in , , ,

6 maddede fintech dünyası

İhsan Elgin’in kaleminden kurumsal girişim, kurum içi girişimcilik

6-maddede-fintech-dünyası

Fotoğraf: Pixabay

İHSAN ELGİN
Fintech İstanbul Kurucusu

Bu sene, Las Vegas’ta düzenlenen dünyanın en büyük fintech etkinliği olan Money 20/20 Konferansı’na katılma şansım oldu. Yatırımcılardan girişimcilere kadar yaklaşık 12 bin kişilik geniş bir kitlenin katıldığı bir konferans olması nedeniyle sektör için çok önemli. Bu etkinlikte fintech ve Web3 dünyasındaki yatırım trendlerini analiz eden çok sayıda konuşma ve sunumu dinledim.

Sadece iş alanındaki yenilikleri ilk elden öğrenmek açısından değil, içinden geçmekte olduğumuz zor zamanlara rağmen endüstrinin tutumunu anlamak için de oldukça iyi bir fırsat oldu. Bu yazımda etkinlikten aldığım notların özetini altı maddede paylaşacağım.

  1. Mikro VC’nin yükselişi
    Yatırımcılıkta az ama kendi alanında (ürün yönetimi, büyüme, finans gibi) çok deneyimli bir kurucu tarafından kurulan (solo GP) oluşumları ifade ediyor. Aynı zamanda “emerging manager” olarak da adlandırılan bu yeni tip girişim sermayelerine ilgide ciddi artış yaşanıyor. Çok erken seviye yatırım yapan bu fonlar, genelde bir ya da iki temaya odaklanıyor. En önemlisi ise yatırım yaptığı startup’larda birebir çalışmaya devam ediyorlar. Bu trend nedeniyle “mikro girişim” sermayelerine yatırım yapan “fonların fonu” yapıların da sayıları hızla artıyor.
  2. Finans teknolojisine ilgi devam
    Dünya genelinde startup’lara yönelik yatırımlarda düşüş olduğunu biliyoruz. Bu eğilimden fintech dünyası da etkilendi ve yatırımlar azaldı. Yatırımın tutarı neredeyse 2020 seviyelerine geriledi. Ama diğer sektörler ile karşılaştırıldığında hala belli önemli kategorilerdeki yerini koruyor. 2020’de 49.5 milyar dolar olan fintech yatırımları, 2021’de 141.2 milyar dolara ulaşmıştı. 2022 tahmini ise 84.7 milyar doları bulacağı yönünde.
  3. Gömülü finans hızlı büyüyor
    Dünyada hızlı büyüyen kategoriler arasında “Gömülü finans” (Embedded finance) öne çıkıyor. Ödeme, kredilendirme ve sigorta gibi ürüne bağlı finansal hizmetlerin, tüketicilere, finansal olmayan şirketler tarafından verilmesi anlamına gelen bu sistem, gerçekçi kullanım senaryoları nedeniyle büyüme trendine girmiş durumda. McKinsey, bunun yanı sıra, ödeme çözümlerinin, sektör bazlı (hastaneler, inşaat sektörü vs) dikey çözümler ve B2B ödeme yöntemleri ile gelişmeye devam edeceğini tahmin ediyor. Bunun yanı sıra, şirketlerin finansal sağlıklarına yönelik analiz araçları ve borç yapılandırma hizmetleri sunan fintech’ler de yeni yıldız odak alanlarını oluşturuyor.
  4. Arka plana yatırım zamanı
    Etkinlikte vurgulanan ve benim de katıldığım konulardan bir diğer önemli nokta ise temel bankacılık hizmetlerine, yani son kullanıcının görmediği ama kritik olan çekirdek bankacılık fonksiyonlarına yönelik artan ihtiyaçtı. Buna göre, doğrudan müşterilere yönelik fintech çözümleri belli bir doygunluğa ulaştı. Artık işin arka planına yönelik daha fazla finans teknolojisi girişimine ihtiyaç olacak.
  5. B2B tarafına büyük ilgi
    Hızla dijitalleşen B2B ticaretine, online müşteri doğrulama süreçleri ve dijital kimlik gibi teknolojilerin dahil olmasıyla birlikte önümüzdeki 5 yıllık dönemde B2B servislerinin kapsamının artması bekleniyor. Bu değişim regülasyonlarla da desteklenirse, B2B ödeme ve finansmanına yönelik girişimlerin dünyaya açılım süreçlerinin hızlandığını görebiliriz.
  6. Web3’ün geleceğine güven
    Web3 dünyasına yönelik senaryolarda büyük bir netlik var. Herkesin odak noktası çok net. Kullanışlı ve güvenilir altyapı ile ürün çözümlerine yönelik ilgi edikkati çekiyor. Kripto para ticaret hacminin ise yaklaşık 1,5 sene aynı seviyede devam edeceği düşünülüyordu. Money 20/20 konferansının ardından yaşanan FTX skandalı sonrası bu sürenin 2.5 yıla uzadığı konuşuluyor. Metaverse ise yeni nesil internet platformu olarak genel kabul görmüş durumda… Ancak, bu dünyaya yönelik ayakları yere basan girişimlerin daha görünür hale gelmesine biraz daha zaman var.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

bu-ayin-onerileri

Bu ayın önerileri

yaraticilikta-yeni-donemdeyiz

“Yaratıcılıkta yeni dönemdeyiz”