in

Dijital liderlerin yeni yıl ajandası

Pandeminin de etkisiyle son 2 yıldır dijitalleşme daha fazla konuşuluyor. Bunda Covid-19’un etkili olduğu dönemde “dijitale” hazır şirketlerin fark yaratması ve yüksek performans göstermesi de etkili oldu. Fast Company, MDSap ve Incorta ev sahipliğinde bir araya gelen Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin dijital liderleri, 2022 yılında da bu stratejinin devam edeceğinin altını çiziyor. İşte CIO ve CTO’ların gözünden yeni dönemin analizi…

dijital-liderler

ŞAMİL NEVRUZ
IYZICO
Türkiye’de bulut teknolojilerinin kullanılmamasını, en büyük sorun olarak görüyoruz. Bulut çözümler için geçen sene yatırımlar başlattık ve önümüzdeki iki sene devam edeceğiz. Ayrıca, global bir ödeme şirketinin parçası olduğumuz için bu hizmetlerin yurt dışına taşınması açısından bize avantaj sağlayacak. Bize göre Türkiye’de online alışverişte müşterinin önemli bir çekincesi var:

ŞAMİL NEVRUZ

Tüketici satıcıya, satıcı da tüketiciye güvenmiyor. Bu nedenle online ticaretten uzak duran bir kitle vardı. Pandemi onlara böyle bir sıkıntının olmadığını gösterdi. Güvenli dediğimiz alışveriş seçenekleri önemli hale geldi. 2022 için 1 numaralı öncelik: Ölçeklenebilirlik ve güvenlik. Bunlar çok önemli olacak.

DAHA BÜYÜK KİTLELERİ ÇEKECEĞİZ
“Geleneksel ödeme sistemleri, pazarda önemini kaybedecek. Kredi kartı ve bankada hesabı olmayan birçok insan var. Onlar da alışveriş yapmak istiyorlar. Dijital cüzdan gibi çözümlerle çok daha büyük kitleleri online alışveriş yapacak duruma getirmek için yeni ürünlerimiz çıkacak.”

 

FIRAT GÖNEN
GETİR
Son 1,5 yıl içinde hem depo sayımız hem hizmet verdiğimiz ülke ve şehir sayılarımız arttı. Yeni servisler eklendi. Daha verimli olması için eskiden yaptığımız manuel işleri artık otomasyona çevirmeye çalışıyoruz.

“Data science” (veri bilimi) bizim için çok önemli ve operasyonlarımızda yaygın olarak kullanmaya başladık. Getir’in aplikasyon aramasından tutun müşterilere ne önereceğimize, rotamızın hangisi olması gerektiğinden sipariş verdiğinizde o siparişi kabul edecek miyiz gibi konulara kadar hepsi için veri biliminden yararlanıyoruz. Örneğin, bir siparişi, bir başka siparişle birleştirecek miyiz? Bu ve bunun gibi önemli kararları vermede, depolara gelecek siparişleri ve transferlerini tahmin etmede veri bilimi işimizi kolaylaştırıyor.

ÖNCELİĞİMİZ OLAN İŞLER

  1. ABD’de açılışımız ve oradaki veri bilimi ile veri analizi projelerinin sorunsuz ilerlemesiydi.
  2. Müşteri deneyimi çok kritik… Aplikasyon ve veri tarafında daha çok işimiz var.

 

ABDÜLKADİR YAMAN
MODANİSA
Modanisa’nın eski teknolojilerle yazılmış bir hikayesi vardı. 1,5 sene önce dönüşüme başladık, eski teknolojilerin tamamını değiştirdik.

Modanisa çok hızlı büyüyen bir şirket. Ama bunun için takım yapılarını, insanları ve organizasyon yapısını değiştirmek ve kültürel yapıyı yenilemek gerekiyor. Bu dönüşümün karmaşık olan kısmını büyük ölçüde aştık. Eğer kısa sürede dönüşüm yapmak istiyorsanız, yıkmanız gerekiyor. Biz de bu yıkıcılığı yaşadık.

Şu anda Modanisa içinde otonom ekipler var. Stratejik olarak bir hedef belirleniyor. Bütün takımlar geliyor ve bilgilerini aktarıyor. Modanisa’nın ‘decacorn’ olma hayali var. Şu anda bu hedefe çok yakınız.

2022’DE DÖNÜŞÜYORUZ
“Eski platformu yenisiyle değiştirmeyi hedefliyoruz. Sadece teknik altyapı değil, organizasyon da değişiyor. Eskiden altyapımız desteklemediği için her yerde depo açamıyorduk. Bir yandan da pazaryerine dönüşüyoruz. Onun da testlerine başladık.”

 

AKİF ERSOY
SAHİBİNDEN.COM
Bizim “kurumsal” ve “son kullanıcı” odaklı iki çağrı merkezimiz var. Bu iki çağrı merkezini de ofis içerisinde görevlendiriyorduk. Şimdi bütün şirket uzaktan çalışıyor. Çağrı merkezi departmanı önümüzdeki yıl ofise geri dönecek.

Son kullanıcılara yeni bir hizmet lansmanı yaptık. Dijital dönüşümün ev ortamında biraz daha hız kazanması için ‘Param güvende’ isimli bir girişimimiz oldu. Bu hizmetle Türkiye genelinde kullanıcıların ikinci el eşyaları; kredi kartıyla, uzaktan taksit imkanıyla, iade garantisi altında alabilmelerini; birbirleriyle alışveriş yapabilmelerini sağlamaya başladık.

İKİ ÖNEMLİ ÖNCELİK

  1. Çalışan mutluluğu ve motivasyonunun artırılması.
  2. İş yapma tarzımızda OKR adlı yönteme geçiyoruz. Bunu başarıyla hayata geçirmek en önemli önceliklerimizden olacak.

 

ABDURRAHMAN KILINÇ
DEFACTO
Dijital ve fiziksel konsepti birleştirip “fijital” adını verdiğimiz bir odakla ilerledik. Pandemi bizi, mağazadaki “omnichannel’ları” artırmaya itti. Yeni nesil mobil ödeme teknolojilerinden faydalandık. Mobil bir cihazla kasa noktasına uğramadan müşteri online ya da mağazadan alışverişini yapabiliyor.

“Fijital” dönüşüm konseptinde odağımıza müşteriyi aldık. Müşteriyi daha yakından tanımak, doğru analiz edebilmek için sadakat programımızı başlattık. Önce Türkiye’de devreye girdi, sonra diğer ülkelere yayılacak. Gelecekte müşteriyi daha yakından tanımamıza yardımcı olacak aksiyonlara götürmesini umuyoruz.

GELİŞMEYE DEVAM EDECEĞİZ

  1. Online anlamda gelişmeye devam edeceğiz.
  2. Mağaza sayısını artırmaya devam edeceğiz. Yurt dışında Berlin’de ilk mağazamızı açacağız.
  3. Veri odaklılığımızı müşteriyi merkeze alarak geliştirmek istiyoruz.
  4. Bulut teknolojilerini daha etkin kullanmak istiyoruz.

 

HANDAN KARAKUŞ
CARREFOURSA
Şu anda gördüğüm hikaye bana şunu söylüyor: “Senin müşteri tarafında yapılacak çok işin var.” Bu kapsamda analitik tarafa eğilmek istiyorum. Bizim tüm hikayemiz orada başlıyor. Aslında data elimizde olduğunda ne yapacağımızı biliyoruz. O yüzden bizim için müşteri datası ve veri analitiği çok önemli. Yol haritamızı bunların katkısıyla çizeceğiz. O yüzden büyük yatırımı veri analitiği kısmında yapacağız.

E-ticarette büyümeye ve daha hızlı iş yapmaya ihtiyacımız var. Oradaki üretkenliğimizi artıracağız. Hem kendi tarafımızı hem de müşteri tarafını çok iyi yöneteceğiz. Bunların hepsi teknoloji üzerinde yürüyor. Burayı dünya seviyesinde bir market ve e-ticaret şirketine dönüştürmek için bir yol haritası oluşturup bunu sağlayacağım.

AJANDAMIN 1 NUMARASI
“Organizasyonel yapılandırmamızı doğru yere oturtmak istiyoruz. Müşteriyi dijitalde, online’da, mağazada, sokakta tanımak istiyorum ve e-ticaretime getirmek istiyorum. Ona güzel bir dijital deneyim yaşatmak istiyorum.”

 

VEDAT YILDIZ

VEDAT YILDIZ
İGA
Amacımız bir “akıllı havaalanı” yaratmaktı. Yolcunun kendi işlemini kendi yapabilmesi noktasında havacılık ve havalimanı sistemlerini de, otonom sistemlere çevirmiş; süreçlerin bir otomasyona bağlanmasını tasarlamıştık. Pandemi, projelerimizi hızlandırdı.

Bizim bir “biometrik yolculuk” planımız var. Biometrik yolculuğu temassız yolculuk ile gerçeğe dönüştürmeyi düşünüyoruz. Bunu da yolcunun pasaportu, yüz verisi ve biniş kartı üçlemesiyle yapacağız. Böylece havalimanında belli başlı noktalarda belge ibrazına gerek kalmadan, yolcunun yüzü ile yolculuk yapmasını sağlayacağız. 2021 yılında buna çalıştık. Pasaportu da bu sürece sokma hedefimiz var. Böylece uçtan uca bir çözüm sağlamış olabiliriz.

3 ÖNCELİĞİMİZ

  1. İşletmeci olarak bölgesel düzeyde daha güçlü olmak ve rakiplerin önüne geçmek.
  2. Teknoloji tarafında Getir’den esinlendiğimiz “uçur” projemiz var. Terminal içerisinde, otonom araçlarla yolcuya siparişini teslim etmeyi amaçlıyoruz.
  3. Havaalanı içinde bir bagaj taşıma robotu düşüncemiz ile terminali veri ambarı olarak kullanacağımız bir projemiz var.

 

HAKAN DURAN
İPEKYOL
Son 1 yılda 3 önemli konuda değişim gerçekleştirdik. İlk sırada organizasyon değişimi var. En önemli değişimi, mağazaları e-ticaretin deposu haline getirmekle yaptık. Böylece kârsızlık nedeniyle sıkıntı çeken mağazaların yüzde 80’i e-ticaret deposu gibi çalışıyor.

Bazı mağazalar yüzde 80 cirosunu e-ticaretten yapıyor. 250 tane mağazanın hepsi internete açık. Müşteriye bazen beş koli, bazen 7-8 koli bile gönderiyoruz. Sonra bunun optimizasyonlarını yaptık. Mağazalar yüzde 45’e yakın pay aldı.

İkincisi, müşteri deneyimi. Konu, çok büyük bir dönüşüm projesi halini aldı. Data altyapısından tutun, müşteriye özel kampanyalara kadar tasarlanmış bir yapı ortaya çıktı.

Müşterinin dokunduğu noktalar hep iyileştirildi. Üçüncüsü, internet üzerinden yurt dışında da satış yapmamız lazım dedik ve Avrupa’daki en büyük e-ticaret şirketlerinden biri olan Zalando kanalına girdik. Şu anda 11 tane ülkede e-ticaret yapıyoruz.

1 NUMARALI ÖNCELİK
“Veri analitiğinde birçok proje hayata geçirdik. Stoklar ve mağazalar için optimizasyon çalışmaları yaptık, bunlara devam ediyoruz. Ayrıca mağazaları, dijitalin başladığı noktalara dönüştürüyoruz. Mağazalar, satışı karşılayan değil, oluşturan mekanlar halini alacak.”

 

BARIŞ FINDIK

BARIŞ FINDIK
PEGASUS
Mottomuzu “dijital havayolu” diye yenilemiştik. Bu kapsamda dijital yatırımlara devam ettik. Bizim için havaalanındaki şirketlerle havayolları arasındaki bilgi paylaşımı çok kritiktir. Böylece ancak müşteriye doğru bilgi iletilebilir.

Pandemi öncesinde bagaj operasyonlarını “self servis” olarak yaptığımız “ekspres bagaj” diye bir servis başlatmıştık. Sanki pandemi hazırlığı gibi oldu. Şimdi operasyonun yüzde 70’i makineler üzerinden yürüyor. Sabiha Gökçen’deki başarı bizi cesaretlendirdi. Bu cihazları İzmir ve Ankara’da yaygınlaştırdık. Antalya, Dalaman, Almanya, İngiltere gibi yerlere de bu cihazları yayıyoruz.

Bizim fark yaratmak istediğimiz yer dijital deneyim. Maliyetleri düşürme anlamında yapay zeka ile yaptığımız projeler pandemi sürecinde de devam etti.

ÖNCELİĞİMİZ ÇALIŞAN MOTİVASYONU
“Pandemi döneminde insan kayıpları büyük sıkıntı yaşattı. Ekibimizi teşvik etmek istiyoruz. Çalışanlarımızın motivasyonu ve sürdürülebilirliğini sağlamak en büyük önceliğimiz.”

 

KORAY KURT
ABDİ İBRAHİM İLAÇ
Herkesin ilaç beklediği pandemi döneminde ham madde ile ilgili sıkıntılar yaşandı. Portföyümüzden çıkmış olan ürünler, devletin isteğiyle yeniden üretilmeye başlandı.
“Fikirden ürüne” diye bir projemiz var. Molekülden ürüne giden bir süreç yaşıyoruz. Hangi moleküllere piyasada daha fazla ihtiyaç olduğu, bunun analizlerini yaparken oldukça yoğun bir veriden faydalanıyorsunuz. Bütün süreci inceledikten sonra ürünü çıkarıyorsunuz.

Tıbbi tanıtım temsilcisi 2 bin 500 arkadaşımız, ellerine tablet aldıkları zaman, hangi doktora gitmeleri gerektiği, yol bilgileri, doktor verileri gibi bilgileri biliyoruz. Asıl amaç, doktorlarla buluştuğunuzda, sizin ürünleriniz için vermek istediğiniz mesajı doğru şekilde verebileceğiniz ortamı sağlamak.

YENİ YIL ÖNCELİĞİMİZ
“Biz insan odaklı bir şirketiz. Teknoloji alanında insan bulabilmek zorlaşmaya başladı. Teknoloji kökenli çalışanlara Türkiye içerisinde daha değerli olacaklarını hissettireceğimiz bir ortam yaratmamız lazım.”

 

GÜRKAN TAŞKIRAN
KİĞILI
Alışverişi artık hiçbirimiz ihtiyaca göre değil, psikolojimizi düzeltmek için yapıyoruz. 2021’de ağırlıklı olarak hem müşteri hem de çalışan deneyimine odaklandık. Stokları verimli kullanmaya yönelik bir proje yaptık.

Şu anda en çok önem verdiğimiz konu ise yurt dışı e-ticaret projesi… Bölgesel olarak kendi e-ticaret sitemizi Almanya ile başlatıyoruz. Akabinde İtalya’ya gidiyoruz. Siber güvenlik tarafı bizim için çok belirleyici oldu. Çünkü, herkes çok kolay bir erişim istiyor ama bu erişimi bizim vermemiz açık oluşturabilir. Hem çalışan deneyimini bozmadan hem de siber güvenliği göz önünde bulundurduğumuzda ayrıca bir yol haritamız var.

“İKİ HEDEFİMİZ VAR”
“Yazılım kökenli bir teknoloji şirketi kurduk. Bu platformumuzu yurt dışında deneyimleyeceğiz. Eğer başarılı olursak yerele transform edeceğiz. İkinci hedef ise deneyim. Hem çalışan deneyimi hem yeteneği elde tutmak.”

 

DENİZ TOSUN
HEPSİJET
İlk önceliğim takım mutluluğu olacak. Çünkü, diğer şirket hedefleri, ekip mutlu olduğunda daha ulaşılabilir oluyor. Bu nedenle ben daha çok ekip yapısına, mutluluğuna odaklıyım. Bu konuda yeni projeler üreteceğiz.

Bazen patronlar çalışanları makine gibi düşünebiliyorlar. Ancak, artık çağ ve teknoloji değişti, yeni bir kuşak var. Çok daha fazla empati kurulabilen, daha güven esasına dayalı şirketler öne çıkıyor. Bu nedenle önceliğime ekibi aldım.

Diğer taraftan biz bir sürü iş modeline geçiyoruz. Bu kapsamda bizim yapımız global yapı çok uygun değil, önümüzde aşmamız gerekenler var. Yeni dönemde global bir lojistik altyapısı oluşturmak, global bir lojistik şirketine dönüşmek için bu engelleri aşmaya odaklanacağız.

2022 AJANDAMIZ
“HepsiJET olarak inovasyon tarafında bazı patentlerimiz, yurt dışı ve Tübitak ile birlikte geliştirdiğimiz Ar-Ge projelerimiz var. Yeni bir şirket olduğumuz için, yerleşik lojistik şirketlerinin 10-20 yılda yaptığını, bizim birkaç yıla sıkıştırmamız gerekiyor.”

 

NESRİN DEMİRCİ

“PROJE SÜRELERİNİ 6-12 AYDAN HAFTALAR DÜZEYİNE İNDİRİYORUZ”

NESRİN DEMİRCİ
MDSap TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
EMEA bölgesinin en büyük bilgi teknolojisi ve servis sağlayıcılarından Midis Grup’un şirketi olan MDSap, bilgi işlem sektöründeki yolculuğuna, 1993 yılında Orta Doğu, Kuzey Afrika, Türkiye ve Doğu Avrupa’da Sybase yetkili dağıtıcısı olarak başladı. Bugün EMEA’da 12 ofisiyle 300’den fazla müşterisinin dijital dönüşüm yolculuğuna yön veriyor.

MDSap, Kurumsal Mimari, Kurumsal Performans Yönetimi, Veri Yönetimi ve Veri İşleme, Büyük Veri, İş Analitikleri, Omnichannel Bankacılık, Kara Para Aklama, Risk Yönetimi, IFRS9, 16, 17 Çözümleri, Fraud Çözümü ve İnsan Kaynakları Yönetimi gibi alanlarda müşterilerine hizmet vermektedir. MDSap’in hizmet verdiği şirketlerin başında finans ve kamu sektöründen kurumlar bulunuyor. MDSap, bu hizmetlerini aralarında Incorta, Wolters Kluwer, SAP gibi global iş ortaklarıyla sunuyor.

Incorta ise 2014 yılında “büyük veri ve iş analitikleri” alanında oyunun şeklini değiştirmek üzere kuruldu. Incorta’nın 100’ den fazla müşteride bine yakın farklı projesi bulunuyor. Normalde büyük veri ve iş analitikleri ihtiyaçlarını karşılamak için farklı ürün ile uzmanlar bir araya getirilir. Oysa, Incorta, bütün süreçleri tek bir platform ve uzmanlıkla, proje sürelerini kısaltarak yürütebiliyor. Böylece 6-12 ay süren projeler, birkaç hafta içinde tamamlanabiliyor. Incorta, bu hizmetini Apple, Starbucks, Facebook ve Netflix gibi şirketlerle de gerçekleştiriyor.

Mayıs ayında Incorta ile Türkiye, Avrupa ve Ortadoğu’yu kapsayan distribütörlük anlaşmasını imzaladık. İlk projemizi de Nasdaq’da işlem gören ilk Türk şirketi, Hersiburada’nın dağıtım kanalı olan HepsiJet ile gerçekleştirdik.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

fastcompany-subat-mart-sayısı

Geride kalan 2 yıl için teşekkürler!

CMO-kahvaltı-ilk-sırada-müşteri

İlk sırada müşteri var!