in , , , ,

İçinde 10 fintech olan banka

Aktif Bank, son 10 yılda dijitale büyük yatırımlar yaptı, fintech alanında iştirakler kurarak geleceğe hazırlandı. Bankanın genel müdürü Ayşegül Adaca Oğan, “Bankacılık lisansı olan finansal teknolojiler ekosistemiyiz” sözleriyle stratejilerini ortaya koyuyor, “5 yıllık yol haritalarıyla ilerliyoruz” diye konuşuyor.

İcinde-10-fintech-olan-banka

AYŞEGÜL ADACA OĞAN
Aktif Bank Genel Müdürü

YAZI: TALAT YEŞİLOĞLU

Aktif Bank, Türkiye’nin yeni nesil bankalarından… “Yatırım bankası” statüsünde kuruldu ve Türkiye genelinde sadece 13 şube ile hizmet veriyor. Ancak, yaptığı iş yatırım bankacılığından daha fazlasını ifade ediyor, bir dijital banka gibi faaliyet gösteriyor. Genel Müdür Ayşegül Adaca Oğan, bu stratejinin devam edeceğini, “Şubeleşme olmadan” yollarına devam edeceklerini söylüyor.

Bankayı farklı kılan özelliklerinden birini de “Yatırım ve kurumsal bankacılık” alanıyla sınırlı kalmayıp, dijitalleşmenin açtığı fırsatları iyi değerlendirmesi oluşturuyor. Yarattığı bu fark ile müşteri sayısını 12 milyona çıkarmayı başarmış. N Kolay ile dijital bankacılık hizmetlerini, Passo ile etkinlik ve stadyumlara giriş biletlerini pazarlıyor.

Ayşegül Adaca Oğan, bir taraftan kurumsal bankacılık hizmetlerini büyütürken, sayısı 10’dan fazla iştirakiyle yurt dışına açılım hazırlıkları yürütüyor. 2023 ve sonrası için iddialı hedefleri olan Oğan, bu dönemin ayrıntılarını Fast Company Türkiye ile paylaştı:

SEKTÖRÜN ÜSTÜNDE BÜYÜYORUZ

Biz küçük ve genç bir bankayız. Son 10 yıllık dönemde bankacılık sektörü ortalama yüzde 11-12’lerde büyürken, bizim ortalama büyümemiz yüzde 30’un üzerinde gerçekleşti. Hızlı ve verimli büyüyoruz.

Şubeleşme stratejimiz yok. Bireysel bankacılığı, merkezi ve dijital kanallarla konumlandırdık. Bu alanda iki odağımız oldu. Birincisi dijital bankacılıkta son 5-6 yılda yeni ürünlerimiz ortaya çıktı. İkinci alanımızı da fiziksel perakende noktalarında bankacılık hizmeti vermek oluşturuyor.

Bugün gündeme gelen “satış anında kredi”, “gömülü finans” veya “eklemlendirilmiş finans” gibi uygulamaları biz yıllardır fiziksel ortamlarda deneyimliyoruz. Örneğin, TV, beyaz eşya, mobilya ve otomobil satan markalarla yıllardır işbirliği halindeyiz. Bu noktalarda satış anında tüketiciye finansman hizmeti sunuyoruz. Sonuçta, geçmiş yılların verdiği güçlü kaslarla birçok markayla işbirliği yapıyoruz.

Bireysel bankacılığı, fiziksel dağıtım maliyetlerine girmeden, ortaklıklarla, geliri paylaşarak ve kazan/kazan modeller üreterek 10 yıldır yapıyoruz. Bu süreçte de tek müşterimizi kaybetmedik. Sistemdeki ortaklıklarımızın en genci 7 yaşında.

FİZİKSEL İŞLEMLER ÇOK SINIRLI

Bankacılıkta şubelerden fiziki işlem yapma oranı azalıyor. Bizim fiziki şube sayımız çok az, o nedenle sektöre göre farklı olabilir. Bütün işlemleri kastediyorum. Örneğin, bütün bireysel işlemler dijital ortamda yapılıyor. Zaten şubelerimizden öyle servisler de vermiyoruz. Fiziksel olarak sadece özel bankacılık ve kurumsal bankacılık işlemleri yapılıyor.

Müşteri de artık fiziksel olarak işlem yapmak istemiyor. Ayrıca, 18 yaşını doldurup müşteri konumuna gelen 3-4 milyon genç de artık şu andaki uygulamaları ve hizmetleri de beğenmeyecek. Metaverse gibi bir dünyayı içerecek hizmetleri, uygulamaları daha fazla isteyecek.

FINTECH EKOSİSTEMİYİZ

Aktif Bank olarak banka lisansına sahip bir fintech ekosistemiyiz. Çok sayıda iştirakimiz var. 2021’den beri de onların servislerini bir dijital platforma dönüştürmek için yatırımlarımız devam ediyor.

Bunun en güzel örneği de bizim para transfer kuruluşumuz UPT’dir. Ödeme kuruluşlarına lisans verilmeye başlandığında ilk lisansı alan kuruluş UPT olmuştu. Lisansı geliştirdik ve e-para lisansımızı da aldık.

UPT uygulaması Uptıon’ı indirenler, bir sanal ve fiziksel kartı alabilecek durumda. Çeşitli para cinslerinden hesap açılabiliyor, hatta bir Avrupalı bankanın IBAN’ına iki dakika içerisinde para gönderebiliyor. Bu özelliklere şimdi Amerika ve Kanadalı bankaları de ekleyeceğiz.

UPT’nin fiziksel şubeleri de var, 100’ün üzerinde ülkeye doğrudan para havale edilebiliyor. Avrupa ve Türk cumhuriyetlerinde lisans alabilmesi için gerekli girişimleri yapıyor, ofislerimizi açıyoruz. UPT, Türkiye’nin ilk finansal, global unicorn’u olma yolunda emin adımlarla ilerliyor.

SigortaYeri, karşılaştırma ve sigorta brokeri olan bir şirket. Onun dijital platformunu 2022’de geliştirdik, önümüzdeki dönemde lansmanını yapacağız.

YURT DIŞINA AÇILIM

E-kent’in uzmanlık alanını “kontrollü geçiş” sistemi oluşturuyor. Passo gibi futbol, şirket, konser girişi ve müzelere kontrollü geçiş sistemlerinde uzmanlaşmış bir firma. Bu kasımızı her tarafta kullanabilir durumdayız. İstanbul’da Belbim’in yaptığı tüm operasyonları, Ankara’da 8 yıldır E-kent yapıyor. Ankara dışında 5 kentte daha bu hizmeti veriyoruz.

Bu hizmeti yurt dışında da sunmak istiyoruz. Biz bu işi bayağı öğrendik ve Avrupa’nın, Türkiye’deki teknolojinin gerisinde olduğunu düşünüyorum. Şimdi Almanya’da bir kentin ihalesiyle ilgileniyoruz. Hedefte Avrupa ve Türk cumhuriyetleri var.

Passolig’i 8 yıldır yönetiyoruz ve tamamen dijital hale getirdik. Ciro bazında 5 kata yakın büyüdü. Yaklaşık 1 milyonu futbol olmak üzere 5 milyonluk bilete ulaştık. 11 milyon üyenin 3.5 milyonu geçen yıl geldi.

Amacımız, bu sistemi daha da dijitalleştirmek ve plastik kart oranını düşürmek. Bu gidişle 3-5 yıl içinde kartlar cüzdandan çıkar, işlemler QR’la yapılacak duruma gelinir. Bir yandan da altyapıyı, yeni hizmet ve yetenekleri geliştiriyoruz. Hedefimiz, Passo’yu, “Süper App”e dönüştürmek.

5 YILIN YOL HARİTASI

Bizim 5 yıllık yol haritamız var. Kendimize 5’erli hedefler koyduk… 5 büyük proje, 5 yatay proje ve 5 girişim alanı koyduk. Girişim alanlarımın içinde “data, CRM ve yapay zekaya” yatırım yapmak vardı.

Burada çok yol aldık. Merkezi bir data analiz ekibi kurduk, robotik süreçlere çok yatırım yaptık. Bir yıl içinde 100’den fazla süreci robotlarımıza aktardık. Yapay zekayı artık kurumsal bankacılık dahil her yerde kullanıyoruz. Bu kapsamda bize gelen dosyalardaki analiz ve skorlama süreçlerini de dijital hale getirdik.

CRM süreçlerine yatırım yapıyoruz, ekibi büyüttük. Veri analitiğini destekleyecek yatırımları artırdık. Ekibimizle ve yaptığımız yatırımlarla bu alanda iddialıyız.

Bir başka girişim alanımız ise bankanın teknolojisine yatırım idi. Dijitalleşme yatırımlarını yaparken, bankanın mimari yapısını da değiştirmek gerekiyordu. Dolayısıyla girişim alanlarına hem insan kaynağı hem de teknoloji olarak epeyce yatırım yaptık.

“Yatırım bankaları liginde rakibi olmayan bir bankayız.”

SON 10 YILDA DİJİTALE BÜYÜK YATIRIM

Ayşegül Odaca Oğan, bankadaki finans teknolojisi gücüne dikkat çekiyor.

  • Farklı şirketler
    Banka olarak N Kolay, Passo, Sigortayeri ve UPT gibi 10’a yakın iştirakimiz var. Değişik bir iş modeline sahip, Türkiye’nin en büyük fatura ödeme şirketi bizim bünyemizde.
  • Fatura ödeme
    Burada N Kolay Pay adı altında bir ödeme sağlayıcı ile KOBİ’lere hizmet veriyoruz. 1,5 yılda 6’ncı sıraya yükseldik.
  • Aktif tech
    IT’de çalışan arkadaşlarımızın yurt dışına ihraç edecekleri ürünleri bu şirketin altında topladık. ATM’den POS’una kadar bir bankanın bütün altyapısını sağlayacak hale geleceğiz. Birkaç ülkeyle konuşuyoruz, teknoloji ihracını hedefliyoruz.
  • Banka rakibi değiliz
    İştiraklerimizle ‘fintech business’ı yapan bir bankayız. Dolayısıyla fintech’lerden çekinen bir banka değiliz. İştiraklerimizden hiçbirinin “Bankaların şu alanlarına saldırayım, pay alayım” gibi bir niyetleri yok. Öncelikle “niş” alan ve yeni çözüm yaratma peşindeler.
  • İşbirliği yapan kazanır
    Sistemi büyütüyoruz. Bankaların geciktiği, yatırım yapmak istemediği ama kapsayıcılığı artıran işlere odaklanıyoruz. Bu alanlar büyüyecek… Bence, fintech’lerle kol kola olan bankalar kazanır.

“Tier-3 olarak nitelendirilen küçük bankalar arasındayız. Amacımız, şubeleşmeden, bir üst segmente çıkıp, Tier-2 banka olmak.”

DİJİTAL BANKAMIZ: N KOLAY

  • BÜYÜME HIZLANDI
    N Kolay dijital bankacılık girişimimiz 5 yaşında. Ancak, son 2 yıldır büyümesi çok hızlandı. Şu anda uygulamanın yeni versiyonunu hazırlıyoruz ve yaz başına hazır hale gelecek.
  • 2 MİLYON MÜŞTERİ
    N Kolay’ın müşteri sayısı 2 yıl önce 300 bin idi, şimdi 2 milyona yaklaştı. Burada bütün bankacılık ürünlerini sunuyoruz. Bunun yanı sıra N Kolay Bono ve N Kolay Kredi gibi ürünler var. Bu ürünler çok seviliyor.
  • HEDEFİMİZ BÜYÜK
    N Kolay, ücretsiz bir hizmet. Müşterilerimiz Türkiye’deki bütün ATM’lerden ücretsiz, komisyon ödemeden para çekebiliyor, hesabına para yatırabiliyor. Hedefimiz, en kapsayıcı, en sevilen dijital bankacılık markasına dönüştürmek.

AKTİF VENTURES’IN 3 HEDEFİ

  1. Tohum desteği Mindvest adlı bir girişim sermayesi fonu korduk. Amacımız, bu fon ile finansal teknoloji ağırlıklı olmak üzere yeni girişimlere tohum aşamasında sermaye desteği sağlamak.
  2. Fintech için çözüm Servis bankacılığı hizmetlerini Apilion çatısı altında konumlandırdık. Bir fintech’in finans ihtiyacı olduğu gibi, çözüm ihtiyacı da var. Bu çözümler konusunda yardımcı oluyoruz.
  3. Yeni startup kurmak Aktif Ventures altında bazı startup ve fintech’ler kurmayı hedefliyoruz. Bunlardan bir tanesi KOBİ’lere yönelik bir uygulama.

“Yıllık yüzde 40’lık büyüme temposu 5 yıl sonra bizi zaten oraya götürecek.”

Yazar: Talat Yeşiloğlu

Fast Company Türkiye Genel Yayın Yönetmeni

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

her-sirkete-banka-sansi

Her şirkete banka şansı!

kariyer

Tavsiyenin büyük gücü