YAZI: İPEK KOŞAN
Lisede bir öğrenci değişim programı ile Amerika’ya gitti. Bu dönemde daha sonra ortağı olacak Alihan Özbayrak ve Joseph Watkins ile tanıştı. Etkinlik konusuyla ilgileri, öğrenci olarak katıldıkları konferans ve etkinliklerle sınırlıydı. Bir öğrenci oryantasyon programında zihinlerinde daha sonra Socio’ya dönüşecek girişim fikri gelişti. Çünkü, etkinlik düzenleyen şirketlerin yaşadıkları sorunları gözleme şansları olmuştu. Bir yığın ‘kağıt’ işi vardı, çalışanlar detaylar arasında adeta boğuluyorlardı.
Teknolojinin bu kadar ilerlediği bir dönemde etkinlik işindeki bu kağıt bolluğuna, süreçlerin geleneksel şekilde yönetilmesine şaşırmışlardı. Henüz 20 yaşındaki Yarkın Sakuçoğlu, Alihan Özbayrak ve Joseph Watkins, bu öğrenci buluşması sırasında kararlarını vereceklerdi: ‘Etkinlik yönetimini dijitale taşıyoruz.’
Hızlıca kolları sıvayıp, 19 Mayıs 2016’da, Socio adlı şirketlerini kurdular. Şirketin etkinlik yönetim platformu, herkesin kullanabileceği basit ve fonksiyonel şekilde kuruldu. Kurulan ‘etkinlik yönetim’ platformuna herhangi bir organizatör girip, 360 derece bütün etkinliğini hayata geçirebiliyor. Etkinlikleri; kayıttan, online etkinliklere, ve etkinlik mobil uygulamasına kadar her şeyi platform üzerinden yönetebiliyordu.
19 Mayıs 2016’da kurulan Socio, aradan geçen 5 yılda sektörde yarattığı ilgi nedeniyle çok sayıda satın alma teklifiyle karşılaştı. En sonunda Cisco’nun teklifini kabul edip, 2021 yılında bu büyük şirket ile yollarını birleştirdiler. Şimdi ise Yarkın Sakuçoğlu ve ekibi, Webex Events adlı ürününü yönetiyor. Şirketin genel müdürlüğünü yürüten Sakuçoğlu, büyük bir şirketin satın almasına giden maceralarını paylaştı:
NEREDEN NEREYE?
Biz bu sektöre girdiğimizde ağırlıklı olarak geleneksel yolla iş yapan şirketler mevcuttu. Bize benzer iş yapanların sayısı ise globalde yaklaşık 200 kadardı. Yani ilk günden itibaren rekabetin çok yüksek olduğu bir endüstrinin parçasıydık. Tabii, 201. ürün olarak girdiğimiz bu sektörde, 5 sene gibi kısa bir süre içerisinde liderlik pozisyonuna çıkmak bizi çok mutlu etti.
Socio’yu yaklaşık 5 sene yönettik. Bu süre sonunda 3 kişiden Türkiye ve Amerika’daki ofislerimizi yaklaşık 200 çalışana kadar büyüttük. Biz Covid başladığında ağırlıklı olarak fiziki etkinliklerin yönetimine hizmet veriyorduk. O dönemde yaklaşık 60 kişilik bir ekibimiz vardı. Pandemi ile birlikte bir gecede bütün işimiz yok oldu. Bütün müşterilerimiz etkinlik bütçelerini ‘sıfıra’ indirmek zorunda kaldılar.
FARKIMIZ EKİBE İNANMAK!
Doğal olarak bütün rakiplerimiz küçülme yolunda çalışanlarını işten çıkarmaya başladılar. Biz ise ekibimize olan güvenimizden yola çıkarak, büyük bir risk alıp, bu dönemde hiçbir işten çıkarma yapmadık.
Bu işi yaptığım son 8 senede öğrendiğim en önemli şey, “ekibin her şey olduğu”; bana sorarsanız siz ‘doğru insanları bir odaya koyduğunuzda çözemeyeceğiniz problem, elde edemeyeceğiniz fırsat yoktur’. Bizim de pandemi sırasında kendi küllerimizden yeniden doğma hikayemiz bunun çok iyi bir örneği.
Pandemi ile birlikte bütün işimiz yok olduktan sadece aylar sonra, ekibimiz sayesinde, çok güçlü bir ‘online etkinlik platformu” geliştirdik. Birçok rakibimiz yaptıkları işten çıkarmalar nedeniyle yetişemeyip bizim çok gerimizde kaldılar. Bu dönemde satışlarımızı 3’e 5’e katlama fırsatımız oldu. Bu büyüme de Cisco dahil birçok firmanın ilgisini çekti.
SATIN ALMA SÜRECİ
Çok hızlı büyüdüğümüz için hem yatırım yapma hem de potansiyel olarak bizi satın alma konusunda farklı şirketlerin ilgisi vardı. Bizim için de bu çok kritik bir karardı. Ya yatırım şirketlerinden fon alıp, satın alma yoluyla kendimiz büyüyecektik ya da vizyonumuzun örtüştüğü, Cisco gibi bir şirketle yollarımızı birleştirecektik. Hatta büyük bir yatırım turu için birkaç şirketle de konuşuyorduk.
Biz doğru firma ve ekip olduğuna inandığımız Cisco ile yollarımızı birleştirmeyi tercih ettik. 8 Temmuz 2021’de bu işlem tamamlandı.
Cisco, 84 binden fazla çalışanı olan global bir şirket… Webex’te, faaliyet gösterdiğimiz iş alanlarından biri… Webex Suite isimli güçlü bir işbirliği platformumuz var. Bir organizasyonun işbirliği için gereken bütün ürünlerin hepsinin bir çatı altında bulunduğu bir paket olarak düşünebilirsiniz. İçinde ‘toplantı, mesajlaşma, arama’ gibi araçlar da var. Aslında biz de bu güçlü paketin bir parçasıyız.
BÜYÜME DEVAM EDİYOR MU?
Satın alma sonrasında ismimizi Socio’dan Webex Events olarak değiştirdik ve bu ekibin de genel müdürlüğünü ben üstlendim. Tabii, değişim sadece bunlarla sınırlı değil, aynı zamanda teknoloji ve ürünlerimizi de Webex ekosistemine entegre ettik.
Dünyanın en büyük organizasyoları Webex kullanıyor. Biz de Webex Suit’in bir parçası olarak çok daha büyük ve global organizasyonlarla çalışma fırsatını yakaladık. Cisco, ürün başı açıklama yapmadığından dolayı ben de büyüme rakamlarını ortaya koyan verileri paylaşamıyorum ama güçlü bir şekilde ilerliyoruz.
1 TRİLYON DOLAR
- Dünyada etkinlik işi çok büyük ama çok kimse bunun farkında değil. Allied Research’e göre sektör 2022’de 1 trilyon dolardı, 2032’de 2 trilyon doları geçecek. Bu alandaki büyük şirket sayısı ise 225 düzeyinde.
NEYİ FARKLI YAPTIK?
- ‘Her şey bir arada’ konseptine ilk geçen şirket olduk.
- Rakipler ‘lojistik’ sorununu çözmeye odaklanmıştı. Biz konuya ‘pazarlama’ açısından yaklaştık.
- Rakiplerin en az 5-10 sene ilerisinde bir analitik sistem kurduk.
- Cep telefonundaki uygulamalar kadar kolay kullanılabilecek bir sistem/yazılım yarattık.