoruz.
3 ZORLUĞU NASIL AŞTIK
- DOĞRU EKİP
Bu zorluğu, iş hayatım boyunca biriktirdiğim başarılı ve kalifikasyonu yüksek kişileri ikna ederek aştım. - ONLINE PLATFORM
Geliştirdiğimiz teknolojiler ve fiziki eğlence dünyasına benzerliklerle oluşturduğumuz özellikler, bu zorluğu kolayca atlatmamızı sağladı. - YATIRIMCI
Konvansiyonel bir iş modelimiz olmadığı için ilk yatırımımızı bulana kadar 100’den fazla görüşme gerçekleştirdik ve uzun süre öz sermaye kullandıktan sonra ilk yatırı mımızı bulduk. O dönem bizler için çok stresliydi ancak ilk yatırımcımız Plug&Play’den sonra arzuladığımız tüm yatırımcı gruplarına ulaşabildik.
“En ince ayrıntısına kadar yaptığımız iş planımız, ölçeklenebilir iş modelimiz, faaliyet gösterdiğimiz sektör dinamiklerine hakimiyetimiz, tüm diğer unsurları destekleyici faktörler oldu.”