in , , ,

İş dünyasının en yaratıcı insanları

İş-dünyasının-en-yaratıcı-insanlarıi

İLLÜSTRASYON NATALIA AGATTE

TIMONI WEST
Unity, Gelişmekte Olan Araçlardan Sorumlu Başkan Yardımcısı

GERÇEK MEKANLARI METAVERSE’LERE DÖNÜŞTÜRÜYOR

Görünüşe bakılırsa Metaverse kelimesi herkesin dilinde, ama Timoni West kapsayıcı bilgi işlem ortamlarının gerçek ortamlarımızı nasıl dönüştürebileceğini göstermek için gerçekten orada yaşıyor. West’in, dijital dünyalar yaratmak için araçlar üreten ve piyasa değeri 10 milyar dolar olan yazılım şirketi Unity’deki görevi, geliştiricilerin gelecekte inşa etmek isteyecekleri mekânsal bilgi işlem deneyimlerini öngörmek ve Unity’nin 3D görselleştirme motorunun bunları oluşturmak için araçlar ve içerik sunduğundan emin olmaktır. West’in gözlemlerine göre, bir sonraki büyük fırsat, “dijital ikizler” veya gerçek dünyadaki fabrikalar, endüstriyel makineler veya havaalanları gibi şeylerin gerçek zamanlı simülasyonları için 3,2 milyar dolarlık pazarda saklı. Bu simülasyonları oyunların kurgusal dünyalarından farklı kılan şey, gerçek zamanlı verilerdir. Daha önce Flickr, Foursquare’de ve bunların kendi dijital tasarım firmalarında ürün ve kullanıcı deneyimi tasarımında çalışan West “Cidden makul olmayan miktarda gerçek zamanlı bilgiyi sıkıştırabilmeli ve 3D dünyanın anında tepki vermesini sağlayabilmelisiniz,” diyor. West şimdi, birkaç büyük havaalanını, tesislerin içindeki ve çevresindeki insanların gerçek trafiğini ve akışını gösteren dijital ikizler geliştirmek için destekliyor ve ortaya çıkabilecek darboğazları öngörüp, çözümler üzerinde düşünmelerine yardımcı oluyor. “Bu, çok oyunculu devasa bir oyun, ama gerçek dünyada geçiyor.”

 

TOBY OLIÉ
Spirited Away, Kukla Tasarımcısı ve Yönetmen

HAYALİ BİR DÜNYAYI KUKLALAR ÂLEMİNE TAŞIMAYI BAŞARIYOR

Japon anİmASYon efsanesi Hayao Miyazaki, yaratıklarını korumasıyla ünlüdür, bu yüzden yapım şirketinin tiyatro yönetmeni John Caird’in Miyazaki’nin en sevilen eseri Spirited Away’in canlı sahnelenmesine izin vermesi epey büyük bir olaydı. Caird, yüksek teknoloji etkilerini abartmamaya söz vermişti. Bu, 2001 Oscar ödüllü filmin ruhlarının ve tanrılarının gerçek dünyadaki aktörlerle nasıl harmanlanacağını hayal etmenin İngiltere merkezli kukla ustası Toby Olié’ye düştüğü anlamına geliyordu.

Animal Farm [Hayvan Çiftliği] ve Pinocchio [Pinokyo]’nun sahne versiyonları için kuklaların yaratılmasına yardımcı olan Olié, Pinterest gibi platformlarda, her türlü yöntemle çalışan sanatçıların Miyazaki’nin biçimsel olarak kısıtlanmış, iki boyutlu karakterlerinin ayrıntılı, fotogerçekçi versiyonlarını yarattığı hayran sanatından ilham aldı.

Sonuç görsel bir şölendi. Plastazote köpük, kumaş ve “devasa bir etki” yaratabilmek için şişirilebilir malzemelerden yapılmış fantastik, tuhaf yaratıklar, Tokyo’daki ünlü İmparatorluk Tiyatrosu’nda kuklacılar tarafından canlandırıldı. Mart ayında ilk kez sahnelendiğinde, Spirited Away, dünyanın dört bir yanındaki eleştirmenlerden ve hayranlardan neredeyse dünya çapında övgü aldı. Bir ay süren gösterimler sonrası, Japonya’da turnesine devam etti ve çok istisnai bir şekilde, gösteriyi kaçıranlar için temmuz ayında Hulu Japonya’da yayınlandı. Gösteriyi kaçıranlara, COVID sırasında, işleri iyice karmaşıklaştıran seyahat kısıtlamaları yüzünden İngiltere’de mahsur kalan Olié de dâhildi: “Spirited Away’in hazırlık sürecindeki tüm katkım Zoom üzerindendi”.

 

NATALIE CANDRIAN
Omorpho ve Saysh, Ürün Kreatif Direktörü

PERFORMANSI ŞIKLIKLA GELİŞTİRİYOR

ABD’li kısa mesafe koşucusu Allyson Felix, 2021’de Tokyo Olimpiyatları’nda piste çıktığında, piyasaya yeni yeni çıkan kendi ayakkabı markası Saysh’ın açık mavi, çivili koşu ayakkabılarını giydi ve ABD’de olimpiyatlardaki atletizm rekorlarının pek çoğunu kırdı. Nike ve Adidas’ın emektar ismi Natalie Candrian liderliğindeki dört kişilik bir ekip tarafından tasarlanan ve şimdi hem Athleta hem de Kith’e taşınan Saysh One modeli, jakarlı kumaş, mikrosüet ve daha dar bir kadın ayağını desteklemek için yapılmış topuk yapısı ve bağcık sistemi olan kadın merkezli tasarımıyla övgüler kazandı. “Doğrudan bir sporcuyla çalıştığınızda,” diyor Candrian, “size fikir verir.” Candrian ayrıca, beş yıllık Omorpho şirketinin, yeleklere, tozluklara ve uzun kollu tişörtlere şeker gibi çelik rulmanlar veya yüksek yoğunluklu poliüretan takarak ağırlık ekleyen, yeni Gravity performans serisinin arkasındaki tasarım gücü sunuyor. Sonuç, sanatsal olarak çarpıcı ve giysiyi çıkarıp onsuz egzersiz yapmadıkça fark edemeyeceğiniz türde, hissettirmeden, ağırlığa dayalı direnç sunuyor.

 

DONNIE OLIPHANT
Dell, XPS Kıdemli Direktörü

REKABETTE TUR BİNDİRİYOR

ELL XPS DİZÜSTÜ BİLGİSAYARLAR, Windows dünyasının en iyi taşınabilir bilgisayarları olarak kabul ediliyor. Dell’de 34 yıl geçiren ve XPS serisinin kıdemli direktörü olan Donnie Oliphant, “XPS’i yarın için tasarlıyoruz” diyor. Ekibinin, 11 inçlik tipik bir dizüstü bilgisayara 13 inçlik bir ekran sıkıştırmak gibi, görünüşte cesur hareketlerinden bazıları sektörde trend haline geldi. 2021’de Apple bile daha küçük MacBook Pro’lara daha büyük ekranlar koyarak XPS’i takip etti. Dell, 2021 yılında PC satışlarında 61,5 milyar dolar ile rekor kırdığını ve 4,4 milyar dolar ile şimdiye kadarki en iyi kârını elde ettiğini bildirdi. Nisan ayında piyasaya sürülen yeni XPS 13 Plus, aşırı özellik yükü yerine verimliliği tercih eden 16-30 yaş arası kullanıcıları memnun etmek için tasarlandı; klavye için ayrılan alan daha geniş tuşlar içeyor, touchpad sınırlarını belirleyen alışıldık dörtgeni ve işlev tuşlarını ışıklı bir dokunmatik şeritle değiştirdi.

 

WHITNEY PEGDEN
Walmart, InHome Başkan Yardımcısı ve Genel Müdürü

HİZMETİ MÜŞTERİLERİN AYAĞINA KADAR GÖTÜRÜYOR

WHITNEY PEGDEN, Walmart müşterilerini doğrudan buzdolaplarına, dondurucularına ve kilerine yiyecek teslim etmek için şirkete güvenmeye ikna etmeye kalkıştığında, teknolojinin cevap olacağını hayal etti. O ve Walmart’ın, Mağaza No. 8 kuluçka merkezi aracılığıyla geliştirilen InHome’daki ekibi, müşterilere canlı bir video yayını sağlamak için 2019’da teslimat personelini giyilebilir kameralarla donattı. Ayrıca çalışanlarının teslimatları gerçekleştirebilmesi için, garaj girişlerine ve ön kapılara akıllı kilitler taktılar.

Ancak Pegden, başarının sırrının insanlar olduğunu fark etti. Pegden’in ekibi kapıya güvenli teslimat seçeneği COVID önlemleri kapsamında uyarlamak zorunda kaldığında bile, müşteriler haftanın belli günlerinde bildik birkaç dost yüzü evlerinde görmekten keyif aldılar.

Pegden, hizmetin temelini oluşturan insan unsuruna daha fazla odaklanmaya başladı. İnsan kaynakları şirketlerine güvenmek yerine, o ve ekibi, kadrolu Walmart çalışanlarından oluşan bir havuzdan işe alıyor. Örneğin, ortalama bir InHome sürücüsünün altı yıldan fazla Walmart deneyimi oluyor. Birçoğu evden çalışan InHome müşterileri, düzenli olarak aynı teslimat elemanlarını görüyor. Walmart, ocak ayında programı genişletmek için yeşil ışık yaktı. Haziran ayı itibarıyla 200 Walmart mağazasında yer alan InHome, bu yıl 1.000 mağazaya ve 30 milyon haneye ulaşarak ABD’nin en büyük market teslimat hizmeti haline gelmeyi planlıyor. 2022’nin sonuna kadar Pegden, 3.000 özel InHome çalışanını yönetmeyi bekliyor. Şimdi sadece temel alıcı grubunu oluşturan banliyö ailelerinden gelen talebe ayak uydurmak zorunda. “Dürüst olmak gerekirse, müşteriler ‘Benim için başka ne yapabilirsin, çünkü bu hafta listemde çok şey var. Köpeğimi gezdirebilir misin?’ modunda” diyor.

 

SEBASTIAN KLASTERER TOFT VE DAVID SAMAD
Stillstrom, Maersk, Girişim ortakları

DENİZCİLİK ENDÜSTRİSİNİN AKLINI BAŞINA GETİRİYORLAR

ir kargo gemisi bir limanın açıklarında beklerken, günde 12 metrik tona kadar yakıt tüketebilir. Böylece 38 tondan fazla karbondiyoksit açığa çıkardığı gibi ayrıca bir de hava kirliliğine sebep olur. Geçen yılın sonlarında, tedarik zinciri krizi liman trafiğini altüst ederken, düzinelerce gemi Los Angeles ve Long Beach limanlarına ulaşmak için haftalarca açıkta bekledi. Danimarka merkezli Maersk’te Sebastian Klasterer Toft ve David Samad, bu duruma bir çözüm geliştirmek için ocak ayında şirkete bağlı olarak açık deniz hizmetleri sunan Stillstrom bünyesinde bir girişimde bulundular ve gemilerin açık denizde bekledikleri esnada, akaryakıt tüketmek yerine elektriğe bağlanmasına izin veren şamandıralar tasarladılar.

Toft ve Samad, Maersk’ten fon ve Danimarka Denizcilik Fonu ve Danimarka Enerji Ajansından hibe aldı; şimdi bu yılın sonlarında piyasaya sürülecek olan açık deniz rüzgâr devi Ørsted ile bir pilot proje oluşturuyorlar. Rüzgâr enerjisi, Kuzey Denizi’ndeki bir alanda Ørsted’in rüzgâr türbinlerine hizmet veren gemileri besleyecek. Toft, “Bu açık deniz şarj altyapısının, gemilerin elektrik taleplerinin karşılanmasını ve ayrıca onların da yeşil elektrik üretilmesini talep edebilmesini sağlayacağına inanıyoruz” diyor.

 

İLLÜSTRASYON: NHUNG LE

SHANNON WASHINGTON
R/GA, Kıdemli Başkan Yardımcısı, Yönetici Kreatif Direktör

MARKALARI ZOR KONUŞMALAR YOLUYLA YÖNLENDİRİYOR

Shannon Washıngton kampanyalarını aklıselim ve kapsayıcı mesajlarla oluşturmak isteyen kurumsal markalar için başvurulacak yaratıcı bir zihin haline geldi. Geçen yıl R/GA’in New York ofisinde kreatif departmanının eş başkanlığına terfi ettirilen Washington, o zamandan bu yana “Black Beauty is Beauty (Siyah Güzellik Güzelliktir)” diyen bir Sephora kampanyası ve Spike Lee’nin başrolünde yer aldığı ve yetersiz hizmet alan mahallelerdeki insanlar için aşı merkezlerine ücretsiz yolculuklar sunan Uber’in “Vaccinate the Block” adlı reklamı için ödüller kazandı. (R /GA’nın 2021 gelirir 400 milyon dolar).

Washington’un çalışmalarının altında ırk, cinsiyet ve ticaret hakkındaki karmaşık meseleleri somut, akılda kalıcı iç görülere dönüştürme arzusu yatıyor. Washington ve ekibi, Sephora için yaptıkları çalışmada, kullanıcılar Google’da “Siyah güzellik” ifadesini aradıklarında, en iyi sonucun genellikle bir atın resmi olduğu keşfini ortaya koydu – bu, kimin dikkatine sunulsa muhakkak tepki uyandıran bir gerçek.

“Bu tür bir işi yapmak zor”, diyor Deutsch ve Droga5 emektarı Washington. Irk, yanlış bilgilendirme ve göç gibi hassas konuları ele almak söz konusu olduğunda, müşterilerin çekingen olabileceğini ve genellikle “Bunun hakkında konuşmak istiyoruz, ancak bunun hakkında konuşmak istemiyoruz. Ama bunun hakkında konuşmak istiyoruz. Ama bunun biz erdemliyiz dercesine göze sokulmasını da istemiyoruz,” diyor Washington. “Ben birçok yönden destek veren, ekibimle birlikte, insanların bu fikirleri yalnızca yaratıcı fırsatın ne olduğu merceğinden değil, aynı zamanda marka fırsatının ne olduğu merceğinden görmelerine yardımcı olan kişiyim.”

Washington ayrıca, iş dünyası liderlerinin “bir kampanyayı anlamamalarının sorun olmadığını anlamalarına”; örneğin, beyaz bir yöneticinin farklı bir demografiyi hedef alan bir mesajı tam olarak anlamaması durumunda “kampanyanın yapacağı şeyin ne olduğunu” görmelerine yardımcı oluyor.

GUSTAV HASSELSKO
Candela, CEO

ELEKTRİKLİ TEKNELERİ UÇURUYOR

TEKNELERİ ELEKTRİKLE ÇALIŞTIRMAK KOLAY DEĞİLDİR. Bataryaların sebep olacağı ağırlık bir yana lityum-iyon piller benzinden 100 kat daha az enerji yoğunluğuna sahip olduğundan, teknelerin akıntıyla sürüklenmesini önlemek daha zordur. Teknolojinin 1890’lardan beri karşı karşıya olduğu bu soruna, hidrofille çözüm üreten makine mühendisi Gustav Hasselskog: “Beni harekete geçiren başlı başına bunun zorluğuydu,” diyor. Modern hidrofiller, bir teknenin karinasına monte edilen ve suyun üstünü yalayıp geçiyormuş gibi görünmesini sağlayan salma benzeri ayaklardır. Tekne aslında uçtuğu için, daha az enerji gerektirir. Hasselskog, İsveçli şirket Candela’nın C-7’si dışında piyasada ticari olarak temin edilebilen ikinci elektrikli hidrofil teknesi olan yüzde 100 elektrikli C-8’in dinamik modeline öncülük etti. Ayrıca, tekne 30 knot’ta seyrederken onu stabilize edecek uçuş kontrol yazılımını da tasarladı. Tesla’dan ilham alan C-8, geçtiğimiz ağustos ayında yaklaşık 311 bin dolarlık bir başlangıç fiyatıyla satışa sunuldu; Candela, yıl sonuna kadar 28 tekne ve gelecek yıl yüzlerce tekne satmayı planlıyor. C-8’in başka avantajları da var: kirlilik yok, dümen suyunun hızlandıkça daha da artan dalgası yok ve çok daha az deniz tutması yaşatıyor, üstelik motor gürültüsü de yok. Hasselskog, “Gemide oldukça iyi bir hi-fi ses sistemimiz var,” diyor ve ekliyor “Belki de özlediğinizde dinleyebilmeniz için bir V8 sesi eklemeliyiz.”

 

JOSH FABIAN
Metafy, Kurucu Ortak ve CEO

‘GAMER’LARI PROFESYONELLERLE HERKESİN KAZANACAĞI BİR ŞEKİLDE BULUŞTURUYOR

Eski profesyonel ‘gamer’ (oyuncu) Josh Fabian, bilgisayar oyunlarına düşkün orta seviye oyuncuları, onlara canlı koçluk yapabilecek profesyonellerle birleştiren bir hizmet olan Metafy’yi yaratmaya başladığında, kendine şu soruyu sordu: Hedef kitlesi kimler olmalıydı, öğrenciler mi yoksa koçlar mı? Fabian, oyun koçluğu hizmeti sunan diğer şirketlerin öncelikli hedefinin öğrenciler olduğunu; bu şirketlerin koçların ödediği yüzde 30’a varan komisyonlardan para kazandığını söylüyor. “Ancak koçlar raftaki bir ürün haline geldiklerinde, geçimlerini sağlayamazlar” diyor.

İLLÜSTRASYON DALBERT B. VILARINO

Zamanında gamer olarak kendi de maddi zorluklarla karşılaşmıştı. 2016’da Clash Royale’in en iyi 20 oyuncusundan biri olsa da o zamanlar, gamer olmadan önce baş tasarımcı olarak çalıştığı Groupon’daki eski maaşına yakın bir şey kazanamıyordu. Fabian, Metafy ile profesyonellere başka bir gelir akışı fırsatı sağlamak istedi. İki yıl önce faaliyete giren bu sistemde, koçlardan komisyon almak yerine öğrencilere yüzde 5’lik bir işlem maliyeti aktarılıyor. Fabian, bu yaklaşım karşısında 1000’den fazla koçun Metafy’a katıldığını söylüyor. Çoğu ortalama 4 bin dolar kazandı, ancak Metafy bu yıl altı koçun her birinin 100.000 dolar alacağını öngörüyor.

Öğrenciler, ayrıca avantajlardan da yararlanıyorlar. League of Legends’ta ilerlemek için Metafy’dan koçluk hizmeti alan 76 yaşındaki birinden bahseden Fabian, bir müddet sonra nedenini öğrenmek için ona ulaştığını anlatıyor. Bu kişi, Fabian’a yakın zamanda kalçasından operasyon geçirdiğini ve torunlarını ziyaret edemediği için onlarla bilgisayar oyunu oynamaya başladığını söyledi: “Giderek League of Legends’ta daha iyi hale gelerek, onlara ayak uydurabiliyor.”

 

LIZ REID
Google, Search Başkan Yardımcısı

ARAMA SÜRESİNİ KISALTIYOR

Google, en başından beri, bir araştırmacıyı doğrudan ilk sonuca taşıyan bir “Kendimi Şanslı Hissediyorum” özelliğine sahip. Bu, en az çabayla en iyi bilgiyi sağlama ruhu yaşamaya devam ediyor. Google’ın 19 yıllık çalışanı olan Liz Reid, Google aramalarına yeni özellikler getirmekle görevli. Geçen yıl Google, Reid’in, dili anlamada zaten güçlü olan önceki sürümünden bin kat daha iyi olduğunu söylediği yeni bir makine öğrenme teknolojisini tanıttı. Örneğin, “akrilik boyama” terimiyle ilgili 350’den fazla kavramı anlıyor ve kullanıcılara fırça tekniklerinden temizleme tavsiyelerine kadar her konuda rehberlik ediyor. Reid, bu araştırma atılımlarının, geçmişte Google’ın arama ekibinin aklına gelmeyecek yeni özellikleri mümkün kıldığını söylüyor. “Çoklu arama” özelliği, kullanıcıların görüntüleri (örneğin, güveç gibi cozurdayan bir yemeğin fotoğrafı ve kelimeleri (“yakınımda” gibi) birleştirmesine olanak tanır. Reid, “’Sana yeni bir süper güç vereceğim’ havalarında olabildiğinizde,” diyor, “bu gerçekten heyecan verici.”

 

FRANK SIMONETTI VE VERONICA ZELLE
Sweety High Media/Gem Street Music, Kurucu Ortaklar

Z KUŞAĞININ NEREDE OLDUĞUNU BİLİYORLAR

Teksaslı 21 yaşındaki şarkıcı Jena Rose, geçen yaz ilk single’ı “Checkmate”i piyasaya sürdükten kısa bir süre sonra, büyük ölçüde genç hayranları ona daha fazla yayın süresi kazandırmak için bir kampanya başlattı. Ülke çapında Zoom partileri düzenleyerek, yerel radyo istasyonlarından Rose’un şarkısını çalmalarını istemek için sosyal medyayı kullandıkları ve Rose’un onları teşvik etmek için katıldığı sanal dayanışma toplantıları düzenlediler.

Mart ayına gelindiğinde, “Checkmate”, Mediabase’in yayınladığı Kuzey Amerika’nın en çok çalınan radyo şarkılarının yer aldığı Top 40 listesini deldi geçti; Ayrıca YouTube’da görüntülenme sayısı 9 milyonu aştı ve yaklaşık 33.000 TikTok videosunda göründü. Bu parlak fikrin sahibi, Rose’un müzik şirketi Gem Street Music’ti. Bu, bünyesinde, Z kuşağını hedef alan bir yaşam tarzı web sitesi, büyüme ajansı ve influencer network’ünü de içeren gençlik medya devi Sweety High Media’nın yaklaşık bir yıllık bir alt kuruluşuydu. Kurucular Frank Simonetti ve Veronica Zelle, Sweety High’ın hedef kitlesini Instagram’da 1.1 milyon, TikTok’ta 13 milyon takipçi ve kurucuları sayesinde toplamda 500 milyonluk bir erişime ulaşacak şekilde geliştirmek için 12 yıl harcadı.

Şimdi, hedeflenen içerik etrafında etkinleştirilebilecek mikro toplulukları belirliyorlar – kendilerinin ve başkalarının içeriği. Gem Street Music bünyesine, Sweety High’ın diğer içerik kolları aracılığıyla tanıtacakları üç sanatçı daha kattılar. Geçtiğimiz yıl, tanıtım kampanyaları için kimi şovlarında Fox Television’la (Name That Tune, Alter Ego) ve 15 yaşındaki country şarkıcısı Mason Ramsey’i tanıtmak için de Atlantic Records ile birlikte çalıştılar. Sweety High, Ramsey’in TikTok’taki 2019 single’ı “Before I Knew It”e dikkat çekmek için influencer’larından (Rose dahil) yararlandı ve hayranların şarkıyla dans ettikleri videoları yayınlamalarını sağladı. Şarkı şimdi 500 binden fazla TikTok videosunda yayınlandı. Simonetti, “Mason ve ekibi bunu yapmayı asla düşünmezlerdi, çünkü böyle bir hayran kitlesinin varlığından haberleri yoktu” diyor:

“Kulağa basit geliyor, popüler kültürün nabzını tutmuyorsanız gerçekten tüm bunları bilemezsiniz.”

 

FOTOĞRAF: ANDREA ELLEN REED

MAXINE BÉDAT
The New Standart Institute, Kurucu

İĞNEYİ (CİDDEN) KENDİNE BATIRIYOR

MAXINE BÉDAT, Gana’daki Accra kentinin dışında yer alan dağ gibi bir çöp sahasında, yanan çöplerden çıkan zehirli dumanlar arasında dolaştı. 2019 yılıydı ve bu alan, Bédat’nın Unraveled adlı kitabında yazdığı gibi “giysilerin gayrisafi üretim fazlasının ve değersizleştirilmesinin” bir sonucu olarak ABD’nin her yıl ihraç ettiği milyarlarca sterlinlik kullanılmış giysinin bir göstergesi olarak, yabancı etiketli giysiler ve aksesuarlarla doluydu. Geçen yaz yayınlanan Unraveled, bir kot pantolonun macerasını pamuklarının yetiştirildiği çiftliklerden üretildikleri küresel fabrikalara ve son olarak da elden çıkarılmalarına kadar ele alarak hazır giyim endüstrisinin dünyayı nasıl yeniden şekillendirdiğini ortaya koyuyor. Kendini moda endüstrisinde reform yapmaya adamış olan ve The New Standart Institute (NSI)’u de kuran Bédat, şubat ayında New York eyaletindeki kanun koyucularla birlikte, 100 milyon dolardan fazla geliri olan ayakkabı ve giyim şirketlerini, tedarik zincirlerinin en az yarısını saptamaya, sosyal ve çevresel etkilerinin en fazla nerede olduğunu açıklamaya ve emisyon oranlarını Paris Anlaşması kapsamında azaltmaya zorlayacak olan Moda Sürdürülebilirliği ve Sosyal Hesap Verebilirlik Yasası (Fashion Sustainability and Social Accountability Act) üzerinde çalıştı. Gelecek yıl kabul edilirse, yasa New York’u hesap verebilirlik çabalarında lider konumuna getirecek. Bu gelişmelerin ardından başka eyaletlerden milletvekillerin de bu konuyla ilgili NSI’ye ulaştığını belirten Bédat: “Kendimizi tüketici olarak görmeye şartlandırıldık ama biz vatandaşız. Yasaları değiştirebilecek olan bizleriz,” diyor.

 

SOPHIA DOMINGUEZ
Snap, AR Platformu Ortaklıklar Başkanı

BİLİŞİMİN GELECEĞİNİ DESTEKLİYOR

Artırılmış gerçeklik Snap için teorik bir gelecek trendi değil, Snapchat deneyiminin 250 milyon kullanıcısı tarafından her gün deneyimlenen sağlam bir parçası. Konser tanıtım şirketi Live Nation’dan New York City Çevre Koruma Departmanı’na kadar her yerde çalışan 250 binden fazla developer [geliştirici], tüm bu uygulama kullanıcıları için AR Snapchat “lensleri” oluşturabiliyor çünkü Snap’in AR platform ortaklıkları başkanı Sophia Dominguez, geliştiricileri nelerin mümkün olduğu konusunda eğitiyor. Bu arada, içerik yaratıcılarının katkılarının Snap’in AR yol haritasını şekillendirmeye yardımcı olduğundan emin olan Dominguez “Artırılmış Gerçekliğin geleceğini gerçekleştirmeye yardımcı olmamız yalnızca [yaratıcılar] aracılığıyla” diyor.

En tanıdık Snapchat lensleri, bir kullanıcıyı ağzından gökkuşağı çıkan tek boynuzlu at haline getirmek gibi şapşal özel efektler olsa da, kariyerini sanal ve artırılmış gerçeklik ve giyilebilir teknolojiyi yaygınlaştırarak geçiren Dominguez, AR’ı eğitim, bilgi ve oyun da dâhil olmak üzere giderek daha iddialı alanlarda kullanmakla ilgilenen bir geliştirici topluluğu oluşturmak için çabalıyor. Bu amaçla, üçüncü tarafların Snapchat lenslerini gerçek dünyadaki konumlara bağlamalarına izin veren Custom Landmarkers ve AR oluşturmayı hızlandırmak için bir hizmet paketi olan Lens Cloud da dâhil olmak üzere 2022’de çeşitli araçların kullanıma sunulmasına yardımcı oldu.

Birkaç yüz içerik oluşturucu, tam gelişmiş AR özelliklerine sahip ilk sürüm olan Snap’s Spectacles’ın en son sürümüne de erişebiliyor. İçerik oluşturucular kendilerini AR aksesuarlarının günlük yaşamın yararlı bir parçası olabileceği döneme hazırlarken, Dominguez, AR fikirleri için bir deneme tahtası görevi görmeleri için geliştiricilerle birlikte onları besliyor.

 

MARIA ELENA BOTTAZZI VE PETER HOTEZ
Texas Children’s Hospital [Teksas Çocuk Hastanesi], Baylor Tıp Fakültesi Aşı Geliştirme Merkezi, Eş Başkanlar

DÜNYANIN GERİ KALANI DA FAYDALANABİLSİN DİYE COVID-19 AŞISINI AÇIK KAYNAK HALİNE GETİRDİLER

Aşılama açısından, Baylor Tıp Fakültesinde enfeksiyon hastalıkları uzmanı Maria Elena Bottazzi ve Peter Hotez tarafından geliştirilen COVID-19 aşısı Corbevax hakkında devrim niteliğinde olan hiçbir şey yok. Mesele de bu.

Hotez, “Gelişmekte olan ülkelerde en yaygın olarak üretilen aşı, mayada mikrobiyal fermantasyon yoluyla yapılan rekombinant protein Hepatit B aşısıdır,” diyor. Corbevax için Hotez ve Bottazzi, bir SARS aşısı için kullandıkları bu teknolojiden yararlanarak hedef virüsü SARS-CoV-2’ye dönüştürdüler. Vakıflardan, kişilerden ve 2020’de 1 milyon dolar bağışlayan ve bu yıl bu taahhüdünü yenileyen votka üreticisi Tito’s gibi şirketlerden finansman sağlayarak ürettikleri Corbevax düşük maliyetli ve vegan. Ayrıca saklanması için sıradan buzdolabı koşulları yeterli. En önemli özelliği, COVID için ilk açık kaynaklı, yani üreticilerin külfetli lisans ücretleri ödemeden üretebilecekleri aşı olması ve ülkeler arasındaki dikkat çeken bir eşitsizliğin giderilmesine yardımcı olabileceği anlamına gelir: Daha fakir ülkeler yüzde 18’lik bir COVID aşılama oranına sahipken, yüksek gelirli ülkelerde bu oran yüzde 72. Bottazzi, “Mümkün olduğunca çok engeli kaldırmak istiyoruz” diyor. Hindistan’da Biological E tarafından üretilen Corbevax, geçtiğimiz aralık ayında orada acil kullanım onayı aldıktan sonra, 30 milyondan fazla doz uygulandı. Endonezya, Botsvana ve Bangladeş’teki üreticiler de lisans aldı. Bottazzi ve Hotez, çalışmalarından dolayı Nobel Barış Ödülü’ne aday gösterildi.

İLLÜSTRASYON COLIN VERDI

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

oltaya-gelme-nasıl-onlenir

Oltaya gelme nasıl önlenir?

fastcompany-aralik-ocak-sayi-18

Yeni yıla girerken!