in , ,

Şirket doktoru

Şirketler için yeni dönem stratejileri

sirket-doktoru
M. Rauf Ateş
Fast Company Türkiye Kurucusu

İYİ KONUŞMANIN SIRRI

Okuyucularımızın önemli bölümü biliyordur… Biz Türkiye’de en çok iş etkinlikleri düzenleyen yayınız. Bu nedenle çok sayıda konuşmacı daveti yapıyor, etkinliklerimizde onlarca iş insanını dinliyoruz. Bana fikrimi soranlara, iyi konuşma için bazı önerilerimi, deneyimlerim doğrultusunda aktarmaya çalışıyorum. Konuşmanın süresinin, içeriğin yapısının çok önemli olduğuna dikkat çekiyorum.

Geçenlerde ünlü yazar Carmine Gallo’nun bir makalesini okudum. “Talk Like TED” başta olmak üzere çok sayıda kitabı olan Gallo, iyi bir konuşmanın sırlarını aktarıyor. Bunun için 500 önemli TED konuşmasını incelemiş ve önemli bir sonuca ulaşmış: Konuşmacılar, sürelerinin yüzde 65’ini hikaye anlatmaya ayırmışlar. Yüzde 25’i ise şirketinden, kalan yüzde 10’u ise ‘ahlaktan’ söz etmiş. Carmine Gallo, “Başarılı konuşmanın formülü büyük fikri bir hikayeye sığdırmaktan geçiyor” diye konuşuyor.

Peki, nasıl bir hikaye anlatmalı? Gallo, bunun yanıtını da TED’in kurucusu Chris Anderson’a dayanarak veriyor: “İzleyiciyle en iyi ilişki kuracak hikayeler, konuşmacı ya da yakınlarındaki kişilerle ilgili olanlardır. Başarısızlık, becerisizlik, tehlike ve felaket hikayeleri, özgün bir şekilde anlatıldığında dinleyenlerle derin bir bağlantıyı hızlandırır. En kişisel içerik, izleyiciyi en iyi çekendir.”

Bence çok iyi bir saptama… Belli büyüklükte şirketleri yöneten, dikkat çeken başarıları olan liderlerin, ellerinde kağıtlarla, sadece yaptıklarını sıralama dönemi geride kaldı. Hayat sürüp gidiyor. Anlatacaklarının bir bölümünü başka etkinliklerde de paylaşmalarının mümkün olduğunu akılda tutmak gerekiyor.

AMAZON ÖRNEĞİ VE ROBOTLARIN YÜKSELİŞİ

Mart ayı içinde düzenlediğimiz ‘Dijital Fabrika’ buluşmasında, konuşmacıların bir bölümü ‘robot’ kullanımındaki yükselişe, beraberinde gelen ‘verimlilik’ artışına dikkat çektiler. Şölen’in CEO’su Erdoğan Çoban, Gaziantep’teki yeni ‘karanlık fabrikalarında’ kullanılan robotların değişimini anlattı. Robot/çalışan oranında Avrupa ortalamasının çok üstünde olduklarına dikkat çekti.

Türkiye’de bu alanda büyük bir dönüşümün başladığını görüyoruz. Ama hızlı ilerleme olacağını tahmin ediyorum. Geçenlerde Amazon ile ilgili okuduğum gelişmeler, hızımızı biraz daha artırmak gerektiğini düşündürdü. Amazon’un robot dönüşümü ile ilgili birkaç bilgiye dikkat çekmek isterim:

  • Şirket geçen yılın sonunda yeni robotlarını lojistik depolarında test etmeye başladı. ‘Digit’ adlı insansı, iki ayaklı bu robotlar, Agility Robotics tarafından geliştirildi. Geliştirilmesi için Industrial Innovation Fund adlı yan kuruluşu tarafından destek verdi.
  • Amazon için geliştirilen önceki robotlar araba gibiydi. Şimdiki ise tıpkı insan gibi hareket ediyor. Depolarda kullanmak için daha uygun görünüyorlar.
  • Digit, verimlilik tarafında da dönüşüm sağlayacak. Şu anda saatlik maliyeti 10-12 dolar arasında değişiyor. Ancak, yazılım ve üretimde yapılacak iyileştirmelerle maliyet 2-3 dolar arasına birkaç yıl içinde inecek.
  • Amazon’un Digit adlı ‘insansı’ robotları, insanların yerine geçmek için değil, onlarla işbirliği içinde çalışmak için tasarlanmış. Bu robot tarafının en güzel tarafı da “insanlarla işbirliği içinde” çalışmak sanıyorum.

Digit ile bu alanda yeni bir dönemi başlatan Amazon, robot filosunu uzun süredir genişletiyor. 2017 yılında 20 ayrı lojistik deposunda 45 bin robot vardı. En son rakamlar 750 bin robotun bulunduğunu ortaya koyuyor.

Zamanında “Robotlar Geliyor” adlı bir kitap yazılmıştı. Gerçekten de geliyor. Dünyadaki robot sayısı, Dünya Robot Federasyonu’na göre 4 milyonu geçti. 3 yıl önce ise 2 milyon düzeyindeydi.

Her zaman yeni endüstri ve teknolojiler, beraberinde korkuları da getirir. Videoların sinemayı bitireceği, TV ile birlikte radyonun sonunun geleceği, tabletlerin kağıt baskı kitapları öldüreceği düşünülmüştü. Hiçbiri olmadı. Robotlarla da öyle olacak.

BEĞENDİĞİM BİR HESAP!

Vala Afshar, dünyanın önde gelen dijital liderlerinden biridir. Birkaç yıl önce bizim etkinliklerde konuşmayı kabul etmişti. Geçtiğimiz aylarda çok beğendiğim bir hesabı dikkatimi çekti. “Uzun vadeli düşünme” ve “Geleceğe yatırım” konusuna farklı bir bakış açısı getiriyordu. Paylaşmak istedim: “Usain Bolt, 3 olimpiyatta, 8 altın madalya kazandı. 115 saniyenin altında koştu ve 119 milyon dolar kazandı. Ancak, bu 2 dakika için 20 yıldan fazla çalıştı. İşte yatırım, uzun vadeli düşünme budur.”

Yazar: Rauf Ateş

Fast Company Türkiye Kurucusu

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

lal-saran-kisisel-bakim

“Kişisel bakıma yeni yaklaşım getiriyoruz”

benim-isletim-sistemim-Gökçe-Şenocak-

Benim İşletim Sistemim: Gökçe Şenocak