in , ,

İhracatın kritik oranı

İhracat son 5 yıllık süreçte yüzde 40’lık bir büyüme oranı yakaladı ve 225 milyar dolara ulaştı. Hedef 2022’yi 250 milyar dolarlık sevilerde kapatmak. Türkiye’nin ihracatına katkı yapan farklı sektörlerin, şirketlerin liderleri, kritik oranlarını, rakamlarını paylaştı…

ihracatin-kritik-orani

Fotoğraf: Pixabay

ELVAN ÜNLÜTÜRK

4 KAT BÜYÜME
“Bizim için en önemli iki konuyu ‘ihracat büyüklüğü’ ve ‘kârlılık’ oluşturuyor. 2022 yılının ilk yarısında, önceki yılın aynı dönemine göre ciroda 2.2, net dönem kârında 4 kat büyümeyi başardık. Sun Tekstil ve bağlı ortaklığımız Ekoten, 2022 yılının ilk yarısında 1 milyar 782 milyon TL ciroya ulaştı. Devamlı değişen ekonomik koşullarda, ciromuzu büyütürken kârlılığı da artırabiliyor olmamız çok sevindirici.”
ELVAN ÜNLÜTÜRK
SUN TEKSTİL YKB

 

HASAN ÖNDER

%63
“Daikin Türkiye, Daikin’in Avrupa, Ortadoğu ve Afrika bölgesine bağlı bir şirket olarak faaliyetlerini sürdürüyor. Bu nedenle bölge ülkelerindeki Daikin şirketlerine Hendek’teki fabrikamızdan ihracat yapıyoruz. Bizim için en önemli kriter, “ihracat cirosunun/satılan adet sayısına” oranıdır. Bir başka önemli göstergeyi ise operasyon verimliliğimizi artırması açısından ‘katma değeri’ yüksek ürünleri Hendek’teki fabrikamıza çekebilmektir. Son 2 yılda ihracatın satışlar içindeki payı sürekli artıyor. 2020’de yüzde 51 olan bu oran, geçen yıl yüzde 58’e yükseldi. Hedefimiz bu oranı 2025’te yüzde 63’e yükseltmektir.”
HASAN ÖNDER
DAIKIN TÜRKİYE CEO

 

SÜER SÜLÜN

1 MİLYAR EURO
“Mercedes-Benz Türk geçtiğimiz yıl üretim, Ar-Ge ve hizmet ihracatı ile ülkemizin ekonomisine 1 milyar euro’nun üzerinde katkı sağladı. Bunda ihracatımızdaki artış önemli bir rol oynamıştı. Bu yıl da ihracattaki başarılı ivmemizi sürdürüyoruz. Aksaray kamyon fabrikamız, yılın ilk 9 ayında Türkiye’deki her 10 kamyondan 6’sını üretti. Türkiye’den ihraç edilen her 10 kamyondan 6’sının üretimine yine bu fabrikamız imza attı. Hoşdere otobüs fabrikamız ise aynı dönemde Türkiye’deki her 2 otobüsten 1’ini üretirken, ürettiği her 10 otobüsten 8’ini ihraç etme başarısını gösterdi.”
SÜER SÜLÜN
MERCEDES-BENZ TÜRK İCRA KURULU BAŞKANI

 

MUSTAFA GÜLTEPE

300 MİLYAR DOLAR
“İhracatımız son 5 yılda yüzde 40’lık çok önemli bir artış oranıyla 225 milyar doları aştı. Bu artış ivmesinin istikrarlı bir şekilde devam etmesi, Türk ihracatında yeni bir sayfayı da beraberinde getirecek. Bu sayfa 300 milyar dolar ihracatla açılacak. 300 milyar dolar ihracat, gerek değer, gerekse miktar bazında ciddi bir artış kaydettiğimizi, yatırımların meyvelerini toplamaya başladığımızı gösterecek kritik bir eşik. İhracattaki en önemli göstergeyi belki de ‘birim ihracat değeri’ oluşturuyor. Bunun yolu da markalaşma ve tasarıma yatırım yaparak ‘kg başına ihracat’ değerini 2 doların üzerine taşımaktan geçiyor.”
MUSTAFA GÜLTEPE
TİM BAŞKANI

 

FAHRİ ERMİŞLER

%10
“Dövizde yükselişin yaşandığı bir ortamda bizim açımızdan en kritik oranı, ‘dolar bazında büyüme’ oluşturuyor. Son 3-4 yıldaki ekonomik koşullara bakarsak, döviz bazında yüzde 10’un üzerinde büyüyen bir firma, bence kritik oranı geçmiş demektir. Ravini de son 3 yılda TL bazında yıllık en az yüzde 40, üretimde ton olarak yüzde 20 ve kârlılıkta yüzde 40 büyüdü. Döviz bazında ise yüzde 12 ortalama büyüme oranı gerçekleştirdik. 2022, geçen yıldan daha zor oldu. Ancak, hedefimiz olan yüzde 10’u yakalamak için çalışmaya devam ediyoruz.”
FAHRİ ERMİŞLER
ERMİŞLER GRUP YKÜ

 

YASEMİN GÜR SOLMAZ

%30
“İhracatta ‘kg gelirimizi’ 2022 yılında yüzde 30 artırmayı başardık. Nitelikli hazır giyim ihracatında, özel koleksiyon, yüksek katma değerli, sürdürülebilir kârlılığı önceliklendiren yaklaşımı şirketimize verimlilik artışı ve teknoloji yatırımlarımız ile kazandırmayı başardık.”
YASEMİN GÜR SOLMAZ
GÜRMEN GİYİM YKB YARDIMCISI

 

NECMİ EROL

2.7 KAT
“Katma değerli ihracat ve markalaşma sağlamak kritik noktadır. Kârlılık bu nedenle bizim için önemli bir konudur. 2008’de yurtdışına açılan ve 60’a yakın ülkede marka tescili alan
Muratbey, 2013’ten bu yıla ihracat yaptığı ülke sayısını 2,7 kat artırdı. Bu yayılma stratejimiz, riskleri minimize etme amacıyla ihracat yaptığımız ülke sayısını artırma hedefimizin bir sonucudur.”
NECMİ EROL
MURATBEY GIDA YKB

 

AYKUT ÖZÜNER

%80
“İhracat adedinin toplam satış adedinde payı: Bu parametre dengeli bir piyasa yaratmak ve pazar riskini yönetmek açısından önemli. Hedefimiz bu metrikte yüzde 40’ın üzerinde kalmak diyebiliriz. Katma değerli üretim oranı, bir başka deyişle yerlilik oranına da önem veriyoruz. Burada yerli sanayiden parça alımını artırmak veya üretim kabiliyetlerimiz dahilinde parçaları TürkTraktör içerisinde üretmeyi hedef alıyoruz. Bu parametre, tedarik zinciri risklerini minimize etmek, yerli tedarikçileri desteklemek ve katma değerli üretimle maliyet avantajı yakalamak açısından önemli. Hedefimiz bu metrikte yüzde 80’in üzerinde kalmak diyebiliriz.”
AYKUT ÖZÜNER
TÜRK TRAKTÖR GENEL MÜDÜR

 

TURAN ERDOĞAN

1 MİLYON DOLAR
“Sanırım her sektör ve şirketin kendine göre kritik rakamı ve oranı vardır. Ben başlangıçtan beri ürettiğimiz her ürün için, ihracatta 1 milyon adede ulaşma hedefi koyar ve takip ederim. Ürün kategorisi olarak da o kategoride ihracatın 1 milyar dolara ulaşma potansiyeli olup olmadığı kriterimdir.”
TURAN ERDOĞAN
VESTEL CEO

 

SİNAN KIZILTAN

2 MİLYAR DOLAR
“Türkiye’nin su ürünleri ihracatı 1.6 milyar dolara ulaştı. Böylece, Avrupa’da Norveç’ten sonra en büyük ihracatçı olduk. Hedef, 2023 sonunda 2 milyar dolarlık ihracatı yakalamak. Kârlılık, bütün kuruluşlar için çok önemlidir. ‘Kg değeri’ açısından en yüksek değer, ‘avcılık yoluyla tutulan orkinos, somon, levrek, çupra ve alabalıktan’ elde ediliyor. Somon ihracatı ise son 5 yılda, 3 bin 500 tondan 36 bin tona yükseldi. Sektördeki yüzde 50’li büyüme oranları somondan kaynaklanacak. Yeni tesislerin devreye girmesiyle somon ihracatı ikiye katlanacak.”
SİNAN KIZILTAN
KILIÇ HOLDİNG YKÜ

 

%2 SINIRI
“Sasa’da ‘kg başında değer’ oranına önem veriyoruz. Bunu belirleyen temel etken ise hammadde fiyatlarıdır. Örneğin, bir ara tonunu 1800’a ihraç ettiğimiz bazı ürünlerin fiyatı 1200 dolara kadar geriledi. Üstelik bazı ürünlerimizi maliyetlerinin de altında satmak durumunda kalabiliyoruz. Çünkü, ihraç etmezseniz stok maliyetleri daha yüksek olabiliyor. Bizim için kritik oran, kâr marjımızın yüzde 2’nin altına düşmemesidir. Bütün ürünlerde paçal olarak kâr marjımızı yüzde 2-3 arasında tutmaya özen gösteriyoruz. Yüzde 2’nin altı zarar anlamına geliyor.”
DR. MEHMET ŞEKER
SASA YKÜ

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

bu-ayın-onerileri

Bu ayın önerileri

sokagin-tasarimcisi

Sokağın Tasarımcısı