in , ,

Vadi’de kurulan Bakkal’ın gözü devasa ‘etnik’ pazarda

Uzun süre Silikon Vadisi’nde çalışan, girişimler kurup, ‘çıkışlar’ yapan Murat Karslıoğlu, şimdi “Bakkal” adlı startup’la yoluna devam ediyor. “Etnik” ürünlerle hızla büyüyen göçmen pazarına odaklanan girişimcinin hedefi çok büyük.

MuratKarsliogli---Bakkalkurucu

MURAT KARSLIOĞLU
BAKKAL KURUCU VE CEO

Bundan 22 yıl önce, ABD’ye yeni bir kariyer başlangıcı için gittiği bir dönemdi. Alışveriş için gittiği büyük market zincirlerinden birinde, yoğurt satın almak istedi. Ancak, bizim bildiğimiz anlamda yoğurttan eser yoktu; şekerli, aromalı, meyveli yoğurt türevleri vardı. Benzer tabloyu, Türkiye’de alıştığımız birçok ürün için de gözlemledi. Üstelik, değişik ülkelerden gelen arkadaşları da aynı sorunu yaşıyordu. “Etnik” gıda ürünlerine ulaşmak başlı başına bir sorundu. Pandemi döneminde ürünlere ulaşım sıkıntısı daha da arttı.

Uzun yıllarını Silikon Vadisi’nde geçiren, çok sayıda startup kurup, başarılı “çıkışlar” yapan Murat Karslıoğlu, bu potansiyeli görünce, yeni girişimine de karar verdi. Böylece 2021’in başında Bakkal adlı girişimi kurdu. Etnik gıda tedarik ve dağıtımında “oyunu” değiştirmeyi hedefleyen Murat Karslıoğlu, sektörü ve işiyle ilgili planlarını şöyle anlatıyor:

BÜYÜYEN BİR POTANSİYEL

Biz yaptığımız işe ‘International Grocery Delivery & Online Marketplace’ (Global Gıda Ürünleri Dağıtım ve Çevrimiçi Pazaryeri) diyoruz. İşe girişmeden önce sektörün sorunlarına, tüketicinin ihtiyaçlarına baktık. Kendi geliştirdiğimiz algoritmaları kullanıp, onların taleplerini veriyle öğrendik. Demografik dağılım verilerine baktığınızda; 2030 yılı tahminleri, tüketici dağılımında pay ağırlığının azınlıklara geçeceğini öngörüyor. Daha şimdiden, değişik kültürden/ülkelerden gelen tüketicilerin ihtiyaçları ve talepleri karşılanamaz durumda. Bunlar arasında Türkler’in yanı sıra İranlılar, Yunanlılar, Ruslar ve Afganlar gibi çeşitli gruplar var. Örneğin, Ruslar ve İranlılar, ihtiyaç duydukları ürünleri kendi ülkelerinden getiremiyorlar. Oysa, onların tükettiği ürünlerin tamamına yakınını Türkiye’den tedarik etmek mümkün. Buna rağmen Türkiye’deki üreticiler, bu potansiyele henüz gerekli ilgiyi gösterip, Amerika pazarına etkili girememişler. Biz önce ihtiyaçları görünür kılmak için bir veri platformu kurduk. İkinci aşamasında üreticilerle bağlantı kurarak, ürünleri düzenli olarak Amerika’ya getirmeyi önerdik. Bunları sadece ‘etnik kullanıcıları hedefleyerek değil, Amerikan tüketicisinin de ilgisini sağlayarak, daha geniş bir pazar imkanı sunmayı hedefliyoruz.

YOLUN BAŞINDAYIZ

Bakkal Pazaryeri, Silikon Vadisi’nde açılalı sekiz ay oldu. 30 binin üzerinde kullanıcısı var. Biz müşterilerimizi gruplara ayırdık. Toplam potansiyel pazarımızda 50 milyonluk bir tüketici kitlesi var. Şu anki haliyle 57 milyar dolarlık ‘lidersiz’ bir pazardan bahsediyoruz. Pazarda sırtlayıcı olarak görebileceğimiz, öne çıkan bir marka yok. Piyasanın en önemli tarafını bakkallar oluşturuyor. Biz de kurduğumuz pazar yeriyle bunları bir araya getirelim dedik. Satış ve dağıtımdaki ürünlerin tamamına yakını Türkiye menşeli. Tabii Türkiye ile sınırlı kalmayacağız. İtalya ve Hindistan’ı da ekleyebiliriz. Ancak, amacımız uygun talepleri öncelikle Türk üreticilere götürmek.

Tedarik tarafında Amazon modelini kullanıyoruz. Ürünleri Türkiye’den kendimiz alıp buraya getirmiyoruz. Üreticileri, ‘Biz analizimizi yaptık. Size garantili satış olanağı veriyoruz. Ancak, Amazon’un yaptığı gibi ürünleri depomuza siz göndereceksiniz. Ürün satıldığında ödemeyi alacaksınız’ diyoruz.

Bunun öncesinde etnik ürünler için veri tabanını da oluşturduk. 53 bin barkoda ulaştık. ABD’deki tarım kurumu olan USDA’de bile bu kadar etnik ürün bilgisi yok.

BÜYÜME YOLCULUĞU

Bakkal’ı 2021’de kurduk, ilk satışımızı 2022 başında yaptık. O günden bu yana yıllık büyüme yüzde 300’ün üzerinde seyrediyor. Bakkal’ın 1 müşteri ediniminin maliyeti 13 dolar. Bu sektör için düşük bir rakam ve bunun arkasında bizim modelimizin başarısı var. Çünkü, bizim ‘ikna’ edilmeye hazır müşterimiz var. 13 milyon dolar civarında yatırımla, 1 milyon müşteriyi ekleyebiliriz. Ancak, bizim işe başlamamızla birlikte pandemi başladı. O dönemde VC’ler gıda dağıtım işine bu tip yatırımlar yapmıyorlardı.

Kendi organik büyüme hızımızla buradan çıkmamız gerekiyor. Şu anda stratejimizi bu şekilde yürütüyoruz. California dışında da büyümemiz gerekiyor. Ama yine de sürekli yatırım arayışımız devam ediyor.

Bugün itibariyle 30 bin kullanıcımız var ve bunların ortalama kart sayısı 125 dolar. Geçen yıl 1 milyon dolar ciro yaptık, 2024 yılını 12 milyon dolar ile kapatmayı tahmin ediyoruz. Bu yıl içinde, Bakkal’ın 13-14 kat büyümesini bekliyoruz.

YATIRIMCI İLGİSİ VAR MI?

Şimdiye kadar 3.5 milyon dolar yatırım topladık. Bunun içinde benimle birlikte 12 yatırımcı var. Bunların tamamı melek yatırımcılardan oluşuyor. Biz VC’lerden biraz uzak durduk. Şu anda yeni yatırım araştırıyoruz. 3.5 milyon daha topladığımızda önümüzdeki sene şirketin değerlendirmesini 150-200 milyon dolar arasına getirebilecek satışa ulaşacağımızı görüyoruz. Souq.com adlı başarılı olmuş bir pazaryeri var. Kurucusu bu süreçte bizim takıma katıldı, onun çok iyi bildiği Orta Doğu ve Avrupa’da yatırım görüşmeleri yapıyoruz. İlgi çok yüksek, ancak sadece maddi yatırımcı değil; üretici, ekip desteği, çevre erişimi gibi katma değer getirebilecek yatırımcıları tercih ediyoruz. Dileğimiz az sayıda, yetkin yatırımcılarla iş birliği sağlamak.

BAKKAL’IN HEDEFİ

Akdeniz coğrafyasından gelen lezzetlerin tadını çıkaran, keyifli bir düzen oluşturarak, azınlıkların tüm Amerikan vatandaşları ile el ele verdiği, mutlu bir toplum oluşmasına katkıda bulunmak istiyoruz. Bununla birlikte nice Chobani’lerin oluşmasına katkıda bulunmayı arzuluyoruz. Üreticilerle iş birliğimizi daha da ileriye taşıyarak kendi özgün markalarımızı yaratmayı planladık. Anadolu ve çevre coğrafyasının hammaddeleri ile yepyeni ürünler ortaya çıkarmaya hazırlanıyoruz. Önümüzdeki 5 sene içerisinde, Amerikalılar bugüne kadar yemedikleri lezzetleri Bakkal’da bulacaklar.

“2 ÖNEMLİ ZORLUĞUMUZ OLDU”

  1. TEDARİKÇİLER
    Türkiye’deki şirketler ağırlıklı olarak dağıtımcılarla çalışıyorlar. Onları pazarın büyüklüğüne, verinin önemine ve Amazon modeliyle ABD pazarına girişe iknada zorlandık.
  2. UYGUN ÜRÜN
    Türk üretici, yakın coğrafyaya ürün satmaya alışmış. ABD ve Avrupa standartlarına uyacak ürünleri hazırlamak onlara zor geliyor.

BAKKAL’IN FARKI NEREDE?

  1. Sağlıklı çalışan, yetkin ekibe sahip, dağıtım ekibi aktif olarak yollarda olan, kurulma aşaması tamamlanmış ve hatalarından ders almış bir şirketiz.
  2. 30 binden fazla kullanıcısı olan bir uygulamamız var.
  3. Artan göçmen nedeniyle pazar hacmi çok hızlı bir şekilde büyüyor. Bolca talep, yetersiz kalan arz ve iştahı bol bir ülke var.
  4. Bir diğer özelliğimiz ise ‘yerel’ olmak. Biz dışarıda başarıya ulaşıp, yatırımlarla ithal edilmiş bir girişim değiliz. Silikon Vadisi’nde kurulmuş, burada büyüyen bir Amerikan şirketiyiz.
  5. Türkiye’den pazara sokmak için iş birliği yaptığımız üreticiler için bu özelliğimiz, ciddi fayda sağlıyor.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

hizli-dagitimin-gucu

Hızlı dağıtımın gücü

B.-Yosun-Karasu

“Yılda 10 bin araç üretimi için geri sayıyoruz”