in ,

Ürünlerin tüketicilere ulaştığı yeni dönem

Facebook Türkiye Ticari Direktörü İlke Çarkçı Toptaş’ın kaleminden alışverişin geleceği

urunlerin-tuketicilere-ulasmasi
İLKE ÇARKÇI TOPTAŞ

Geçmişte, e-ticaret tüketicilerin ihtiyaç duyduğu ürünü araması ve satın almasıyla gerçekleşiyordu. Bu oldukça işlevsel bir yöntem olsa da değerlendirilebilecek birçok fırsatın kaçırılmasına neden olabiliyordu. Günümüzde ise internetin ve Facebook gibi sosyal platformların bize verdiği “her an herkesle bağlantı kurabilme” gücü sayesinde, hepimiz milyarlarca insanın dahil olduğu bir topluluğun parçası haline geldik.

Pandeminin etkisiyle e-ticaret sadece bir kolaylık değil, aynı zamanda bir can simidi oldu. Bunun bir sonucu olarak, 10 yıllık dijital dönüşümün yalnızca birkaç ay içinde gerçekleştiğini gözlemledik. Artık her gün 2,5 milyardan fazla insana ev sahipliği yapan Facebook platformları bu dönüşümün merkezinde yer alırken, makine öğremesinin getirdiği yenilikler ve Covid-19 salgınının e-ticaret üzerindeki etkisi bu değişimin arkasındaki itici güçler olarak karşımıza çıkıyor.

Keşif ticareti

Geldiğimiz noktada insanlar artık ilgilerini çekebilecek içeriklerin ya da ürünlerin kendilerini bulmasını bekliyor. Markalar ve işletmeler için birçok fırsat barındıran ‘Keşif Ticareti’ kavramı işte burada devreye giriyor. E-ticaret ile insanlar zaten istediklerini bildikleri ürünleri arıyor ve buluyorken, keşif ticareti ile ürünler insanları buluyor. Böylece insanlar sevme olasılıkları en yüksek olan şeyleri keşfedebiliyor. Platformlar kullanıcıları daha iyi tanıdıkça keşif ticareti de gittikçe gelişiyor ve insanların karşısına onların zevklerine uygun marka ve ürünlerin çıkmasını sağlıyor.

Aslında insanlar mağazalarda rahat vakit geçirememeye başlamadan önce bile, göz atmak ve ilham almak için çevrimiçi platformlara yöneliyordu. Bu eğilimin karantina süreci ile hızlandığını fark etmek zor değil. Bununla birlikte, keşif ticaretini benimseyen işletmeler, tüketici yolculuğunun satın alma niyetinden çok önce başladığının farkında. Mevcut talebi karşılamak hâlâ kritik olsa da müşterilerin ihtiyaçlarını tahmin etmek ve keşif yoluyla talep oluşturmak birçok işletme için hayati önem taşıyor. Aynı zamanda, keşif ticareti geleneksel satın alma yolculuğunda aşina olduğumuz aşamaları hızlandırıp değiştirebiliyor. Müşteriler ürünleri saniyeler içinde keşfedip satın alabiliyor; böylece, işletmelerin bu şekilde bağlantı kurduğu yeni kitlelerin ödeme aşamasına gelme olasılığı da daha yüksek oluyor.

Farklı jenerasyonların ortak noktası

İnternette yeni ürünler keşfetmenin yalnızca dijital dünyaya doğanlarda ve Y kuşağında gördüğümüz bir davranış olduğunu düşünebilirsiniz. Fakat Covid-19 salgını herkesin alışveriş alışkanlıklarını temelden değiştirerek nesiller arasındaki dijital uçurumu da kapattı. Bugün ortalama olarak, Gen X ve Boomers kuşaklarının yüzde 80’inden fazlası da dahil olmak üzere küresel internet kullanıcılarının yüzde 85’i çevrimiçi alışveriş yapıyor. Bununla birlikte mobilin artık sadece gençler için değil, tüm yetişkinler için ana ekran haline geldiğini görüyoruz. Mobil ticaretteki en hızlı büyüme 40 yaşın üzerindeki insanlar arasında. Tüketici davranışındaki bu hızlı değişim, işletmelere ve markalara insanlarla anlamlı yollarla bağlantı kurma fırsatları sunuyor. Bu noktada keşif ticareti geniş kitlelere ulaşmak için bir fırsat doğuruyor.

Deneyim odaklı içerik

Fiziksel ve dijital alışveriş arasındaki boşluğu telafi etmeye yardımcı olan yaratıcı reklam metinleri, keşif ticaretinin bir başka önemli bileşeni. Yeni kitlelerle en etkili şekilde etkileşime girebilen markaların sunduğu e-ticaret deneyimi, sürükleyici ve interaktif olma özellikleri taşıyor. Markalar bunu başarmak için dünya çapında 250 milyon kişi tarafından kullanılan Facebook Shops’u entegre etmenin yanı sıra Instagram Reels gibi çeşitli yeni araçları ve teknolojileri benimsiyor.

Markalar için fırsatlar

Bu devrim niteliğindeki yeni e-ticaret biçiminin birçok faydasından biri de gelişebilme ve uyum sağlayabilme yeteneği. Benzer şekilde, Facebook platformları işletmelerin yeni kitlelere ulaşabilmesi için birçok imkan sunuyor. Üç milyarı aşkın küresel topluluğuyla Facebook, insanların sevdikleri, onlara ilham veren ve onları güldüren şeyleri paylaşmak için geldikleri bir yer. Topluluğumuzun üyesi olan insanların neye değer verdiğini bilmek, Facebook olarak onlara görmek istedikleri içeriği göstermemize ve sevecekleri deneyimler yaratmamıza olanak tanıyor. Biz de insanlar hakkındaki bu içgörülerimizi, işletmelerin müşterileri hakkında paylaştığı bilgilerle bir araya getirmek istiyoruz.

Sahip olduğumuz araçlar, işletmelerin özel kitleler oluşturmasına yardımcı oluyor; işletmeler tıklama, etkileşim kurma ve ürünlerini satın alma olasılığı en yüksek olan kişilere erişebiliyor. Makine öğrenmesini teknolojilerimiz ile işletmelere hangi ürünlerinin bu kitlelerdeki insanlarla en alakalı olduğunu gösteriyor ve reklamlar üzerinden insanları keşiften satın alma yolculuğuna (Instagram veya Shops aracılığıyla) taşıyoruz. Sürekli gelişen bu sistemimiz, Facebook olarak bizi keşif ticaretinin merkezi yapmaya devam ediyor.

Sorularınızı iletmek için: [email protected]

YAZARIN DİĞER YAZILARI:

Fotoğraf: Pixabay

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

kar-eden-yok-rekabet-buyuk

Kâr eden yok, rekabet büyük!

Banu-Hizli

Banu Hızlı: “İleride yaşanacak değişim pandemiyle öne çekildi”