in , , , ,

Pinterest sizi mutlu eden yer olmak istiyor

Görsel tabanlı platform Pinterest’in CEO’su olan Bill Ready’nin, sosyal medyanın geri kalanı sürekli bir değişim içindeyken nezaket yaklaşımı başarıyı getirecek mi?

YAZI: CASEY NEWTON
İLLÜSTRASYONLAR KEIJI ISHIDA

Bill Ready, bir yıldan daha uzun bir süre önce görsel tabanlı bu platformun CEO’su olarak göreve başladı.

Sosyal medyanın geri kalanı sürekli bir değişim içindeyken Ready’nin nezaket yaklaşımı başarıyı getirecek mi?

PİNTEREST BENİ ACIKTIRIYOR.

EVİMİ ALDIĞIMDAN BERİ sıkça yaptığım gibi, mobilya ararken siteye giriş yaptım. Pinterest’in öneri sistemleri bu zorluğun üstesinden geldi ve yatak odamı döşemek isteyebileceğimin bir işareti olarak son zamanlarda kaydettiğim halı ve komodinleri doğru şekilde fark etti.

Fakat Pinterest, bana aynı şeyleri tekrar tekrar göstermenin ötesine geçmek; CEO’su Bill Ready’nin yakın zamandaki sohbetimizde bana anlattığı gibi ilham vermek istiyor. Platform, sayfayı aşağı kaydırmak istediğim müddetçe beni sadece kumaş örneklerini değil, aynı zamanda kıyafet, tatil destinasyonları ve beğenebileceğim başka şeyleri de düşünmeye zorluyor. Bugün, ana sayfamda karyolalar ve yan sehpaların arasına serpiştirilmiş olarak ayrıca churro cheesecake barları, limonlu ve ricotta peynirli makarna ve Thai spagetti salatası adında bir şeyler de var.

Şimdi tarifler arasında geziniyorum ve her bir tıklama, şirketin kendisini yeni bir döneme taşıyacağına inandığı yapay zeka sistemlerine pozitif pekiştirmeler gönderiyor. Birkaç dakika sonra midem guruldamaya başlıyor. Sitenin bana ilham verdiğini hissediyorum; ama eve yemek sipariş etme konusunda… Yatak odamı döşemek bekleyebilir.

Ready’nin de açıklayacağı gibi az önce yaşadığım şey platformun ana kaslarını temsil ediyor. Pinterest, güzel ve kullanışlı şeylerden oluşan koleksiyonlar düzenlememe yardımcı olmak için tasarlandı. Fakat şirketin geleceği, Pinterest’ten hiç çıkmadan bunları satın almama dayanıyor.

Şirketin ömrünün büyük bir kısmı boyunca, bu mümkün olmadı. Şirketin içerik dediği ve kullanıcıların eklediği pinler, 2018’e kadar gerçek zamanlı bir fiyat ve envanter bilgisi içermiyordu. Şirket, reklamlar aracılığıyla para kazanıyordu; e-ticaret çabaları ise oldukça yavaş gelişti.

Bunu düzeltmek de Ready’nin işi. Ready, Haziran 2022’de, şirketin kurucu ortağı Ben Silbermann neredeyse 13 yıl boyunca şirketi yönettikten sonra yönetim kurulu başkanlığı görevine geçince, Pinterest’in ikinci CEO’su oldu. Bu sırada Pinterest’in hisseleri, Şubat 2021’de gördüğü zirveden yüzde 78 oranında düştü ve platform kullanıcı da kaybederek Mart 2021’deki 478 milyondan 15 ay sonra 433 milyon kullanıcı sayısına geriledi.

Ödemeler ve e-ticaret, Ready’nin şimdiye kadarki kariyerini belirleyicisiydi. Ready, her ikisi de PayPal’a ait olan Braintree ve Venmo’nun eski CEO’su ve Pinterest’e ise ticaret başkanlığını yaptığı Google’dan geçti.

Ready, Pinterest’teki ilk yılı boyunca yatırımcılara istediklerinin büyük bir kısmını vermeyi başardı. Gelirler yüzde 6 artarak ikinci çeyrekte 708 milyon dolara çıktı ve analistlerin beklentilerini geçti. Belki daha etkileyici olanı ise şirketin aylık kullanıcı kitlesinin bir yıl önce Ready göreve geldiğinde bulunduğu noktadan yüzde 7 daha yukarı çıkması ve 433 milyondan 465 milyona gelmesi oldu. Eylül itibarıyla, Pinterest’in hisseleri Ready’nin yönetimi altında yüzde 45’ten daha fazla artarak aynı süre boyunca yüzde 18 civarında artan S&P 500’ü geçti. Bu rakamlar umut vadetse de Pinterest’in yine halka açık olarak işlem gören baş rakibi daha hızlı büyüyor. Aynı çeyrekte, Meta’nın gelirleri geçen yıla göre yüzde 11 artarak 32 milyar doları buldu ve hisse fiyatları da 2022 Haziran’ının sonundan beri yüzde 85’ten fazla arttı.

Ready, ikinci yılına girerken yeni zorluklarla mücadele ediyor. Pinterest’i günlük ana alışveriş noktası haline getirmek olan temel fikir, Silbermann yönetiminden beri aynı. Ready ayrıca düşük kaliteli etkileşim olarak gördüğü şeylerden vazgeçerek kullanıcıların sitede dolaşırken harcadıkları zaman hakkında iyi hissetmelerini sağlamak için siteyi bir tıklama tuzağı olmaktan uzaklaştırmaya da söz verdi. Ready aynı zamanda tüketici interneti tarihindeki çalkantılı bir dönemle de karşı karşıya. TikTok’la ilgili mevzuat tehditleri ve Twitter’ın sonunun gelmesi, üretici yapay zeka, sosyal ağlar için yeni fırsatlar yarattı.

Kendisi Hazır
Pinterest CEO’su Bill Ready
PORTRE İLLÜSTRASYONU RICHARD CHANCE

“İnsanların ‘bağımlılık’ yapıcı bir şey değil, esasen katkı sağlayıcı bir şey yaptıklarını
hissedecekleri bir yer olalım istiyorum.”

Ready bu anı nasıl yakalayacak? Geçtiğimiz temmuz ayının sonunda, Ready ile şirketteki ilk yılını, Pinterest’in ticaret tutkularını ve nasıl daha pozitif bir sosyal ağ yaratılabileceği hakkında konuşmak için San Francisco’nun merkezindeki Pinterest binasının renkli şekilde döşenmiş bir konferans odasında buluştuk. Bu konuşma, daha kısa ve anlaşılır olması için düzenlenmiştir.

Göreve geldiğinizden beri şirket ne yönde değişti? İlk olarak, bir gerileme döneminden sonra kullanıcıların tekrar artmasını sağladık. Kullanıcı başına etkileşim giderek derinleşiyor. Her kullanıcı platformdan daha fazlasını ve platformda istedikleri şeylerin de daha fazlasını alıyor. Kullanıcıların Pinterest’ten istediği ve eşsiz olan şeylere odaklandık. Pinterest bir eğlence platformu değil. Daha çok istekli bir şekilde geleceğe odaklanma modu.

Pinterest’in eskiden olduğu yerle şimdiki yerini düşünürseniz, tıpkı çarşıda gezinirken olduğu gibi dijital bir şekilde vitrinlere bakma olayını çözdüğünü görürsünüz. Fakat sorun şu ki tüm dükkanlar kapalıydı. Bulduğunuz şeylerle ilgili olarak harekete geçemiyordunuz. Kullanıcıların harekete geçebilmesini sağlarken bunun büyük bir sorunu çözdüğünü görüyoruz.

Pinterest’e gelmeden önce ödemeler ve ticaret konusunda uzun bir kariyeriniz oldu. Hangi konuları veya dersleri Pinterest’e de getirdiniz? Bir B2B şirketini yönetirken müşterilerle oturmanız ve onlar için neyi çözmeye çalıştığınız hakkında konuşmanız gerekir. Vadi’deki çoğu insan hiçbir zaman bunu yapmak zorunda kalmadı. Milyonlarca veya milyarlarca kullanıcınız olduğu zaman, kullanıcının yüzünü kaybetmesi ve soyut bir hale gelmesi kolaydır.

Benim startup şirketlerimden birini satın alan bir şirketle yaptığımız ilk toplantılardan birini hatırlıyorum, şirketin adını vermeyeceğim fakat ne yapacağımızı konuşuyorduk ve “kullanıcılardan değer elde etmek”ten bahsettiler. Dehşete düşmüştüm. Nasıl yani? Bunlar insan. Bunlar insanlar.

Şu anda yaklaşık yarım milyar kullanıcım var. Kendime not verme konusundaki standartlarımın bir parçası da bu kullanıcıların her birinin bana baktığını hayal etmem. Eğer onlarla yüz yüze oturabilseydim, ciddi bir ifadeyle ve vicdanım rahat bir şekilde onlara yaptıklarımı açıklayıp neden onlar için doğru olanı yaptığıma yürekten inandığımı söyleyebilir miydim?

Evet, bu PayPal’daki günleriniz hakkında güzel bir hikaye. [Gülüyor]

Şu anda internet alışılmadık bir şekilde kaotik. Twitter’ın sonu, manzarayı değiştirme konusunda bazı gerçek fırsatlar yaratmış olabilir. Twitter’ın eskiden yaptığı ve sizin de Pinterest’in yakalayabileceğini düşündüğünüz bir şey var mı? Buraya geldiğimden beri değiştirdiğimiz şeylerden biri, kendi yarışımızda koşmaktan rahatsız olmamak. Örneğin pozitif olmak hakkında ve daha pozitif bir platform yaratmak istediğimiz hakkında çok konuştuk. Haberleri okumak üzere geldiğiniz bir yer olmadığımız için çok mutluyum, böyle bir yer olmak istediğimizi de sanmıyorum.

Strateji ne yapacağından çok ne yapmayacağınla ilgilidir. Bir haber ya da eğlence platformu olmamaktan pek rahatsızlık duymuyorum. İnsanların istediği şeyi bulduğu, eğlendiği, bunları yaparken iyi hissettiği ve bağımlılık yapıcı değil de esasen katkı sağlayıcı bir şey yaptığını hissedeceği bir yer olmamızı istiyorum.

Platformun, bir gün almak veya yapmak isteyebileceğiniz şeyleri bulup kaydetmek olan baskın işleyişinin, genellikle başka yerlerde bulabileceğiniz tartışmalardan daha iyi davranışları teşvik ettiği doğru. Fakat eninde sonunda, Pinterest de Twitter, Facebook veya TikTok gibi reklamlarla desteklenen bir sosyal ağ. Kullanıcı kitlesinin her gün geri gelip sitede gezinmesine, reklamlara tıklamasına ve bir şeyler almasına ihtiyaç duyuyor. Twitter’ın rakibi olan ve sadece on binlerce kullanıcısı bulunan Bluesky gibi en mütevazı sosyal ağlar bile çeşitli zararlar verebiliyor. Bu yıl, gençler arasındaki bir akıl sağlığı krizinin ortasında, ABD Sağlık Bakanı Vivek Murthy sosyal ağların çocuklarda depresyon, yeme bozuklukları ve daha fazlası gibi riskler teşkil ettiğine karşı uyarılarda bulundu.

Pinterest de bu konuşmadan veya sosyal medyanın potansiyel negatif etkileri hakkındaki herhangi bir konuşmadan muaf değil. Şirket, kullanıcıların vücut dismorfisi geliştirmesine neden olabilecek içeriklerle mücadele etmek için on yıldan fazla zaman harcadı ve geçtiğimiz sonbaharda, ABD seçimlerinden önce yanlış bilgilerin yayılmasını engellemek için neler yaptığını halka açık bir şekilde paylaştı.

Pinterest’in akranlarından ve özellikle de Twitter’dan ayrıştığı bir konu da üslubu. Genel olarak daha nazik ve kibar bir yer. Bunun ne kadarının ayakkabı ve kek resimleri hakkında kötü düşünmenin zor olmasından, ne kadarının da kasıtlı ürün tasarımı ve topluluk yönetiminden kaynaklandığını hiçbir zaman anlayamadım. Size göre bu başarı bunlardan hangisine ait? İnsanların pek fazla değer vermediği şey şu ki fotoğraf paylaşmak çoğu sosyal medya platformundaki en büyük kullanım durumlarından biri. Bu yüzden sadece fotoğraflar olduğu için kolay denmemeli. O zaman bütün sosyal medya için kolay olması gerekmez mi?

Kullanıcılar Pinterest’te geçirdikleri zaman hakkında şunu söyler: Pinterest, diğer platformlara kıyasla insanın kendisine yatırım yapabileceği, daha güvenli bir yer. Duygulu bir yer. Diğer platformlar, kendilerine yatırım yapıp sevecekleri bir hayat inşa etmekten çok başka insanların onlar hakkında ne düşündüğüyle ilgili hale geldi. Bunlar, platform dinamiklerindeki temel farklar.

Sosyal medya ile büyük tütün endüstrisi arasında bir kıyaslama yapan ilk kişi ben değilim. Fakat ortak bir unsur da dünyanın en büyük ve en kârlı iş modellerinden birinin, kârının büyük bir kısmını insanlara kendini kötü hissettirdiği bilinen şeyleri teşvik ederek elde etmesi. Hiçbir platform mükemmel değil, biz de değiliz. Fakat insanlara kendilerini daha iyi hissettirecek şeyleri ayarlayabiliriz.

Haziran ayında, şirket İlham Verici İnternet Teminatı adında, daha mutlu ve daha sağlıklı bir online dünya yaratmak isteyen bir belge imzaladı. Taahhüt ettiğiniz şeylerden biri de “daha sağlıklı deneyimleri destekleyecek ürün ve hizmetlerin nasıl yaratılacağını ve geliştirileceğini öğrenmek için hangi eylemlerin ve içeriklerin insanların iyi olmasıyla ilişkisi olduğunu” anlamaya çalışmak. Bu satırlar bugün şirket için ne ifade ediyor? Bunun bir sonucu olarak ürünlerin nasıl değişeceğini düşünüyorsunuz? Eğer böyle bir başlık varsa, bunun nedeni, taktiklerden sonuçlara kaymak zorunda olmamız. Taktiklerden bahsetmek kolay; bu veya şu özellik yardımcı olacak mı? Sosyal medya açıklamalarının çoğu bu yönde oldu. Aslında mevzuatla ilgili açıklamaların da çoğu bu yönde. Bu taktiklerin pek çoğu sigaralara daha kalın filtreler koymak gibi. Fakat işin sonunda, insanlar için iyi olan bir ürününüz mü var kötü olan bir ürününüz mü?

Sahip olduğumuz içgörülerden biri şuydu, insanlara yaptıkları şey hakkında daha bilinçli bir seçimi nasıl veririz? Kısa videoları getirmeye başladığımızda, ilk başta tamamen izlenme süresine göre ayarlamaya yönelik bir yaklaşım kullandık. Bilin bakalım ne gördük? Diğer yerlerde göreceğiniz içeriklerin pek çoğunu: Yani sizi o videoya baktırmak için yapılmış içerikler. İzlenme süresi şöyle çalışıyor; size başka bir araba kazası daha göstereceğim, ta ki tek gördüğünüz şey araba kazaları olana kadar.

Birine “Hey, bu kazalardan bir tane daha görmek ister misin? Tüm yolun bunlarla dolu olmasını ister misin?” diye sorarsan, “Tabii ki hayır” cevabını alırsın. Fakat sosyal medyanın şu anki çalışma şekline ve içeriklerimizin çoğunu tüketme şeklimize göre, bu soru hiç sorulmuyor.

Kullanıcılar seçim yaptığında ise iyi hissedecekleri şeyler görmeyi seçiyorlar. Kullanıcılar daha az kontrole sahipken olan şeyler sadece bakmanızı sağlayan, komşularınıza güvenmemenize neden olan, başkalarının size zarar vermeye çalıştığını düşünmenize veya yetersiz hissetmenize neden olan şeylerdir. Bizim istediğimiz izlenme süresi bu değil.

Peki izlenme süresine göre değilse, neye göre optimize ediyorsunuz? Bir şeyi kaydetmek gibi bir kullanıcının niyetini gösteren şeyler için. İnsanların Pinterest’te yaptığı temel şeylerden biri düzenleme. Ben araba kazaları düzenlemeyeceğim; ben, evimdeki bir odayı yeniden tasarlamayı veya bir giysi kombini yapmayı düzenleyeceğim ve belki biraz daha dik yürüyecek ve kendim hakkında daha iyi hissedeceğim.

Bunlardan da iyi bir gelir elde edilebileceğini düşünüyoruz. Reklamcılar ve markalar pozitif bir ortamda olmak istiyorlar. Sevdiğiniz, büyük markalardan olumsuzluk üstüne inşa edilmiş bir tanesini söyleyin bana.

Fox News. [Gülüyor] Büyük markaların çoğu olumluluk üzerine inşa ediliyor, değil mi? Bu yüzden çoğu büyük marka bu tür bir alternatif istiyor.

Ancak Pinterest çalışanlar için her zaman nazik ve daha kibar bir yer olmadı. Siz gelmeden önce şirket, kadınlar ve beyaz tenliler dışındakilere ayrımcılıkla ilgili bir paydaş davası için mahkemede anlaşmaya vardı. Göreve geldiğinizden beri bu kültürü değiştirmeye çalıştınız mı? Evet. Çok çeşitli bir kullanıcı kitlemiz var ve ürünümüzün kullanıcılar için pozitif ve ilham verici bir yer olmasını istiyorsak bu, o ürünü üreten insanlar için de geçerli olmalı. Ben ve yönetim kurulu bu konulara çok yatırım yaptık. Şimdiyse çalışanlarımızın yarısından fazlası ve liderlerimizin de yüzde 40’ından fazlası kadın. Büyük ilerleme kaydettik fakat işimiz henüz bitmiş değil.

Sıradaki konumuz ürünün kendisi. Sosyal medya parçalanıyor olabilir fakat büyük platformlar reklamların ötesinde bir gelir ararken, giderek daha fazla alışveriş merkezlerine dönüşmeye başladılar. Facebook’un kendi pazaryeri var; TikTok canlı yayın sırasında alışveriş yapma özelliği sunuyor (bunu Pinterest de denedi). Twitter bile artık Twitter olmak istemiyor. Artık adı X ve sahibi Elon Musk’ın söylediğine göre bu, alışveriş, banka, mesajlaşma ve diğer özelliklerin bir karışımından oluşan Asya tarzı bir süper uygulamaya dönüşmenin ilk adımı. X’in mobil e-ticaretin merkezindeki geleceği konusunda ben de herkes kadar şüpheciyim. Ki bu, Ready’nin Pinterest’i nasıl gördüğünden pek de farklı değil. Bu kaymalar, Ready’nin Pinterest’i rakiplerinden mümkün olduğu kadar farklı kılma çabalarını zora sokuyor.

Yakın zamanda bir ev aldığım ve onu dekore etmem gerektiği için son zamanlarda ürünü epey kullandım. Fakat ben Pinterest’i hâlâ her gün gezilecek bir sosyal medyadan ziyade daha belli bir amaca yönelik bir araç olarak görüyorum. Bu boşluğu benim gibi arada sırada gelen kullanıcılarla kapatabileceğinizi düşünüyor musunuz? Pinterest’teki kullanıcıların yarısından fazlası buraya alışveriş yapmak için geliyor. Alışveriş, günlük bir kullanım durumu. Peki biz bunu daha fazla kullanıcının arada bir alışveriş aktivitesi gerçekleştirmek yerine günlük alışveriş aktiviteleri için etkileşimde bulunmak isteyeceği bir yer haline nasıl getiririz?

Günlük alışveriş deyince kağıt havlu veya banyo için temizlik malzemeleri almak üzere Pinterest’e girmeyi hayal edemiyorum. Daha çok “Yeni bir tişört almak istiyorum, o yüzden Pinterest’e bakayım” gibi bir şeyden mi bahsediyorsunuz? Çoğu alışveriş yolculuğu uzun ömürlü oluyor. Araba almak gibi, muhtemelen uzun süre araştırma yaptığınız karmaşık bir satın almayı ele alalım. Pek çok kişinin fark etmediği şu ki yeni bir pantolon veya yeni bir gömlek almak gibi bir şey bile sadece günler sürmüyor. Haftalar, aylar, hatta bazen daha uzun bile sürebiliyor.

Kullanıcıların büyük bir dilimi için alışveriş bir zaman geçirme yöntemi. Modaya, kozmetiğe veya ilgilendikleri neyse ona bakıyorlar. Bu yüzden evet, ille de tuvalet kağıdı almak için gidilecek bir yer olmayacağız. Fakat alışverişin dijital dünyada henüz çözülememiş olan neşe verici yanını eşsiz bir şekilde gerçekleştirebileceğimizi ve bunu çok iyi yapacağımızı düşünüyoruz.

Bu yıl, sosyal ağlar da dahil olmak üzere neredeyse her teknoloji şirketinin, yeni yapay zeka özellikleriyle ürünlerinin yol haritasını değiştirdiğini gördük. Akıştaki gönderileri önermek için siz zaten makine öğrenmesi kullanıyordunuz. Fakat yapay zekanın Pinterest’i başka ne konularda değiştireceğini düşünüyorsunuz? Yapay zeka, epey bir süredir platformun çekirdeği oldu. Yapay zekayla ilgili en iyi çalışmalardan bazıları bilgisayarla ilgili vizyon hakkında gerçekleştirildi. Bununla oynamak için harika bir alanı nerede bulabilirsiniz? Pinterest.

Yeni bir yapay zeka nesli var ve geçtiğimiz yıl ben buraya gelir gelmez buna belirgin şekilde yatırım yapmaya başladık. CPU’lardan GPU’lara geçerek, ilişkilendirme ve kullanıcıyı anlama modellerimiz gibi şeyler bugün bir yıl önce olduğundan 100 kat daha büyük hale geldiler. Bu da önerilerimizin güç ve kalitesinin belirgin şekilde daha iyi olduğu anlamına geliyor.

Dürüst olursak, eğer yeni yatak odamın bir resmini Pinterest’e yükleyip benim için tasarım yaratmasını sağlayabilsem muhtemelen çok mutlu olurdum. Kendinizi bunun gibi bir şey inşa ederken görüyor musunuz? Bunu yapacak teknoloji kesinlikle mevcut. Her zaman olduğu gibi soru şu ki bunu kullanıcıların iyi hissedeceği bir şekilde nasıl yapacaksınız? O kullanıcı için iyi önerilerde bulunacak doğru işaretleriniz ve kullanıcıyla ürüne dair bir anlayışınız var mı?

Şahsen, bunu yapmanızı isterim çünkü bir evi dekore etmek çok yorucu.

Pinterest’in hem ev dekoru hem de moda için yapay zeka ile çalışan bir “gördüklerinizi satın alma” özelliği ile denemeler yaptığını sonradan öğrendim. Ready, yazın sonunda yatırımcılara otomatik özelliğin Pinterest’teki katalog verileriyle ilgili ürünler önerdiğini ve ilk testlerin konuşulma oranında yüzde 9’luk bir artış gösterdiğini söyledi.

Yapay zeka daha baskın hale geldikçe, Ready’nin geçtiğimiz yıl paydaşlara “ilham ve planlama için temel bir araç” olduğunu söylediği videoya ne olduğunu merak etmeden duramıyorum.

Video hakkında sormak istiyorum. Yapay zeka sohbetleri ele geçirmeden önce, sosyal ağlar video ürünler üretmeye odaklanmıştı. Pinterest’te artık videolar için pin ekleme, canlı video alışverişleri ve başka özellikler de bulunuyor. Gelecek hâlâ videoda mı? Video, gelecekteki platformun önemli bir unsuru. Pinterest, kısa video konusuna biraz balıklama daldı. Diğer platformların yaptığı kadar değil fakat bu bile “Biraz fazla oldu sanki” dedirtti. Çünkü kullanıcılar resimler ve videoların bir karışımını istiyor. Ticari bir niyetiniz olduğunda bu durum daha da geçerli hale geliyor. Hem kullanıcı hem de paraya çevirme açısından bu ikisi arasında iyi bir denge tutturmaya çalışıyoruz.

Bunu ilk çeyrekteki gelirlerle ilgili olarak paylaştım: Videolar etkileşimlerimizin kabaca yüzde 10’u fakat gelirlerimizin yüzde 30’u. Bu da sosyal medyanın geri kalanında gördüğünüzün tamamen zıttı. [Pinterest, ikinci çeyrekteki kazançlarıyla ilgili olarak video etkileşimleri veya gelir yüzdeleri konusunu açmadı.]

Canlı video alışverişleri fikriyle oynadığınızı biliyorum. Hakkında yazdığım her platform canlı video alışverişlerini denedi fakat Amerikalılar bundan nefret ediyormuş gibi görünüyor. Bu, Amerika’da neden işe yaramıyor? Bir pazarda ve bir kültürde işe yarayıp da küresel olarak geçerli olmayan şeylerin pek çok örneği var. Geçtiğimiz 10-15 yılda, kullanıcı deneyimleriyle ilgili olarak Çin’de pek çok büyük yenilik yapıldı. Süper uygulamalar ve şimdiye kadar canlı yayın alışverişleri çok da iyi bir şekilde ihraç edilemedi. Ama kısa videolar başarılı oldu.

Önümüzdeki yıl neler olacağı hakkında neler söyleyebilirsiniz? Bir dergi makalesi için harika bir son olacak özlü bir şakayla da bitirebilirsiniz. Komedi konusundaki yeteneğim için işe alınmadım. [Gülüyor] Pozitivite konusuyla ilgili olarak söyleyebilirim ki bu bir promosyon çalışması değil. Bu dönemin stratejisi de değil. Bir var olma nedeni. Şu an, sadece bizim yaşadığımız değil, çocuklarımızın ve torunlarımızın da içinde büyüyeceği dünyada bir fark yaratabileceğimiz bir zaman. Eğer sosyal medya için farklı bir iş modelini kanıtlayabilirsek, bunun etkisi on yıllar sürecek.

Casey Newton, sosyal ağları ve bunların dünyayla olan ilişkisini anlamaya adanmış bağımsız bir haber bülteni olan Platformer’ın kurucusu ve editörü. Ayrıca teknolojinin geleceği hakkında haftalık New York Time podcast’i olan Hard Fork’un sunucularından biri.

“Pinterest’teki kullanıcıların yarısından fazlası alışveriş için orada bulunuyor. Peki Pinterest’i daha fazla kullanıcının günlük alışveriş aktiviteleri için etkileşime geçmeyi isteyeceği hale nasıl getiririz?”

ALIŞVERİŞ KONUŞMASI

Kurucusunun hayal ettiği alışveriş kataloğu uygulamasına dönüşme konusunda Pinterest’in uzun ve tuhaf yolculuğu

  • 2008: Alt düzey bir Google çalışanı olan Ben Silbermann ve bir girişim sermayesi firmasında çalışan üniversite arkadaşı Paul Sciarra, “mobil bir alışveriş startup”ı olan Cold Brew Labs’i kurdu. (İsmi havalıydı.) Bu firmanın ilk uygulaması olan Tote, “iPhone’daki ilk kadın modası kataloğuydu”.
  • 2009: Tote pek tutulmadı fakat kullanıcılar kıyafetleri kaydetmelerine izin veren özelliği sevdiler. Çocukken böcek koleksiyonu yapan Silbermann, kullanıcıların zevklerini arkadaşlarıyla paylaştığını fark etti. Yönünü “ürün koleksiyonları düzenlemeyi ve paylaşmayı fazlasıyla basitleştirecek” bir “sosyal ticaret uygulaması”na çevirdi.
  • 1010: Artık Silbermann’ın karısı olan Divya’nın “Dünyanın En İlginç Adamı” başlıklı bir Dos Equis reklamını gördükten sonra hayal ettiği gibi “pano”lardan ve “ilginç şeyler”den oluşan bir yer olan Pinterest, platformun çekiciliğini göstermek için kadın blogger’ların başlattığı “Sen de Pin Ekle” kampanyasıyla kullanıcıları kendine çekmeye başladı.
  • 2011: Pinterest, o dönemki sosyal medya kurallarına meydan okuyarak viral oldu: Pin ekleyenlerin kimseyle sosyalleşmesine gerek yoktu ve arayüz de tersine akan, metin tabanlı bir akış değil, görsel bir ağ idi. Bunu görenler merak etti: Pinterest iş modeli için reklamları veya alışverişi tercih eder miydi?
  • 2012: Bir blogger, Pinterest’in bazı kullanıcıların ekledikleri pinleri pazarlama linkleriyle değiştirerek birisi bu pinleri takip edip bir satın alma gerçekleştirdiğinde komisyon aldığını açıkladığı zaman skandallar patlak verdi. Silbermann bu testi kabul etti fakat sona erdiğini söyledi. Kullanıcılar 2015’e kadar bu bağlantılardan kâr elde etti.
  • 2014: İki yıl boyunca düşündükten, 5 milyar dolar değerlemeyle yatırım topladıktan ve Facebook’un eski yöneticilerinden pek çoğunu işe aldıktan sonra, Pinterest bir iş modeli duyurdu: Reklamcılık. Bu, ABC Family, Gap ve Target da dahil olmak üzere bir grup markayı 1 milyon ila 2 milyon dolarlık kampanyalara ikna etti.
  • 2015: Pinterest, 50 milyar pin içinden 2 milyondan fazla ürüne “satın al” düğmesi ekledi fakat satıcı kendisi değildi ve satışlardan pay elde etmedi. Satın alınabilir pinleri tanıtan perakendecilerden gelen reklam gelirlerine odaklandı. Pinterest için ödemeleri işleyenlerden biri de PayPal’ın sahibi olduğu ve Bill Ready’nin yönettiği Braintree’ydi.
  • 2018: Instagram’a daha fazla ticari işlev ekleyen Facebook’tan gelen ve gittikçe büyüyen baskıların ortasında, Pinterest satın alınabilir pinleri güncel fiyat ve stok bilgileriyle yeniledi. Ayrıca moda ve ev dekoruyla ilgili pinlerin içine ilgili ürün önerileri de ekledi.
  • 2019: Pinterest, 2018 gelirlerinde 756 milyon dolara çıkıp yıllık kaybını 63 milyon dolara düşürünce, Nisan ayında halka açıldı. Tanıtımda reklam ve reklamcılık kelimelerinin 199 kere geçmesine karşın alışveriş ve e-ticaret kelimeleri sadece beşer kere geçti.
  • 2021: Bloomberg, bir “süper uygulama” yaratmak ve satıcılarının müşteri etkileşimini satışa dönüştürmesine yardımcı olmak için PayPal’ın Pinterest’i satın alabileceğine dair bir haber yaptı. PayPal, “şu anda Pinterest’i satın almayı düşünmüyoruz” diyerek karşılık verdi ve kendisinin hisseleri artarken Pinterest’inkiler düştü.
  • 2022: O zaman Google’da ticaret ve ödemeler başkanı olan Bill Ready, Silbermann’ın yerini alarak Pinterest CEO’su oldu. Ready’nin görevi ise şu: Kullanıcı deneyimini daha iyi hale getirerek insanların daha kolay bir şekilde katılım göstermesini ve kaydettikleri şeyleri yapmalarını veya satın almalarını sağlamak.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

metaverse

Gelecek hesapları

sağlıDTC’nin-(yaklaşan)-ölümü

DTC’nin (yaklaşan) ölümü