in , , ,

Etki alanı

Chernin Grubu, Hello Sunshine, Barstool Sports ve Food52 gibi külterel influencer’ları harekete geçiren gizli güçken şimdi de web3’e iddialı bir giriş yapıyor.

etki-alanı

YAZI: NICOLE LAPORTE
İLLÜSTRASYON: DEEP YELLOW

Kalabalık ortalığı inletirken bir düzine safkan at parkurda ilerliyor. Oyunbaz bir tay olan super sal, tüm rakiplerini geride bırakıyor ve yarışı birinci bitirecek gibi gözüküyor.

Ancak atlar 500 metrelik çizgiyi geçip de kalabalık azalmaya başlayınca, Fascoo adında bir kısrak atağa geçiyor! O da nesi! Şimdi de parıldayan haki tüyleriyle Ghost Hunter göründü. At nallarının ritmi daha da yükseliyor. Ghost Hunter, Super Sal’i burun farkıyla yenerek bitiş çizgisini birincilikle geçiyor.

Heyecandan tırnak yedirten bu yarış, şimdiye kadar duyduklarınıza benzemediği gibi gerçek hayatta bile gerçekleşmiyor. Zed Run adlı sanal bir âlemde koşuluyor. Bu blokzincir temelli oyun, herhangi bir kimsenin, günün her hangi bir saatinde Ghost Hunter gibi atları satın almasına, yetiştirmesine ve video oyunu atmosferinde bir parkurda yarıştırmasına imkân veriyor. Neon renkli dizginlerle dijital mozaiklere benzeyen safkanlar, asla yaşlanmıyor, ölmüyor ve hatta birden fazla yarıştan sonra yorulmuyorlar bile. Siber midilli sahiplerinin hakları, dijital görüntüler için sahibine belirli haklar veren sahiplik sertifikaları olan NFT’ler (değiştirilemez token) aracılığıyla tutuluyor. Bu midilliler yarış kazandıklarında, Zed Run’ın da altyapısını oluşturan Ethereum blok zincirinin yerel kripto para birimi olan Ether cinsinden ödül alıyorlar. Geçen yaz itibarıyla, Zed hâlihazırda 30 milyon dolarlık at satmıştı. Hatta bazı oyuncular oyunun ilk iki yılında milyoner oldu.

Zed Run, Epic Games CEO’su Tim Sweeney ve Ekim ayında şirketini Meta olarak değiştiren Facebook CEO’su Mark Zuckerberg tarafından yayıldığı için, farklı farklı tanımlanan, giderek gelişen “metaverse” konseptinin en cazip alanlarından biri. Daha iyi anlaşılmak için, bazen Web3 olarak da adlandırılan metaverse’ün genellikle iki temel ilkeye dayandığını belirtelim: Bu sistemde, Facebook gibi çok güçlü birkaç platformun her şeye sahip olduğu, her şeyi dayattığı ve kontrol ettiği Web 2.0 sisteminden farklı olarak, katılımcılar, oluşturdukları dijital içeriğin sahibi oluyor. En nihayetinde Web3, kullanıcılara, bir video oyunu oynuyormuş gibi gezinebilecekleri, tastamam bir sanal dünya sunuyor.

Tüm bu çabalar çok yeni: Şu anda bu alanda bir şeyler ortaya koyan ve bu alanı deneyen muhtemelen sadece birkaç milyon insan var. Yine de, 2021’de aniden, sanatçı Beeple’ın bir NFT eserini 69 milyon dolara satması ve koleksiyon yapılabilen blok zinciri tabanlı dijital değiş tokuş kartları olan NBA Top Shot’ın aşırı ilgi görmesiyle birlikte, metaverse’ü oluşturacaklar içine popüler kültür de eklendi. Genel olarak, Web3’ün büyüme hızı, internetin 25 yıl önceki gelişimini geride bırakıyor.

Bu nedenle, Zed Run, yakaladığı bu erken başarıyı nakde çevirmek için 2021’de finansman arayışına gittiğinde, özellikle bir firma, Web3’ün bu havalı çocuklarının şaha kalkıp kamuoyunun dikkatini çekmesi için yardımcı olmaya çoktan hazırdı: Chernin Group (TCG). News Corp. eski başkanı ve COO’su Peter Chernin ve Goldman Sachs’ta çalışmış olan Jesse Jacobs tarafından 2010 yılında kurulan yatırım şirketi, 2021 Temmuz’unda Zed Run’ın 20 milyon dolarlık A serisi finansman turunu yönetti. Los Angeles merkezli şirket, geçtiğimiz on yılı Barstool Sports, Hello Sunshine, MeatEater, Food52 ve Crunchyroll gibi, seçkin topluluklar etrafında inşa edilen dijital startup’ları bu markaların gelişimini, medya içeriğinin ötesine geçerek e-ticaret, deneyim ve çok daha fazlası bakımından destekleyerek geçirdi.

Medya analisti ve LightShed Ventures ortağı da olan, TCG’den Rich Greenfield, “Trendleri önden görme konusunda gerçekten iyiler” diyor. “ Bir medya markasından perakendecilik işi çıkarılabileceğini anladılar.”

Şimdi TCG blokzincire doğru genişliyor. İddiaya göre, ilk kez duyulduğunda saçma denilebilecek fikirleri alıp onları birer göz bebeğine dönüştürürken geliştirdiği benzer becerileri kullanabilir. TCG’nin portföyünde yer alan Zed Run gibi startup’lar, TCG’nin, internetin geleceği kadar önemli gördüğü Web3’ün doğuşundan nasıl yararlanabileceğine dair vizyonunun simgesi. TCG’nin bu sektöre yatırım yapmaya odaklanmak için Haziran ayında göreve getirdiği işletme ortaklarından biri olan Jarrod Dicker, “Şu anda kripto veya blokzincir şirketlerinin gerçekten gündem olmaya başlayabileceği bir noktadayız,” diyor. “Bir firmanın kendini bu alanda tanıtmaya başlaması ve bu avantajı dağıtım, pazarlama, öykü ve marka oluşturma etrafında kullanması için büyük bir fırsat var.” Şu anda, Zed Run gibi deneyimler merak uyandırıcı olsa da, kurucu ortak ve CEO Chris Laurent’in dediği gibi yaratıcıları bile, metaverse’ün “şu anda çok ihtilaflı” olduğunu kabul ediyor. “ Neredeyse modem kullanılan zamanlardaki dot-com’un doğuşu gibi.” (Ç.N. Dot-com balonu, 2000’li yılların başındaki İnternet şirketlerinin gereğinden fazla yatırım alması nedeniyle yaşanan borsa krizi.)

Zed Run’ın ötesinde, TCG, her ikisi de dijital koleksiyon pazarları aracılığıyla Web3’e yüz binlerce yeni insanı katan Dapper Labs (NBA Top Shot’ın yaratıcısı) ve OpenSea dâhil olmak üzere, bu evrendeki önde gelen diğer girişimlere zaten yatırım yaptı. Bir SEC (ABD Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu) raporuna göre, firma blokzincir tabanlı girişimlere yatırım yapmak amacıyla (miktarı belirsiz) bir kaynak geliştiriyor.

Eğlence sektörünün dijitale geçişinde anahtar rolde olan Chernin için Web3’ün ortaya çıkışı, TCG’nin merkezinde olmayı planladığı bir “paradigma değişimi”. “Ne kadar büyüyecek? Hiçbir fikrim yok. Ancak büyük bir fırsat doğacağına inanıyoruz,” diyor.

CHERNIN KONUŞTUĞUNDA, sanki Rupert Murdoch’un dünyaya Simpsons ve Evde Tek Başına’yı kazandıran eğlence devini yaratmasına yardım eden bir adam değil de bir üniversite hocası konuşuyormuş gibi geliyor. Biraz boğuk, alçak bir sesi ve bir telefon görüşmesine on dakika geç kaldığı için bolca özür dileyen eski usul bir kibarlığı var.

Ancak ondan, Hollywood’un hâlâ değişmeyen temel taşlarından biri olarak – Chernin Entertainment isimli şirketi aracılığıyla hâlâ 2019’daki “Ford v. Ferrari” gibi filmler çekiyor – bahsedecek olursanız sertleşiyor. “Geleneksel Hollywood işlerinde çok zaman geçirdim,” diyor ve ekliyor, “fakat her daim yenilik getirmeye çalışıyorum”.

Chernin 2009’da News Corp.’tan ayrıldığında – son işlerinden biri Avatar adlı küçük bir filmde idari işleri yönetmekti. O dönem eğlence sektörü her zamankinden daha revaçta görünüyordu. Ancak Chernin tehlike sinyallerini gördü. DVD satışları ölüyordu, YouTube haftada 2 milyar izlenmeye ulaşma yolundaydı ve iPhone, alternatif eğlence biçimlerini teşvik ediyordu. Kablolu yayın kendince zirvede olsa da, ileri görüşlü yönetici News Corp’daki ekibine: “’Bir gece hepimiz sarhoş olsaydık ve tüm zamanların en büyük fantezisi denebilecek bir iş modeli hayal etseydik bu kablolu yayın olurdu.’ Çok gülünç! Hiç kimsenin izlemediği şeyler için milyarlarca dolar alıyorduk” diyeceğini söylüyor.

Akşamdan kalmalığın yakınından geçmeyen Chernin, eski bir yatırım bankacısı ve ilk çevrimiçi video şirketlerinden biri olan iFilm’de içerik yönetiminden sorumlu olan Jacobs’la birlikte yeni medya yatırımları arayışına başladı. Chernin’in ilk yatırımı olan, YouTube içerik oluşturucularını bir araya getiren Fullscreen adlı ağın kurucusu George Strompolos’un, “Önceleri, içerik oluşturma ve dağıtımı merkeziyetçilikten uzaklaştıkça yaratıcı seslere fırsat veren yeni bir akımın ortaya çıkabileceği yönünde bir tezleri vardı,” dediği esnada Chernin, “Hollywood’da kimse bu konuda bir şey bilmiyordu” diyor.

Şirketin yatırım tercihleri ilk günlerde epey yanlış anlaşıldı. 2013 yılında Chernin’in, kuruluşuna destek olduğu Hulu’yu satın alma girişimi sonuçsuz kaldıktan hemen sonra, “Tam ertesi gün, uyandık ve ‘Tamam, bir sonraki büyük yayın platformu nedir?’ dedik. İster inanın ister inanmayın, o platform Kuzey Kaliforniya’da 120 bin abonesi olan küçük, çılgın bir Japon anime platformu olan Crunchy-roll’du. Ama dedik ki, herhangi bir destek olmadan bu kadar çok aboneye sahip olmak devasa bir başarı. Bir ay içinde bir anlaşma yaptık” Bu yılın başlarında Sony, şu anda 5 milyon abonesi olan Crunchyroll’u 1,2 milyar dolara satın aldı.

Bunu başka akıllı hamleler izledi. 2016’da TCG, büyüme potansiyelinin olduğuna inandığı, biri diğerinden pek de farklı olmayan, henüz yolun başında iki girişim daha buldu. TCG, aktris Reese Witherspoon’un dijital medya şirketi Hello Sunshine’ı başından beri destekledi, kendi yöneticilerinden biri olan Sarah Harden’ı CEO olarak atadı. Ayrıca, yetişkin kadınlara yönelik içerikler ürettiği, podcast’ler, web yayınları ve şimdilerde 2.1 milyon üyesi olan online kitap kulübü gibi çeşitli alanlarda Witherspoon’a danışmanlık hizmeti sundu. Tüm bunlar satış ve pazarlamayla desteklendi.

Hello Sunshine geçen Ağustos ayında Blackstone Group tarafından desteklenen bir medya şirketine satıldığında 900 milyon dolar değerindeydi. (TCG, Hello Sunshine ve Crunchy-roll’daki hisselerini 2018’de AT&T’ye satmıştı.)

TCG’nin üç kurucu ortağından biri olan Mike Kerns, Barstool Sports, 2016’da da Dave Portnoy ve “18 komedyen” tarafından yönetilen, erkek muhabbeti dönen, haddini bilmez bir blog iken TCG’nin, şirketin çoğunluk hisselerinin sahibi olduğunu söylüyor. TCG, Erika Nardini’yi Barstool’un CEO’su olarak görevlendirdi ve reklam veren pek çok marka tartışmalı içeriği nedeniyle siteye temkinli yaklaştığı halde çığır açan bir e-ticaret işi kurmasını sağladı. 2020 yılına gelindiğinde Barstool’un değeri 450 milyon doları bulmuştu ve sporla ilgilenen gençler tarafından ESPN’i gölgede bırakan bir ilgiyle takip ediliyordu.

İşi alabilmek için “74 erkeği yenen” Nardini, tüm bu şirketlerin “kabileler” etrafında kurulduğunu söylüyor. “Bu konuda tam da erkeklere özgü antropolojik özellikleri yansıtıyorlar, iyi oldukları bir şey varsa o da konunun ne olduğuna dair bir fikirleri olmasa bile birlik olmak.”

BU ANTROPOLOJİYİ Eylül ayında bir Çarşamba günü sabah 9’da TCG’nin en son yatırım hedefini tartışmak için Zoom’da bir araya gelen yatırım komitesi üyelerinde bizzat görüyorum. Bu hedef, YouTube ve Instagram’da nasıl gıda yetiştirileceğine dair eğlenceli ve eğitici videolar yayınlayan Y kuşağı karizmatik biri tarafından yönetilen bir bahçecilik markası. TCG, Web 2.0’ın ücra köşelerini bulmaya ve desteklemeye devam etmek için 1,2 milyar dolarlık yeni bir fon yarattı ve eş zamanlı olarak da Web3’ü ana akım haline getirmek için benzer ilkeleri ve stratejileri uyarlamaya çalışıyor.

TCG’nin, şeffaf çerçeveli gözlükleriyle epey havalı görünen ortağı Luke Beatty, kendisinin ve ekibinin son altı aylarını bahçecilik sektöründeki “150’den fazla farklı şirketle” görüşerek nasıl geçirdiğini şu sonuçla açıklıyor: “Büyük ölçekli perakendeciler ve bağımsız bahçecilik merkezleri haricinde, pazar oldukça dağınık, bu da bizi, içeriği ticarete dönüştürecek harika bir iş kurabileceğimiz yönünde epey motive ediyor.”

Beatty, slayt değiştirirken Y kuşağından daha fazla insan banliyölerden ev satın alıp taşındıkça, gençler arasında evde yiyecek yetiştirmeye olan ilginin arttığını söylüyor ve hobi bahçeciliğine yılda 19 milyar dolar harcayan 100 milyon tüketiciden oluşan sağlam bir kesimin, mevcut gruba katkıda bulunduğunu belirtiyor. Bu para kendi lahanalarını yetiştiren ve uluorta saklanan meraklıların cüzdanından çıkıyor. Dahası, diyor Beatty, kurucusunun azmi. “Görüştüklerimiz içinde dünyayı ele geçirmek isteyen tek kişi o.” (Henüz anlaşma kesinleşmediği için, şirketin adını veya herhangi bir finansal ayrıntısını açıklamamayı kabul ettim.)

Bu yorumu duyduklarında, Zoom karelerindekiler kulak kesiliyor. Toplantı sırasında, üstünde tişörtü ve kirli sakalıyla bir yandan evde spor yapan Chernin, kameraya doğru eğiliyor. “Yakın bir rakip var mı?” diye soruyor. Markanın kurucusunun “diğerlerinden çok daha ileride” olduğundan emin olduğunda, Chernin devam ediyor ve “House & Garden ve Martha Stewart” gibi geleneksel oyuncuların herhangi bir rekabet tehdidi oluşturup oluşturmadığını soruyor “Yoksa bu noktada sadece yol üstünde güme mi gidecekler?”

Muhabbet, bahçecilik şirketinin nasıl bir “markalar evi”ne evirileceğine dönüyor. Omuz hizasındaki koyu renk saçlarını kulaklarının arkasına almış, siyah tişörtlü Jacobs, diğer içerik oluşturucuları şirketin altyapısına nasıl bağlayabileceklerini, çiçek yetiştiriciliğine ve çiftlik mukimlerine nasıl ulaşabileceklerini anlatıyor. Mal satışı (bahçe aletleri, bahçıvan kıyafetleri), TV ve mağazada perakende satış da tartışılıyor.

Yol haritası, TCG’nin 50 milyon dolardan fazla yatırım yaptığı, Steven Rinella tarafından kurulan avcılık ve outdoor meraklılarını hedef alan internet sitesi MeatEater’ınkiyle benziyor. MeatEater şu anda dört e-ticaret sitesine, bir yemek blog’una, yedi podcast’e, 10 video serisine, 11. sezona gelmiş bir Netflix şovuna ve yarım düzineden fazla kitaba sahip. Jacobs, bahçıvanın aynı yolu takip etmek için “gayet donanımlı” olduğunu söylüyor.

Ekipte gömlek giyen tek kişi ve Yahoo’nun eski yöneticilerinden olan cana yakın Kerns, sözü finansal konulara getiriyor ve TCG’nin çoğunluk hisse sahibi olacağını ama kurucunun hisse oranı azalmasın diye şirket (TCG) ek sermaye koyduğunda kurucuya rüçhan hakkı tanınacağını anlatıyor. Kerns, birkaç gün önce bana kuruculara verdiği mesajda [sizin] “Vizyonunuz (…) kitlenizle olan bağlantınız (…) içgüdüleriniz üstüne oynuyoruz. Ama sonra bu işi kurmanıza ve yürütmenize yardımcı olacağımıza dair kendi üstümüze bahse gireceğiz,” dediğini ve “Sadece yatırımcılar olduğumuzun farkındayız ve (size) saygı duyuyoruz,” diye eklediğini söylüyor.

Saat sabah on olmadan hemen önce, bahçecilik işine yatırım yapılacağı neredeyse kesindir. Ekip son sözü söyleyecek olan Chernin’e dönüyor. Chernin, “Bu kategoriyi fethetmek için bir fırsat var,” diyor boğazını temizleyerek. “Ancak söyleyeceğim tek şey, bu işe, diğer e-ticaret alanlarını doldurma konusunda muazzam bir aceleyle girişmeniz gerektiğidir. Buradaki amacımız, önümüzdeki beş yıl içinde nasıl 100 milyon dolarlık bir şirket kurulacağını anlamaya çalışmak,” diyor.

Washington Post’ta inovasyondan sorumlu başkan yardımcısıyken daha sonra bir blokzincir girişiminin CEO’su olan Dicker, “Metaverse’ü yeni bir kıta keşfetmek gibi düşünebilirsiniz” diyor. “İnsanlar toprak satın alıyor, topluluklar kuruyor. Sosyal etkinlikler, bankalar ve para birimleri var.” Bu yeni toplumun parçalarını inşa eden girişimler, beş yıl içinde 100 milyon dolar kazandıran bir hızla büyüyor.

Web3’ün iddialı çıkış yapan yıldızlarından ikisi TCG’nin portföyündeki şirketlerden. Dapper Labs yüz binlerce insanı bu âleme dâhil etti, insanları buraya bağlayan en önemli güç, yıldız basketbolcuların GIF yapılmaya layık smaçları ve onların Top Shot video “kart”larındaki oyunları. NFT veri izleyicisi Cryptoslam’a göre, NBA Top Shot çılgınlığı Şubat ayında 224 milyon dolardan fazla satış hacmiyle zirveye ulaştı; Ekim 2021’e doğru bu sayı 750 milyon doları aştı. Takiben, NFT’lerin alınıp satılabildiği bir mecra olan OpenSea’nin bilinirliği -sanat eserlerini üretmek ve alım satımını yapmak için cazip bir hale geldikçe- giderek arttı. OpenSea’nin Ağustos ayındaki gayrisafi alım satım hacminin, 3,4 milyar dolarla Etsy gibi pazarlardan daha fazla olduğu bildirildi. Girişim sermayesi şirketi Variant’ın bir raporuna göre, şirket sadece o ay tahmini 236 milyon dolar ödeme aldı. Bu sisteme dâhil olanlar için bu kadar heyecan verici olan şey, getirinin çoğunun onlara kalıyor olması. Dapper Labs, Şubat ayında, bu satış hacminin yüzde 95’inin kullanıcılara gittiğini teyit etti. Zed Run’dan Laurent’in dediği gibi, metaverse “yeni bir tecrübenin doğuşudur. Gücü tüketicinin eline geçiriyoruz.” Herkes bu konuda hemfikir değil: “Hâlâ ortaya atılan dolandırıcılık söylentileri ve hatta tüm NFT’lerin çok katmanlı pazarlama dalavereleri olduğunu iddia edecek kadar ileri giden bazı eleştirmenler var. TCG’den Jacobs, teknolojinin “genellikle mevzuatın bulunduğu yerden hayli ileride” olduğunun altını çiziyor.

Blokzincir tabanlı şirketler genel olarak içeriği yaratanları merkez aldıklarından, ortaya çıkan iş modelleri, TCG’nin ürün, sponsorluklar, etkinlik ve oyunlar gibi alanlarda, gelişmelerine yardımcı olduğu medya şirketlerindeki iş modellerine çok benziyor. Laurent, TCG’nin yatırım desteğinin Zed Run’ın Atari, Stella Artois ve Nascar ile sponsorluk anlaşmaları yapmasını sağladığını hatta bu sohbetimizden birkaç saat önce şirketin Netflix ile de bir anlaşma imzaladığını belirtti. Idris Elba’nın başrolde olduğu Netflix yapımı bir Western filmi olan The Harder They Fall’a (3 Kasım 2021’de yayına girdi.) uygun bir parkur Zed Run’da yaratılacak. Laurent, “Onları oyunumuza, kendi âlemimize getireceğiz,” diyor.

TCG, Zed Run’a markalaşma ve topluluk oluşturma konusunda da danışmanlık yapıyor. YouTube, Facebook ve Twitch’te yakın zamanda yayınlanacak bir e-spor turnuvası da bu alanlarda destek olacak. TCG, şirketi, U.S. Today’deki spor bahis yorumcularıyla bir araya getiriyor. Oyun, yarış atı sahiplerinin atlarını yarıştırması hakkında; seyircilerin yapabileceği tek şey izlemek. Bahis, daha fazla insanın Zed Run’ın bir parçası olmasını ve onların kendi atlarıyla yarışmaya başlamasını sağlayacaktır.

Chernin, Zed’in at yarışlarının ötesine geçerek, başka “bazı spor liglerini de bünyesine katmaya doğru ilerleyeceğine” inanıyor.

TCG’nin penceresinden, Zed Run’ı popülerleştirmek hedefler arasında olsa da, nihai hedef yalnızca bu değil.

Nihai hedef, içerik üreticileri için sonsuz fırsatların ve birçok pazarın değerli dijital markalara dönüşeceği yeni bir dünyanın var olacağı İnternet’in bir sonraki aşamasının kabulünü hızlandırmak.

Dicker, insanların kripto varlıklarını saklamak için kullandıkları mevcut bir programı kastederek “10 milyon MetaMask cüzdan sahibi için üretilmiş olanları değil de bu âleme nasıl gireceğini henüz bulamamış 3 milyardan fazla insan için hayata geçirilen platformları ve onları kurgulayanları buluyoruz” diyor.

“TCG’nin ortaklarından Jarrod Dicker, “Metaverse’ü yeni bir kıtanın keşfi gibi düşünebilirsiniz” diyor.

PARANIN PEŞİNDE

CHERNIN GROUP, HEM MEDYA VE TİCARET MARKALARINDA HEM DE GELİŞMEKTE OLAN WEB3 PORTFÖYÜNDE ATAĞA GEÇİYOR.

7.6 MİLYAR $: DAPPER LABS

  • BAHİS: Spor değiş tokuş kartları dijital video deneyimleri olabilir. TCG, Mart 2021’de Dapper’a 2,6 milyar dolar değer biçilen bir fon turuna katıldı.
  • SONUÇ: 2021 Eylül’ünde, Dapper, NFL, UFC ve hazırlık aşamasında olan İspanyol futbol devi La Liga’dan gelecek koleksiyonlarla, 250 milyon dolar daha topladı ve değerini 7,6 milyar dolara çıkardı.

450 MİLYON $: BARSTOOL SPORTS

  • BAHİS: TCG, spor ve kültür sitesinin sosyal medya öncelikli, hicivli yaklaşımını spor medyasının geleceği olarak görerek, 2016 yılında, şirket üzerinde söz sahibi olabilmek için 23 milyon dolar yatırım yaptı.
  • SONUÇ: 2020’de Penn National Gaming, şirket hisselerinin yüzde 36’sını satın aldı ve şirketin değeri 450 milyon dolara yükseldi.

100 MİLYON $: ZED RUN

  • BAHİS: Neonlarla dolu bir blokzincir evrenindeki sanal at yarışı, hayranlara, oyunculara ve markalara geleceğin sporlarını tattırıyor.
  • SONUÇ: Zed’in çoktan 30 milyon dolarlık NFT midillileri sattığı geçen Temmuz ayındaki turda 20 milyon dolarlık bir yatırımla 100 milyon dolarlık bir değerlemeye öncülük etti.

40 MİLYON $: GOLDIN AUCTIONS

  • BAHİS: Sporla ilgili hatırlanmaya değer şeylerin bir araya geldiği bu oluşum, dijital bir şekilde oluşturulmuş koleksiyon parçalarının da pekâla ilgi uyandırmasını sağlayabileceğinden, TCG, şirketi 2021’de 40 milyon dolara aldı.
  • SONUÇ: Geçen Temmuz, Goldin’i, New York Mets’in sahibi Steve Cohen’in de ortakları arasında olduğu Collectors Holdings’e sattı. TCG hisselerini korudu ve şimdi neredeyse 100 milyon dolar yatırım yaptı. Collectors, bir yıldan kısa bir sürede üç kattan fazla büyüdü.

240 MİLYON $: ACTION NETWORK

  • BAHİS: TCG, değerli bir veri akışını, eğlence ile birleştirme fırsatını görerek 2017’de sporla ilgili bahisler için dijital bir merkez oluşturdu.
  • SONUÇ: Geçen Mayıs ayında Danimarkalı oyun ve medya sektörü devi Better Collective’e 240 milyon dolara satıldı.

1.5 MİLYAR $: OPENSEA

  • BAHİS: Dijital koleksiyon parçaları da fiziksel olanlar kadar değerli olabilir ve TCG, gelişmekte olan bu dünyanın böyle bir pazardan nasiplenebileceğini gördü.
  • SONUÇ: OpenSea, 2021’deki “NFT yazının” ortasında, 1.5 milyar dolarlık değerlemeyle,
    100 milyon dolar toplarken işlem hacmi Ağustos ayında 3.4 milyar doları aştı.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

yonetici-olmaktan-kacinanlar

Yönetici olmaktan kaçınanlar!

Yeni-bir-aşamaya-geçiyorum

Yeni bir aşamaya geçiyorum