in , , ,

Yaratıcı liderlere ihtiyacımız var

Lovemarks’ın yaratıcısı Kevin Roberts sorularınızı yanıtlıyor.

yaratici-liderlere-ihtiyacimiz-var

Fotoğraf: Pixabay

Kevin Roberts

P&G’nin eski başkanı Alan G. Lafley, bir keresinde bana “Olgun marka diye bir şey yoktur, sadece olgun marka yöneticileri vardır!” demişti. Yaratıcılık ve inovasyon, başarılı ve sürdürülebilir markaların can damarıdır ve yöneticiler meraklarını koruduklarından ve kendilerine, markalarına ve tüketiciye sorular sormaya devam ettiklerinden emin olmalıdır. Ardından da markalarının giderek artan sayıda tüketici için karşı konulamaz hale gelmesi için devam eden arayışta cevapları sorgulamalıdırlar.

Peki yaratıcılık ve inovasyon için neler gereklidir? Önce bazı tanımlara bakalım. Yaratıcılık, özgün ve meraklı bir zihnin ürünüdür. İnovasyon ise müşterinin hayatını bir şekilde değiştiren şeydir.

Yaratıcılık, zihni yeni fikirler tasarlamak için serbest bırakmakla ilgilidir. İmkansıza doğru atılan ilham, sezgi ve doğaçlamadır. Sonsuza bakar ve bilinmeyene saldırır.

İnovasyon, değişimi başlatmakla ve bir fikri uygulanabilir kılmak için çalışmakla ilgilidir. Bir fikre değer katmak, değerini artırmaktır. Sonlu bir önermedir ve bildiklerimizle ilgilidir, var olanla yeni bir şeyler yapmaktır.

Şimdi bu tanımların ardından yaratıcı ve yenilikçi kişiliklerin özelliklerine bakalım:

  • Yaratıcı kişilik, aynı anda hem daha ilkel hem de daha kültürlüdür, daha yıkıcı ve daha yapıcıdır, zaman zaman daha çılgındır ve yine de inatla ortalama bir insana göre daha aklı başındadır.
  • Karmaşıklık, belirsizlik, uyumsuzluk, bağımsızlık ile hem kutsanmış hem de lanetlenmiştir, ancak yine de çılgınlığa düzen getirebilir.

YARATICI LİDERLERİN FARKI

Yaratıcılık, merak ve meraklı liderler tarafından beslenir. Bu liderlerin özelliklerini de şöyle ortaya koyabiliriz:

  • Açıktırlar -değişmeseler bile değişmeye isteklidirler.
  • Sert adam suratlarını değil, meraklı yüzlerini gösterirler. Açık uçlu sorular sorarlar. Muhtemelen bir cevabı zaten biliyorlardır, ancak bu cevap en iyisi midir?
  • Dinler ve duyduklarını tekrarlarlar. Bu, gösterişçi olmadıklarını, ilgilendiklerini gösterir. Gerçekleri dinlerler, çünkü, gerçek, genellikle fikirlerden daha faydalıdır.
  • Araştırmaya yöneltici, zor soruları tercih ederler. Altın külçesinin değil, altın madeninin peşindedirler. Hep alternatifler ararlar. Hepsinin en iyi unsurlarını seçerler.
  • Minnettarlık gösterirler. Keşfetmeye, tefekküre ve sezgiye daha fazla zaman harcar.
  • Sürekli bir şeyler yapmaya değil, düşünmeye odaklanır.

Her şeyden önce yaratıcılık cesaret ister.

6 ADIMLI SÜREÇ

Yaratıcı liderler, fark yaratırken şu 6 süreçli adımı izlerler.

  1. Sadece bir semptomu değil, gerçek sorunu etraflıca tanımlarlar.
  2. Birbirinden farklı çözümler ve alternatifler üzerinde düşünür. Tek bir çözüme takılı kalmazlar.
  3. Mutlaka deneyler yaparlar.
  4. Yaratıcılık sürecinde kullanıcılar ve müşteriler önemlidir. Mutlaka onlarla konuşur, görüşlerini alırlar.
  5. Test eder ve aldıkları sonuçları objektif bir şekilde değerlendirir.
  6. Son adımda ise ortaya çıkan ürün/hizmeti ‘ticarileştirme’ yoluna giderler.

YARATICILIĞI ARTIRMAK İÇİN 20 İPUCU

  1. Sorunla değil, cevapla başlayın.
  2. Sorunu görselleştirin ve onu yaşayın.
  3. Sorunu genişletin veya küçültün.
  4. Yeniden çerçeveleyin.
  5. Teleskopun diğer ucundan bakın.
  6. Varsayımlarınızı tersine çevirin.
  7. Çok meraklı olun (Beş N’yi unutmayın).
  8. Sürekli soru sorun.
  9. Cevapları sorgulayın.
  10. Beş yaşındaki bir çocuk gibi düşünün.
  11. Neşeli müzikler dinleyin.
  12. Açık havada yürüyüşe çıkın.
  13. Bir arkadaşınızı arayın.
  14. Fikrin üzerine bir gece düşü nün (uykuda).
  15. Fikirle eğlenin.
  16. Steve Jobs olsa ne yapardı’ diye sorun.
  17. Fikirle Ju Jitsu yapın.
  18. Kuralları çiğneyin.
  19. Bağlantısız olanı bağlayın.
  20. Atın ve yeniden başlayın.

İKİ GRUBUN PROFİLİ

(Yaratıcılara da yenilikçilere de ihtiyacımız var)

  • YARATICILAR
    Hayal eder
    Hisseder
    Bağlantı kurar
    Keşfeder
    Büyüleyicidir
    Dönüştürücüdür
  • YENİLİKÇİLER
    Dokunur
    Öğrenir
    Israr eder
    Uygulamaya geçirir
    Etkilidir
    Artımlıdır

YARATICI LİDERLERİN ÖZELLİKLERİ

  1. Sürekli olarak birçok küçük fikri vardır.
  2. Herhangi bir fikirle ilgili şu 3 soruyu sorar:
    -İnsanlar bunu tekrar görmek ister mi?
    -İnsanlar bunu paylaşmak ister mi?
    -İnsanlar bunun içinde olmak ister mi?
  3. Hızlı başarısız olur. /Hızlı öğrenir. /Hızlı düzeltir.
  4. Konuyu/fikri sürekli olarak yeniden çerçeveler.

Sorularınızı iletmek için: [email protected]

YAZARIN DİĞER YAZILARI:

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Cumhuriyetin-ikinci-yüzyılında-“sürekli-kalkınma”-modeli-önerileri

Cumhuriyetin ikinci yüzyılında “sürekli kalkınma” modeli önerileri

piyasa-alt-üst-olacak-mi

Piyasa altüst olacak mı?