in , ,

Yeni CEO’nun kritik günleri

Bazı ülkelerde 90, bazı ülkelerde 100 güne bakılıyor. 6 ya da 12 ay diyenler de var. Süresi ne olursa olsun yeni CEO’lar için ilk dönem çok kritik… Başarısızlık oranının yükselmesi de bunu ortaya koyuyor.

yeni-ceo-nun-kritik-gunleri
MUHTAR KENT

Coca-Cola’nın eski global CEO’su Muhtar Kent, ilk göreve atandığında, “100 gün ilkesi”ne bağlı kalma stratejisi benimsemişti. Bazı liderlerin “3 ay” diye nitelendirdiği bu dönemi yeni CEO olarak çok iyi geçirmesi gerektiğine inanıyordu. İlk aldığı karar atamalarla ilgili oldu. Aynı anda şirketin bütün organizasyonunu gözden geçirip, yeniledi. Sistemi anlamak için 100 gün içinde şirket için önemli şişeleyicilerin de olduğu 20 ülkeyi gezdi, toplantılar yaptı, notlar aldı ve yeni vizyonunu anlattı. Şirket bozukken vizyon kurmanın anlamı olmadığına inanıyordu. Bu nedenle şirketi önce “stabil” hale getirmeye odaklandı. Ardından da vizyon oluşturmaya yönelmeyi planlıyordu. 100 gün bittiğinde ise yeni vizyonunu açıkladı.

Yeni lider için 100 gün bir simge… Üstelik sadece CEO’lar değil, işi yeni üstlenen başkanlar, CMO, CIO ve diğer pozisyonları da aynı gerçek bekliyor.

CEO Capital kitabının yazarı Dr. Leslie Gaines Ross, CEO’lar başta olmak üzere yeni göreve gelen liderlerin, artan rekabet nedeniyle “zamana” karşı yarıştıklarını söylüyor. Dr. Ross, bunu da CEO’lar arasında yaptığı araştırmaya dayandırıyor. Ona göre, CEO’ların şirketi tanıyıp vizyon geliştirmeleri ortalama 8 ay, stratejiyi devreye alabilmeleri ise 22 ay sürüyor. O nedenle ilk 90-100 gün çok kritik.

MERT BAKİ

Yeni lideri bekleyen

Türkiye’de yakın zamanda büyük şirket ve startup’larda çok sayıda CEO değişimi gerçekleşti. Bunlardan biri de Yemeksepeti’nin CEO’luğuna Mert Baki’nin getirilmesi idi. O da 100 güne inanan ve uygulayan liderler arasında yer alıyor. Baki, “Yeni CEO olarak ilk 100 günlük dönem, verimli bir süreç yaşamak ve kafamdaki stratejiyi hayata geçirmek için yeterli oldu. Bunu da çalışma arkadaşlarıma ve marka gücüne borçluyum” diye konuşuyor.

100 gün sonrasında stratejinin uygulanması için gereken süreyi ise şirketin yapısının belirlediğine inanıyor:

“İlk 100 günün; çalışanlar, paydaşlar, yatırımcılar ve kullanıcılar nezdinde güçlü bir izlenim bırakmak için önemli olduğunu biliyorum. Yemeksepeti’nde 11,5 yılı bulan yolculuğumda üstlendiğim görev ve sorumluluklar, başlarken bana çok önemli avantajlar sağladı. Özellikle çalışma arkadaşlarım ve iş ortaklarımızla kurmuş olduğum sıkı ilişkilerim, önemli bir yenilenme sürecine denk gelen ilk 100 günlük dönemimde benim için ekstra “doping” etkisi yarattı.

Yeni bir CEO’nun uzun dönemde yaşaması gereken pek çok deneyimi, bu 100 günlük dönemde tattığımı söyleyebilirim. Dönemin ruhunun da getirdiği fırsatlar, beklentiler, zorluklar ve başarılar; bana, hayatımın belki de hiçbir döneminde kolay kolay edinemeyeceğim özel deneyimleri bir arada sundu.”

 

DEHŞAN ERTÜRK

Yeterli bir süre mi?

İstegelsin’in CEO’su Dehşan Ertürk, “100 günü verimli bir başlangıç için yeterli görüyorum. Ancak, stratejiyi eksiksizce icra etmek için yetersiz bir süre olduğunu düşünüyorum” diyor:

“İlk 100 günde; hızlı kazanımlarla bir etki yaratmak; fonksiyonların ortak amaçlara hizmet etmesini sağlayacak odak alanlarını çalışmak ve netleştirmek, bu doğrultuda da stratejiden aksiyona yön veren aşamaları ekiplerin anlamasını sağlamak mümkün.”

Ertürk’e göre bu kolektif çabanın ve devreye alınan yeni stratejinin sonuçlarını görmek, özellikle teknolojiye dayalı işlerde 12 ile 15 ay sürebiliyor.

Multinet Up’ta yakın zaman önce CEO’luk görevini üstlenen Ali Emre Sever, “100 gün, yeni başlanan sürede şirkette genel fotoğrafı çekmek için izlenecek yolları belirlemek açısından yeterli bir süre” diyor.

Ona göre esas iş, 100 gün sonra başlıyor. Ardından strateji oluşturmak, büyüme potansiyelini ortaya koymak ve yeni büyüme kanalları belirlemek gibi kritik konular geliyor. Ali Emre Sever, “Ben bu yolu izledim ve yapılması gerekenleri yönetim kuruluna sunarak ilk 100 günü tamamladım” diye konuşuyor.

 

18 AY İçeriden ya da dışarıdan atandıklarından bağımsız olarak yeni CEO’ların yaklaşık %40’ ilk 18 ayda başarısız oluyor. Daha kötüsü bu oran giderek artıyor.
DAN CIAMPA
CEO Danışmanı, Yazar

 

ŞERİF KAYNAR

YENİ LİDERLERİN 3 FARKLI TAKVİMİ

  1. 90 GÜN Yeni CEO’nun ajandası konusunda dünyanın çeşitli coğrafyalarında farklı fikirler var. Kuzey Amerika’da, yani ABD ve Kanada’da, ilk 90 gün kritik kabul ediliyor. Bu sürede de CEO’nun hemen hareket tarzını belirlemesi ve kararlar alması gerekiyor.
  2. 12 AY Avrupa ülkelerinde ise 90 ya da 100 gün değil, “ilk 12 ay” gibi bir mühlet tanınıyor. Bu sürenin sonunda ciddi strateji bekleniyor.
  3. 180 GÜN Benim kendi görüşüm ikisinin ortası, yani 6 ay sonra bazı şeylerin değişmesi yönündedir. Bu süre sonunda CEO’nun ortaya koyduğu yeniliğin herkes tarafından satın alınması gerekir diye düşünüyorum.
    ŞERİF KAYNAR
    Korn Ferry Türkiye Başkanı

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yüksek-enflasyonda-iş-yapma-dersleri

Yüksek enflasyonda iş yapma dersleri

Dijital-liderlerin-“güvenlik”-ajandası

Dijital liderlerin “güvenlik” ajandası