in , ,

Yeni nesil pazarlama

Pazarlama ve Liderlik Uzmanı Philip Kotler sorularınızı yanıtlıyor.

yeni-nesil-pazarlama

Fotoğraf: Pixabay

PHILIP KOTLER

GİRİŞİMSEL PAZARLAMA DÖNEMİ BAŞLADI

Hızla değişen fırsatlar ve tehditler dünyasında yaşıyoruz. Şirketler uzun vadeli büyüme istiyorsa, profesyonel pazarlamanın yeterli olmadığı bir çağda yaşıyoruz. Şirketlerin büyük resmi görebilen ve yeni yönlerle, başarıları hayal edebilen pazarlama liderlerine ihtiyacı var.

‘Entrepreneurial Marketing’ kitabını da zaten pazarlamanın büyüme etkisini genişletmek üzere yazdık.
Çoğu şirket, profesyonel pazarlamanın temel kurallarını bilir. Bu şirketlerin pazarlama sorumluları;

kaynakları ve finansmanlarıyla ilgili makul hedefler koyarlar. Bu sorumlular, planlarını, tüm satış ve kâr hedeflerine ulaşma niyetiyle uygular. Birincil hedeflerine ulaşmada yüksek performanstan başka bir şey düşünecek çok zamanları yoktur.

Gözden kaçan ise; daha geniş çaplı sorular sorma zamanıdır. Şirket, komşu pazarlara girip işlerini büyütebiliyor mu? Şirket, potansiyel talebi daha iyi anlamak için bazı yeni bilişim teknolojilerinden yararlanabiliyor mu? Şirket cesaret edip yenileyici pazarlama veya sürükleyici pazarlamaya atılabiliyor mu? Şirket, pazarlama sorumlularının, sıklıkla bazıları yenilik projelerine götüren yeni fikirler ürettiklerini söyleyebiliyor mu? Profesyonel pazarlama ekiplerinin yeni fikirler üretemediğini gören her şirket, ‘girişimci pazarlamacılar’ açısından yoksun bir şirkettir.

CMO’NUN KRİTİK SORUSU

Günümüz CMO’ları, daha girişimsel düşünen, son derece yaratıcı pazarlamacılar grubuna dahil olduklarına emin olmalılar. Girişimsel pazarlamacıların üç özelliği vardır: Fırsatlar kovalar, riskler alır ve yeni ağlar kurmayı, süreçler yaratmayı düşünür.

Size, profesyonel pazarlamacıların sayısına kıyasla bir şirket bünyesinde kaç tane girişimci pazarlamacının olduğunu anlatamam. Profesyonel pazarlamacıların öncelikle başarılmış cari satışlara ve kâra odaklandığını unutmayın.

ÜÇ SIRA DIŞI ÖRNEK

  1. McDonalds, başlangıçta California’da Dick ve Mac McDonald adlı iki kardeşin başlattığı bir hamburger restoranıydı. Zamanla bazı yeni fikirler geliştirdiler. Derken zor durumda olan, geçimini milkshake karıştırıcı satarak sağlayan 52 yaşında Chicago’lu bir satıcının McDonalds’a girip bu restoran türüyle ilgili yepyeni bir gelecek hayali kurmasıyla her şey değişti.
  2. Uber, taksi arayıp bir tane bile bulamayan iki arkadaşın orijinal fikriydi. İnsanların taksi bulmak için telefon edip, kendi araçlarını yolcu taşımak için kullanacak birçok araç sahibinin birinden anında hizmet alabilecekleri bir şirket kurmayı düşündüler. Bu fikri 2009 yılında uygulamaya koydular. Temmuz 2015’te, Uber 51 milyar dolar değerlemeyle dünyadaki en değerli yeni şirket olmuştu. Uber olduğu yerde kalabilirdi. Ancak, daha girişimci sürücüler ve yöneticilerden gelen yeni fikirleri teşvik ettiler. Uber, artık Uber Eats ile restoranlardan sipariş edilen yemekleri evlere ve şirketlere taşıyor. 2018 yılında, Uber’in elektrikli scooter işine yatırım yapacağı duyuruldu. 2022’de, birden çok müşteriye bir yolculuğu paylaşıp normal ücretin yüzde 20’sine kadar tasarruf etme imkânı sağladılar. Uber’in büyümesi, sürücülerin ve yöneticilerin cesaret verici girişimsel inisiyatiflerine bağlı.
  3. Airbnb, 2012 yılında San Francisco’da bir otel odası bulamayan iki kişinin muhteşem fikri olarak başladı. Gecelik konaklama için evlerinin bir odasını kiraya vermeye istekli olabilecek ne çok ev sahibi olduğunu keşfettiler. 2020 yılı itibarıyla, Airbnb, borsada işlem gören üç otel zincirini (Marriott, Hilton ve Intercontinental) geride bırakan, değeri 100 milyar doların üzerinde olan bir işletme olmuştu. Ev sahipleri, evlerinin bir odasını bir internet sitesi ve uygulama yoluyla misafirlere kiralayabiliyorlardı. Airbnb’nin girişimsel hayali bununla sınırlı kalmadı. Günümüzde, kullanıcılar tek bir odadan egzotik yaşam alanlarına kadar değişen özel alanlarını seçebiliyor. Airbnb üzerinden ağaç evler, mağaralar, tekneler, apartman daireleri, villalar ve çadırlar tamamıyla kullanıma açık halde. Şirketin en yeni fikri, en güzel yorumları almak ve ayrıntılara büyük önem vermek üzere ev sahipleri tarafından yönetilen en yüksek kaliteli evleri sağlayan Airbnb Plus oldu.

GİRİŞİM PAZARLAMACILARIN ÜÇ ÖZELLİĞİ

  1. Fırsatlar kovalar.
  2. Riskler alır.
  3. Yeni ağlar ve süreçler yaratmayı düşünür.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

fast-company-aralik-ocak-kapak

Bir dönemin tanığı

yapay-zeka-sagduyulu-olabilir-mi

Yapay zeka sağduyulu olabilir mi?