ALİ GÜVEN
TEATECHS KURUCUSU
TeaTechs, yüzde 100 “yerli ve milli” bir marka olarak 2022 yılının mart ayında, “akıllı bilişim çözümleri” üretmek misyonuyla kuruldu. “Tüm ürünlerimiz dünya çapında pazara sunulabilecek ürünler. Şimdiden Azerbaycan, Sırbistan gibi ülkelerden talep geliyor” diye konuşan TeaTechs kurucusu Ali Güven, yarattıkları farkı ve hedeflerini Fast Company ile paylaştı.
Son dönemde öne çıkan startup’lardan birisiniz. İş dünyasına getirdiğiniz 3 yeniliği/farkı anlatır mısınız?
Birincisi, B2B alanına ‘yalnızca’ SaaS / Mobile ve Web uygulamaları ve periyodik aylık/yıllık ödeme yöntemi ile gidiyoruz. İkinci farkımız, Türkiye’de ve dünyada dijitalleşmenin hiç giremediği sektörlere ve tamamen ölçülebilen verimliliğe yöneldik. Üçüncüsü ise tamamen bağımsız, yerli ve milliyiz. Hiçbir marka ile organik bağlantımız yok.
Bu girişim fikri nasıl doğru, bir “evreka” anı var mı?
Gerek Türkiye, gerekse dünyada, B2B enterprise uygulamalar hâlâ Client/ Server ve On-Premise yazılım olarak “satılıyorlar”. Tabiri caizse, gelir modelleri bir kerelik + yıllık bakım anlaşmaları.
Uzun yıllar B2B yazılım alanında çalışmış kurucular olarak, sıkıntıyı çok iyi biliyorduk.
Çünkü yönettiğimiz yazılım şirketlerini SaaS’a geçirmedik. Gerek eski yazılım teknolojilerden yeni teknolojilere geçişinin maliyeti, gerekse nakit akışındaki geçici düşüşler nedeniyle
vizyonsuz karar vericileri ikna edememiştik. Ne zaman ki mobil ve bulut teknolojileri, EASYWORX’ü destekleyecek noktaya geldi, o bizim ‘evreka’ anımız oldu. Yani artık enterprise alanına ‘native’ SaaS/Mobil ile gidilebileceğini anladığımız an.
Başladığınızdan bu yana aldığınız yolu, rakamları da ilave ederek paylaşır mısınız? Nereden nereye geldiniz?
Aslında biz uygulamalarımızın arkasındaki ‘framework’ümüz olan EASYWORX’u 2014 yılından beri kendi olanaklarımızla fonlamış ve yazmıştık. Mart 2022’de TeaTechs’i kurduk. Eylül 2022’de birinci tur yatırımımız aldık. 7 Kasım 2022’de ilk ürün ailemiz olan Arppha’nın çiftçi modülü olan arppha.novo’yu Google/Android’de, 7 Aralık 2022’de Apple/iOS’da pazara sunduk. 2022’de ikinci tur yatırımımızı aldık. TeaTechs 3,5 milyon dolarlık post-money değerine ulaştı. Şubat 2022 itibarıyla arppha.novo’nun aktif kullanıcı sayısı 30 bine ulaştı.
Yatırımcıları ikna ederken, hangi cümleleri/rakamları kullandınız? Onları ikna stratejiniz neydi?
Öncelikle kurucular olarak bizim ulusal ve uluslararası yazılım şirketlerindeki deneyimimiz etkili oldu. Ayrıca, faaliyet gösterdiğimiz alan olan B2B SaaS/Mobil uygulama alanının dünyada büyüme potansiyeli en çok olan yazılım alanı olduğunu anlattık. Türkiye’de hiç olmayan, dünyada ise çok az olan benzer şirketleri ve bu konuda benzersiz olma ihtimalimizi anlattık. Dünyada bu alanda aktif olan az sayıda şirketin ciro/kâr durumlarına, kârlı olup halka açık olanların F/K oranlarına odaklandık.
Hangi hedef ile yola çıktınız? Nereye ulaşmayı düşünüyorsunuz?
Biz Türkiye’nin en değerli ‘Yazılım Şirketi’ olmak istiyoruz. Daha yeni başlamamıza rağmen, ulaştığımız kullanıcı seviyesi bizi bu hedefe giderken umutlandırıyor. Üstelik TeaTechs olarak hazırladığımız ve önümüzdeki 6 ayda pazara sunacağımız 8 ürünümüz daha var. Ayrıca ürünlerimizin ortak özelliği ‘yerellik’ taşımaması. Tüm ürünlerimiz dünya çapında pazara sunulabilecek ürünler. Şimdiden Azerbaycan, Sırbistan gibi ülkelerden talepler geliyor, ama her şey sırayla. Özellikle tarım faaliyet gösterdiğimiz alanlardan yalnızca bir tanesi olmasına rağmen, Arppha ürün ailesi, tarımın tüm bileşenlerini tüm paydaşlarına tek bir çözüm ailesi olarak sunduğu için dünyada özel bir yere oturuyor. Arppha’nın bu alanda tepeye yerleşeceğinden şüphemiz yok.
Girişim yolculuğunda sizin kulağınızda hep duran bir söz/öneri var mıdır?
Girişimcilerin ‘fayda’ya odaklanmalarını ve yaptıklarının sonunda bir ‘iş’ olduğunu ve er ya da geç ‘para kazanmaları gerektiğini’ unutmamalılarını tavsiye ediyorum. Maalesef çok fazla sürekli yatırım ile zararı kompanse eden girişim görüyoruz ama sürekli para yakmaya odaklanırsa bunlar er ya da geç başarısız olur. Tabii ki ilk 2-3 yılda bir taban yaratmak için para yakılmalı, fakat orta ve uzun vadede ‘para kazanma’ modelinin de ortaya konulması lazım.
BİR YATIRIMCIYI İKNA İÇİN 3 YAKLAŞIM
- Yatırımcıyı ikna ederken, önce geliştirdiğimiz ürünün Türkiye’de hiç olmadığını ortaya koyduk.
- Dünyada sayıları az olan, ancak büyük başarıya ulaşan şirketlere dikkat çektik.
- Bu konuda benzersiz olma ihtimalimizi ve olası sonuçlarını anlattık.
EN ÖNEMLİ 3 ZORLUK
- ZORLU DÖNEM Pandemi, Ukrayna-Rus savaşı, hiperenflasyon, deprem derken gerek Türkiye gerekse dünyanın en zor dönemlerinden birisi içinde olmak.
- GEÇMİŞ YATIRIMLAR Türkiye’de son 10 yıllık yapılan teknoloji yatırımlarının istenen sonucu vermemesi nedeni ile yatırımcıların haklı yorgunluğu.
- BELİRSİZLİK Yaklaşan seçimler nedeniyle yatırımcılardaki belirsizlik sonucu bekleme temayülü. Bizim yaklaşık 30-35 yıllık yazılım sektörü tecrübemizle gördüğümüz fırsatlar ile bize güvenen doğru yatırımcıları bularak ilerliyoruz.