Türkiye’de aktif olarak dijital bankacılığı kullananların sayısı 94 milyona ulaştı. Pandemi sonrası ise para transferlerinin tutar bazında 5,5 kata çıktığı görülüyor. Benzer yükselişleri farklı kanal ve ürünlerde de görmek mümkün. Dijital bankacılık sayesinde müşteri kabul süreleri hızlanırken kredi başvuruları saniyeler içinde sonuçlanıyor. Temassız ödemelerin yaygınlaşmasıyla birlikte işlem hacmi artıyor, sunulan ürün ve hizmet çeşitliliği, farklı kurumlar arasındaki entegrasyon da yükseliyor.
Açık Bankacılık kavramının da hayatımıza girmesiyle, artık bankacılık sektöründe yeni paydaşlar ortaya çıkıyor. Bu yapıda, farklı kaynaklardan elde ettiğimiz verileri yönetmek daha da önem kazanırken şubeye gitmeden bankacılık işlemlerini uzaktan gerçekleştiren müşteri sayısı da artıyor. Bu işlemlerin hızlı ve güvenli bir şekilde gerçekleştirilmesi daha da kritik bir hal alıyor.
Bu durumda, etkili ‘fraud’ (suistimal) önlemleri ve fraud yönetimi için iyi bir teknoloji ile insan kaynağı gerekiyor. Dijital bankacılıktaki hızlanma nedeniyle işlem sayısı ve paydaşlar da artıyor. Bu da beraberinde müşterilerin ‘fraud’ ataklarına maruz kalmasına neden oluyor.
Bu doğrultuda dolandırıcılık trendlerine baktığımızda ise müşteri bilgilerinin çalınması, sahte siteler, zararlı yazılım saldırıları, hesap devralma olarak bilinen nitelikli dolandırıcılık yöntemleri de artış gösteriyor. Bu durumu engellemek adına bankalar her geçen gün yeni teknolojileri hayata geçiriyor.
SAS Fraud Management çözümü de dolandırıcılığı önlemek, bankaların daha hızlı, daha bilinçli risk tabanlı kararlar almasını sağlamak için şirketlere destek oluyor. Bununla birlikte birden fazla kanalı ve iş kolunu destekleyerek tek bir platformdan kurum genelinde izleme olanağı sunuyor.
Çözüm, bankanın ihtiyaçlarına göre ayarlanmış daha iyi bir tahmine dayalı model oluşturmak için tüm dahili, harici ve üçüncü taraf verilerini birleştirerek, veri entegrasyonunu basitleştiriyor. Verileri tek bir teknoloji platformunda bir araya getirmek, iş değiştikçe ölçeği büyütme veya küçültme ve ortaya çıkan yeni tehditlere daha hızlı yanıt verme esnekliği de sağlıyor.
SAS’dan güvenli işlem desteği
QNB Finansbank, ‘SAS Fraud Management’ çözümü sayesinde makine öğrenimi yöntemleri ile değişen davranış kalıplarını algılayıp bunlara uyum sağlayarak daha etkili, sağlam modeller elde ediyor ve temel teknoloji bileşenleri ile her müşteri için anormallikleri kolayca tespit ediyor. Bellek içi işleme, yüksek hacimli ortamlarda bile yüksek verimli, düşük gecikmeli yanıt süreleri sunarak işlemlerin yüzde 100’ünü gerçek zamanlı olarak puanlamayı sağlıyor.
SAS, QNB Finansbank’a birden fazla uyarı düzeyinde destek verebilen varlık düzeyinde hizmet sunarak bankanın ihtiyaçlarına göre çevirimiçi uyarılar sayesinde müşterilerine anında cevap vermesi ve ek doğrulama, analiz desteği hizmetini sağlamasına olanak tanıyor. İlgili analistler tek bir uygulama üzerinden müşteriyi analiz ederek doğru aksiyonun alınmasına yardımcı oluyor.
QNB Finansbank Türkiye’de ‘SAS Fraud Management’ çözümünü kullanmaya başlayan ilk banka olarak, bankacılık ödeme suistimalinde uçtan uca suistimale karşı gerekli önlemler SAS çözümleriyle alınıyor. Temel suistimal yaklaşımının ötesinde analitik yaklaşımlar ile suistimalin sızması daha hızlı bir şekilde engelleniyor.
“Gerçek zamanlı suistimal yönetimi”
Temel suistimal yaklaşımının ötesinde analitik yaklaşımlar ile suistimalin sızmasının daha hızlı bir şekilde engellenmesinin sağlandığını belirten QNB Finansbank Güvenlik Yönetimi Ekibi Takım Lideri Gökhan Dumrul, “Fraud işleyişi ve yönetimi, Türkiye’yle global örnekler karşılaştırıldığında farklılıklar bulunabiliyor.
SAS Türkiye ekibinin desteğiyle bankamız için gerekli düzenlemeler yapıldı ve proje herhangi bir sorun ile karşılaşmadan ilerledi. 300’den fazla müşteri varlığı üzerine kurulan uyarı sistemi yapımız bulunuyor. Anlık bildirim adetlerinde yüzde 30-50 arasında iyileşme sağladık.
Daha önce ana bankacılık üzerinde çok sayıda ara yapılarımız mevcuttu, artık bu yapıların büyük bölümünü SAS üzerinden yönetilebiliyoruz ve 20’nin üzerinde otomatize edilmiş raporlar elde edebiliyor, ihtiyaçlar doğrultusunda hızlıca sayılarını artırabiliyoruz. SAS ile olan uygulama sürecimiz kart paketimiz ile ilgili çalışmalarımız da devam ediyor.”
“SAS’ın yeni teknolojisi sayesinde manuel izlenen uyarı oranlarında yüzde 50 iyileşme sağlandı.”
“Uçtan uca çözüm sağlıyoruz”
2022 yılında hayata geçirilen proje ile QNB Finansbank Türkiye’de SAS Fraud Management çözümünü kullanmaya başlayan ilk banka. Gerçek zamanlı suistimal projemizi kendileri ile uygulamaya almaktan dolayı mutluluk duyuyoruz.
Bankacılık ödeme suistimal yönetiminde SAS olarak uçtan uca çözüm sunuyoruz. Bankalarımızın veri ve analitik odaklı dijital büyümelerinde suistimali önleme çalışmaları büyük önem arz ediyor. Biz de bankacılık sektöründeki gelişmeleri takip ederek müşterilere güvenli bir bankacılık deneyimi sunmayı hedefleyen QNB Finansbank’ın bu başarılı çalışmasına destek olmaktan dolayı mutluluk duyuyoruz.
ADVERTORIAL