in ,

CMO’ların altın çağı

Facebook Türkiye Ticari Direktörü İlke Çarkçı Toptaş’ın kaleminden alışverişin geleceği

ilke-carkci-cmo-larin-altin-cagi
İLKE ÇARKÇI TOPTAŞ

Facebook’un Küresel Pazarlar ve Kategorilerden Sorumlu Başkan Yardımcısı Will Platt-Higgins’in dediği gibi bazen işe alım uzmanları pazarlama alanındaki liderlik pozisyonlarına uygun olabilecek adaylarla ilgili bizden fikir almak istiyor. Bunun için “İşin özünde ne var?” ve “Aradığınız ana beceriler neler?” gibi soruların sorulması lazım. Dinamik ve her şeye yeten pazarlama yöneticilerinin oldukça revaçta olduğu günümüzde, markalar çevrimdışında olduğu kadar çevrimiçi satışta da etkin olabilmek için hızla ilerliyorlar. Hatta çevrimiçine geçişi yönetmekle kalmayıp amaç odaklı pazarlamayı benimsiyorlar. Bunu yaparken in-house yeterliliklerini artırıyor, endüstri standartlarına uygun olarak tedarik zincirlerini, ajans ve medya işbirliklerini yeniden gözden geçiriyorlar. Ek olarak kendi şirketlerinde kapsayıcılık ve çeşitlilik gibi gayelerin peşinden koşuyorlar. Bu durum CMO’ların iş tanımının ve faaliyet alanlarının genişlediğine işaret ediyor. Will Platt-Higgins’in vurguladığı gibi pazarlama sektöründe CMO’ların neden en çok arananlar listesinde olduğuna değinirken dört trendin öne çıktığını söyleyebiliriz.

Pazarlama hunisinin akışkan artması

Marka iletişimi ve doğrudan pazarlama arasındaki farklar, geçerliliğini korumaya devam ederken hızla eriyor. Pazarlama ile satış hedefleri arasındaki bariyerler yıkılırken, mobil alışkanlıklarımız satın alma hunisini de değiştirdi. Mobil vitrinler ve ödeme imkanları artık avucumuzun içinde. Medya ve Reklam Yatırımları Raporu’na göre Türkiye’de 2020’de toplam reklam ve medya yatırımları tutarı bir önceki yıla kıyasla yüzde 24 artış gösterdi; bu artış televizyonda yüzde 23, dijitalde ise yüzde 39 olarak gerçekleşti. Trendler dijitali gösteriyor olsa da pazarlama yöneticilerinin Türkiye’de mecraların hep beraber değerlendirilmesi ve entegre çözümler üretmenin önemini kavraması gerekiyor. Kullanıcıların dikkati çevrimiçine kaymaya devam ederken basılı yayınlar, radyo ve televizyon brief’leri yardımcı olarak ya da tamamen dijitalde hatta mobilde keşfedilecek şekilde tasarlanıp hazırlanıyor. Bu sürecin yürütülmesi medya ve kreatif ajans partnerliklerinin yanı sıra çoğu zaman reklam teknolojisi şirketleri, influencer ağı, oyun platformları, diyalog ticareti partnerleri ya da yaratıcı teknoloji çözümleriyle işbirliğini gerektiriyor.

Optimize etmek ve gelişmek için sürekli olanaklar

Optimizasyon ve yeni ölçüm dili hem bazı riskleri hem de bazı fırsatları beraberinde getiriyor. Yanlış temel performans göstergelerine eğilmek başarısızlığa yol açabiliyor. Tüketici ömrü değeri, edinim maliyeti, artan gelir ve marka algısı gibi konulara hakim olmak, başarı dinamiklerini anlayıp ölçeklendirdikçe büyük avantajlara dönüşebiliyor. Markaların klasik reklamdan daha organik içeriğe kaydığı bugünlerde ise yeni hedef kitlelere ulaşmada influencer ortaklıkları çok önemli. Örneğin Instagram her zaman üreticiliğin geliştiği bir platform olmakla birlikte hem gençlerin ve içerik üreticilerinin geleceği tanımladığı hem de markaların yeni kitlelere ulaşabilecekleri ve işletmelerini güçlendirebilecekleri bir yer haline geldi.

Toplulukların devasa boyutları

Kulaktan kulağa pazarlama her zaman çok önemliydi. Ancak akran diyalogları ve tavsiyelerinin yarattığı etkinin derecesi artık iyice arttı. Şimdi bir marka etrafında dönen konuşmalar genelde tüketici tarafından başlatılıyor ya da tüketici tarafından ilerletiliyor. Özellikle dünya nüfusunun dörtte birini oluşturan Z kuşağı markalara büyük ve kaçırılmayacak bir fırsat sunarak en hızlı büyüyen tüketici pazarlarından biri olmaya hazırlanıyor. Z kuşağına göre sosyal medya sadece aile ve arkadaşların kişisel yaşamlarına açılan bir pencere değil. Facebook platformları gibi kanallar bu kitleye eğlendirici, ilham verici ve kendilerine benzeyen içerik üreticileri ve topluluklarla etkileşim kurma şansı sunuyor.

Özü sözü bir olmanın önemi

İnsanlar artık bir markayı satın almaktan ziyade onu benimsemek de istiyorlar. Markaların, çevre ile ilgili konulardan sponsorluk anlaşmalarına, kapsayıcılık ve doğru ilkelerle yapılmış influencer seçimlerine kadar her önemli konuda fikir beyan edebilecek durumda olmaları bekleniyor. Z kuşağı alışveriş deneyimlerini olabildiğince bilinçli hale getirmek için araştırma yaparak ve ürünlerini satın aldıkları markaların, kullanmaktan gurur duydukları markalar olduğundan emin olmak için çaba harcıyor. Pazarlama yöneticileri de alacakları stratejik kararları bu yeni kitleye göre ayarlayarak, öne çıkma şansını elde edebilir.

Tüm bunları değerlendirdiğimizde günümüzün pazarlama yöneticilerinin, markaların uzun vadeli büyümesinde önemli yere sahip birçok disipline hakim olduğunu görüyoruz. Bu insanlar, tüketicinin ve kurumun şimdiki ihtiyaçlarının izinde geleceğin gereksinimlerine göre plan yapıp uygulamaya geçiren yöneticiler konumunda. Güçlü bir pazarlama yöneticisi arayanların, bu kabiliyetin bulunmasının zor olduğunu ancak bulunduğunda kurumun büyümesini sağlayacak etkiyi beraberinde getirdiğinin farkında olması büyük önem taşıyor.

Sorularınızı iletmek için: [email protected]

YAZARIN DİĞER YAZILARI:

Fotoğraf: Pixabay

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Strateji-mi-önemli-uygulama-mı-

Strateji mi önemli uygulama mı?

ozlem-dag

Özlem Dağ: “Değişimin yolu, dijitalleşmeden geçiyor”