NEYRAN BAHADIRLI
UBER TÜRKİYE, İSRAİL, MALTA CEO’SU
Uber, 2009 yılında Silikon Vadisi’nde kuruldu ve kısa sürede bütün dünyaya yayılıp dünyanın en büyük teknoloji platformlarından biri haline geldi. Bugün dünyada 71 ülkede ve 10 binden fazla şehirde faaliyet gösteriyor.
Türkiye’de ise faaliyete 2014 yılında başladı. Uygulama, kısa sürede hem İstanbullular, hem de turistler tarafından yoğun bir ilgiyle karşılandı.
2019 yılına kadar, sadece lisanslı taşımacılar ile gerçekleşen UberXL ürünü özellikle İstanbul’da oldukça popüler bir hizmet olmuştu. Ancak, bu ürüne “haksız rekabet” davası açıldı ve 2020 yılında mahkeme Türkiye’de Uber’e erişim yasağı getirdi.
Uber, bu erişim engeli kararına itiraz ederek kararı üst mahkemeye taşıdı. Nitekim 2021 yılının Ocak ayında Uber’e Türkiye’de uygulanan erişim engeli üst mahkeme kararı ile kaldırıldı. Böylece Uber için yeni dönem başladı ve taksilerle hizmet sunmasına izin verildi.
Uber Türkiye stratejisini bu kararla beraber değiştirerek Uber Taksi lansmanını yaparak İstanbul’a geri döndü. Şirketin Türkiye, İsrail, Malta CEO’su Neyran Bahadırlı, bu yeni dönemi ve geleceği şöyle anlattı:
Beklenenden hızlı büyüme
Uber Taksi’nin Türkiye’deki performansı beklenenin çok üstünde oldu. Geçtiğimiz yıl, Uber uygulaması çoğunluğu İstanbul’da olmak üzere, taksi çağırmak için 9,2 milyon kez açıldı. 2022 yılının ilk 9 ayında, Uber uygulaması 18 milyon kez taksi çağırmak için açıldı. Yani ilk 9 ayda iş hacmimizin geçtiğimiz senenin 2 katına çıktığını söyleyebiliriz.
Uber’in Türkiye’deki toplam indirilme sayısı ise 5,7 milyona ulaştı. Ayrıca, 2022 yılı Ocak ayından itibaren 30 bin taksi sürücüsünün kazanç elde etmek için Uber Taksi’yi kullandığını söyleyebilirim.
Yeni ürünler başlattık
Bu sene en çok önem verdiğimiz projelerden birisi Şubat ayında hayata geçirdiğimiz Siyah Taksi lansmanı oldu. Böylece “sarı” ve “turkuaz” taksiye ek olarak, Uber kullanıcılarına daha lüks ve konforlu bir ürün seçeneği de sunmaya başlamış olduk.
Uber Siyah Taksi ticari taksi plakası taşıyan ve siyah renk lüks taksi kategorisinde çalışan araçlar tarafından sunuluyor. Fiyatlandırma da yine UKOME tarafından belirlenen Siyah Taksi taksimetre fiyat tarifesine göre yapılıyor.
Bu segmentin büyümesine destek olmak ve sarı taksiden siyah taksiye geçmek isteyenler için bir işbirliği hayata geçirdik. Bu çerçevede Siyah Taksi’ye kayıt olmak için araç satın almak isteyen sürücülere minivanlar için uygun fiyatlı finansman desteği sağlandı.
İstanbul’un dünyadaki yeri
Global bir perspektiften bakıldığında, Uber pek çok ülkede taksi ürününü önceliklendirmiş durumda. Taksi, globalde yüzde 250’den fazla büyüyerek Uber’in dünyada en hızlı büyüyen ürünü oldu.
İstanbul pazarının bu bağlamda Uber için kayda değer bir büyüklüğe sahip olduğunu söyleyebilirim. Bu da Türkiye’yi Uber’in öncelikli pazarlarından biri haline getirdi. Büyük bir nüfusu var ve şehir içi özel ulaşım önemli ölçüde taksi ile sağlanıyor. Bu durum, Uber’in İstanbul’daki yerini daha da güçlendiriyor.
Uber’de yeni neler oluyor?
Uber, faaliyet gösterdiği ülkelerde uzun vadeli ortaklıklar gerçekleştirerek, daha akıllı ve daha temiz şehirler oluşturulmasına katkı sağlamak için çalışıyor. Örneğin, Uber’in dünya genelinde 2040 yılına kadar sıfır emisyona ulaşma, yani bütün yolculukların sıfır emisyonlu araçlarla yapılmasını sağlama hedefi var. Bu hedef ile aynı doğrultuda Uber Green adında, yalnızca elektrikli veya hibrit araç çağırmak için kullanılabilecek bir ürün hayata geçirildi.
Yine bu hedefe ulaşmak için Uber’in en büyük pazarlarından olan Londra’da 2025’e kadar 3 sene içerisinde kayıtlı araçların tümünün sıfır emisyonlu araçlardan oluşması, Paris’te de en az yüzde 50’sinin tam elektrikli olması hedefleniyor ve bunun için sürdürülen ciddi bir çalışma var. Buna ek olarak, toplu ulaşım için, ‘Uber Transit’ ürünü başlatıldı. Bununla uygulama üzerinden metro veya otobüs gibi toplu taşıma ile yolculuk gerçekleştirilebiliyor.
Uber sadece insanların taşınması değil; yiyeceklerin, eşyaların taşınması için de kullanılan bir teknoloji platformu. Uber Eats (Uber Yemek) ve Uber Connect (Uber Kurye) bunlara en güzel örnekler.
Türkiye’ye özel yenilikler
Türkiye’de de Uber’in yeni ürünleri hayata geçirme konusunda projeleri ve çalışmaları bulunuyor. 2023 yılı içinde bu projeleri açıklıyor olacağız. Şu an için taksi ürünüyle devam etsek de farklı alanlardaki fırsatları sürekli değerlendiriyoruz. Tüm proje ve çalışmalarımızda regülasyonlar ile uyum içinde ilerlemek istiyoruz.
İstanbul’daki taksi sayısı 17 bin 500 ile sınırlı. Biz de mevcut tüm taksi sürücülerini Uber sistemine dahil etmeye çalışıyoruz. Amacımız, hem Uber platformuna kayıt olan ve uygulamayı düzenli kullanan taksi sürücüsü sayısını artırmak, hem de Uber’de aktif çalışan taksi sürücülerinin kaliteli hizmet sunmasını sağlamak.
Bunun için farklı projeler üzerinde çalışıyoruz. Operasyon ekibi olarak taksi duraklarına ziyaretler gerçekleştiriyor ve olası işbirliklerini değerlendiriyoruz. Uber sistemine kayıtlı bir taksi sürücüsü, sisteme kayıtlı olmayan bir başka taksi sürücüsünü Uber platformuna kaydettiğinde referans bonusu kazanabiliyor. Benzer yöntemler ile sistemimize kayıtlı sürücü sayısını artırmaya çalışıyoruz.
“Yeni şehirlere de gireceğiz”
Uber Taksi ürünü, bugün İstanbul, Ankara ve İzmir’de faaliyet gösteriyor. Önümüzdeki dönemde yeni şehirlerde de Uber Taksi ürünü ile büyümek 2023 planlarımız arasında bulunuyor.
“30 bin taksi sürücüsü platformu kullandı”
2022 yılı Ocak ayından itibaren 30 bin taksi sürücüsü Uber platformunu kullanarak yolculuk yaptı. 2022 yılı boyunca Uber kullanan kayıtlı sürücü ortaklarımıza çeşitli faydalar sunduk: Shell ile yaptığımız işbirliği ile yakıt desteği, Uber Pro sadakat programı ile ödül ve ayrıcalıklar ve Allianz Partners ferdi kaza sigortası desteği gibi katma değer sağlayan sürücü destek programları kayıtlı taksi sürücüsü sayısını artırmaya yardım etti.