in ,

İş dünyasının geleceği

Facebook Türkiye Ticari Direktörü İlke Çarkçı Toptaş’ın kaleminden iş dünyasının geleceği

is-dunyasinin-gelecegi-1
İLKE ÇARKÇI TOPTAŞ

Pandemi koşulları birçok belirsizliği beraberinde getirirken iş hayatı da bu belirsizliklerden payına düşeni aldı. Bugün ise global çalışma modellerinde kalıcı değişiklikler olacağı kesinleşti. Günümüzde yeni teknolojilerin, ister yönetici ister perakende çalışanları ve havaalanı personeli gibi dünyadaki çalışan nüfusunun yüzde 80’ini oluşturan çalışanlar olalım, hepimizin bağlantı kurmasına ve üretken kalmasına yardımcı olduğunu gözlemliyoruz. Facebook ürün ailesinden öne çıkan ‘Workplace’, ‘Portal’ ve ‘Oculus’ gibi platform ve cihazlar, ekonomik fırsatların artık coğrafyaya bağlı olmadığı, ne yaptığımızın nerede olduğumuzdan daha önemli olacağı dönemler için üretildi. Bu dönemin, insanların dijital davranışlarının hızla şekil değiştirdiği pandemi sürecinde başladığına hepimiz şahit olduk.

Dijital dönüşümün yansıması

COVID-19 tıpkı dünyadaki diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye’nin de dijital dönüşümünü ve yeni çalışma modellerine geçişini hızlandırdı. Öte yandan, pandeminin getirdiği koşullar şirketleri uzaktan çalışma modeline hızla uyum sağlamaya iterken, çalışanlar uzaktan çalışmanın olumlu yönlerini fark etmeye başladı. Günümüzde artık daha fazla insan uzaktan çalışıyor, daha fazla insan esnek çalışma saatleri talep ediyor ve daha fazla insan bir ofis ortamında çalışmayı sorguluyor. Zorunlu uzaktan çalışmanın verimliliğe etkisi sorulduğunda yüzde 38.2’lik bir kesim bunu olumlu buluyor. Uzaktan çalışma zamanla kendini o kadar sevdirdi ki, birçok şirketin uzaktan ya da hibrit çalışma modeliyle devam etme kararı aldığını görüyoruz. Bununla birlikte uzaktan çalışanların sayısı arttıkça, bu alanda iyileşmesi gereken şeylerin ve bazı gereksinimlerin farkına varıldı. Doğru bağlantı araçları olmadan uzaktan çalışmanın hâla zorlukları bulunuyor. Etrafınızda çalışma arkadaşlarınız olmadan çalışmak kendinizi soyutlanmış hissettirebiliyor ya da aynı odada olmadığınız zaman insanlarla beyin fırtınası yapmak zorlayıcı hale gelebiliyor.

Yeni bir çalışma şekli tasarlamak, işin ne olduğunu anlamakla başlıyor. Bu doğrultuda ele alınması gereken temel alanlar günlük işbirliği, ilişkiler ve şirket kültürü olarak öne çıkıyor. Yapılan anketler gösteriyor ki pandemi sonrası adaptasyon sürecinde ana unsurlar arasında kültür ve alışkanlıklar büyük bir önem taşıyor. Facebook olarak, halihazırda sunduğumuz yeniliklerin büyük bir çoğunluğu insanların nerede olurlarsa olsunlar birbiriyle bağlantı kurmasını sağlamayı amaçlıyor. Mesajlaşma ve video konferans uygulamalarımız, bir kuruluştaki tüm çalışanları bir araya getiren platformumuz ‘Workplace’, akıllı görüntülü görüşme cihazımız ‘Portal’ gibi ürünlerimiz ve sanal ve artırılmış gerçeklik alanındaki çalışmalarımız bu amaca hizmet ediyor. Bu platformlar, engelleri aşmak için doğru araçlara sahip olduğumuzu gösteriyor.

Kadın girişimcilerin yükselişi

COVID-19’un çalışma modellerine etkisi sektöre bağlı olarak değişiklik gösterse de teknolojinin sunduğu imkanlar sayesinde gelir elde edebilen kadın girişimcileri gözden kaçırmamak gerekiyor. Facebook olarak pandemi döneminde gerçekleştirdiğimiz toplumsal cinsiyet eşitliği raporuna göre Türkiye’deki kadınların yüzde 64’ü gelir elde etmek için herhangi bir iş yapmadığını belirtirken, yalnızca yüzde 35’i son bir yıl içerisinde gelir elde ettiğini belirtiyor. Bu veriler kadınların ekonomik potansiyelini ortaya koyarken uzaktan çalışma modelini, kadınların gelir elde edebileceği yeni bir yol olarak değerlendirmek de mümkün. Çünkü pandemi zorluklarına rağmen birçok kadın girişimci evden çalışabilecekleri yeni iş fırsatlarını fark etti ve müşterileriyle bağlantı kurmak için teknolojiden yararlanmaya başladı. Bir başka deyişle teknoloji dünyayı birbirine yakınlaştırırken, kadın girişimcilerin kurduğu küçük işletmelerin büyümesine yardımcı oldu. Örneğin tüm işletmelerin aynı imkanlara erişmesini sağlayan Facebook araçları, uzaktan çalışma modeliyle tanışan kadın girişimcilere ürünlerini sunabilecekleri bir alan sağladı. Dijitalleşmenin hız kazandığı bu dönemde kazanılan alışkanlıklar, kadın girişimcilerin de teknolojiden güç alacağı bir sürece daha kolay uyum sağlamasına yardımcı olacak.

Bu dönemde edinilen yeni alışkanlıklar artık en verimli şekilde hangi ortamda çalışacaklarını bilen çalışanlar için yeni fırsatlar sunuyor. Daha kapsayıcı işyerleri ve işe alma süreçleri, daha iyi yerel ekonomiler ve her zamankinden daha fazla bağlantı kurma potansiyeline sahibiz. Bunlardan belki de en önemlisi, bu çalışma şeklinin geleneksel teknoloji merkezleri dışında yer alan yeteneklere erişmemizi ve ekonomik fırsatların dünya genelinde yayılmasını sağlayacak olması. Bu merkezlerin dışında yaşayan insanların şirketlerde çalışma fırsatına erişecek olması, kadın girişimcilerin kendi işletmelerini kurması ve daha fazla şirketin uzaktan çalışma modeline geçmesi ekonomik iyileşmenin önemli bir parçası olacak.

Sorularınızı iletmek için: [email protected]

YAZARIN DİĞER YAZILARI:

Fotoğraf: Pixabay

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

HUsnu-Ozyegin---egitime-onem-veririm

Hüsnü Özyeğin: “Eğitime önem veririm, fakat karakter daha önemli”

airnb1

Airbnb Gezegeni