in , ,

Sürdürülebilir iş ajandası

Sürdürülebilir bir dünya için yapılan çalışmalarda liderliği büyük kuruluşlar üstlenmiş durumda. Tüketicilerin, özellikle de genç nüfusun daha sorgulayıcı olması, şirketlerin aksiyon planlarını hızlandırması, yeni önlemler almasına yol açıyor. Cisco Türkiye ve Fast Company’nin buluşmasında bir araya gelen şirketlerin sürdürülebilirlik liderleri, ekosistemi büyütmek için KOBİ ve tedarik zincirindeki paydaşlarla işbirliği yapılacağını anlattı.

Sürdürülebilir-iş-ajandası1

Fotoğraf: Pixabay

EBRU TAŞÇIOĞLU

EBRU TAŞÇIOĞLU
Enerjisa
Güneş ve rüzgar enerjisi santrallerinde kullanılan teknolojiler her geçen gün gelişirken; bu durum yenilenebilir enerjiye yapılan yatırımların maliyetini de etkiliyor. Dolayısıyla bu yatırımların doğru yönetilmesi gerekiyor. Bu doğrultuda Enerjisa Enerji olarak gezegen ve toplum için etki odaklı bir anlayışla sürdürülebilirliği stratejimizin merkezine koyduk. Tüm operayonlarımızda karbon emisyonunu azaltmak için çalışıyoruz. 2023’te de en önemli gündemlerimizden biri verimlilik olacak. Hem kurumsal hem de bireysel ölçekte verimliliğe yönelik atılacak her adımın; sürdürülebilirlik için büyük bir yatırım, herkes için daha iyi bir gelecek olduğuna inanıyoruz.

 

ÇAĞATAY ÖLKEN

ÇAĞATAY ÖLKEN
Tüpraş
Enerji şirketleri olarak değişimin merkezindeyiz. 3 yıl önce bu göreve geldiğimde öncelikli olarak, sürdürülebilirliği Tüpraş’ın stratejisinin merkezinde olacak şekilde konumladık. Geçtiğimiz yıl ‘Enerjimiz Geleceğe’ mottomuzla Stratejik Planımızı ve 2050’de Karbon Nötr olma hedefimizi açıkladık. Tüpraş olarak ESG alanında derecelendirme kuruluşlarıyla çalışıyoruz. 2022’de birçok endekste değerlendirme skorlarımızı yükselttik. 2023 itibarıyla Entegre Raporlamaya geçmeyi planlıyoruz. Yönetim anlayışımızda tüm hedeflerimizi çalışanlarımızla içselleştirmeye önem veriyoruz. Son birkaç yıldır küresel belirsizlik ortamına, enerji piyasalarındaki dalgalanmalara rağmen sektördeki öncü konumumuzu koruduk. Stratejik planımızda bir yılı geride bırakırken, odak iş alanlarımızda önemli yatırımlar yaptık. Önümüzdeki dönemde sıfır karbonlu elektrik, yeşil hidrojen ve sürdürülebilir havacılık yakıtları üretimi gibi yenilikçi enerji alanlarına odaklanmayı sürdüreceğiz. Enerji verimliliğini artırmak, emisyonlarımızı azaltmak 2023 yılında da en önemli önceliklerimizden olmaya devam edecek. Artan iş birliği ve talep doğrultusunda bu alanlara yönelik somut projelerimizi sürdüreceğiz.

 

NURSEL ÖLMEZ ATEŞ

NURSEL ÖLMEZ ATEŞ
Borusan Holding
Kurucu değerlerimizden gelen bir yaklaşımla fayda yaratma odaklı çalışmalara çok öncesinden başlamış kurumlardan biriyiz. Son 3 yılda çalışmalarımızı ‘sürdürülebilirlik’ çatısı altında birleştirdik. Grup dinamiklerimizi gözeterek sürdürülebilirlik önceliklerimizi belirledik, iş stratejimiz ile entegre ettik ve hedeflerimizi netleştirdik. Bunları da 3 başlık altında topladık: “İklim, insan ve İnovasyon.” Bu yolculuğa “Geleceğe İlham” mottosuyla çıktık. “İnsan ve doğadan ilham alıyor, gelecek nesillere her anlamda yaşanabilir bir dünya bırakmak için ilham oluyoruz” dedik. Bu çalışmaların önemli bir bacağını yönetişim oluşturuyor. Grup ve şirketler düzeyinde sürdürülebilirlik kurullarımız var. İklim alanındaki önemli hedeflerimizden biri 2030’da karbon nötr olmak. Bu hedefe ulaşmak için yapılması gerekenler üzerinde çalışıyoruz. Bu kapsamda sanayi şirketlerimizin yenilenebilir enerjiye dönüşümü için yatırım sürecindeyiz. AB Yeşil Mutabakat’ın getirmiş olduğu regülasyonlara uyum konusu 2023’ün sıcak gündemi. Dolayısıyla emisyon ölçüm, takip ve raporlamaya yönelik başlattığımız çalışmalarımızı 2023’te devreye alacağız.

 

EBRU BAKKALOĞLU TÜZECAN

EBRU BAKKALOĞLU TÜZECAN
Koç Holding
İklim alanında öncelikle 2050 yılı karbon nötr hedefimizi açıkladık. Enerji, dayanıklı tüketim, finans, otomotiv, gıda sektörlerinden Koç Topluluğu şirketlerini kapsayan Karbon Dönüşüm Programı ile bu hedefe yönelik somut adımları içeren bir yol haritası ortaya koyduk. Koç Topluluğu’nun Türkiye ekonomisindeki yeri, tedarikçileri ve iş ortakları dikkate alındığında Türkiye Cumhuriyeti 2053 net sıfır hedefine yönelik özel sektörü dönüştürücü bir rol üstlendiğimizi söyleyebilirim. Sürdürülebilirlik alanında bir diğer odağımız ise toplumsal cinsiyet eşitliği. Teknoloji ve inovasyondan toplumsal kalkınmada faydalanılması hedefiyle, BM Kadın Birimi Nesiller Boyu Eşitlik Forumu’nun Teknoloji ve İnovasyon Eylem Grubu liderleri arasına katıldık. 2022 yılında küresel liderler grubundaki yerimizi yükselterek, Forum’un önümüzdeki 4 yıl boyunca dünya genelindeki temel politikalarını şekillendirecek Nesiller Boyu Eşitlik Çok Paydaşlı Liderlik Grubu’na özel sektörden seçilen tek şirket olduk.

 

GAMZE YALÇIN

GAMZE YALÇIN
İş Bankası GMY
İş Bankası’nın kuruluş misyonunda aslında ESG vardı. Sürdürülebilirlik bankanın DNA’sında var. Ancak, 2012’de başlayan çalışmalarla son yıllarda daha sistematik hale geldi. Bütün dünyada fon akımları olmazsa olmaz bir hale geldi. Türkiye’ye nasıl daha fazla fon getirebiliriz odaklı olarak çalışıyoruz. 2022’de 1.7 milyar dolarlık yeni kaynağın tamamı sürdürülebilirlik temalı. Finansın net dönüştürücü gücü var. Ürünlerimizle KOBİ’lerin farkındalıklarını artırmak ve dönüşümlerine katkı yapmak istiyoruz. Türkiye’nin cari fazla vermesini desteklemek adına 10-15 yıldır yenilenebilir enerji konusunda öncülük yapıyoruz. Buna devam ediyoruz. Önümüzde Avrupa Birliği’nin ‘Yeşil Mutabakat’ süreci var. KOBİ’leri bu alanda desteklemek için çalışmalar yapıyoruz. İş Bankası olarak bu işin içindeydik. Şimdi ise iş modelimizi değişen yöntemlerle yeniliyoruz. Bu çalışmalarla karbon ayak izimizi azalttık, temiz enerji kullanımına yönelmeyi hızlandırdık. Şimdi gündemimizde ‘Kapsam 3” var. Bu kapsamda kredi kullanımında, tedarikçilerimizin ve onların tedarikçilerin desteklenmesine odaklanacağız. Sadece yerelde değil uluslararası platformda da taahhütlerimizi ortaya koyduk. Net sıfır hedefimiz var. BM nezdinde birçok sözleşmede/inisiyatifte imzacıyız. Yeni dönemde konsantrasyonumuz, yenilenebilir enerjinin üretimi, dağıtımı ve depolanmasının finansmanı olacak. Tarımın sürdürülebilirliğiyle ilgili çok sayıda ürün ve hizmetlerimiz var. İhracatçıyı ve onların tedarikçisi KOBİ’leri destekleyeceğiz.

 

ŞAHİKA ÖZCAN ORTAÇ

ŞAHİKA ÖZCAN ORTAÇ
Zorlu Holding
Zorlu Holding olarak sürdürülebilirlik yolculuğumuz, 2007 yılında Global Compact Küresel İlkeler Sözleşmesi imzacısı olmamızla başladı. Sürdürülebilirliği iş stratejisinin merkezine alma yolundaki çalışmalarımızla birlikte 2018’de Akıllı Hayat 2030 sürdürülebilirlik yaklaşımımızı ortaya koyduk ve 2021 yılında sorumlu yatırım holdingi yaklaşımıyla stratejimizi revize ettik. Bu anlayışıyla; 2030 ve 2050 için belirlediğimiz sürdürülebilirlik hedeflerini grup şirketlerimiz özelinde yönetmeye başladık. Şirketlerimizde, 2030’a kadar Kapsam 1-2’de, 2050 yılına kadar tüm değer zincirinde (Kapsam 1-2-3) net sıfır emisyona ulaşmayı, 02030’a kadar atıkları yüzde 50 azaltmayı, 2050’ye kadar sıfır atık noktasına ulaşmayı ve 2030’a kadar kullanılan suyun yüzde 50’sini, 2050’ye kadar tamamını geri kazanmayı hedefliyoruz. 2030’a kadar stratejik tedarikçilerimizin tamamında yüzde 100 sürdürülebilir tedarik zinciri oluşturmak, tüm sektörlerimizde çalışanların en çok tercih edeceği şirket olmak ve sosyal yatırımlar kapsamında her yıl FAVÖK’ün yüzde 1’ini Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’na ayırmak da hedeflerimiz arasında. 2030 ve 2050 hedeflerimize giden yolda tüm sektörlerimizde dekarbonizasyon planlarının çalışılmasını, ara hedeflerin belirlenmesini hedefliyoruz.

 

AHU BAŞKUT

AHU BAŞKUT
Migros
Borsa İstanbul’un Sürdürülebilirlik Endeksi’ne giren ilk perakendeciyiz. BIST Sürdürülebilirlik 25’in de içindeyiz. Bizim için sürdürülebilirlik ayrı bir fonksiyon değil, tam işin kalbinde. Migros İyi Gelecek Planımız ile somut, ölçülebilir hedeflerimiz var. Kısa, orta ve uzun vadede hangi birimin hangi hedefe ulaşacağı görülüyor. Tarım ve gıdanın sürdürülebilirliği ve yerel üreticilerin desteklenmesine öncelik veriyoruz. Rejeneratif tarıma uygun ilk özgün markamız MLife çiğ fındığı raflarımıza koyduk. Kadınların üretimde ve pazarda güçlenmesi için çalıştaylar, eğitimler düzenliyoruz. Gıda atıklarının azaltılması konusunda 2030’a kadar yüzde 50 azaltım hedefimiz var. Yarısını gerçekleştirdik bile. Operasyonel iyileştirmelerin yanında, kalan gıdaları bağışlıyoruz. Poşetsiz Alışveriş Hareketini başlattık. İki yılda plastiği 500 ton azaltma hedefimizin çoğunu tamamladık. Metrekare bazında karbon emisyonlarımızı yüzde 38 azalttık. Karbon ayak izimizi 1,5 ºC senaryosu ile uyumlu olarak güncelledik. Fiziki büyümemize rağmen 2030’a kadar yüzde 42 azaltım hedefi verdik. Yenilenebilir enerji yatırımlarımızı, soğutucu dolaplarda gaz yerine soğutulmuş su dolaştıran sistemimizi yaygınlaştıracağız. Sürdürülebilir İş Ortakları Ağımızı kurduk, bilgi ve deneyimlerimizi paylaşıyoruz.

 

ESRA EREN

ESRA İREN
PepsiCo Türkiye
2021’de bütün dünyada Pepsico Pozitif adını verdiğimiz bir programı lanse ettik. 2025, 2030 ve 2040 hedeflerimiz global olarak belirlendi. Ülkeler bazında da her yıl, taahhütlere uyulması için yapılacak yatırımlar belirlenmiş durumda. Pep+’ın altında 3 temel odağımız var: “Pozitif Tarım, Pozitif Değer Zinciri ve Pozitif Seçenekler.” “Pozitif tarım” stratejisi doğrultusunda, 2025 itibariyle ürünlerimizin tamamını sürdürülebilir kaynaklardan elde etmeyi hedefliyoruz. İkincisi, toprağı eski haline getirmeyi, yani ‘yenileyici tarıma’ geçirmeyi istiyoruz. Bu uygulamaya Türkiye’de de başladık. Örneğin, düşük basınçlı sulama sistemi sayesinde su kullanımını yüzde 50 azalttık. Fabrikadan elde ettiğimiz organik atıkları bir biyogaz tesisine atıyor, hem buhar hem de gübre elde ediyoruz. Bu gübreyi 50 bin dekarlık patates tarlalarımızda kullanıyoruz. Bu çalışmayla karbon salımını yüzde 40 azalttık. 6 fabrikamızın tamamı yüzde 100 yenilenebilir elektrikle çalışıyor. Yüzde 50’si güneş panelleri, yüzde 50’yi de biogaz ve rüzgar enerji santrallerinden elde ediyoruz. 2030’da net 0 su, 2040’da net 0 karbon hedefimiz var… 2023’te yenileyici tarımı ülke geneline daha fazla yaygınlaştırmak istiyoruz. Startuplarla inovatif çözümler için daha çok çalışacağız.

 

FEZAL OKUR ESKİL

FEZAL OKUR ESKİL
Yıldız Holding
Yıldız Holding’de “Bu Dünya Bizim” anlayışı ile sürdürülebilirlik çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Sürdürülebilirliği, kuruluşumuzdan bugüne devam ettirdiğimiz “İsrafsız Şirket” çalışma modelimizin ve diğer taraftan tüm paydaşlarımızı kapsayan “Mutlu Et Mutlu Ol” misyonumuzun günümüze bir yansıması olarak görüyoruz. 130’dan fazla ülkede, 4 milyar nüfuslu bir coğrafyada, 350’ye yakın markamızla tüketicilerle buluşuyoruz. Tüm projelerimizde çevresel, sosyal ve yönetişim (ESG) çerçevesi dahilinde tüm paydaşlarımızı sürdürülebilirlik çalışmalarımızın bir parçası haline getirmek gayesiyle çalışıyoruz. Bu doğrultuda global sürdürülebilirlik çalışmalarımızı “Doğanın Geleceği için Çalışmak”, “Paydaşlarımızla Birlikte Güçlenmek” ve “Geleceğe İlham Vermek” olmak üzere üç ana odak çerçevesinde yürütüyoruz.Geçtiğimiz yıl yeni yol haritamızı belirleyerek sürdürülebilirlik taahhütlerimizi güncelledik. 2050 yılına kadar “Net Sıfır” emisyona ulaşmayı, 2030 yılına kadar plastik ambalajlarımızın tümünün geri dönüştürülebilir, yeniden kullanılabilir veya kompost edilebilir olmasını sağlamayı amaçlıyoruz. İş Dünyası Plastik Girişimi’ne (İPG) Yıldız Holding ve Şirketleri olarak plastik kullanımını 2023 Mart ayına kadar toplamda 1.000 ton azaltım taahhüdü vermiştik. Hedefimize 2022 yılında ulaştık. 2022 sürdürülebilirlik hedef ve stratejilerine ilişkin ana çerçeveyi tekrar gözden geçirdiğimiz ve insiyatiflerimize ilişkin alt yapıyı kurguladığımız bir yıl oldu. 2023’te bu konuda daha ölçekli atılımlar yapmaya hazırlanıyoruz.

 

SERAY İMER

SERAY İMER
Garanti BBVA
Sürdürülebilirlikle ilgili çalışmalarımız 17 yıl öncesine dayanıyor. Bu işin bankacılıktaki başlangıcı büyük montanlı proje finansmanı işlemlerindeki çevresel ve sosyal risklerin değerlendirilmesi olsa da, bugün fırsatlar tarafı da bizler için öncelik haline geldi. Bu tarafını değişik müşteri segmentleri için sürdürülebilir ürün ve hizmetler sunarak kucaklamaya çalışıyoruz. Küresel sürdürülebilir finans piyasası 2020’deki 2 trilyon dolardan, 2021 sonunda hacim 4.9 trilyon dolara ulaştı. 2 milyon dolara gelmesi 10 yıl sürmüştü. 1 yıl içindeki büyük artış konunun dünya için ne kadar kritik düzeye geldiğini gösteriyor. BBVA’nın 2018-2025 arasında sürdürülebilir finansa 300 milyar Euro’luk kaynak sağlama hedefi var. Biz de 150 milyar TL kaynak ile bu tutara katkı yapacağız. Bir banka için Kapsam 1 ve Kapsam 2 emisyonlarının yönetilmesi kolay. Biz 2020 yılı itibariyle karbon nötr olduk. Kapsam 3 emisyonları ise bir bankanın bu konuda dönüştürücü gücünü kullanabileceği en kuvvetli olduğu yer. Bu kapsamda kömür dışında, demir çelik, çimento, otomotiv, enerji gibi sektörlerde de bir strateji geliştireceğiz. Sadece “kredi vermiyoruz” demekten değil, sürdürülebilirlik yatırımları için destekten bahsediyoruz.

 

DİDEM DURU

DİDEM DURU
Cisco Türkiye Genel Müdürü
KENDİ ÇÖZÜMLERİMİZİ BULUYORUZ
“Bizim gibi teknoloji şirketlerine bu dönemde çok büyük rol düşüyor. Dijitalleşme arttıkça, enerji tüketimini de artırıyoruz. Bunun yanı sıra da inovatif yaklaşımlarla kendi ilacımızı, çözümlerimizi de üretiyor, buluyoruz. Cisco olarak sürdürülebilirlik, gündemimizin üst maddelerinden birisi ve ‘herkes için kapsayıcı gelecek’ mottosuyla yaşantımızın tüm alanlarına koymuş durumdayız. Faaliyetlerimizin her alanında çevre üzerindeki olumsuz etkimizi en aza indirmenin ve teknolojinin enerji kullanımını ve sera gazı etkisini azaltmasının yollarını bulmaya çalışıyoruz. 2040’a kadar net sıfır emisyona ulaşma amacımız var. Ürünlerimizin tasarımını, operasyonlarımızı ve tedarik zincirimizi de bu doğrultuda yönetiyoruz. Diğer taraftan hibrit çalışmayı çok destekliyoruz. Bir yandan döngüsel ekonomik modellerle üretim yapıyoruz. Cisco Vakfı iklim için 10 yılda 100 milyon dolar ayıracak. Bu etkinlikte de kendini dünyayı iklim krizinin etkilerine karşı güçlendirmeye adamış Yuvam Dünya’ya destek sağlayarak mücadeleye katkıda bulunuyoruz.”

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

saglikta-devrim-yaratiyor

Sağlıkta devrim yaratıyor

Yapay zekayla üretilen bu peynirler gerçeğinden ayırt edilemiyor