in

“İş dünyasının tek amacı ve önceliği kârlılığı artırmak olmamalıdır”

E-ticaretin öncüsü Hanzade Doğan Boyner’in, pandemi sürecinde, paydaşlar kapitalizmini nasıl üst seviyeye çıkardığının hikâyesi.

Fotoğraf: courtesy of Hepsiburada

Yazı STEPHANIE MEHTA

Hanzade Doğan Boyner, COVID-19 pandemi sürecinin, 2000 yılında Türkiye’de kurulan e-ticaret platformu Hepsiburada için bir dönüm noktası olacağını biliyordu.
Doğan Boyner, sokağa çıkma yasağı, sosyal mesafe ve diğer önlemlerin uygulandığı Türkiye’de, virüsün yaşamı nasıl veya ne kadar süreyle etkileyeceğini tam olarak bilmemekle beraber, Mart ayında henüz daha hiçbir vaka görülmemişken ekibiyle birlikte çalışmalara başladı. Elektronikten oyuncağa, temizlik malzemelerinden kitaba kadar salgın döneminde evlerinde daha fazla vakit geçirecek tüketicilerin ihtiyaçlarına yönelik sunulan hizmetleri genişletirken, işletmelerin de e-ticaret platformu üzerinden tüketicilere ulaşmalarını kolaylaştırmak için birçok hazırlık yaptıklarını belirtti.
Hepsiburada, T.C. Ticaret Bakanlığı ile birlikte çalışarak, salgın nedeniyle etkilenen üreticilere ve perakendecilere yönelik ticari, operasyonel ve lojistik hizmetlerini kapsayan destekler sunmak üzere bir program tasarladı. Doğan Boyner, “İçinden geçtiğimiz zorlu günlerde müşterilerimiz ve platformumuzda yer alan tüm işletmeler ve girişimciler için hayati destek sağladık, büyümeleri için kaldıraç olduk.” dedi.
Doğan Boyner, Hepsiburada platformunu e-ticaret yapmak isteyen işletmelere açarak her daim destek oldu ve önemli başarılara imza attı. 2017 yılında da Türkiye’de kendi işini kurmak veya büyütmek isteyen kadın girişimcilere yönelik, Hepsiburada’da ücretsiz mağaza açma imkânı dahil birçok teşviki sunan, Girişimci Kadınlara Teknoloji Gücü Programını hayata geçirdi. Programa dahil olan kadın girişimciler, komisyon ücretlerinde %75 indirim, altı ay boyunca ücretsiz kargo, Hepsiburada platformunda reklam imkânı gibi birçok pazarlama ve satış fırsatlarından yararlanabiliyor.

Doğan Boyner, Kadın Girişimci programının, şirketin kârlılığında bir etkisi olmadığını belirtiyor ve ekliyor “İş dünyasının tek amacı ve önceliği kârlılıklarını arttırmak olmamalıdır. Kadın Girişimci programımız için belirlediğimiz önemli başarı kriterlerinden biri, girişimcilerimizin işlerini büyütmeleri üzerinde yarattığımız etkidir.”

Hepsiburada halka açık olmadığı için finansal bilgiler paylaşmıyor. Ancak şirkete yakın kaynaklar şirketin 2020 gelirinin 2 milyar dolara yaklaştığını tahmin ediyor…
Doğan Boyner, pandemi döneminde bir yandan Hepsiburada’nın faaliyetlerini kesintisiz şekilde sürdürürken bir yandan da çalışanların güvenliği için birçok tedbiri hayata geçirdiklerini ifade ediyor. Çalışanlara kişisel koruyucu ekipmanların sağlanması, vardiya sisteminin daha küçük gruplar şeklinde tasarlanması, çalışanların güvenle işe gidebilmesi için ilave servis araçlarının devreye alınması, alınan tedbirlerden sadece bazıları. “Belki bu tedbirlere ve düzenlemelere ilk başta şaşıranlar oldu ancak bu bizim konuyu ne kadar ciddiye aldığımızın bir göstergesiydi,” diyen Doğan Boyner, “Tereddütsüz, tüm önlemleri almak için gerekli adımları attık.” diye ekliyor.
Dünyanın dört bir yanında kapitalizmin, paydaşlar kapitalizmini benimseyerek müşterilere, çalışanlara, tedarikçilere ve topluma katkı yapmayı değerlendirdiği bir dönemde, Hepsiburada’nın pandemi dönemindeki hamleleri, “paydaşlar kapitalizmi’’ fikrini hayata geçirmesi çok güçlü bir örnek oluşturdu. Doğan Boyner bu konuda medya, enerji, turizm ve endüstriel alanlarda önemli başarılara imza atan, başarılı iş adamı olan babasının izinden ilerlediğini belirtiyor. “Çalışanların ve şirketin genel anlamda refahı çok ama çok önemliydi,” “Kâr elde etmek, hiçbir zaman çalışanların ve paydaşların genel refahından öncelikli olmazdı.” diyor.
Doğan Boyner, babasının medya şirketler grubu bünyesinde e-ticaret şirketini kurmak için geçmişte girişimde bulunmuş olsa da riskli teknolojik yatırımlar, kendisinin girişimcilik gayreti, o dönemde holding ortamıyla pek de uyumlu olmadı. Doğan Boyner 2000 yılında, aile servetinden kendine düşen pay ve üç kız kardeşinden aldığı finansman desteğiyle Hepsiburada’nın da bünyesinde bulunduğu Doğan Online grubunu kurdu. Babası projesine yatırım yapmayı tercih etmedi. Doğan Boyner, kendi girişimcilik yaklaşımının tamamen yetiştirilme tarzının bir yansıması olduğunu ifade ediyor. “Komşunuzun yiyecek yemeği yoksa, onunla yemeğinizi paylaşırsınız,” “Bu değer, bize çok küçük yaştan öğretildi.” diyor.
Bugün Hepsiburada Türkiye’nin ve bölgenin lider e-ticaret markası konumunda. Bünyesinde stratejik iş ortakları, dünya devleri Apple, Samsung, Dyson, Phillips, Procter & Gamble, Unilever gibi şirketler var. Hepsiburada, bir dönem kendisini satın almayı düşündüğü belirtilen ve 2018 yılında Türkiye’de faaliyete geçen Amazon ile sıklıkla karşılaştırılıyor.
Doğan Boyner’in başarısı ve bağımsız çizgisi, onu aynı zamanda Türkiye’deki kadın girişimciler için bir rol model haline getirmiş durumda. Bebek odası mobilyası ve tekstili konusunda uzmanlaşmış bir şirket olan Aybi Baby’nin kurucusu Özge Uzmay, Doğan Boyner için, “Yaptığı işe ruhunu kattığı apaçık ortada. İşin özü de bu zaten.” diyor. 2007 yılında faaliyetlerine başlayan Uzmay, zamanında kendi web sitesiyle çok sorun yaşadığını belirtiyor. “E-ticaretin temel unsurlarını anlamamadığım için çok zaman ve para harcadım.” diyor. Daha sonra Hepsiburada’nın Kadın Girişimci programına dahil olan Uzmay, ücretsiz fotoğraf çekimi, arama motoru optimizasyonu gibi teknoloji ve pazarlama desteklerinin büyük faydasını gördüğünü belirtiyor. Hepsiburada’nın düzenlediği eğitimlere katılan Uzmay, diğer kadın girişimcilerle tanışma fırsatı bulduğu için de memnuniyet duyuyor. Uzmay, “Bu deneyim, benim için büyük bir dönüşüm sağladı.” diye ekliyor.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yeni Müdür Sendromu!

Aktivist CEO’ların Stratejik Tercihleri