in , , , ,

“Anlık veri analizi işini Asya’ya taşıyacağız”

Benim girişim yolculuğum: Sevin Ballıktaş

Sevin-Ballıktaş

SEVİN BALLIKTAŞ
Usersdot Kurucu Ortağı ve CEO’su

Apple’ın kurucusu Steve Jobs’ın Stanford Üniversitesi’ndeki ünlü konuşması çok sayıda girişimciyi etkilemiştir. Jobs, o konuşmasında, “İleriye bakarak yaşamınızdaki noktaları birleştiremezsiniz, o noktaları ancak geriye baktığınızda birleştirebilirsiniz” cümlesini kullanmıştı. Sevin Ballıktaş, bu sözü duyduğunda henüz profesyonel hayattaydı ve bu sözden çok etkilenmişti.

İş hayatına Procter & Gamble’da “Kadınlar Satışta” projesi kapsamında üstlendiği görev ile girmişti. Daha o yıllarda içinde hep bir e-ticaret tutkusu vardı. Henüz ekip kurulmamışken, satış direktörünü sıkıştırıp, okuduğu bazı yazıları aktarır, yerel market zincirleri ile dijital projelerini paylaşırdı.

Bu tutkusu, bir süre sonra ekip kurulduğunda e-ticaret müşterilerini yönetme fırsatını sağladı. Sonra Philips’te e-ticaret ticari pazarlama ve dijital medya yönetimini, Colgate & Palmolive şirketinde e-ticaret takım liderliğini üstlendi. Kendi deyimiyle, hepsinde aynı tutkuyla çalıştı.

GİRİŞİM FİKRİ DOĞUYOR

Sevin Ballıktaş’a göre, e-ticaretin basit bir formülü var: “Trafik x dönüşüm oranı x sepet = ciro.” Bu formül, içinde bulunduğumuz dönemde verinin değerini öne çıkarıyor. Çünkü, e-ticarette gerçek zamanlı veri ile formülü olumlu anlamda değiştirmek çok daha kolay. Ballıktaş, bu nedenle “Gerçek zamanlı dataya nasıl ulaşılır?” sorusuna yanıt aramaya başladı. Türkiye’nin yanı sıra dünyada da çok sayıda şirket ile görüştü ve tam bir çözüme ulaşamadı. Bunun üzerine de hem Türkiye’de hem de globaldeki ortağı Gökalp ile 2020’nin temmuz ayında Usersdot’ı kurma yoluna gittiler. Kuruluşu izleyen günlerde henüz 3 modülden oluşan ilk ürünleri olan Datadot E-Ticaret, L’Oreal ve Arzum tarafından kullanılmaya başlanınca, moralleri de düzeldi ve girişim yolculuklarına başladılar.
UsersDot’un kurucusu Sevin Ballıktaş, girişimcilik maceralarını ve hedeflerini şöyle anlatıyor:

HEDEFTEKİ BÜYÜK BOŞLUK

Datadot, e-ticaret ekiplerinin manuel yaptıkları kontrolleri ve manuel yapmalarının mümkün olmadığı ölçümlemeleri otomatikleştiriyor. Böylece binlerce ürün sayfasını düzenli aralıklarla izleyip bulunurluk, aranma payı, müşteri yorumu, buy box durumu gibi performans kriterlerinin analizlerini panel üzerinden grafik olarak sunabiliyor. Ayrıca anlık uyarı ve entegrasyon sistemleri ile de ekiplere ekran başında olmadıkları zamanlarda da hızlı müdahale imkanı sunuyor.

30’dan fazla modül ve 5 farklı ürünle, e-ticarette satış yapan marka ve satıcıların cirolarını daha kârlı bir şekilde artırmasına yardım ediyor. Datadot E-Commerce ise markaların pazaryerlerinde dijital raf, rekabet, buy box, fiyat analizi ile kazanmasını sağlıyor.

Bir başka ürünümüz Datadot Q-Commerce, hızlı ticaret kanallarında lokasyon bazlı bulunurluk, kampanya analizi gibi çözümler sunuyor. İster pazaryeri, ister kendi sitesinde en kârlı fiyatlamayı belirleyen ve otomatik aksiyon alan dinamik fiyatlama ürünümüz Datadot Repricing ise önemli bir boşluğu dolduruyor.

Datadot Review, ürünlerdeki binlerce yorumu toplayıp fiyat, ürün, kargo gibi kategorize edip hangi duygu durumunu taşıdığını anlayan ve aksiyonlar belirlemeye katkı yapıyor. Ayrıca KOBİ’lerin özellikle tek ekranda fiyat ve buy box takibi yapmasını teknolojilerimiz de var.

NEREDEN NEREYE GELDİK?

Bu sorunun cevabını her verdiğimde tüylerim diken diken oluyor. L’Oreal, Arzum, Dyson, Mavi, Reckitt, Estee Lauder, Züber, NAOS, Henkel gibi 50’nin üzerinde, sektöründe öncü firma e-ticaret kanalını Datadot çözümleri ile geliştiriyor.

Türkiye’de lider e-ticaret data analitiği çözümü olduğumuzu artık söyleyebiliriz. Ülkemizde geliştirdiğimiz teknolojimiz ile Almanya, Fransa, İtalya, Singapur, Endonezya, Birleşik Arap Emirlikleri, Mısır, Suudi Arabistan’da satış yapan markalara da data sağlıyoruz.

YATIRIM PLANIMIZ VAR

Galata İş Melekleri tohum yatırım turumuzu yönetmişti. Hızlı büyümemiz bu yatırımın ardından kurduğumuz ekiple oldu. Yatırımcılarımız arasında Ahu Serter, Nevzat Aydın, Fırat İşbecer, Varol Civil, Koray Bahar, İzzet Halyo, Kurtuluş Eker, Onur Erbay, Cüneyt Yavuz, Alper Akcan, Emre Hayretci, Tolga Ulutaş, Emre Erciyas var. Sanırım süreçteki büyük şanslarımızdan biri bu kadar çeşitli deneyimi partnerlerimiz arasında görmek ve sıklıkla destek aldığımız bir iletişim ağının olması.

Şimdi yeni bir turdayız. Türkiye’de başa baş noktasını geçtik. Yeni turdaki odağımız Türkiye liderliğini Orta Doğu’ya taşımak ve Asya pazarı. İki önemli odağımız var; yeni ürün ve yurt dışı. Asya için çok heyecanlıyız. Singapur ve Endonezya’da büyümeye devam edeceğiz. İkinci ofisin Endonezya’da olmasını planlıyoruz.

EN ÇOK HANGİ VERİLERE BAKILIYOR?

  • Dijital Raf / Trend Analizi
    Özellikle pazaryerlerinde ürün çeşitliliği çok fazla ve influencer’ların paylaşımları ile hiç bilmediğimiz markalar liderliği alabiliyor. Bu yüzden hangi fiyat aralığında hangi ürünler trend olmuş diye bakmak için marka ekipleri sıklıkla kullanıyor. Özellikle e-ihracat ile yeni pazarlara giriliyorsa ilk çalışma için de çok kıymetli bir veri.
  • Lokasyon Bazlı Bulunurluk
    Hızlı ticaret kanallarında cep depo bazlı bulunurluk ürünlerin o mahallenin rafında olup olmamasını belirliyor. Bu yüzden Getir, Yemeksepeti Market gibi noktalarda kazanmak için ilk bakılacak nokta.
  • Detay Ürün Analizi
    Ciro birkaç ürün üzerinden geliyorsa, bu ürünlerin matematiğini bilmek çok önemli. Bu kadar ürün bazlı değişim olurken kendi ürünlerimizi bilmemiz doğru ürüne doğru zamanda yatırım ile ROI artışı sağlar.
  • Operasyon Analizi
    Pazar yerlerinde aynı ürünü satan çok sayıda satıcı var. Pazaryeri özelinde değişkenlik gösteren buy box algoritması ile bir satıcı birinci sıraya yerleşir ve sipariş verildiğinde ona düşer. Buy box bizde mi yoksa teslimat günü, mağaza puanı, kampanya modeli gibi hangi değişkenlerden kayıp yaşamışız bilmek fiyat düşürmek dışında aksiyonlar alınmasını sağlar.
  • Ürün Yorumları
    Alışverişçilerin bıraktığ binlerce yorum içinden iade nedenleri, ürünün güçlü ve zayıf yanları, kullanım hataları, sezonsallığı gibi birçok konu analiz edilebilir.

Başaranın tecrübesi, izleyenin patikası olur… Insider’ın başarısı bizim en büyük şansımız. Çünkü, hedef kitlemiz çok benzer, ürünlerimiz tamamen farklı yani aramızda rekabet yok. Bu yüzden rahatlıkla Hande Çilingir’e ya da Hande’nin de desteği ile ekipteki ilgili kişilere sınırsız danışabiliyoruz.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

İsmet-Öztanık

“Assembly Buildings’i yurt dışına açacağız”

sina-afra-buyuk-bosluga-yatirim

Büyük boşluğa yatırım!