in

Çalışanlarınızı motive tutmanın 7 yolu

Çalışma modelleri dönüşümden geçiyor, işin geleceği şekilleniyor. Çalışan bağlılığı ise özellikle uzaktan çalışma yönteminin yaygın olduğu bu dönemde kritik önem taşıyor.

YAZI ROSE BENTLEY
OKUMA SÜRESİ 4 DAKİKA

Yaklaşık 10 yıldır uzaktan çalışıyorum ancak ekibimin tamamının sürekli uzaktan çalıştığı bir modeli ilk defa deneyimliyorum. Uzaktan çalışmanın gizli risklerinden birinin çalışan bağlılığındaki düşüş olduğuna dair yaygın bir görüş hakim. Araştırmalar da bu görüşü destekliyor. Öyle ki Great Place to Work tarafından yakın zaman önce yapılan bir araştırmaya göre işine bağlı hisseden çalışanların mevcut işlerinde kalma oranı yüzde 52 daha yüksek.
Ben de kendi ekibimde çalışan değişim oranının düşük olduğunu söyleyebilirim. Qumu’daki tecrübelerim de çalışan bağlılığının ve bağlantıların ne kadar mühim olduğunu gösterdi. İşin aslı, geride bıraktığımız 2 yılın oldukça stresli geçtiği düşünülürse bu süre zarfında işe başlayanların diğerlerine nazaran işlerine daha az bağlı olması anlaşılabilir bir durum. Hepimiz sağlık, aile ve daha pek çok zorlukla mücadele ettik. Liderler ise “Büyük İstifa” hareketinin yanı sıra her geçen gün artan kaygıyla yüzleşti. Şirketler şehirlerden yeşil alanlara kaçan iyi yetenekleri elde tutmanın; yönetimdeki ekipler ise çalışanlarını daha mutlu etmenin yollarını aradı…

Uzaktan çalışmanın yaygın model olduğu bu dönemde, işe bağlılığın çalışan memnuniyeti ve yetenekleri elde tutmak için kritik önemde olduğu yaygın bilinen bir gerçek. Ancak bağlılığın nasıl sağlanacağı konusu hâlâ belirsizliğini koruyor. Ancak, çalışanlarınız her nerede ve ne vakitte çalışıyor olursa olsun, işe bağlılıklarını artırmak için takip edebileceğiniz 7 adım var…

‘HİZMET ÖNCELİKLİ’ LİDERLİĞİ BENİMSEYİN
Her şeyden önce, iyi bir lider çalışanlarının ajandasına girer. Şayet vaktiniz çoğunlukla diğer yöneticilerle yaptığınız toplantılarla ya da toplantısız geçiyorsa muhtemelen bir şeyler eksik kalıyor demektir. Ekibinizi bağlı tutmak için gününüzü onları odağa alarak planlayın. Önce bireylerin sonra ekibinizin ihtiyaçları doğrultusunda düşünün ve gününüzü tasarlamaya bu noktadan başlayın. Ben her zaman ekibimin ihtiyaçlarını kendi ihtiyaçlarımın önüne koyarım.

ONLARLA KISA MUHABBETLER İÇİN VAKİT YARATIN
Her bir görüşmenin başında 5 dakikayı kısa muhabbete ayırırım. Bunu resmiyete döküp takvime işlemem fakat o esnada açıklama getiririm. Bu kısa süre ekip üyelerine birbirlerini tanıma fırsatı verir ve hatta yeni arkadaşlıklar inşa etmeleri için fırsat doğurur. Toplantı sonrasında devam eden görüşmeler ve beyin fırtınaları ise işe bağlılığı daha da artırır.
Bir lider olarak, ekibimdeki çalışanlar için neyin önemli olduğunu bilmek hoşuma gider: Kimin çocuğu tenise başladı, haftasonu neler yaptılar?
İş için her zaman vakit vardır ancak bu görece kısacık muhabbet zamanları için zaman yaratmaya çabalarım. Sadece onları şirkete bağlı tutmak için değil, birbirlerine de bağlı olduklarından ve vakit ayırdıklarından emin olmak için.

YÜZ YÜZE BİR ARAYA GELİN
Ekibim ve ben tamamen uzaktan çalışıyoruz. Fakat (covid koşullarına uygun olarak) zaman zaman buluşuyoruz. Bir aradayken daha üretkeniz fakat daha çok birbirimizi tanımaya odaklanıyoruz. İş fikirleri ajandamıza uygun olarak konuşulacaktır nihayetinde.
Ayrıca, yüz yüze görüştüğümüzde, “bilgisayar yok” şeklinde katı bir kuralım var. Nadiren buluşabiliyoruz bu nedenle elektronik cihazlar iletişime engel oluyor. Beraber keyifli vakit geçirmeye odaklanmak yaratıcılığı, işbirliğini ve arkadaşlığı destekliyor. Bununla birlikte, kurum kültürünü inşa etmeye yardımcı oluyor. Bu etkilerini başlangıçta ölçmek zor olsa da uzun vadede faydaları görülüyor.

UFAK BELİRTİLERE DİKKAT EDİN
Her yönetici çalışan bağlılığını, birtakım üstü kapalı küçük işaretleri gözlemleyerek anlamaya çalışır. Çalışanlarınız Slack platformunda geçen ay olduğu kadar aktif mi? Toplantılarda kameralarını sıklıkla kapatıyorlar mı? Bazı davranışlar genel mesajlar barındırır, örneğin toplantı ya da iş teslim vakitlerine uymamak, maillere zamanında dönmemek… Liderler olarak şefkat sınırlarımızın bir adım ötesine geçmeli ve bağlılıktaki düşüşün temel sebeplerini bulmaya çalışmalıyız.
Şayet astlarınızdan birinin davranışlarında belirgin bir değişim fark ediyorsanız, bunu, kendisini kötü hissetmesine sebep olmadan çözmeye çalışmanız önemli. Onlara iyi niyetle, evde ya da işte bir sorun yaşayıp yaşamadıklarını sorun. Ben bariz bir değişim gözlemlediğimde bunun doğrudan iş ile ilgili olduğunu varsaymam. Hepimizin iş dışında da hayatları var ve evlerimizde yaşadığımız sorunlar hiç şüphesiz davranışlarımızı etkileyebiliyor.

TELEFONU AÇIN
Video uzaktan çalışmada çok iyi bir araç, her gün kullanıyorum. Şayet büyük bir ekip toplantısına liderlik ediyorsam yazılı bir ön-bilgilendirme yerine videolu bir bilgilendirme iletiyorum ya da sunumu canlı video aracılığıyla yönetiyorum.
Bununla birlikte, bire bir görüşmelerde ise telefonu tercih ediyorum. Biriyle iletişime geçmek için gündelik ve farklı (en azından bugünlerde) bir yöntem. Ayrıca, onlara nereden bağlandıklarını/konuştuklarını asla sormuyorum. Zira ekibimin yetkin ve rahat hissettiği yerden çalışmasını arzu ediyorum. Özellikle size tavsiyem, eğer arka plandan ses geliyorsa sebebini sormamanız. Bu huzursuz hissetmelerine sebep olacaktır ve unutmayın ki iş her yerden yapılabilir.

STRATEJİK OLARAK “KAMERALAR AÇIK” ZAMANLARI YAPIN
Toplantıları önceliklerine göre ayırıyorum. Kurum içi bir toplantı daveti attıysam ve “öncelikli” olarak tanımladıysam katılımcılar bunun “kameraların açık olacağı” bir toplantı olduğunu bilirler. Bazı toplantılarda ise sadece ilk 10 dakikada açık olmasını talep edebiliyorum ya da tamamında dilerlerse kapalı tutabileceklerini söylüyorum. Bunlar, her toplantıda ekibinizden beklenenleri ifade etmek için birkaç örnek.

AÇIK KAPI POLİTİKASI UYGULAYIN
Eğer kapınızın onlara her zaman açık olduğunu hissettirirseniz ekibiniz iletişime geçme konusunda daha istekli davranacaktır. Uzaktan çalıştığımız dönemde açık kapı politikası uygulamak, daha fazla bire bir görüşmeler yapmak, Slack gibi araçları daha fazla kullanmak gibi anlamlar ifade ediyor. Çalışanlarım her zaman benimle konuşabileceklerini bilirler.
Ekibimle, kendi hayatımla ilgili bilgileri de kısmen paylaştığım güvenli, açık bir ortam yarattım. İki yönlü şeffaflığın olması insanlarla yüz yüze tanışmamış olsanız dahi, güvene dayalı bir sistemin doğal olarak oluşmasını sağlar.
İşin, çalışma hayatının geleceğini şekillendiriyoruz ve çalışan bağlılığı, kişisel bağlantıların önemli olduğu uzaktan çalışma ortamında özellikle önemlidir. Hangi formatta olursa olsun (telefon, video, Slack) tutarlı, açık bir iletişim kişisel ve profesyonel ilişkilerinizin gelişmesini ve başarılı bir kurum inşa etmenizi sağlamaya yardımcı olacaktır.

YAZAR HAKKINDA: Rose Bentley, Qumu Corporation’da COO (Operasyonlardan Sorumlu Lider) olarak görev yapmaktadır.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Ali-Sabanci-yeni-normalden-sonrakine-hazırlanıyoruz

“Yeni normalden sonrakine hazırlanıyoruz”

Kariyer.net-Genel-Müdürü-Fatih-Uysal

Pandemi iş hayatında fırsat eşitsizliğini besledi!